Glenn O. ” Värmland har förbrukat sitt förtroende…”, Neuville hoppas Tänak kan förbättra i20:an, ny ERC-final i december och gräsklippsdebut…

Kändes först lite märkligt att det samma dag kommer två nya förslag på var Rally Sweden 2021 ska/kan arrangeras. Tänkte att det som vanligt var Bor Duktig-gruppenvi som vet hur man gör” som lyckats implementera sina tankar i såväl Jämtland som allra längst upp i norr, men så var det faktiskt inte. Istället var det Svenska Rallyt AB och VD Glenn Olsson som låg bakom dagens ”breaking news”.

Foto: Tommy Svensson

Vi har skickat ut förfrågningar till flera regioner där man kan garantera snö, berättar Glenn.

Vi måste helt enkelt agera för att behålla vår trovärdighet mot FIA och visa att vi verkligen anstränger oss för att behålla Rally Sweden i WRC-kalendern.

Droppen var så klart årets ”kris-rally” där Glenn och hans fantastiskt duktiga medarbetare mot alla odds ändå levererade en fullt godkänd VM-tävling.

Men vi måste ändå konstatera att Värmland  förbrukat sitt förtroende som leverantör av vinter och då måste vi agera snabbt, menar Glenn via telefon. 

Två som reagerade snabbt på dagens besked var samarbetsorganisationen VMT Jämtland och Norrbottniska ”fyrkanten” Boden, Kalix, Luleå och Piteå. Medan man längst upp i norr är ett mer oskrivet kort vad gäller rally i den här storleksordningen är det lite annorlunda i Jämtland.

Vi kan med Östersund som centralort garantera de allra bästa vägförutsättningarna inom Sveriges gränser. Jämtland har alltid vinter med snö och is på vägarna, menar  VMT Jämtlands ordförande Thomas Fuchs.

Att det finns lämpliga sträckor inom räckhåll har aldrig  någon betvivlat och enligt Fuchs finns 95 mil möjliga specialsträckor inom en radie av 6 mil kring Östersund. Dessutom kan man lägga tre helt skilda banor om så krävs. Så sent som 2018 kördes Rally-SM i Östersund och även om det inte går riktigt att jämföra så är man ändå lite inne i matchen. Skäms lite men minns faktiskt inte ens om det körs något SM-rally så  långt norrut som i Norrbotten? Istället är det Vännäs som är mest känd när det kommer till rally av större dignitet. Nu skiljer det ju enligt norrländska mått bara ett stenkast mellan Vännäs och Luleå eller för oss i södern runt 25 mil. Därmed kan man nog låna in kompetens söderifrån om det blir skarpt läge. Att man är entusiastiska här uppe  efter dagens förfrågan går inte att ta miste på.

  Vi ser det här som en fantastisk möjlighet att få nyttja våra erfarenheter och vårt kunnande av att anordna stora idrotts- och publikevenemang även under vinterhalvåret, säger Anders Lundkvist, kommunalråd i Piteå. 

Han får medhåll av sin kollega i Luleå, Lenita Ericsson.

Jag är stolt över att Luleå tillsammans med grannkommunerna har fått förfrågan om att stå värd för det Svenska VM-rallyt. Om det skulle hamna här skulle det betyda oerhört mycket för det lokala näringslivet och besöksnäringen i synnerhet.

Även i Boden och Kalix är man från kommunalt håll extremt positiva till frågan från Glenn Olsson. Men det är många pusselbitar som ska falla på plats innan en flytt verkligen går att genomföra.

Först måste vi få lite koll på om det finns kommersiella möjligheter och intresserade samarbetspartners i de olika regionerna, sedan får vi analysera detta och därifrån gå vidare, menar Glenn.

Jag ställer frågan när en flytt kan bli verklighet?

Redan om någon vecka måste vi redovisa en plattform för FIA för nästa år, då känns det tajt med en flytt redan 2021. Däremot till 2022 vore det fullt realistiskt.

När jag pressar Glenn med frågan om var han helst vill se att rally flyttas vill han inte svara.

Omöjligt att besvara så här tidigt,  där är så mycket som ska falla på plats. Men en sak är säker, att för dom som gärna skulle vilja ha rallyt i sin region räcker det inte med att kunna visa upp stort snödjup! 

Förstår att många håller på att spricka av skadeglädje över dagens besked. Säkerligen en del som ser hur jag ligger i fosterställning efter min styvnackade inställning med att Rally Sweden körs i Värmland eller inte alls. Men nu finns där en stor skillnad och den är ju att det är Svenska Rallyt AB/Glenn Olsson som själva tar initiativet till en flytt. Därmed har man också en stomme att bygga på till skillnad från de mest högljudda som krävde att man i ”Snöland” själva skulle ta över  och fixa ett svenskt WRC-rally på egen hand…

*

Foto: Tommy Svensson

Man skulle kunna tro att Ott Tänak som ny hos Hyundai var den som sökte sig till mer Hyundaierfarne Thierry Neuville för at komma rätt i sin nya tjänstebil. Men så verkar det inte vara, utan istället är det belgaren som trycker på för att Tänak ska skynda på att förbättra deras bilar. Förbättra i den mening att de ska bli mer lika Toyotan.

Det finns fart i i20 WRC men när jag pratar med Ott så menar han att där finns större potential att plocka fram, menar Neuville.

Foto: Tommy Svensson

Neuville syftar på att han inte kört annat än Hyundai sedan 2014 och har därför inte mycket att jämföra med. Tänak däremot har kört allt utom Citroën och kan ge mycket feedback till ingenjörerna om hur andra bilar uppför sig.

– Jag tror att Ott kan föra vårt team ännu mer framåt, menar Neuville.

Enligt källor som är insatta i de olika WRC-bilarna lär Hyundai vara den som är mest svårhanterad vilket även Tänak skriver under på. Främst pekas på att bilen inte uppför slig lika stabilt  som konkurrenterna.

– Då förlorar man också ”pace”, avslutar Neuville hos DirtFish.

*

I helgen kom besked från ERC och Club Deportivo Todo Sport som arrangerar Rally Islas de Canarias att andra deltävlingen i ERC flyttades fram från helgen den7-9 maj. De flesta trodde nog att man skulle hitta en ny datum i närtid men så blev det inte alls. Rallyt på Kanarieöarna flyttas ända till december och blir ny final istället för Rallye Hungary. Ny datum är den 3-5 december. Nu spelar  datumet vad gäller vädret ingen roll alls, något som alla turister som åker till ”Holmarna” varje år kan skriva under på, sol och värme precis som det troligen även varit maj. Med dagens besked ser ERC-kalendern för året ut så här. Dock återstår att FIA gör klartecken för flytten av Azorerna, Cypern och Kanarieöarna.

 Round 1: Rally Liepāja (Latvia, gravel), 29-31 May

Round 2: 77th Rally Poland (gravel), 26-28 June

Round 3: Rally di Roma Capitale (asphalt), 24-26 July

Round 4: Barum Czech Rally Zlín (asphalt), 28-30 August

Round 5: Azores Rallye (gravel), 17-19 September

Round 6: Cyprus Rally (gravel), 16-18 October

Round 7: Rally Hungary (asphalt), 6-8 November

Round 8: Rally Islas Canarias (asphalt), 3-5 December

*

Som ni säkert märkte var detta en nästan helt ”virusfri” Motorbloggen, Corona har inte nämnts förrän nu. En bedrift i dessa tider om jag får säga det själv, när alla medier försöker överträffa sig själv med ”allt om Corona”.  Allt är dock inte mörker, till exempel är helt klart våren på väg åtminstone i Skåne. Sol från en molnfri himmel och runt tio plusgrader är inget man varit bortskämd med de senaste månaderna. Med detta följer också av många det efterlängtade påtande i trädgården. För mig var det idag lite uppmjukning med gräsklippning vilket måste vara en rekordtidig njutning (obs. ironi). Sedan dröjer det inte länge förrän det ska planteras och alla andra trevliga grejor som hör till den egna täppan (ironin fortsätter). Som Jan Malmsjö sjöng, ”Vår bästa tid är nu…”    

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *