Hallberg slåss om klasseger i sin italienska asfaltdebut, Nässjö-seger i BRC-premiären, HGP stannade vid 59 anmälda och ingen Motorbloggen i morgon…
Efter sju körda sträckor i italienska ”19. #RA Rally Regione Piemonte” visar GK Doors påläggskalv Patrik Hallberg vilken rallytalang han besitter. Vid sin sida i Peugeot 208 Rally4 har Hallberg John Stigh när han begår sin asfaltdebut och vilken debut så här långt.

På sista sträckan innan dagens sista serviceuppehåll, knep Hallberg sin andra sträckseger och är nu som trea futtiga 1,7 sekunder från ledning. Stenhårt i toppen och från ledande Peugeot-kollegan Giorgio Cogni ner till femman och ny Peugeot skiljer bara 2,7 sekunder. Noterbart är att Peugeot dominerar helt och bara en Renault och en Lancia finns på Topp-10. En som kör Lancia Ypsilon är senaste finska löftet Tukka Kauppinen som inledde med sträckseger på SS1, 1,9 före Hallberg. Men sedan var det roliga slut när 18-åringen gled ner i diket på trean, tappade massor av tid och försvann även ur rallyt.

Leder totalt gör Citroën-åkare Andra Crugnola, 11,7 före Giandomenico Basso, Skoda medan trean som kör Skoda för MS Munaretto, Bostjan Avbelj är knappt två sekunder efter Basso, Finskt som sjua och åtta där Roope Korhonen, Citroën är 1,6 sekunder före Hyundai-åkande Benjamin Korhola. Bästa Rally4 är så högt upp som 23:a totalt medan Hallberg är 25:a.
*

Sex sträckor och en total körtid på 14.13,4 för totalsegraren Johan Axelsson/Torbjörn Romedal från Nässjö skvallrar om att det var korta intensiva sträckor i Bilsport Rallycups premiär ”Rally Anderslöv”. Axelssons Volvo 940 var 18,6 före Patrik ”Fluppe”Karlsson/Amanda Linemo, Oskarshamn även dom med 940. Inte ens ett besök i en däcktrave förmådde rubba Nässjö-åkaren från översta plats på prispallen. Ny bil från Hisingen som trea, flitige BRC-gästen David Lindström/Gustav Thorebring, Skillingaryd.

Fyra och bäst med FWD blev SMK Hörbys Joacim Kristiansson med Roger Clausson som använde sin Toyota som uppladdning iför morgondagens RS-premiär ”Bilmånsson Rallysprint”. Sjua totalt och bäst i B-2WD blev Casper och Nicklas Johansson från Nybro med Volvo 244. I Appendix K visade än en gång Vimmerbys Morgan Olsson/David Johansson att han är den hejare på onotat med sin 240.

Tjusts Mats Lundholm/Cindy Brüggemann stod dock bra emot och var bara lite över sex sekunder efter.

En som verkligen förtjänar att lyftas fram är Södra Sunnerbos som man sa förr, rattvirtius Emil Karlsson med stöd av kartläsare från Hässleholm, Jonas Gustavsson. C-förare-duons Volvo 940 blev bästa ”Standard” plus 13:e totalt och var runt 15 sekunder snabbare än vinnaren bland A-B-förarna, Albin Esaiasson/Mattis Lundström.

Nu är jag part i målet men tycker ändå det var trevligt att Kullings outtröttlige Conny Hansson hittade en riktig fin rallybil på serviceplatsen. Av en händelse var det min f.d ”Laupiz Blau” Opel Kadett A som fångade annars så svårflörtade Connys blick. Bilen vårdas nu ömt som museiföremål förtjänar, av Kågeröds-boende Lars och Maj-Britt Bystöm. Att paret dessutom hedrar OS-grundaren Baron Coubertains mantra, ”Det viktigaste i livet är inte att segra, utan att kämpa väl” förtjänar stor respekt.

Övriga segrare blev, Peter Jakobsson/Roger Erlandsson, Vimmerby Ford C-förare 2WD-Ingvar Nilsson/Lars Hermansson, Hällefors Volvo A-B-C Classic-Hans Andreasson/Roger Hägg, Kulllings Audi A-B Grupp E (bilden), Jonas Nelson/Alf Granström, Silverdalen Opel App. K-Hannes Brorsson/Jörgen Brorsson, Ryd Volvo Ungdomsrally-Peter Jonasson/Åke Karlsson, Ydre Opel App. K-Ludvig Johansson/Bengt Johansson, Vimmerby Golf C Grupp E.

Av de totalt 83 startande tvingades 17 bryta och en av dessa (Christoffer Götz/Jonas Magnusson) gjorde det framför Volvo-fantomen Håkan Bercics kamera.
*
Dagen har i stort gått till att förbereda inför söndagens ”Bilmånsson Rallysprint” med start i Hörby klockan 10.00. Efter att SMK Hörby fixat premiären i RS-DM är det Hässleholms MK med ”Hässleholms GP” tur att ta över DM- stafetten den 27 april. Anmälan är nu stängd och stannade vid 59 ekipage, fyra mer än vad Hörby lockade i premiären. Intressant är att analysera lite inför resten av säsongen och det som sticker ut i ”HGP” är att man där har dubbelt så många hemmaförare 20 stycken, mot vad som är anmälda till Hörby, Även från Danmark är intresset större, tio med ”DK” på bakrutan mot bara två på söndag. Utan denna skillnad hade det i ”HGP” varit 18 färre anmälda än till premiären, vilket känns lite skakigt inför resten av säsongen där Svedala MK med ”Sturup Runt” kör efter ”HGP” den 10 maj.
*
Ingen Motorbloggen i morgon av hoppas jag förståeliga skäl, men vi ses på måndag såvida ni inte åker till Hörby i morgon, rekommenderas….