Hannah J. uttagen till FIA/WRC:s nya tjejsatsning, dessutom blev hon SM-vinnare i helgen, Tom K. tveksam till Trollhättan, Opel-åkare vann tuff ”Karlskronapokal”, svensk klasseger i Lathi, Thulin kom inte så långt, BRC snart komplett och fortsatt trögt för den 7 september…

Helgen som gick kommer säkerligen aldrig Köpings-tjejen Hannah Jakobsson att glömma. Först blev hon historisk som första tjej att ta guld i Back-SM i samband med Röforsloppet. Därefter nåddes hon av besked från WRC/FIA att hon antagits för det helt nya projektet ”Womens Development Programme”. Pierre Skytt träffade Hannah igår och kan berätta mer.

Idag klockan 12.00 presenterades nyheten för världen vilka 15 tjejer som får chansen i Rally VMs tjejsatsning, Womens Development Programme som internationella Bilsportförbundet ihop med WRC kommer gallra ner till tre stycken som sedan ska bli en tjej man ger en Junior VM säsong.
En riktigt stor sak för Hannah som lever motorsport.
– Ja det är nervöst, men väldigt spännande, bara att bli en av 15 i världen är en vinst i sig, säger Hannah.
– Ett sätt att få visa sig för rallyvärlden och kanske kan det ge annat längre fram, resonerar Hannah. 
Duktiga och vassa chaufförer som Lettländaren Martin Sesks, Irländaren William Creigton och norrmannen Eyvind Brynildsen kommer vara instruktörer och ta hand om Hannah och de övriga 14 i Polska Krakow den 16-19 september för en hård prövning. Därefter får tre stycken utvalda tjejer att åka VM tävlingen ”Central European Rally” i oktober. Där sedan den bästa av dessa som blir uttagen att åka hela Junior-WRC 2025.
Bästa sätt att lära sig att bli bra på rally är just att utöva sporten. Det är något Hannah Jakobsson med team är duktiga på. Hon tävlar nästan varje helg i stort som smått med sin Ford Fiesta R5. eftersom man har just Ford som juniorbil i VM ligger det nära till hands för Hannah.
– Ja man kanske får lite pluspoäng för att man redan åker märket, skrattar Hannah.
Detta besked är stort för rallysporten i Sverige men allra störst för Köpingstjejen Hannah.”.

Foto: Pierre Skytt

Med detta lämnar Skytt den här lite omtumlande nyheten och fortsätter med ”Röforsloppet”.
Årets Back SM har avgjorts med Arbogas Röforsbacke som finalplats. Köpingstjejen Hannah Jakobsson är Svensk Mästare i Backe 2024, Hannah blir historisk då hon som första tjej vinner mästerskapet. Många namnkunniga har genom åren vunnit och visat sin körskicklighet. Rallymästare på världsnivå såsom Ingvar Carlsson, Bror Danielsson och Stig Blomqvist är några av namnen. Nu är det Hannahs tur att sola sig i glansen.

Foto: Pierre Skytt

Varje tävlingshelg har två deltävlingar, en på lördagen och en på söndagen. I den fyrhjulsdrivna klassen kom Kolsva MS föraren Hannah Jakobsson med sin Ford Fiesta R5 att åka samtliga tävlingar. Teamkollegan Kent Andersson från Västerås i likadan bil har flåsat Hannah i nacken hela säsongen men trots sin rutin blev Västeråsaren trea i totalen. 

– Jag bevakar bara min tredjeplats, jag kommer ingenstans ändå, kommenterar den alltid lika glada Kent med ett skratt.

Närmast bakom i resultatlistan kom Jan-Olov Rehnberg från Säter i Skoda Fabia R5. Man började säsongen i Borås Himlabacken. Andra racet var Lima, tredje i Bydalen nära Åre och nu final i Arboga.  Att få vinna på hemma plan i en Backe Hannah även tog totalsegern i för ett år sedan måste givetvis kännas extra speciellt. Under finalhelgen tycktes en viss nervositet synas hos den unga Hannah och visst var trycket lite extra hårt då inget var avgjort förrän sista genomkörningen var klar.

– Det är bara att göra sitt bästa, säger Hannah.

Nu blev Hannah inte bättre än tvåa för dagen efter Peter Johansson i sin Mitsubishi Mirage även om marginalerna var små. Trea blev Ronnie Jakobsson i teamets tredje bil.

Foto: Pierre Skytt

För distriktet Södermanland /Västmanland kom även Jonna Olsson från Julita på bronsplats. Jonna som åker GrF i en SAAB V6 har visat sig stark och även här kunde det bli allt från tvåa till fyra.

– Det blev brons, sa en glad Jonna vid målgång. Backe är en rolig tävlingsform som jag tycker fler och fler får upp ögonen för, vilket är jättekul, säger Jonna.

I fjol blev Jonna Riksmästare och i år bronsmedaljör i ”Standard”. Här vann Lasse Fältman med SM-vinnaren i rally Andreas Hovind som silvermedaljör. 

Foto: Pierre Skytt

I 2WD-klassen tog Hampus Karlsson guld, Johan Eriksson silver medan bronset kneps av Mikael Lundberg.Röforsbacken har dragit mycket folk genom tiderna är just för den centralt belägna platsen i Sverige varit enkel att ta sig till. Många toppåkare som nämndes tidigare har synts i Backen. En anekdot som berättats var när backen var som hetast. Någon gång på sjuttiotalet kom Porsche med sina SM vagnar direkt från Smålands rallyt för att visa upp sig på söndagen i Röfors med bla. Björn Waldegård bakom ratten. Då när backen var fylld med ca 10.000 i publiken, förgylldes den extra när våra forna Formel 1 stjärnor Ronnie Petersson och Reine Wisell dök upp på publikplats. Tyvärr har intresset för Backe falnat, men nu senare år verkar en viss gnista tänts igen och intresset hos både förare och arrangörer verkar vara mer för tävlingsformen. I år kom omkring 400 besökare under lördagen och söndagens final lockade uppskattningsvis 250 -300, något vi skyller morgonens regn. När Hannah Jakobsson nu gjort ett så historiskt grepp borde det sporra grabbarna till att återta Backtiteln 2025, om inte Hannah vill annat förstås.  När både Rallycross, Crosscart, MC och MC med sidovagn samt rallyklasserna forsar upp för backen är det många som får sitt lystmäte mättat.”. 

*

Det som Tom Kristensson/Andreas Johansson hade hoppats skulle lägga grund för en tät SM-final i Trollhättan förverkligades inte. Istället förstörde en på reken oupptäckt sten höger framhjul på sträcka fem och så var helgen i Linköping förstörd. Skadorna på Skodan blev små och efter lite friska delar kunde Tom själv köra ut bilen från sträckan.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Nu är han lite tveksam till om det är värt alla uppoffringar för att åka till Trollhättan och där i praktiken bara utmana Fredrik Åhlin om SM-brons. Guldstriden lär stå emellan GK Doors Patrik Flodin och Dennis Rådström med fördel  Flodin. 

Just nu känns det surt och vi får fundera på om det blir någon start i Trollhättan den 20-21 september, speciellt som budgeten till den tävlingen inte riktigt är i hamn… 

*

På fredag startar näst sista deltävlingen i ERC, brittiska  ”JDS Machinery Ralli Ceredigon”. Inför denna vässade Mille Johansson/Johan Grönvall formen i Slovenien och ”Rally Dolina zelenega zlata”inför slutskedet i ERC Juniors som man leder, 30 poäng före Calle Carlberg. I Slovenien slutade Mille tvåa, halvminuten efter vinnaren och hemmafavoriten Martin Cendak, båda i Opel Corsa Rally4.  Tiden räckte även till fjärde plats totalt för Katrineholmaren i rallyt som vanns av Hyundai-föraren Rok Turk.

*

En Opel Ascona B går aldrig att räkna bort vilket alla tävlande i ”Karlskronapokalen” fick erfara i lördags. B-förare Christian Classon med Evelina Classon var snabbast på de högklassiska (läs krokiga) f.d SM-sträckorna kring Tving. Placeringen ger Opel-åkaren en andra plats i Bilsport Rallycups B-klass som nu är inne på sluttampen för året. 

Foto: Henrik Åkeson

Tvåa totalt slutade Olofströms Hans ”Kräbbleboda” Johansson med dotter Nicole i 240:ans högerstol. Sju sekunder längre tid behövdes, men det vikigaste var nog ändå full pott i A-klassen som nu leds av familjen Johansson. 

Foto: Henrik Åkeson

Tre sekunder ytterligare använde A-tvåan och trea totalt slutade Ryds Arvid Tobiazon/Stina Esaiasson. Bäste icke Opel-åkare i B-klassen blev BMW-körande Håkan Rönnebring/Anette Pettersson strax över 20 sekunder bak. Robin och Elenor Thörnberg från Vetlanda var bäst i Standard-klasserna och slutade även på en strålande nionde plats totalt med Volvo 240:an. Strålande körde även C-föraren Marcus Karlsson/Mikael Creutz (bilden)som vann C-klassen och blev även nästbäst i Standard.

Foto: Henrik Åkeson

Bilsport Rallycup har som vanligt en klar småländsk dominans vilket ändå inte hindrade Svedalas Gösta Wremert/Camilla Möllerberg att vinna ”Grupp H Classic” med den ljusblå Volvo 240:an. I klassen för Appendix K blev det även där 240-seger för långväga gästerna (Vansbro) Kent Nordquist/ Per-Erik Hellström. Finns väl ingen idag som inte är medveten om att Blekinge alltid biter tillbaka och så gjorde även ”Sveriges Trädgård” i helgen. Runt en fjärdedel av startfältet fick erfara detta och några dessutom med behov av bilplåtslagare. Även nästa deltävling i ”BRC” körs i Blekinge och då med hjälp av Asarums MS/Olofströms MK och deras ”Rally Blekinge” den 14 september. Idag finns 91 anmälda men då återstår ändå två veckor av anmälningstiden.

Foto. Motorsport4Sale

Tung svensk klasseger blev det i ”Lahti Historic Rally” när Sören Olsson/Patrik Karlsson tog sin Toyota Celica GT4 till första plats i klass ”E3”. Nästan minuten före britterna Ernie och Anna Graham med Ford Escort RS 1800. Det som ändå var det mest anmärkningsvärda var ändå att svenskarna var före Jari-Matti Latvala och Janni Hussi. Till deras försvar så fick man tidstillägg för att ha hoppat över fyra av fredagens sträckor efter turboras på Toyotan.

Foto. Motorsport4Sale

Med dessa tillägg skilde nu över halvtimman upp till Sören i topp. Deras tider räckte även till femte plats totalt och där Jari Huttunen vann med en Ford Escort.

*

I ”Future SM-Ralli” blev det Toyota-seger med Roope Korhonen/Anssi Viinikka som var 14 sekunder före Teemu Asunmaa/Ville Mannisenmäki.

Foto: Patrik Sundberg

För SMK Hörbys lite kringflackande co-driver Julia Thulin blev det ett kort gästspel i Lathi. Redan på andra sträckan fick hon och Tristan Charpentier tekniska problem på sin Ford Fiesta Rally3 och fick ge upp. Felet lyckades man få fixat på service och därefter omstart. Glädjen blev dock kortvarig när Fiestan återigen strejkade efter en körd sträcka.

*

Nu återstår bara två tävlingar för att Roger Rooth, ansvarig för Bilsport Rally Cup innan han kan slå ihop kalendern för 2025. Den sjunde deltävlingen blir i Vetlanda den 27 september och som Rooth hoppas blir lite av ”VM i onotat” (Vetlanda Mästerskapet i onotat).

*

Nu börjar ”Nattkröken” närma sig det antal som behövs för att Fagersta MK ska köra rally den 7 september.

Det kommer att bli en fin tävling på grus med 61 kilometer fördelat på fem SS  och onotat är det som gäller, berättar Fagersta MK som fortsätter.

I nuläget har vi 75 st anmälda och vill poängtera att sista dag för anmälan är nu på onsdag den 28/8 kl. 18.00.  In och läs och anmäl er!

Egentligen konstigt att det inte är ”lapp på luckan” med tanke på alla olika cuper/mästerskap som ingår. ”Nattkröken” är deltävling Rally RM Historic, Rallyklassikerna, 7-klubbars Rallycup, Södermanland/Västmanlands Rally-DM.

Riktigt så många dragplåster är det tråkigt nog inte hos den 59:e TV-Svängen som enbart kan kontra med ”DM för Södra” och final för ”Sydsvenska Mästerskapet”.  70 anmälda är vad man hoppas på i Hörby för att undvika att behöva sätta pengar till för att kunna arrangera rally och i dag saknas runt tio bilar dit. Anmälan stänger på onsdag klockan 18.00. Nervöst är bara förnamnet…  

*

Från skamvrån kommer en liten korrigering från lördagens test om East Sweden Rally. SMK Hörbys Ingemar Månsson/Henrik Pedersen slutade sexa i ”Standard” och inte sjua som jag påstod. Blottar min strupe… 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *