Grahn på väg mot SM-guld, Flodin vann i Kolsva, tufft i Tjeckien för Mattias och Elias, Tidemand en av elva i Turkiet, Neuville vann racingpremiären oc h SM-krockar 2020!
Vet att det för många är lite svårt att förstå att jag har ett liv även utanför ”Motorbloggen”, men så är det. Därför blir det bara en kort rapport från Kolsvarundan som precis håller på att avslutas och där jag i morgon ber att få återkomma med lite mer kött på benen.
Fyra klassegrare kan jag meddela och där bara en av mina tippade var rätt, Joachim Grahn/Rickard Nilsson i 4WD-Övriga. Däremot hade jag varken Ydres Albin Nordh/Johan Stigh (Otrimmat) eller Patrik Flodin/Göran Bergsten (Trimmat 4WD) med i mitt tips. Så här långt har inte Trimmat 2WD kommit i mål men där står det mellan Toyota-åkarna Jonas Åkesson/Martin Holmdahl och Victor Karlsson/Jonas Magnér som inför sista sträckan skiljs åt med bara två sekunder. Spelar ingen roll, ingen fanns med som vinnare hos mig…
En tråkig olycka inträffade redan på SS1 där jag ännu inte fått någon riktig information om skadeläget mer än att föraren fördes till sjukhus i Örebro. Men olyckan innebar att sträckan ströks precis som även sträcka sex där en rallybil brann och därmed är rallys tidsschema förskjutit. Som sagt i morgon hoppas jag kunna leverera lite bättre.
*
Fyra sträckor återstår av ERC Barum Czech Rally Zlin och där är det faktisk lite överraskande Alexey Lukyanuk som leder före nionde segern jagande Jan Kopecky. Inte mycket skiljer bara futtiga 0,4 sekunder och detta efter en total körtid på 37 minuter. Duon står i en klass för sig då trean och ledaren i Mattias Adielsson klass, Junior1 Chris Ingram är halvminuten bak. Snabbe ryssen Nikolay Gryazin var till en början med i toppstriden men på SS5 fick ha stanna och byta hjul och föll ner till 19:e totalt Bakom britten i Skodan är det dock tuffare och fram till minuten bak eller placering tio byts det sekunder mest hela tiden.
Mattias Adielsson/Andreas Johansson har ine fått till det riktigt så bra som han hoppades och är sist i klassen Junior1 och 24:a totalt, detta efter en kostsamt punktering. Nu betyder detta inte så mycket egentligen för om jag räknar rätt så kan poängen för placeringen ändå räcka till EM-medalj. Tuffaste utmanaren för svensken, Hiroki Arai visade med väldig tydlighet vad flera Citroën C3 R5 förare klagat på, dåligt grepp i bakvagnen. På filmen från ”the accident” syns hur C3:an bara släpper lite okontrollerbart och japanen åker baklänges nerför ett trädtätt stup, over and out. En punktering på SS5 kostade Mattias över två minuter och fram till sträcka 15 handlar det bara om att överleva och då borde en bronsmedalj vara inom räckhåll.
Väldigt tätt mellan spanjoren och guldfavoriten Efren Llarena som leder och Sindre Furseth/Jim Hjerpe. Efter fem sträckor skiljer 3,1 sekunder. Bakifrån jagar Jean-Baptiste Franschesci och hemmafavoriten Erik Cais. Upp till den spanska Peugeoten skiljer bara tolv sekunder. I guldläge befinner sig också Ken Torn som från sin femte plats troligen redan har EM-guldet i handskfacket…
Elias Lundberg/David Arhusiander får bara inte till det i ERC och en sjunde plats är verkligen inget som motsvarar Elias ”skills”. Visserligen skiljer bara 46 sekunder till Llarena men dom är verkligen inte lätta att köra in. Som vanligt bet den tjeckiska asfalten tillbaka och värst av alla råkade italienaren Zelindo Melegari ut. Efter ”bettet” såg hans Fiat Abarth inte alls kul ut…
*
Än har inte glädjechocken helt lagt sig efter beskedet att Pontus Tidemand och Ola Fløene är klara för M-Sport Ford och Rally Turkey. En tävling som om ryktena stämmer, kanske blir sista gången i WRC på en tid framöver. Vet att många s.k rallyfans klagar på Rally Swedens ”klena startfält” alltså vad gäller antalet, men sanningen är i stället att i Värmland folkas fler VM-ekipage än i de flesta andra tävlingarna i WRC. I Turkiet är bara 31 bilar anmälda ungefär hälften emot vad som körde i Värmlandsskogarna men vad spelar det för roll när vi nu har svenskt igen på startlinjen. De vanliga WRC-åkarna är anmälda och där då Tidemand sticker ut som ”rookie” bland de elva ”värstingarna”. Som vanligt är WRC2 Pro nästan pinsam med tre anmälda och där då M-Sports Gus Greensmith med R5-Fiestan är tillbaka lite mer ”där han hör hemma”. Övriga två är är Skoda Motorsports och i princip redan klara världsmästaren Kalle Rovanperä och så asfaltspecialisten Jan Kopecky.
I WRC 2 gör Henning Solberg ett nytt försök och i fjol gick det riktigt bra just i Turkiet och nu hoppas han så klart att historien upprepas. En som kan förhindra detta är till exempel polacken Kajetan Kajetanowicz som återigen börjat lita på sin nya Polo efter missödet i Sydamerika.
*
När det var dags för TCR Deutschland-deltävling på Nürburgring visade Hyundais gästförare Thierry Neuville vilken duktig chaufför han är. I sin allra första racingtävling tog han Hyundai Deutschlands i30 N TCR till seger i Race 1. Jublet nådde högt hos Hyundai då andra platsen togs av belgarens betydligt mer racingmeriterade teamkamrat Max Hesse. 19 bilar körde Race 1. Nästa race körs på söndag.
*
Inte helt optimalt väder för dagens Vallåkraträffen i Landskrona där SMK Hörbys ambitiösa junior, Karl-Johan Ingesson hade egen monter för att snacka rally. Med sig hade han pappa och kartläsaren Lars-Johan plus filmaren Torsten Haapala som följde ”Kalle” under EC Snapphanerally vilket resulterat i en snygg film som så klart även visades på Vallåkra.
– Rätt mycket folk trots vädret på Nordeuropas största bilutställning. Mycket danskar som ville snacka rally och många frågor om hans VOC-bil, Ungdomsrally, vem som bekostar hans rally plus mycket annat, berättar Torsten.
Ett kul och spännande sätt att visa upp sig för ”icke troende” som annars mer kollar på stylade och ombyggda bilar och annat som för oss rallynördar verkar lite konstigt…
*
Kollade lite på protokollet från Rallyutskottets senaste möte 2019 07 01 och hittade där en sak som blir mer än lite klurig att lösa. Till nästa år krockar Rally-SM och Skillingaryd MK:s deltävling med tv-sända SM-sprinten i Halmstad. Att flytta sprinten lär inte vara möjligt då den är en del av SM-veckan som helt styrs av SVT. Inte heller lär det vara mycket enklare att flytta Skilling 500 i SM-version som körs sista helgen i juni eller den 26-27. Hur detta ska lösas ges där inget svar på i protokollet, möjligen körs sprinten som SVT planerat men då med helt andra förare än vad som var fallet i Malmö…
Noterar även att SSR fick tummen upp för sin (Anders Martinssons) nya giv med publiksträcka/varvlopp (bilden) och bara 30 sekunders mellanrum. Däremot var det tumme ner för SMK Nyköpings SM-tävling som inte fick godkänt på alla punkter från domarna. Vilka dessa punkter var, framkom inte av protokollet däremot att MAS var mycket förvånade och sade sig ”ha en annan uppfattning”.
Längre ner i protokollet kom dock något som fick mig att höja på ögonbrynen, Länstyrelsen har haft synpunkter på åldern på funktionärerna hos både Kils MK och Team Westom. Dessutom inte som jag först tänkte när jag såg texten, att funktionärerna i fråga hade passerat ”bäst före datum”. Nej istället handlade det om att ”LS” anger minimiålder för att få var funktionär på rallytävlingar (vilken denna är framgår inte). Känns inte som att detta är ett av sportens största problem, att det är för många unga funktionärer…
Ett delvis lite oroande frågetecken var att FIA ännu en gång planerar att ändra på bilklasserna i rally. Om det enbart handlar om en namnändring på ”R-klasserna” eller mer handfasta förändringar ska nu utskottet undersöka. Protokollet avslutas med ett i mina ögon positivt grepp, SBF har begärt ett möte med generaldirektören på Trafikverket där det ska diskuteras bland annat om ”nyttjande av vägar”. Inte en dag för tidigt, bara att hålla tummarna och önska lycka till för här krävs en förändring om inte rally ska gå en långsam och smärtsam sotdöd till mötes…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson