Gruspremiär i Anderslöv öppnad, 20 000 kronor extra för skyltning på rally, Mikkelsen har inte gett upp WRC2-fajt, mörk skugga över Safarirallyt, Nisse G.har gått bort, Umeå blev bara näst snabbaste Rally Sweden och Lima var stråett värre…
I går kom ett riktigt vårtecken när Trelleborgs MK presenterade ”Rally Anderslöv” den 25 mars. Premiär för Bilsport Rallycup och redan idag finns nästan 30 anmälda till första grustävlingen. Tävlingen är onotad som alltid i BRC, körs på hela åtta sträckor men där bara två är ”unika”, de övriga körs dubbelt vilket ger 39 kilometer totalt med SS. Tävlingsinbjudan berättar inget speciellt men en sak applåderar jag kraftigt, ”OBS.Ingen efteranmälan”. Detta är annars ett ofog som spritt sig i takt med att antalet tävlande minskat. Då tror vissa arrangör att det hjälper att antingen förlänga anmälningstiden utan extra kostnad eller att öppna för efteranmälan. Ofta med resultat att i bästa fall ytterligare en eller två extra namn kan läggas till. Att detta inte på långa vägar kompenserar för allt klydd som efteranmälan innebär för arrangören själv, bortser man uppenbart ifrån. Vet inte hur många gånger jag och andra röster förklarat, det är bättre att anmäla sig i tid om sedan verkligheten förändras, drar man tillbaka sin anmälan. Noterar i samma stycke att TMK vill ha 2 500 kronor i anmälningsavgift (1 250 kronor för Ungdomsrally) varav då 250 kronor går till cupens prispott. Höjde lite på ögonbrynen över att det finns ”Debutantklass” vilket är lite märkligt då från och med i år är debutanter borta inom Södra BF vad jag fått mig berättat. Istället görs både kurs och debutantprov samtidigt och första tillfället är den 11 mars på Ring Knutstorp under ledning av Lars Mårtensson.
*
På tal om anmälningsavgiften så har jag ingen aning om klubben tagit höjd för de nya kostnaderna från Transportstyrelsen gällande att det inte längre är tillåtet att själv skylta på allmän väg. Detta ska från årskiftet göras av den för vägen kontrakterade entreprenören. I går gick därför Södras SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner ut med följande information: ”På förekommen anledning kan det som arrangör vara bra att veta hur Transportstyrelsens nya regler gällande skyltning kan te sig i verkligheten. Simrishamns MK som ställer in Simrishamnsmixen 2023 blev kontaktade av Transportstyrelsen då de ännu inte meddelat dem att tävlingen skulle ställas in. Beskedet de fick av Transportstyrelsen är att kostanden de skulle behövt betala för skyltning av de tre sträckorna skulle landa på runt 20 000 kr. Kan som arrangör vara bra att ha kännedom om!”. Nu skiljer det sig väldigt mycket från arrangör till arrangör hur mycket allmänväg som berörs av tävlingen, men skulle gissa att man på Österlen hamnar i mitten av vad som framöver måste räknas in i anmälningsavgiften. Med 100 anmälda innebär det att avgiften kommer att behöva höjas med runt 200kr/ekipage men det finns säkert tillfällen där den här kostnaden fördubblas…
*
Med två tävlingar körda i WRC lyser forfarande fjolårets WRC2-tvåa Andreas Mikkelsen med sin frånvaro. Detta betyder dock inte att norrmannen stängt dörren till en fortsättning berättar Parc Ferme. Närmast är det mästerskapet för Mellersta Östern som gäller med Qatar-Rally där även Mads Østberg och Emil Lindholm kör. Innan avfärd avslöjade 33-åringen för norska motorsportsajten att WRC2 är på gång. Länge hoppades Mikkelsen att det skulle lösa sig med comeback hos Hyundai och WRC men när så Esapekka Lappi trädde in på scen gick planerna i stöpet. Än värre, så hade hans tidigare team i WRC2 Toksport då gjort klart med en flock förare för 2023, bland annat Oliver Solberg. Nu avslöjar dock Mikkelsen att det ändå blir utvalda tävlingar för honom under året men ingen full säsong i WRC2.
– Allt handlar om hur mycket sponsorpengar jag lyckas få ihop, bekräftar han för Parc Ferme.
Vilka tävlingar eller vilken bil han tänker sig köra vill han inte heller gå ut med. Enligt Parc Ferme kan dock Rally Portugal bli första rallyt för honom och man spekulerar även att detta blir med en Skoda från Toksport. Att han inte siktar på full säsong behöver inte betyda att han övergett tanken på att bli världsmästare. Enbart sex tävlingar räknas i WRC2 och väljer Mikkelsen bara rätt tävlingar, då kan det räcka med kanske fyra-fem segrar om konkurrenterna samtidigt kannibaliserar på varandra och snor poäng hit och dit.
– Sjävklart hoppas jag kunna köra så mycket som möjligt och då helst också vinna för att bevisa att jag är nummer ett i klassen, rundar Mikkelsen av.
*
I går kom ett för WRC kanske mindre positivt besked då ”förtävlingen” till Safari Rally Kenya, ”Equtor Rally Africa” ställs in. Rallyt som går ett halvt år före Safari skulle körts den 17-19 mars men när den statliga finansieringen drogs in tvingas Kenya Motorsports Federation (KMSF) att ställa in. Har försökt följa alla turer kring beslutet men inte så lätt när afrikanskt rally inte tillhöra mina bästa grenar. Det vimlar av namn som är engagerade både i ”Ekvatorrallyt” och Safari och där vissa fått sparken medan andra fått nya positioner plus att helt nya namn kommer till. Sammanlagt är det lite rörigt i organisationen för Safari med drygt tre månader kvar till start. Lokal media konstaterar: ”Ersättning av de bästa WRC Safari Rally-funktionärerna kastar en mycket mörk skugga över årets rally som ska köras 22 till 25 juni runt Nairobi och Naivasha.”. Oroande är också att Safarirallyts hemsida varit nedstängd sedan början av december…
*
Nåddes idag av de tråkiga nyheten att SMK Örebros eldsjäl Nisse Gustafsson gått bort. Klubben skriver:
*
Det var ju mycket snack före Rally Sweden om de enligt många allt för snabba sträckorna. Det spekulerades att rallyt kunde bli kanske det allra snabbaste i WRC:s historia. Allt detta kom dock på skam och även om det var snabbt i Västerbotten räckte det inte till mer än en sjätte plats på listan över de tio snabbaste rallyna i WRC. Man blev inte ens det snabbaste Rally Sweden, denna i mina ögon högst tvivelaktiga status är fortfarande hemmahörande i Värmland.
2020-års upplaga kommer upp i 124,2 km/t genom Elfyn Evans och där all barmark plus kortad bana enligt experterna, var det som gjorde att det gick blixtrande fort för Toyota-föraren. I Umeå blev snittet för Ott Tänak marginellt långsammare, 123,9 km/t och ironiskt nog vann Puma-åkaren en enda av de 18 sträckorna. I toppen på den här listan hittas Rally Finland som har de fyra snabbaste rallyna och där upplagan 2016 fortfarande är allra vassast. Då körde Kris Meeke Citroën DS3 WRC och nådde en snittfart på 126,6 km/t…
*
I samma ämne så har rallyräven Jan Sandström roat sig att jämföra Rally Sweden med SM-premiären Rally Lima.
–Såvitt jag har kunnat utröna av kommentarerna hade Lima som vanligt fantastiska sträckor medan Svenska kritiseras för att vara för snabbt, skriver Jan.
– Oliver Solbergs snitt på sträckorna i Umeå blev 118 km/t medan Ole Christian Veiby klarade 120 km/t i Lima!
Jan reagerar också över att Ott Tänak var den som ”gnällde” mest över sträckorna.
– Ganska logiskt, hans bil var den klart långsammaste av Rally1-bilarna, primadonnan Neuvilles kritik kom nog från en sur mage efter upplösningen på rallyt!
Han avslutar med något som kan vara en passning till mig, men ändå något som jag och säkerligen merparten håller med om.
– Tänk vad skönt att få se så mycket snö och is på sträckorna jämfört med grus- och lersprutet i Värmland dom sista åren…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com