Greensmith med i exklusiv klubb, första tjejen i JWRC, Oliver S. med makalös svit, Timmy leder World RX, Jessica B, TCR-tvåa, inget lyckade Kinahelg och unik Opel-affisch!

Tänker inte uppehålla mig så värst mycket mer kring Rally Turkey men i går skrev jag inget om WRC2/WRC2 Pro där det blev M-Sport som hade mest anledning att fira. Britten Gus Greensmith snuvade Skoda-ligan på hela konfekten och vann före Jan Kopecky, Skoda. En tuff seger som började med punktering på fredagen och över två minuters tidsförlust. Än tuffare blev avslutningen för Gus då han hade nerverna utanpå kroppen inför möjligheten att ta sin andra seger i Pro-klassen. Något som märktes då han numera är medlem i den exklusiva men kanske föga smickrande skaran ,”Vi som rullat efter mållinjen”. Jag tillhör den här exklusiva skaran själv (Lundatrofén 1977) och efter målgången i Marmaris är nu även Gus med i samma klubb. Nu hade han och Elliot Edmondson mycket tur då Fiestan landade nere i ett djupt dike och att komma upp på vägen igen verkade nästan omöjligt.  Innan de låter var på vägen gick mycket tid men inte värre än att han klarade sig undan straff. Chauffören själv suckade efteråt och sa.

Varför kan jag inte göra något enkelt för en gångs skull?

Nu blev segernmarginalen till Kopecky knappt halvminuten medan Kalle Rovanperä efter punkteringar och en rullning var minuter efter. Nu delar britten andra platsen i tabellen med Mads Østberg medan Rovanperä är i fortsatt trygg ledning, 56 poäng före.

*

För Kajetan Kajetanowicz blev beslutet att köra Skoda istället för Polo ett lyckat beslut. Med detta tog polacken och dubble ERC-vinnaren sin allra första seger i WRC2 och gick upp i delad ledning med Nikolay Gryazin.  Kampen om guldet i klassen fortsätter i Rally Wales GB där då även Ole Christian Veiby/Jonas Andersson ansluter. Höll på att glömma familjen SolbergPetter och Oliver ska ”make a dream come true” på sträckorna i Wales. Petter avslutar en fantastisk karriär medan Oliver kör sin första WRC-tävling, båda i R5 Polo. Även farbror Henning är anmäld till Wales med Skoda.

*

Spanade lite i anmälningslistan och noterar att där är tre amerikanska flaggor i Junior-WRC. Normalt är det bara svenskbekantingen Sean Johnston som brukar köra, men i Wales är där två helt nya namn Ryan Booth och Keanna Chang-Erikckson. I gengäld saknas rumänen Raul Badiu som kraschade så våldsamt i Finland. Speciellt fd. dansös och snowboardåkaren Keanna är intressant som gör sin första WRC-start efter ett par års tävlande på hemmaplan. 25-åringen från Vermont  har även i år hunnit med att köra Renault R3 i Frankrike.

*

Ny seger blev det för Oliver Solberg/Aaron Johnston när han vann  ”Susquehannock Trial Performance Rally” (STPR) i Pennsylvania. Hyggligt facit för Oliver i American Rally Association, fem starter, två segrar och tre pallplatser. Lägger man då till hela året så har han kört tio tävlingar och vunnit sju av dessa. I helgen fortsatte framgångsagan när Subaru-föraren vann åtta av tio sträckor. Trots bara framhjulsdrift på näst sista sträckan blev det seger.

-Är så glad över möjligheten att få köra här och med Subaru, ni vet vad Subaru betyder för oss Solbergs, förklarade Oliver efter segern.

*

Med en tävling kvar av World RX (final i Sydafrika) är det svenskt i topp genom Timmy Hansen efter segern i Riga. Nästan ända in i stötfångaren på Timmys Peugeot finns så en Audi med Andreas Bakkerud bakom ratten. Trea i VM-ställningen är Kevin Hansen som absolut inte kan räknas bort, bara åtta poäng skiljer till storebror.

Euro RX avslutade sin serie samtidigt och där Robin Larsson redan var klar vinnare. I finalen körde två svenskar och där Peter Hedström lyckades bäst som trea medan Linus Westman kom sist.

*

Har varit tyst om Mattias Ekström bortsett från lite förbilsåka i Rally-SM och ett inhopp i World RX. Idag avslöjar  JC Raceteknik att Mattias kommer till start i helgens Rally X Nordic Tierp Arena.

*

Bodens Jessica Bäckman visade verkligen att tjejer kan, när hon och brorsan Andreas var inbjudna som gästförare i TCR Germany. Båda hade bra kval i sina Hyundai i30 N TCR men ändå lyckades Jessica bäst som slutade tvåa. Dessutom tredje besöket på pallen under säsongen. 

Känns riktigt roligt att vara tillbaka på prispallen igen, denna andra plats känns extra bra efter mycket oflyt denna säsong. Verkar dessutom som att Hockenheimring passar mig väldigt bra, menade Jessica.

Andreas hade inte riktigt samma flyt utan slutade åtta i Race1 och elva i avslutningen där syrran allts körde in som tvåa.

*

När WTCR kom till Kina blev det tufft och många bilar som försvann ut i sandfållorna. Från detta klarade sig Johan Kristoffersson men det var egentligen enda glädjeämnet. Resultaten 8-13-10 skvallrar om att det inte var någon nöjd Johan som lämnade Kina. Arton poäng fick han med sig hem, vilket betyder 113 totalt och fortsatt 15:e i mästerskapstabellen. Till nästa tävling i Japan om sex veckor blir förutsättningarna lite lättare för Volkswagen-förarna.

− Vi tappar 20 kilo till Japan, säger Johan, som hade fullt i viktlådan på Ningbo-banan, för övrigt en ny men trevlig erfarenhet. Rolig och fin bana och ett bra arrangemang.

*

Vänder blicken hemåt och i lördags var det ”Bresontrofén” näst sist ut i Svenska Rallycupen. Här bjöds  bjöd på några av de finaste och hårdaste Uppländska rallyvägarna plus  gott betyg från både tävlande och publik!  Tre sträcksegrar för Christoffer Haglund men som jagades hårt av Stig Andervang där 6,2 sekunder skiljde vid målgång till Haglunds fördel. Anton Eriksson tar tredjeplats ett par sekunder bakom. Bäste B-förare var Martin Holmgren.

På klassiska Flymyra-sträckan gick Hampus och Pontus Jakobsson upp i en ledning i 2WD som de sedan aldrig släppte. Fredrik Eriksson närmade sig på sista sträckan, vid mål 3,4 sekunder mellan dem. Emil Karlsson tog tredjeplats följd av Erik Brodin och Tomas Pettersson. Andreas Hultström / Tom Törngren säkrade segern i VOC / Grupp F klassen med 11,6 sekunder till Gustav Johansson.

I NoraTrofén avslutades SommarSerien för VOC:arna där Kristoffer Karlsson (bild från Lollo) körde hem segern även i Nora. Han missar dock den maximala poängen (135 poäng) med en enstaka poäng då Joakim Larsson snuvar honom på den sista PowerStage-poängen. I B-klassen var  Dennis Persson fortsatt omutlig och vann även serien. I C-klassen var det Robin Bäckström som triumferade i både tävling och serie. Trotsa att han bröt i Nora så vinner ändå Isak Vikman, Ungdomsklassen.  

*

Asarums MS/ Olofströms MK tog till det i SM udda greppet att förlänga anmälan till finalen, Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge. Fullt förståeligt då det inte alls tickat på med namn i anmälningslistan som förväntat. I dag står räkneverket på 63 ekipage vilket självklart är i minsta laget för att man ska vara nöjda i arrangörsledet.  Enda klassen som får ”godkänt” är Trimmat 2WD där det är fullt pådrag med 32 anmälda. Tunt i båda 4WD-klasserna, tio R5-bilar men bara åtta i WRC/Mitsubishi-klassen. TV-Svängs-vinnare Grahn är så klart anmäld och likaså tvåan Mattias Nyström. Dock saknas trean Henrik Carlzon som trots allt har chans på SM-silver. 

*

I samband med TV-Svängen fick Peter Strid en kul överraskning när danske Golf-åkaren Benny Damsgaard kom med en affisch till Hörby-föraren. På denna stoltserade danske storfräsaren Jens Ole Kristiansen på sin då nyinköpta värsting, Opel Manta 400. En bil som sedan Peter köpte och gjorde debut med i South Swedish Rally.

Fast där var den inte vit som på affischen eller som den är i dag, utan jag jag målade om den i min färg, röd, berättar han och berättar vidare.

En stor grej med en äkta Grupp B-bil i Danmark och när allt var klart gjorde Jens Ole ett rejält sponsorjippo för att visa upp bilen, det var till detta som affischen trycktes upp. 

Mantan hamnade sedan hemma i hos Peter i Höör innan den efter något år återigen lämnade för en tur i Danmark. Men sedan många år finns den nu åter på svensk mark.

Med vid det högtidliga överlämnades var så klart även en annan Opel-ikon, Lars-Ove ”Biffen”  Olsson. Värmlänningen åker dock Ascona 400 och med denna satte han och kartläsare Torbjörn Jönsson alla Volvo 240 på plats i TV-Svängen. Även Biffen som var närmast Peter i totalen för HRC-ekipagen men där det ändå blev hemmaseger med 12 sekunders marginal. I HRC-delen av TV-Svängen dominerade Opel totalt genom då Strid, Biffen och i klass 8 var det ny Hörby/Opel seger genom Rune och Stefan Nilsson i en Ascona A. Inte bara Opel var gemensamt för vinnarna, alla tre körde dessutom vita bilar. Till och med katten bland hermelinerna, Mats Anderssons Saab var vit…

*   

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *