Glenn Olson lämnar Värmlands ERC-bidrag, 35 kilometer asfaltssträcka väntar i Rally Juelsminde, Lllarena hoppas på ny pallplats i Zlin och Ogier omgrupperar och kör resten av WRC-året.

Gårdagens jättebomb kom när VD:n  för ”ERC Bauhaus Royal Rally of Scandinavia”, Glenn Olsson meddelade att han med omedelbar verkan lämnar sin post. 

Jag har avgått på egen begäran, förklarar han för Nya Wermlandstidningen och fortsätter.

– I rollen som VD har man till slut inget annat val än att avgå om inte samsyn med styrelse och ägare kring bolaget kan uppnås.

Foto: Tommy Svensson

Mer vill inte Glenn säga då han inte längre är VD för bolaget, utan hänvisar till marknadschef Nicklas Larsson hos ägaren Neh Svenska AB. Larsson säger.

Kommunikationen utåt är att parterna inte varit överens om hur rallyt ska drivas långsiktigt och har därför valt att gå skilda vägar.

Larsson förklarar också att man jobbar vidare med befintlig organisation för att att ”rallyt ska kunna drivas vidare lika bra sportsligt och ekonomiskt som hittills”. Dock påpekar han, att det inte är säkert att organisationen blir exakt lika.

Vi jobbar på ett antal parallella spår för att hitta en effektiv och optimal lösning för svensk bilsport och rallyts framtid. Detta görs i hop med SBF som är de som får tillståndet från FIA.

Under sommaren har jag nåtts av olika uppgifter från Värmland, att rallyts ekonomi inte varit den bästa. I NWT går att läsa att rallyt bland annat har en skuld på över 700 000 kronor för ambulanssjukvård. Här lugnar Neh och Larsson, att dom kommer att få betalt efter att man nu hyrt extern ekonomisk resurs för att styra upp det hela. Någon kris vill inte Larsson höra tals om.

Nej inte som vi ser. Vi har tillsatt den här resursen för att säkerhetskälla att allting sköts rätt!

Även ERC-promotorns talesman Simon Larkin blev förvånad över nyheten, men säger ändå till Värmlands Folkblad att man vill förlänga kontraktet.

Vi kommer att sakna Glenns ambition, kreativitet och beslutsamhet, säger Larkin.

*

I helgens Dansk Super Rally på norra Jylland, Rally Juelsminde” bjuds det bland annat på två rejäla asfaltsträckor, 17 respektive 35 kilometer som båda körs dubbelt.

Foto. Tommy Svensson

Med sina 35 kilometer längsta blir detta den absolut längsta jag någonsin kört i hela min rallykarriär, konstaterar DSR-ledare Kenneth Madsen som återigen har Mette Felthaus vid sin sida i Glad Sports Citroën C3 Rally2.

I Juelsminde ingår även en sprint som paret även är anmäld till och där precis som i DSR-delen, har man som mål att åka ifrån nyligen 60 år fyllda Ib Kragh/Jeanette Andersson Kvick i deras Hyundai Rally2 som har fördel av att vara mer hemtama i tävlingsområdet. Sprinten avgörs inne i Juelsminde och då på en bana som Madsen inte ser som speciellt teknisk men ändå är utslagsgivande. Glad Sports 2WD-åkare Jacob Leutenberger Madsen/Line Nedergaard är också anmälda med Peugeot 208 Rally4. Faktiskt DSR-debut för året då man annars har Stellantis Cup i Frankrike som fokus. I helgen åkte Ditte Kammersgaard i Hörby-föraren Jim Nilssons 940 VOC när paret körde till sig en fjärde plats i Snapphanerallyt. På hemmaplan sätter hon sig nu i en lite vassare maskin, Steen Andersens Mitsubishi EVO X. I Volvo Euro Cup är det av förklarliga skäl många svenskar, men utanför detta blir det för Tibros Lucas Helin/Mikael Kjellgren att försvara de svenska färgerna med sin Opel Corsa OPC

I VEC är det 24 olika Volvos som är anmälda, anförda av värmlänningen Gustav Johansson med Vetlandas Robin Thörnberg (bilden) direkt bakom. Första sträckan startar på lördag klockan 08.18 medan sista sträcka, SS12 har starttid klockan 16.28. 

*

I går påbörjades de första skarpa testerna inför helgens  ”ERC Barum Rallye Czech Zlin”. På plats finnas Motorbloggens påpasslige fotograf Henrik Åkeson med stöd av Ryds arbetsmyra Gustav Johansson. Här kunde dom bland att se när regerande mästaren finslipade Hyundaiens set up inför ett försök att knipa årets första seger. 

Foto: Henrik Åkeson

En som också jagar lite ”proppen ur” är mästaren från 2022, spnjoren Efren Llarena som före ”Rally Roma di Capitale” inte tagit någon seger, inga pallplatser och inte någon sträckseger med sin Skoda. Senast i Italien blev det dock ett fall framåt, kanske efter däckbytet från MRF till Michelin vilket slutade med en tredje plats i hop med ständiga följeslagaren Sara Fernandez.

Foto: ERC.Com

En framgång som spanjoren verkligen behövde och som alltid förknippats mer med stabilitet än ”speed”. I en artikel hos DirtFish medger han att däckbytet spelat större roll än vad han själv förväntade sig. Han medger att MRF utvecklats under hans tid i teamet, men samtidigt har gummit från Michelin och Pirelli gjort samma sak, kanske även ett snäpp mer än sin indiske konkurrent. Vid första testet med Michelin kände han att det gick att köra fortare och konstaterade en gammal sanning.  

Du kan köpa allt inom motorsport, allt utom stoppuret!

Det faktum att Michelin-förare vunnit tre av de fem ERC-tävlingarna stärker Lllarena inför tävlingen i Tjeckien. Nu väntas regn över Zlin och då menar han att det kommer att bli svårt att nå pallen ännu en gång. Istället ser han hemmafavoriterna Jan Kopecky som lite av favoriter plus Erik Cais. Jag håller med!

*

Jag började med en bomb och avslutar på samma sätt när Sebastien Ogier idag berättade att han tänkte göra ett försök att vinna VM för nionde gången.

Foto_ Toyota Gazoo Racing WRT

Ursprungligen fanns inte Chile och CER på min lista men med tanke på den rådande situationen i både Märkes och Förar-VM är det dock klart att jag nu kommer att tävla i de fyra återstående WRC-omgångarna och slåss om titeln ännu en gång, bekräftade Ogier i en intervju med den tyska tidningen Motorsport aktuell.

Han riktar samtidigt kritik mot poängsystemet i WRC och speciellt i märkes-delen. Här leder Hyundai före Toyota.

Toyota har vunnit sex av nio WRC-tävlingar hittills och säkrat tre etta/tvåa-placeringar  men vi är fortfarande 20 poäng efter. För mig är det nya poängsystemet ett riktigt skämt!

Intervjun avslutas med att 2024 definitivt blir Ogiers sista säsong ”full time”. De nya planerna innebär samtidigt att Kalle Rovanperä av allt att döma missar Chile. Frågan är om Toyota ens anmäler fyra bilar till CER

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *