Grönholm till Rally Sweden, WRC2 ändras 2020, Sindre F. sparrar Tom K. i SM-finalen, tätt i Trimmat 2WD och Myrsell på ”cykeldäck” på Sturup!

Blir det storfrämmande i Rally Sweden 2019? Vad då storfrämmande undrar du kanske, hela WRC-gänget kommer så klart till Värmland som vanligt. Men nu snackar vi en riktigt stor elefant, en ikon nämligen femfaldige ”Svenska-vinnaren” Marcus Grönholm. Första segern tog ”Bosse” år 2000 med Peugeot och senaste 2007 med Ford och nu kan det kanske bli en ny i februari

Med sin kompis Tommi Mäkinen och TGR planeras start i Rally Sweden och detta är inte första gången frågan varit uppe. Redan i fjol var det på gång som en lite för tidig 50-års present men stupade då på mållinjen. Nu som 51-åring hoppas den tvåfaldige världsmästare få till en Yaris WRC i sin favorittävling. Mäkinen är på och menar att det är ett helt annat läge för TGR nu än i våras, då fanns till exempel ingen extra bil byggd.

Med lite test skulle han vara bra med och det vore briljant att ha honom i en Yaris i ettrally som han redan vunnit så många gånger, menar Mäkinen.

Därmed skulle cirkeln slutas då Grönholm avslutade sin WRC-karriär i just Rally Sweden med en ny ”one off” 2010.

*

För 2020 funderar FIA på en förändring inom WRC2 i syfte att ge privatteam större möjligheter att vinna VM och därmed få in nya unga förare i serien. Dessutom finns tankar på att även ta in bilar typ R5+, ett mellansteg mellan R5 och dagens WRC-bilar. Tankarna är att fabriksteamen bara ska kämpa om ”Manufacturers title” medan ”Förar-VM” viks för förare utan fabriksstöd. Det är också dessa som ska kunna köra nya R5+ med mer kraft, en brygga mellan dagens 260 hästkrafter till över 400 i WRC-bilarna. Just detta har stötte på ptarull och enligt uppgift lär inte R5-tillverkarna göra vågen. Av två skäl, dels kostar det nya pengar att utveckla R5+ bilar och dels är det bilar som inte går att sälja till privatteam. För Skoda och deras kollegor år ju just WRC2 skyltfönstret för att sälja sina R5-bilar… 

Det upplevs också so mest lite problem att det finns två klasser i WRC-tävlingar för R5-bilar, WRC2 och RC2 där det skiljer stort mellan anmälningsavgifterna. I Wales Rally GB betala till exempel Skoda 3400 pund för Pontus Tidemand medan en RC2-förare kommer undan med 2200 pund. I Wales kompliceras det hela också av att tävlingen ingår i Brittiska Rallymästerskapet och dom förare som tävlar här kan inte samtidigt köra i WRC2. Till exempel  ställer det till det för britten Gus Greensmith som kört i WRC2 sedan Rally Mexico. M-Sport-åkaren ligger trea efter Skoda-duon Kopecky och Tidemand. Anledningen till att BRC-förare inte kan köra i WRC2 är att de senare seedas tidigare startfältet och därmed inte tävlar under jämför bara förhållande med dom som önskar BRC-poäng.

*

I elfte timmen fick Tom Kristensson och Henrik Appelskog en tung sparringpartner i SM-finalen East Sweden Rally när norske ERC-åkaren Sindre Furuseth kom in med sin anmälan. Som vanligt lotsad av Jim Hjerpe i den röd/vita Opel Adam R2. I ERC har paret inte haft något flyt, varit med i toppen men brutit tidigt både i Rom och Barum (tack för bilden Magnus Brudigam). Därmed är klassen Otrimmat 2WD nio bilar stor. För Tom väntar efter Linköping ett besök i WRC Rally Turkey.

Åker dit både som åskådare men även för lite olika möten om närmaste framtiden, berättar Tom lite kryptiskt.

Har försökt luska lite i hur ERC-trean tänker sig framtiden efter sista J-ERC tävlingen Rally Liepaja men utan större framgång. Så mycket har dock ”musslan-Tom” avslöjat att han har några intressanta spår för 2019. Dock verkar (tack och lov) inget av dessa spår innebära kostsamma inhopp i diverse tvivelaktiga R5-bilar. 

*

I samma final är medaljfördelning oviss i flera klasser, både i Trimmat 4WD och i samma klass för ”2WD är det helt öppet. Leder 2WD gör Patrik Flodin och Göran Bergsten i Johan Andersérs BMW M3. Bara en halv poäng efter kommer så Kristian Johansson/Fredrik Livh, Golf och som trea Elias Lundberg/David Arhusiander, fyra poäng bak.

Det kommer bli en roligt tävling och vi startar helt klart med siktet inställt på att ta SM-guld, berättar Flodin.

Men det kommer bli en extremt tuff figtht så vi får helt enkelt se vem som spänner bågen hårdast!

Saknas bland de 24 anmälda i klassen gör Hässleholms Johan ”Kalle” Green som avslutade sin tämligen misslyckade SM-säsong i Snapphanerallyt på brutit-listan. Då var det styrningen som krabbade på Toyotan som inte alls verkar trivas med att bo i Skåne, har mest bråkat med sin nya ”Husse”. Kalle var även anmäld till TV-Svängen men tvingades avanmälan sig dagarna före.

Ett lager i motorn hade skurit så det vara bara att backa in i garaget igen, konstaterade han besviket när han gjorde sig klar för åskådarrollen i Hörby. Nästa tävling för honom och Kevin Athley verkar bli SSRC:s MästarmöteMillebygden den 15 september.

*

Skrev i går att Mats Myrsell gjorde comeback på svensk mark med sin Porsche 997 GT3 i Asfaltcup-finalen Sturup. Hedemora-åkaren återkopplade direkt och skingrade dimmorna angående däckstorleken på Porschen som gjorde att  både han och bilen deporterades till Norge. De breda däcken föll inte inom de svenska reglerna.

Jag sökte dispens hos Janne Rydh (ordförande i Rallyutskottet)  men det var totalt tvärstopp, berättar Mats.

Han tycker att det är märkligt att på den historiska Porschen är det okej  med elva tum breda  bak ock nio tum fram.

Detta är helt enligt SBF då det var så under perioden, då får man åka!!!!

Nu har Mats dock vikit ner sig och kommer till ”Fönstersprinten” med ”cykeldäck” som han uttrycker det.

Har konsulterat SBF:s däckexpert så att allt ska bli regelrätt och på Sturup ska jag försöka att tygla ”monster-Porschen” på cykelhjul!!

Även en Dalmas kan krypa till korset, medger Mats och därmed får publiken något riktigt häftigt att kolla. Kanske blir det lite bredare sladdar med de smalare hjulen men det är säkert inget som publiken kommer att ogilla…

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *