Grahn/Bengtsson kör Rally Sweden, även Pontus Tidemand finns bland de 62 anmälda, Solberg först ut i tuff WRC2-klass, Ekström/Bergkvist trea i Dakar, startantalet sjönk drastiskt i Torsby, ”skyltfrågan” verkar långtifrån vara löst och vissa saker fungerar trots allt…

I går berättade jag om ett väntande pling i mailkorgen för att kunna förmedla en glad skånsk/småländsk rallynyhet, men plinget kom aldrig. Inte så heller idag, trots att detta utlovats men det var jag som fattat fel. Nyheten kom istället på som det heter ”Teamets sociala kanaler” som därmed också når en begränsad publik. Det handlade om att skånske Adam Grahn  (Åhuskärr) med småländska kartläsaren Maja Bengtsson, gör debut på en rallyförares största scen, WRC och ”Rally Sweden”. 

Med hjälp av värmländska JC Raceteknik tar man sin Ford Fiesta Rally3 till Umeå för start i klassen WRC3. Lite av ett första steg mot en framtid på hög internationell nivå för de båda som tävlar för Älmhults MK. Redan förra helgen började uppladdningen eller ”fyrstegsraketen” med ”Sigdalsrally” och fortsätter denna helg i ”Finnskogsvalsen”. Direkt därefter väntar nytt Norge-besök med ”Rally Finnskog” innan det är tid för SM-debut i ”North Rally Boden”. Ingen ska iallafall komma och säga att det blir en rattrostig Adam som åker till Umeå med om allt går enligt plan, över 40 mil SS i kroppen… 

*

Samtidigt släppte även JC Raceteknik att även Pontus Tidemand förutom då Adam/Maja och Isac Reiersen/Stefan Gustavsson kör för teamet i ”Rally Swedens” WRC2-klass.

Foto: JC Raceteknik

Värmlänningens uppvärmning inför Västerbotten med Skoda Fabia Rally2, är dock inte lika intensiv, SM-start i Boden blir allt före hans första besök i ”Rally Sweden” efter flytten till Umeå. 

*

Även hela ”Entry List” till ”Rally Sweden” släpptes idag och med fler bilar till start än på många år. Totalt 62 ekipage dessutom med fler i Rally1-bilar än vanligt.När nu både Martins Sesks och Jourdan Serderidis ansluter med Puma från M-Sport Ford plus Lorenzo Berttelli med Toyota Yaris blir det 12 ”värstingar” till start. För övrigt är det samma namn i klassen som före Umeå som även kör i ”Rallye Monte Carlo”.

Foto: Okänd

WRC2-klassen med 20 anmälda blir svintuff där Oliver Solberg/Elliot Edmondson går ut med #20 Printsports nya Toyota Yaris GR Rally2. Direkt bakom kommer två andra snabba Toyoter, George Linnamäe och Roope Korhonen innan Pontus Tidemand/Jørgen Eriksen bryter den japanska flottan med sin Skoda. Fler tuffa blå/vita förare längre ner som Mikko Heikkilä, Lauri Joona plus ej att förglömma utan finska flaggor, Fabrizio Zaldivar och Robert Virves. Som medlem i SMK Hörby håller man även tummarna för Yuki Yamamoto i Toyotas utvecklingsteam som Julia Thulin håller ett vakande öga/hand över.

Foto: Privat

Adam Grahn och Maja Bengtsson får en tuff klass att hävda sig i med totalt tio Rally3- bilar. Renault Clio knaprar allt mer på Rally3-kakan och av de tio kör sex här med fransk bil. Som tur är för M-Sport Poland är det enbart Ford Fiesta som tillåts i Junior-WRC där Mille Johansson/Johan Grönvall är en av de 13 anmälda.

*

I ”Rally Sweden Historic” är intresset inte riktigt vad många förväntar sig och maxantalet 25 bilar uppnåddes inte. Istället blev där 19 anmälda och i 4WD-klassen är Mats Jonsson, Tobias Johansson, Jörgen Johansson och Nils Östgård de som jag tror kan utmana om seger. I 2WD går lite av ”Mr Rally Sweden” vid sidan av Mats Jonsson, bohuslänningen Lars Storm först ut med Opel Kadett GSi. Dock kan senare startande Christer Hedlund med Ford Escort bli svår att komma förbi på vägen mot pallen. 

*

Även om det inte blev seger för Mattias Ekström/Emil Bergkvist i Dakarrallyt och deras första försök med Ford förtjänar duon stora grattis. Nu blev det tredje plats efter en tämligen odramatisk avslutning där flerfaldige Dakarvinnaren Nasser Al-Attiyah uppvaktade hårt som verkligen ville ha svenskarnas tredje palts. Men av detta blev det inget och styvt tre minuter mindre körtid hade behövs av qataren för att kunna kliva upp på pallen.

Foto: M-Sport

Efter nästan 500 mils körning i den Saudiska-öknen blev det för första gång Yazeed Al-Rajhi som fick kliva upp överst på prispallen. Detta efter att på slutet lyckats passera sydafrikanen och tidigare dominanten Henk Lategan med futtiga tre minuter. Båda kör Toyota Hilux men för två olika team, vinnarens team heter Overdrive Racing Toyota medan Lategan körde för Toyota Gazoo Racing. Visserligen 16 timmar efter segraren men Annett Quandt/Annie Seel gick åtminstone i mål och dessutom på övre halvan av de 31 som nådde målet i klassen ”Challenger”. Seel kan pusta ut med en 12:e plats i bagaget på väg hem till betydligt svalare Sverige. Det blev ingen ”minst femte plats” för norska co-driver-stjärnan Ola Fløene i samma klass. På sträcka nio tvingades han och Rui Carnero att ge sig. 

*

I morgon startar om de som varit tidigare ute ursäktar, rallysäsongen på allvar i Sverige med MK Rattens ”Finnskogsvalsen”. En tävling som kan inneha rekord vad gäller avanmälda och från de nästan 150 ekipage där fanns för några veckor sedan är man nu nere i er hanterbara 112 startande. Bland de som försvunnit är hemmafavoriten Dennis Rådström/Sunniva Rudi som skulle ha debuterat med GK Doors nya Toyota Yaris GR Rally2. Med detta lämnar man fältet fritt för Isac Reiersen mot totalseger…

*

Vädret är för tillfället lite nyckfullt vilket ställer till för de lite mer sydliga rallyarrangörer och dit räknas även om det för en skåning är långt norr ut, Skutskär. Idag meddelades att Skutskärs MS ställer in nästa lördags ”Skutskärsratten”.

Såg dåligt ut redan i början av veckan och idag är sträckorna soprena från snö och is, berättar biträdande tävlingsledare Kurt Eliasson.

Foto: Tommy Svensson

Samtidigt med detta berättade han även om hur de ”nya skyltreglerna” skulle ha slagit mot klubben. 

Vi fick en faktura från Trafikverket på 4000 kronor för skyltning med orange skyltar till en sträcka, berättar Eliasson.

Han gjorde ansvarige på ”TV”  uppmärksam på regeringsbeslutet, att det inte skulle faktureras idrottsarrangörer för den här typen av skyltar. Svaret kom direkt och det var i korthet, att befrielsen från kostnader gällde enbart på ”allmän statlig väg”, enskilda vägar berörs inte av beslutet slåss det fast. I svaret kunde man läsa, ”Om Länsstyrelsen beslutar om tillfälliga lokala trafikföreskrifter enligt 10 kap. 1§ trafikförordningen på enskild väg utanför tättbebyggt område där inte kommunen är väghållare så är trafikverket skyldiga att märka ut denna. Övrig hantering av vägmärken, exempelvis för avstängd väg, får hanteras av den enskilda väghållaren då denna typ av vägmärke inte föranleds av en lokal trafikföreskrift. Kostnad för vägmärken som placeras på den enskilda vägen, inom vägområdet med anslutning till den statliga vägen, innefattar endast för kostnaden för sådan utmärkning som är kopplat till ett arrangemang som äger rum på statlig väg.”.

Med hänvisning till detta konstaterar Eliasson.

Detta betyder i princip att 99 procent av landets alla arrangörer kan drabbas av dessa kostnader, då väldigt få tävlingar tillåts på allmän väg.

Resultatet av beslutet står också klart för den ansvarige på TV.

Detta kan orsaka stora kostnader för er som arrangörer. 

Något utrymme för annan tolkning från ”TV” i Gävle medges inte utan brevet till Skutskärs MS avslutas med.

Det är denna text som gäller och som vi måste följa.

Med andra ord var alla ansträngningar  från Riksidrottsförbundet inklusive SBF, i praktiken inte värt mycket mer än pappret det är skrivet på…

*

Är man som jag född på 50-talet, är det mycket sällan man blir imponerad av ”det moderna digitaliserade samhället”. Det finns dock undantag och ett sådant inträffade idag efter att min Skoda i går vid 15-tiden fick problem med enligt instruktionsboken, ”ELP”, alltså något med ”motorstyrningen”. Åkte direkt till Häggenäs Auto/Mekonomen där min brorson Dennis direkt satte diagnos.

Tändspolen på ettans cylinder! 

Såg framför mig att vara billös åtminstone en bit in i nästa vecka och frågade lite ironiskt.

Okej och ny tändspole har du förstås på lagret?

Svaret var så klart nej men förklarade Dennis. 

Jag beställer nu så har vi den imorgon via Mekonomen!

Jo tjenare tänkte jag och lämnade det nu lite ”halvlytta”  fullblodet ute på parkeringen för, ”skrot att åtgärda”. Döm om min förvåning när där 07.44 i morse kom SMS med det överraskande beskedet ”Bil klar”.

Foto: Privat

När jag hämtade den blå så undrade jag lite hur det var möjligt att på så kort tid, få en reservdel till Hörby från något i landet placerat Mekonomen-lager.

Nya tider, det är så det fungerar, skrattade Dennis väl medveten mot min skepsis mot ”nya tider”.

Känns lite märkligt att behöva erkänna att allt numera inte är åt h-e, åtminstone inte när det handlar om Mekonomen…

*

Nya sociala uppdrag väntar i morgon och som vanligt får då Motorbloggen stryka på foten. Vi ses på söndag, trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *