Haas avslutar samarbetet med Mazepin, Lindholm van sista ”SM-vintertävlingen” i Finland, Kruse visade klass, kurstätt i Södra och eWRC på banan igen!

Om det var det moraliska trycket som blev för stort för Formel 1-teamet Haas eller som andra hävdar, att storsponsorn och tillika pappan till föraren Nikita Mazepin inte längre kunde fullfölja sitt ekonomiska avtal som var orsaken. Oavsett så har man nu från Haas deklarerat att varken Mazepin eller företaget Uralkalli  längre är en del av teamet. Med täta band till Putin var det bara en tidsfråga innan Uralkali skulle försvinna och med detta även Mazepin som därmed i nästa vecka inte kör första testerna i Bahrain. Teamet har ännu inte bestämt vem som ska ersätta den ryske föraren men mycket tyder på att det blir Pietro Fittipaldi, barnbarn till ikonen Emerson Fittipaldi. Med detta väntar motorsportvärlden på att FIA gör ett omtag på sitt luddiga beslut och istället följer majoriteten av andra internationella specialförbund. Dessa har enkelt förbjudit utövare från Ryssland och Belarus att delta i tävlingar, hur svårt kan det vara…

Först på näst sista sträckan (SS8) av SM-Ralli ABC Pitkälahti Kuopio kunde revanschsugne från sidlägget i Rally Sweden, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen gå upp i ledning för att slutligen vinna. Estländaren Egon Kaur/Silver Simm var i toppform med Polo R5 men till slut kunde han inte hålla stånd mot Lindholms Skoda.  I mål skilde 4,1 sekunder medan trean Juha Salo/Mikko Markkula var långt bak, 37,9 sekunder. Som fyra åkte WRC2-aktuelle Teemu Asunmaa/Ville Mannisenmäki in, 47,8 efter ärkerivalen Lindholm. Niclas Grönholm må vara toppförare i World RX men i rallyskogen har han en bit fram, rättare sagt lite över två minuter. Bäst i Rally3-klassen blev Roope Korhonen/Anssi Viinikka som tia totalt och med tre minuter upp till Lindholm. Debuten för nya och kanske klassens bästa bil, Renault Clio Rally4 på finsk mark blev lite av en besvikelse då Kalle Marrkanen/Kristian Temonen slutade sist i klassen. Om det var Clion som inte fungerade som tänkt är för mig oklart, men sträcktiderna var tyvärr jämna i botten på klassen. Vinnaren med Fiesta Rally4, Henri Hokkala/Kimmo Pahkala, var över fem minuter snabbare. Tävlingen som kördes några mil från Helsingfors innebar slut på vintersäsongen 2022 för ”SM-Ralli”.

SVT:s expertkommentator Jonas Kruse fick inte bara feeling i skallen efter besöket i Umeå, känslan fortplantade sig även till armar och fötter. Med sin f.d kartläsare Maja Bengtsson lånade han kollegan hos Team NYBE, Christoffer Haglunds Skoda R5 och visade att han inte bara kan snacka rally utan även köra och segrade i ”Kärlekstigen.

Foto: Team NYBE

Tävlingen i regi av Ragundadalens RC hade två sträckor som båda kördes två gånger och där Kruse vann två av dessa. Detta innebar seger med 2,4 sekunder före välmeriterade Stig Andervang/Robin Eriksson i likvärdig Skoda. På tredjeplats rullade SMK Hälsinges Tomas Bergman/Lars Grip in. Parets Mitsubishi behövde en dryg halvminut längre tid för att avverka de fyra sträckorna. 2WD-klassen vanns av Saab-åkaren Magnus Proos/Pontus Hallin, Härjedalens Mk som var en futtig sekund före Patrik Åkerman/Stefan Ahl, Golf och Ljusdals MS.

*

Foto: Lars Mårtensson

Lite av ”Det våras för rallysporten” i dag i Skåne (Södra BF) där distriktets utbildare Lars Mårtensson höll förar/kartläsarkurs på Ring Knutstorp. Samtidigt i Åhuskärr hos GN Motorsport var det utbildning för Tekniker inför säsongen som börjar helgen 2-2 april med tävlingar i Anderslöv respektive Hörby.

Foto. Jan Olsson

Den röda tråden var att båda kurserna lockade många intresserade och allra flest till kursen för nya rallyförare/kartläsare. 

Bra tryck och kursen blev snabbt fulltecknad med 34 deltagare, konstaterar Mårtensson belåtet.

*

En minimal ljuspunkt i mörkret med tanke på  kriget i Ukraina, den fantastiska rallysajten ”eWRC” har löst sin ekonomiska problem och fungerar som vanligt!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *