Grönt ljus för Rally Sweden, tung avslutning för Hyundai efter första loopen i dag, Olvier inledde med avåkning och därefter två sträcksegrar, Hörby-gänget förgyller WRC-premiären, 57 bilar till SM i Boden, VEC rider vidare på succén från Torsby och nya bud om vädret i Ilsbo.
WRC-premiären får ursäkta, idag måste bara Motorbloggen börja med dagens gladaste besked, Länsstyrelsen i Västerbotten ger grönt ljus för ”Rally Sweden”, vilket berättas nu på morgonen. Myndighetens bedömning är att invändningarna från de två samebyarna (Rans och Grans), inte utgör skäl nog att avslå ansökan. Ett förehåll finns att sträckan och för mig helt naturligt, avbryts om där finns renar i närheten av vägen. Bakom beslutet står myndighetens chefsjurist Per Lundström som i ett pressmeddelande fortsätter med än mer positivt.
–När det gäller shakedown-sträckan som omfattar strandpromenaden i Umeå har vi bedömt att de störningar som kan uppstå under dagtid på torsdagen och det förhållande att vägen inte kan användas för promenader med mera medan den är avstängd inte utgör skäl för att avslå sträckan. Vi har förenat tillståndet i den delen med villkor för att skydda vägen och omgivningarna, bland annat träd, längs sträckan.
Antar att beslutet delas med krokodiltårar av Folkbladets ledarskribent som fann det helt naturligt att stoppa rallyt. Enligt denne är samernas önskan mer eller mindre lag, så tyckte dock inte länsstyrelsen och vi som gillar rally säger nog, tack och lov.
Nöjd är även rally vd Anna Nordkvist som direkt gick ut med pressmeddelande även hon. Nöjd är Anna men då med beslutet, inte med tonen på sociala medier som följt frågan.
– De motbjudande uttalade som förts fram och de påhopp som skrivits gör mig verkligen ledsen. Det är inget som Rally Sweden står bakom. Att ha en dialog och förhandling där båda parter få framföra sina argument är en sak. Men att sitta och trolla bakom tangenterna och hoppa på folk är inte acceptabelt!
Vidare förklarar hon om FIA/SBF:s (även Motorbloggens) policy gällande näthat och avrundar med.
–Vårt mål är att Rally Sweden ska vara en upplevelse för alla, alla som älskar rally, men även för de som bara tycker det är skoj med ett fränt event som kommer till Umeå.
Att ”tävlingsledare” Erik Åström vill se en mer positiv dialog i framtiden är också klart.
–Rally Sweden gästar Umeå och regionen ungefär en vecka per år med fyra rena tävlingsdagar och under den veckan vill vi samarbeta med markägare och renskötare för att allt ska fungera på bästa sätt under tävlingen. Men även innan rallyt i all planering och efter tävlingen kring återställande av vägar och annat, annars fungerar det inte, men framförallt måste vi vara accepterade av de vi får låna marken av.
*
Då blir det ”Rallye Monte Carlos” tur som inleddes igår med tre förrädiska mörkersträckor kring Gap. Efter dessa gick Thierry Neuville till nattvila som knapp ledare, bara två sekunder före Elfyn Evans. Sebastien Ogier gjorde återigen ett litet misstag (segermaskinen går bitvis lite knackigt numera), klippte en stolpe men var ändå trea, 12,8 efter belgaren. Min ”vinnare” Ott Tänak var fyra och Adrien Fourmaux femma. Trots mörker och bitvis halkigt var det ändå en tämligen odramatisk inledning, så när som på att SS3 ”rödflaggades” efter WRC2-åkaren Yohan Rossel. Alla efter honom fick konstruerad tid och trots efterforskning, har jag inte lyckats utröna varför det blev så. Detta förbyttes i dag även om SS4 flöt på hyggligt, så blev en åskådare sjuk på SS5 som ströks efter att det tog alltför lång tid för ambulans att komma fram till patienten.
Sedan på SS6 som bitvis var isig, började det ”smälla i alpskogen” och först att drabbas var #1 Thierry Neuville.
– Inte enkelt att vara först på vägen, många överraskningar, förklarade Neuville vid målet dit han kom med vänster bakhjul hängande utanför bilen.
Nästa att råka illa ut var Hyundai-kamraten Ott Tänak som i en lurig höger slog bort nästan hela bakpartiet på bilen. Medan Neuville tappade runt 20 sekunder klarade sig Tänak med 6,7 sekunders tidsförlust.
Minst problem här hade Kalle Rovanperä som vann sträckan, 1,4 sekunder före skrällen Grégoire Munster med Puman. Han i sin tur hade Sami Pajari 2,2 sekunder efter sig innan Oliver Solberg klev in på sträckan som fyra med Toyota Rally2.
Inför andra ”loopen” är det nu Evans i topp men mindre än sekunden till Neuville och fyra sekunder efter, Ogier. 12,12 fram har Tänak medan Fourmaux avslutar ”Topp-5”, 16.6 efter #1.
*
Över till WRC2/RC2 där Oliver Solberg fick en bedrövlig inledning på sin nya Toyota-karriär. Lite styvt två kilometer in på första sträckan åkte värmlänningen av vägen.
-Inte den start jag önskade när jag överraskades av en höger kurva och med kalla däck sladdade vi något hårt och förstörde bakhjulet, förklarade en lite förklarligt nedstämd Oliver.
Hjulet byttes men även fjäderbenet var skadat, så runt fem minuter tappades. Det viktigaste var dock att det fortsatt var ”game on” för honom och Elliot Edmondson, även om höger bak inte var lika friskt som vid avfärden från Gap. Trots handikappet blev det en tredje tid på sträckan efter, som så följdes upp med sträckseger på kvällens sista utmaning. En gladare Oliver berättade.
– Vi är här för att lära oss bilen, däcken ja det mesta. Synd på ett dumt misstag början, men bilen var faktiskt inte dum att köra ens med skadad fjädring.
Sträcksegern följdes upp med en ny på dagens första sträcka, 8,5 före WRC2-ledande Nikolay Gryazin och på sträcka sex hade svenskarna en tredje tid. Detta innebär att man ligger på 13:e plats klassen RC2 då #20 kör utanför poäng i WRC2.
Här är det min ”vinnare” Yohan Rossel, Citroën som toppar över minuten före lillebror Leo Rossel. Han i sin tur har det tufft mot Eric Camilli, Hyundai, futtiga 0,9 skiljer.
Kan också nöjt konstatera att Hörbys Julia Thulin gör ett bra jobb som ”road note crew” för Toyota-talangen Yuki Yamamoto/James Fulton. Åtta totalt av 29 Rally2-åkare är måste jag erkänna, mycket bättre än vad jag förväntat mig. Bästa japan och Toyota-förare men långt upp (en minut) till nästa placering som innehas av rutinerade Jan Cerny, Citroën.
*
Återvänder till torsdagen och Oliver som bland annat lyftes fram av mina Hörby-kamrater, Jim Nilsson, Joacim Kristiansson, Erik Harrysson och Anders Mortiér som tagit sig till Monte med hjälp av Rallytravels. Men kort efter deras beresta ”Hörby-flagga” gick det för brett med Olivers kalla däck.
Landningen i stolpen finns dock dokumenterad och inte alls svårt att förstå att fälgen knäcktes…
Klockan 15.23 är det omstart på SS7 innan nattvila väntar efter SS9 där man ger sig iväg klockan 17.34.
*
Det blev 57 ekipage till ”Rally SM1” i Boden den 7-8 februari. Lite tvärtemot vad många vill, så är ”toppklassen” tunnast i fältet. Snackar om ”Internationella 4WD” som faktiskt bara innehåller sju bilar och avsaknaden av Älmhults-gänget ”Team Nybe” med sina blå Skodor är märkbart. Lite provocerande, men tidigare ifrågasattes SM-statusen för ”Standard” när dom var av samma storlek…
Allra flest är dom i det som jag tror blir ”Huvudklassen” bland publiken, ”Nationella 2WD” med 28 anmälda, alltså halva startfältet. BMW-åkande och SM-vinnare med Mitsubishi i fjol, Oscar Sundell ska då ta sig an Toyota-duon Linus Månsson och Patrik Dybeck (bilden) i fajten om totalseger. Volvo i premiären för Patrik Flodin som sedan ska övergå till RWD Toyota. ”Standard” mönstrar elva ekipage varav två med långväga, dessutom med klart uttalade guldambitioner, SMK Hörbys Karljohan Ingesson (BMW) och Henrik Levin (Volvo). Lika många kör i ”Nationella 4WD” där även Rally3-bilarna hamnar och då tror jag faktiskt att att skånske Adam Grahn trots kort erfarenhet bakom ratten, kan irritera många. Adams Ford Fiesta Rally3 torde vara likvärdig med klassens bildominant Mitsubishi Mirage och att det blir pallplatser under året, kan jag äta upp min keps på. I andra ringhörnan jagande ett 20:e SM-guld, finns Mats Jonsson med just en nyinköpt Mirage. Tävlingsledare Hans Aldenlöv är mer än nöjd med uppslutningen förklarar han.
– Vi är otroligt glada över det här starka startfältet med många skickliga förare och kartläsare som verkligen kommer att få uppleva tjusningen med att köra på snö och is med tanke på det fantastiska underlaget vi har i Boden.
Att det är långt till Boden för de flesta SM-åkarna hoppas Aldenlöv uppvägs av vad NMS Boden har att erbjuda.
– Våra fina vägar hoppas är väl värda besväret. Väderprognosen ser lovande ut med temperaturer mellan 0 och 10 minusgrader, så ingen ska behöva frysa som 2022.
Bodens Kommun har valt att storsatsa på Rally-SM och tävlingen invigs på torget utanför Hotel Bodensia på fredagskvällen med ceremoniell start.
– Responsen från kommunen har varit överväldigande – deras engagemang och vilja att bidra har imponerat stort. Det känns enormt positivt att se deras entusiasm och stöd i varje möte vi har. Deras idéer verkar aldrig ta slut. Förhoppningen är att detta ska bli starten på en långsiktig tradition, kanske inte varje år, men med en tävling vartannat eller vart tredje år, i nära samarbete med kommunen, avslutar Aldenlöv.
*
Idag hörde Ted Malm ansvarig minst sagt, för Volvo Euro Cup av sig.
–Nu jäklar är intresset stort, redan 16 VEC:are som gjort intresseanmälan om att få köra i Tyskland och Sulingen bara tolv timmar efter att vi släppte intresseanmälan!
14 mil asfalt väntar Volvo-gänget den 24-26 april och nu rider cupen vidare på succévågen från deltävling ett i Torsby.
–Kör du en Volvo som ingår i GrF, VOC, GrE eller AppK så kan du delta i ett fantastiskt äventyr så hör av er till mig på ted@tedmalm.se eller via telefon +46 735 27 18 45, hästar Ted och fortsätter.
– Körde du ”Finnskogsvalsen” och tog med dig bra poäng kan det ju vara vettigt att bege sig ner till Tyskland, då denna tävling räknas som två deltävlingar.
Intresset så här långt är störst från C-förarna där det redan är åtta som är Sulingen-sugna…
*
Blev igår lite ”uppläxad” över min ur en vinterrallyarrangörs ögon, lite negativa väderprognos för Ilsbo och ”Hälsingerallyt”. Min eller rättare sagt yr.nos prognos var inte alls samma som min ”uppläxare” läst. Nu går jag inte i klinch, utan nöjer mig med att i dag visa på yr.no och SMHI:s väder för Ilsbo i morgon.
*
Tidig Motorbloggen idag när ett på grund av sjukdom 4-års kalas väntar. Även i morgon är det också aktivitet som hindrar bloggskrivnade helt och hållet. Vi ses på söndag. Trevlig helg.