Grahn/Reiersen kör ERC på grus med JC Raceteknik, Rovanperä snabbast på Kanarieöarnas ”SD”, knökfullt med WRC-publik, WRC-tipsen, WRC2 bär VM-serien på sina axlar, B-Zero visas upp i Mellerud, ”Krutcupen” till Sala och Stugemo minns Pål Grande…

Redan igår avslöjade jag att Christoffer Bäck tar plats i Adam Grahns bil för utländska äventyr, men avstod att avslöja vilka dessa äventyr var. Idag blev det officiellt att JC Raceteknik gör en ERC-satsning med Grahn/Bäck i Ford Fiesta Rally3 och Isac Reiersen/Stefan Gustavsson med Škoda Fabia Rally2. Med detta rätades även ett frågetecken ut, varför inte SM-tvåa Reiersen är anmäld till SM-tävlingen ”Silverratten”. Det blir helt enkelt för tajt inpå ERC:s gruspremiär i Ungern som körs helgen efter Älmhult.
Efter detta väntar EM-seriens två andra grustävlingar, ”Royal Rally of Scandinavia” i slutet av maj och och så ”Rally Poland” 13-15 juni, med andra ord tre EM-tävlingar på en månad. Känns inte som att ERC-promotorn riktigt tänkt till när kalendern spikades.
– Det kommer att bli några intensiva veckor för Isak och Adam i dessa tre ERC-tävlingar, förklarar teamchef hos JC Raceteknik Joel Christoffersson till erc.com
– Men eftersom båda jobbar hårt för att ta sig uppåt på rallystegen dessutom gör det väldigt bra så är detta en fantastisk möjlighet för dem båda!
Joel fortsätter.
–Rally handlar inte bara om att sätta högsta tempo, det handlar om hela paketet och det är därför vi gör de här evenemangen. Ja, vi vill vara snabba, men de måste också fortsätta att lära sig om att hantera bilen, däcken och evenemangen också.

Då hade publiken vid ”Silversprinten” inte helt fel som imponerades grymt av värmlänningen på vägarna kring Listorp när han gjorde vad alla trodde, ”shake down”inför Älmhult. Det konstaterades att Isac inte höll SM-tempo utan var mer uppe och nosade på WRC2-fart med Skodan. Kanske lite överdrivet men att det var ERC-tempo var det otvivelaktigt.
*
Är det en ”nyfödd” Kalle Rovanperä som tar sig an helgens ”WRC Rally Islas Canarias”? Kanske är han och Jonne Halttunen trötta på att de analyseras avigt och rätt över de uteblivna segrarna i deras comeback som ”full time drivers”? Därför visades direkt på dagens ”shake down” att Toyota #69 är här för att vinna, punkt slut.

I andra åket på 6,2 kilometer långa ”Santa Brígida” sattes dagens bästa tid, två och en halv sekund före mer överraskande tvåan Takamoto Katsuta.

Ott Tänak blev trea, 0,4 sekunder från japanen och delade tid med Hyundai-kollegan Thierry Neuville. Först med femte tid, WRC-ledande Elfyn Evans över fyra sekunder efter Kalle, men tiondelar före Sebastien Ogier,(bilden).

Bäst från M-Sport var Grégoire Munster men ändå sju sekunder efter #69 och tätt efter irländaren Josh McErlean som nia.
*
I WRC2 satte Skoda-åkande Nikolay Gryazin bästa tid före hemmaföraren Alejandro Cachón, Toyota och som trea, lite av många favorittippade Yohan Rossel, två sekunder bak ryssen. Lillebror Léo Rossel överraskade med fjärde tid, halvsekunden efter brorsan.

Emil Lindholm var ensam i toppen som nöjde sig med en genomkörning vilket gav sjätte tid i sin comeback med Skoda. Även Oliver Solberg som kör utanför WRC2, nöjde sig med en repa och fick på den en tionde tid bland Rally2-gänget.
*
På plats i Las Palmas är Motorbloggens sörmländska öra/ögon Pierre Skytt som lämnade en kort rapport.

”Soliga hälsningar från den fullpackade ön i Atlanten.
Folk och bilar precis överallt och att Kanarierna själva är rallyintresserade är ju känt sedan länge. Dessutom många tillresta som fyller vägarna och dom nästan obefintliga parkeringarna, underlättar inte direkt.

Halva planet ner igår var fyllt med glada Gestriklänningar, både unga och gamla pojkar med stora rallymeriter. Men härligt med motorsport på högsta nivå i alla fall.

Stötte på den glada Polacken Igor Widlak som är en riktig sportsman med en fimp i mungipan. Förklarade glatt att han försökte lära sig Hankook-däcken men att få vara en del av WRC är toppen, tyckte Igor i sin Fiesta R3.

De alltid lika artiga japanerna, här Takumi Matsushita hade ”Good feeling” I Renaulten. Robert Virves däremot log måttligt efter genomförd Shakedown”.

*
Dags för helgens tips.
WRC.
1. Kalle Rovanperä Toyota
2. Ott Tänak Hyundai
3. Sebastien Ogier Toyota
4. Elfyn Evans Toyota
5. Takamoto Katsuta Toyota
Säkert många som blir förvånad över att Thierry Neuville saknas i Topp-5 men magkänslan säger, tyvärr inte heller på ”Holmarna” lossnade det för världsmästaren…
WRC2.
1. Nikolay Gryazin Skoda
2. Efren Llarena Citroén
3. Yohan Rossel Citroén
4. Mathieu Franseschi Toyota
5. Emil Lindholm Skoda
Med Oliver utanför poäng får nog Gryazin en behaglig resa med Toksports Skoda i de Kanariska bergen. Inte minst genrepet med seger i den spanska ERC-premiären är bevis på att Gryazin mognat betydligt.

*
Efter helgen går WRC på grus med ”Rally Portugal” där WRC2 fortsätter att vara klassen som bär Rally-VM på sina axlar. 53 bilar varav 47 tävlar om poäng i WRC2 vilket ska jämföras med ”huvudklassen” WRC/Rally1 som skjuter till 12 bilar av de totalt 95 anmälda till Matosinhos den 15-18 maj. Oliver och Elliot Edmondson kör åter om poäng precis som Gus Greensmith/Jonas Andersson. Andra ”snabbingar” anmälda är Yohan Rossel, Jan Solans, Mikko Heikkilä och min favorit Kajetan Kajetanowicz. Visserligen utanför poängstrid men ändå högintressant, är ”The Ulsterman”, Kris Meeke och Stuart Loudon. Med numera stor erfarenhet av Portugals vägtyp så kan han mycket väl bli ett stort utropstecken med nya Toyota Yaris GR Rally2.

I Portugal kliver åter Junior-WRC in på scen och därmed även Mille Johansson/Johan Grönvall som har sällskap av ytterligare elva juniorer. WRC-klassen är som vanligt inte alls lika spännande (min åsikt) även om M-Sport Ford pumpar in lite nytt blod. Detta blod är Martins Sesks/Renárs Francis och hemmafavoriten, 55-årige Diogo Salvi/Axel Coronado.
*
I Norge har racingtävlande med små billiga bilar blivit lite av succé under namnet B-Zero och även de första stegen inom rally verkar lovande. Totalt har klassen 60 bilar som körs på bana plus cirka 15 för rally och nu finns det tankar på att introducera klassen även i Sverige. Bakom tankarna finns välkände västkustboende Ulf Storm, som menar att både VOC och 1300 Rallycup av naturen är på väg att fasas ut.
– Båda är gamla, omoderna men även förhållandevis dyra och idag finns endast 350 Suzuki kvar i registret så det tar på dom, menar Storm.

I B-Zero handlar det om förhållandevis moderna Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107 tillverkade under 2006-2009. Av dessa finns det cirka 40 000 bilar vilket borgar för enkelheten att hitta blivande ”rallybilar”. Storm fortsätter.
– Det snackas mycket om skenande kostnader att åka rally men det är ingen som riktigt har tagit tag i problemet. Kanske är svaret B-Zero som är väldigt basic med bara det nödvändigaste som godkänd bur, stolar, bälte. I rally monterar man även skyddsplåt annars är det standard stötdämpare, bromsar, motor och växellåda.
Bilarna har testas i skarpt läge av bland annat Frank Tore Larsen och Steve Røkland berättar Storm.
– Båda var entusiastiska och tyckte dom var kanon att köra…
För att hålla kostnaderna nere så är tanken att köra på fria 13-tums ”standarddäck” av MS-typ. En däcktyp som ofta lyfts fram som ett billigare och vägvänligare alternativ än dagens dyra ”traktordäck”. Men lika ofta görs tummen ner med argument som att däcken innebär sämre väghållning och risken för punkteringar är stor. Storm håller inte med.
– Jag har själv kört med min EVO 7 med MS däck och det fungerar perfekt. Vägslitaget minskar och det gör ju givetvis att återställnings kostnaderna sjunker och väghållarna är nöjda. Win Win kallas det!
Priset för en färdig bil till B-Zero som även går in i Grupp E gissar Storm, hamnar runt 30-50 000 kronor beroende på priset för utgångsbilen. Något som också borde stimulera är att det enligt Storm i Norge även finns intresse för ett samarbete över gränsen.
– Det är dessutom närmare än man tror att tävla i Norge med deras fantastiska snösäkra tävlingar nära den svenska gränsen. Dessutom finns där två fantastiska asfalttävlingar bara någon timme från gränsen, ”Rally Larvik” och ”Rally Grimstad”.
Nu ligger en liten grupp entusiaster i startgroparna för att B-Zero ska bli verklighet även här och då genom en egen cup/serie med subventionerade startavgifter och däck. Även att bygga färdiga bilar för uthyrning och försäljning finns i pipeline.
Första chans att på svenska sträckor se B-Zero-bilarna ”in action” blir i Mellerud och helgens ”BDS- Sprinten” berättar Storm.
– Norrmannen Dan René Larsen kommer till start i en Citroen C1 och lånar även ut en Toyota Aygo till mig som inte har suttit bakom ratten på 3 år…
”Nya Toyota-föraren” rundar av.
– Alla som vill är välkomna att komma och titta på bilarna och snacka framtid för denna klass!
*
En som tagit in ”B-Zero” under sitt paraply är Hasse Söderström med flera olika serier med gemensam nämnare ”Enkel Bilsport”. På lördag med fri entré, är det premiär för ”Krutcupen” på ”Isätrabanan” utanför Sala med rekordstort intresse, över 100 förare ska ”racea” under fyra timmar.

– Nytt 2025 är att Krutcupen skapat en informatör som under lunchpausen bjuder in till information om hur du som gasglad ska kunna börja tävla, berättar Söderström.
Mer information på www.enkelbilsport.se
*
Igår berättade jag den tråkiga nyheten att rallyprofilen från jämtländska Rissna med ”Depå Grande, Pål Grande gått bort. En som haft mycket att göra med Pål är #FkkCancer-grundaren Lars Stugemo som minns honom. ”En av de riktigt bra – alltid snäll, nyfiken och hjälpsam. Åkt massor av test och tävling där. Alltid top-notch dessutom nära Stugun där jag har släkt. Åkte mitt första rally 2010 – Z trofen i Stugun och testade på isen hos Pål innan. Testade även med Basti med Skodan 2017 och senast var det MAS-cupen med EKS 2022. Grymma vägar och Pål var alltid snäll och nyfiken. Sorgligt, ALS suger!.