Grönholm till Rally Sweden, tuffa krav på WRC-arrangörer från 2020, Elena ville kasta sin road-book, dålig kommunikation om MSR och nu byggs det nya App. K-65:or!
Dagens ”Breaking News” måste vara att Marcus Grönholm enligt finsk media ska celebrera sin seger från 2000 i Rally Sweden genom att starta i årets upplaga. Senast Marcus eller ”Bosse” som han kallas i rallykretsar körde i Värmland var 2010 med en WRC-Fiesta och utan större framgång. Nu blir det däremot andra bullar och planen är att Tommi Mäkinen släpper till en av Toyota Gazoo Racings Yaris-WRC.
Med födelsedag den 5 februari har Grönholm precis fyllat 51 år (läser på flera ställen att Marcus i år ska ska fylla 50 år men är man född 1968 så…) när Rally Sweden 2019 startar och ryktet om starten kom fram när det var ”Champions Night” i Helsingfors i förra veckan. Grönholms gamle co-driver Timo Rautianen, nu höjdare i FIA bekräftar att det finns sådana här planer. Redan i fjol försökte han få till stånd en start för dom ihop men då föll det på att den test-Yaris som skulle använts inte följde FIA-klassningen till hundra procent. Om nu ryktet talar sant många olika källor hävdar att det gör så, får onekligen Rally Sweden lite av guldkant med den femfaldiga segraren i startfältet.
*
I samband med helgens Autosport International intervjuades WRC-promotorn Oliver Ciesla om framtiden. En framtid som kan innebära stora fönädnraingr i WRC-kalendern och Ciesla menade att minst två europeiska rallyn måste bort om man ska ligga kvar på 14 deltävlingar. Det pratas då om att både Frankrike och Italien som båda körs på öar, Korsika respektive Sardinien är i fara. Trycker på hårdast gör Polen, Kroatien och Japan. Men även Kanada och Kenya vill komma med i ”Rally-VM”.
Ciesla menar att WRC i första hand ska köras där intresset är störst (läs där det säljs flest bilar). Då känns det konstigt att prata om att Tour de Corse eller Rally Sardegna åker väck, jag menar hur mycket bilar köper fransmännen och italienarna mot, nu svär jag lite i kyrkan, oss svenskar? För det är ju så att Rally Swedens kontrakt också löper ut efter årets upplaga och ska nu omförhandlas. Förr om åren har man alltid sett vädret som rallyts största fiende men frågan är om inte detta är mer hanterbart än konkurrens från nya pengastarka aktörer…
Att det blir dyrare att skriva nytt avtal hymlar inte Ciesla med, hur mycket dyrare vill han däremot inte precisera. Men att i det i den här processen blir tuffare för små länder som till exempel Sverige och Portugal att få fram de pengar som krävs är uppenbart. Få se hur länge det räcker för Glenn Olsson & Co att svara för det kanske allra bäst organiserade och dessutom enda vinterrallyt i VM-serien? Jag hoppas det räcker länge…
*
I samband med mässan i Birmingham bestämde sig också WRC-åkarna för sina fasta startnummer under 2019. Inte så mycket att orda om, alla har väl sina egna favoritnummer. Det enda som fick mig att höja på ögonbrynen var Andreas Mikkelsen som valde ett högt nummer på sin Hyundai, ”89”. Anledningen är om jag fattar rätt att Andreas är född 1989…
*
I dag avslöjar också italienska Prada-arvtagaren Lorenzo Bertelli att han gör WRC-debut för i år och detta i Värmland.
– Har svårt att vänta till premiären med min Ford Fiesta WRC Plus och åter få känna på en rallyratt i hop med min co-driver Simone Scattolin!
*
Har känts lite konstigt att inte Skoda Motorsport ännu anslutit sig till WRC2 Pro i egenskap av regerande mästare. Först stod också Kalle Rovanperä som anmäld i vanliga WRC2 till premiären Rally Monte Carlo men detta har nu ändrats. Nu ansluter han till M-Sport Fords Gus Greensmith och franske Citroën Total-åkaren Yoann Bonato. Återstår att se vilka nya namn som ansluter till Rally Sweden? Klart är att Lukaz Pieniazek här gör sin debut för M-Sport Ford åtminstone.
*
I Dakar Rally leder Nasser Al-Atiyah efter sex sträckor och detta med nästan 40 minuter före Sebastien Loeb. En Loeb som har en rasande arg Daniel Elena vid sin sida och anledningen till det dåliga humöret är enligt Elena en urusel road-book. Många medtävlare har också åkt vilse och skriver under på det underkända betyget. När så Peugeot-duon körde tre punkteringar under ”felkörningen” vara målet rågat. Så rågat menar Elena, att han funderade på att kasta road-booken och ge upp.
– Sebastien förstår min ilska men för sponsorerna och teamet vill han ändå fortsätta…
Elena menar att i det här läget hade det varit bättre att sätta sig på ett flyg hem och börjat förbereda inför Hyundai-premiären om två veckor.
– Som det känns nu kommer vi att komma till Monte Carlo ”totaly burned out”!
Nu jagas tvåan Loeb av Stephané Peterhansel, bara fyra minuter efter.
*
I dagens Norra Skåne skriver man om det faktum som majoriteten av alla rallyintresserade vetat sedan lång tid tillbaka, ”Inget midnattsrally till Hässleholm”. Nu ska vi inte hänga upp oss på felbenämningen av Midnattssolsrallyt utan mer på det lite klumpiga sätt som kontakterna mellan Hässleholms Kommun och arrangören KAK har skötts. I artikeln berättar kommunens tillväxtchef Stefan Larsson om hur besviken han är över att rallyt hamnat i Örebro. Plus att man inte fått något besked från KAK alls om detta. Larsson drar en nyttig lärdom berättar han.
– Vi kommer att välja bättre lekkamrater framöver!
Att det inte skulle bli något Midnattsolssrally i Hässleholm framstod både väldigt tydligt och tidig. Det var början av september som kommunen och Hässleholms MK kallade till möte för att undersöka möjligheterna/intresset hos grannklubbarna för att få rallyt till Hässleholm. Ett intresse från de flesta av dessa som var iskallt. När KAK dessutom avblåste det planerade mötet bara dagarna före, behövde man inte vara Nobel-pristagare för att förstå att loppet var kört. Att inte denna information som funnits sedan flera månader tillbaka, nått fram till Stadshuset i Hässleholm känns lite konstigt. Ett tips till Stefan Larsson och hans medhjälpare, kolla lite i Motorbloggen så får ni reda på det mesta…
*
Lite kul att jag reda fått flera återkopplingar angående nytända Riksmästerskapet för Klassiska/Historiska rallybilar. Känns onekligen som det finns en del förare som andas frisk luft igen och som är beredda på nysatsa. En av dessa är välkände Volvo-smålänningen Thomas Theorin som senast sågs med en vit Volvo 240 Appendix K. Nu byggs där en ny Volvo Amazon för klassen upp till 1965. Men inte i den välkända mörkgröna kulören som Thomas använde under flera framgångsrika år under början av 2000-talet. Istället blir det en vit Amazon, precis som förr i tiden och anledningen till återgång från ”modern” 240 till en mer klassisk Volvo motiverar Thomas så här.
– Tröttnade på 240:an för det verkar inte finnas några regler i den klassen!
Nu siktar Thomas på RM men även på att åka några tävlingar i Finland berättar han.
– Finns en klass med bilar upp till -65 och gubbar icke under 60 år, kanske passar mig? Jag har varit där en gång tidigare och tävlat, det var jävligt roligt
Oavsett var Thomas kommer att tävla citerar jag hans ”jävligt roligt” och då tänker jag på, att det återigen byggs en rallybil för klassen upp till 1965, detta är jävligt roligt!