Geografin allt viktigare för rallyarrangörer, 84 anmälda till ”Östgötarallyt” eller ESR som det också kan kallas, bara tre luckor i BRC-kalendern för 2025, VEC återvänder till Tierp, Hyundai kan köra både WEC och WRC, Ogier till Grekland och BACK-SM på väg mot avgörande.

Att det blir mer och mer viktigt var man som rallyarrangör är belägen i landet, slår jag fast utan någon större vetenskaplig undersökning. Medan man i Södra och Småland för att inte alla om Norrland får kämpa för varje enskild anmäld bara för att säkra att tävlingen kan köras, är det annorlunda i Mellansverige. 

Foto: Henrik Åkeson

Jag var lite snabb när ”Kullingstrofén” (bilden) utropades till årets största rallytävling med sina 191 startande. Detta kan nämligen passeras redan nästa helg när Laxå MK kör ”Laxårallyt” där räkneverket står på 195 anmälda. Att det är stort intresse beror förutom  att det bjuds på fin tävling, även att det förekommer två klasser som starkt hjälper till att bära upp det hela. VOC Mekonomen Rally kör ”Sverigeserien” med 40 anmälda och ännu fler lockas av Klassiska/Historiska Rallycupen (även Finess Onotade Rallycup ingår här) som samlat 62 bilar för Appendix-K. Utan dessa hade tävlingen landat på styvt 90 ”vanliga rallyåkare” som främst tävlar om Västras och Stockholms DM.

Går man söderut så är det mer beskedliga startfält de närmaste veckorna. I kommande Bilsport Rallycup-tävlingen ”Karlskronapokalen” den 24 augusti är man med några dagar kvar av anmälningstiden, uppe i runt 80 bilar. Helgen efter besöker magneten Svenska Rallycupen Vimmerby för att köra ”Emiltrofén” som faktiskt inte har fler än 55 anmälda, å andra sidan återstår 10 dagar innan anmälan stänger. Vänder man näsan i motsatt riktning så hörs dessa siffror för dom där uppe snudd på osannolika. Vännäs MK nästa lördag kör ”Höstnatta” med i dag 13 anmälda… 

*

På ungefär samma breddgrad som Laxå ligger Linköping där näst sista deltävlingen i Rally SM körs den 24 augusti. Tävlingen är den som vi ”gamlingar” fortsatt kallar Östgötarallyt men som i modern (läs klåfingrig) form döpts om till ”East Sweden Rally”. Fick jag bestämma så tycker jag nog originalet låter trevligare och hade gärna sett detta istället även framöver.  Har inte gjort någon total genomlysning av antalet anmälda i tidigare SM-tävlingar, men att de 84 som ska köra ”ESR” är något av det största SM-deltagandet under de senaste åren, är tämligen klart. Även här kan den geografiska placeringen spela in då det förutom de vanliga SM-åkarna även finns en del ”SM-rookies” i listan. Förutom SM finns där även 22 anmälda i ”Östgötaklasserna” utanför ”Svenska Mästerskapet i rally”.  I 4WD saknas ingen mer än Team Nybes Albin Nordh och Jonas Åkesson. Sent in med anmälan var Pontus Tidemand som här tar över Dennis Rådströms tidigare kartläsare Johan Johansson. I Dennis Polo R5 sitter numera norskan Sunniva Rudi som tidigare lotsade Tim Liljegren till 2WD-segern i Tierp. I hennes ställe hoppar i Linköping in meriterade Larviks-bon Morten Erik Abrahamsen.

Foto: Kristian Lindberg

Anmälda är så klart SM-topparna Patrik Flodin (1:a) och Tom Kristensson (2:a) och för SMK Hörby-föraren ser även resten av säsongen ut att lösa sig.

Tack vare mina fantastiska partners fick vi till det med både genrepet i Hässleholm och Linköping. Ser ljust ut att vi även skall kunna köra den sista deltävlingen i SM i Trollhättan i mitten av september, förklarar Tom.

I Hässleholm kördes en Skoda från Team Munaretto vilket fungerade väldigt bra konstaterade han efter sin så förargliga punktering. 

– Inget att klaga på tvärtom!

I Linköping blir det dock ”gamla” teamet Keane Motorsport som får förtroendet att sköta den Skoda som Tom och Andreas Johansson skördat de stora SM-framgångarna med.

Foto: Tommy Svensson

Noterbart är att Toms f.d kartläsare Henrik Appelskog gör SM-debut som förare i alltför tidigt bortgångne broder Peters Skoda. Vid sin sida får Henrik lika rutinerade från högerstolar, Bosse Holmstrand.  

Foto: Niklas Falk Svens Bilsport

Över 50 bilar i den tvåhjulsdrivna klassen där mästerskapsuppgörelsen lär stå mellan junioren Patrik Hallberg från Haninge och PG Andersson från Årjäng. Patrik med Toyota medan PG åter sätter sig i DriveVXO:s vassa BMW som efter finslipning av Tom Kristensson med seger i ”Dackefejden”, är ännu vassare. I ”Standard” med 10 anmälda kan Enköpings Andreas Hovind säkra SM-guldet tillsammans med kartläsaren Catalina Floberg.

”East Sweden Rally” inleds på fredagskvällen den 23 augusti med två vändor på den klassiska asfaltsträckan Stångebro utanför SAAB Arena, där serviceplatsen är lokaliserad under fredagen. På lördagen 24 augusti väntar nio grussträckor i nordlig riktning från Linköping. Serviceplatsen förflyttas till Prästtomta skjutfält, där även fyra sträckor ska avgöras. Avslutande SS11 Power Stage körs inne på Linköpings Motorstadion i Sviesta.

Vi har jobbat på och hållit igång organisationen ett par år när vi varit utanför SM. Men East Sweden Rally ska vara med i SM. Det var därför vi gjorde om gamla Östgötarallyt en gång i tiden, med målet att göra en av de bästa SM-tävlingarna i landet. Det har varit ett skönt uppehåll på några år och det känns riktigt bra att komma tillbaka till SM nu, säger Stefan Taleman, biträdande tävlingsledare.

*

Bilsport Rallycup ligger inte på latsidan när det kommer till att presentera en komplett kalender för 2025. Redan nu är fem av åtta deltävlingar för nästa år klara och sist in av dessa är Åtvidaberg med superkrokiga ”Gruvrundan” den 7 juni. Klara så här långt under Roger Rooths paraply är, Rally Anderslöv 5 april- Badhotellet Rally 17 maj- Gruvrundan 7 juni- Klappjakten 6 september och så finalen som vanligt med Novemberskölden 1 november.

*

Tidigt ute är även Ted Malm med Volvo Euro Cup som idag avslöjar att man för tredje gång sedan starten, gör ett besök i Tierp den 31 maj. Något som gläder MK Tierps Jörgen Joons.

Vi har tidigare haft VEC som inbjudningsklass i samband med SM så det är med glädje vi hälsar välkommen tillbaka.

Foto: Tommy Svensson

Det var Joons som ställde frågan till Malm och redan i år var det planerat för Tierp men en krock med Finland ändrade planerna.

Nu har vi ändrat koncept för 2025 med tre tävlingar på svensk mark och förväntar oss med detta ännu större intresse då Tierp passar väl in för norska delägare och geografiskt väl för många svenskar, hoppas Malm.  

En rejäl bit som kommer att erbjudas de fyra VEC-klasserna (A-B VOC/GruppF-C VOC/Grupp F- Appendix K VECC1/VECC2), sex-sju mil specialsträcka hoppas Joons kunna erbjuda. Mer nyheter är att vänta från Volvo Euro Cup inom kort.

*

Nu har där kommit lugnande besked från Hyundai angående en eventuell förflyttning från WRC till WEC (Endurance Racing). Till DirtFish säger teamchef Cyril Abiteboul att ett engagemang i WEC inte nödvändigtvis behöver betyda något för WRC-satsningen. Han förklarar att dessa beslut tas över hans huvud.

Det är dom som har rätten att meddela våra exakta planer vilket kommer att presenteras efter sommaren.

*

Toyota valde som ryktet sagt, Sebastien Ogier före Kalle Rovanperä (eller kanske var det han som bestämde?) till kommande ”Acropolis Rally” första helgen i september.

Foto: Toyota Gazoo Racing

För Ogier gäller det att försöka plocka in poäng på ledande Thierry Neuville och inför Grekland skiljer 27 poäng. Med fyra rallyn kvar i WRC är det inte alls omöjligt att det återigen blir Ogier som kan kröna sin hjässa med kungakronan…

*

Som skåning har jag av förklarliga skäl lite svårt att gå igång på Back-SM. När så SBF i år beslöt att skrota Asfalt/Sprint SM och göra detta till en del av körning uppför backar, svalnade mitt intresse ännu mer. 

Foto: Magnus Lindgren Rally Photo

Oavsett så kördes i helgen deltävling 5 och 6 i Jämtland och ”Bydalsfjällen Up Hill Race”. I klassen för 2WD Rallybilar var det Johan Eriksson, Saab och Mikael Lundberg, Golf som skiftades om i toppen under de båda dagarna. Stabilare av trean Hampus Karlsson med samma position både lördag och söndag. Något som även gör honom till ledare av SM-klassen, åtta poäng före Eriksson och13 före Lundberg. I 4WD vann Oskar Sundell båda dagarna men med detta som premiär, är Mitsubishi-åkaren inte med i toppstriden. Detta är i allra högsta grad Kolsvas Hannah Jacobsson som med söndagens andra plats gick upp i SM-ledning. Bara tre poäng efter är Jan-Olof Rehnberg medan Västerås Kent Andersson har nio poäng upp till Hannah.

*

Foto: Tommy Svensson

Inte lätt att ha koll på allt efter en intensiv dag i Hässleholm och jag missade helt att även Hässleholms MK fick en klassegrare i ”Snapphanerallyt”. I Appendix K-klassen körde Lars Nilsson/Per Malmström hem segern med sin för honom tämligen nya Volvo 242. Ber om ursäkt för missen…

*

Äntligen är OS över och man slipper alla mer eller mindre galna sportkommentatorer som via Sportradion oavbrutet skriker i falsett. Jag har inget emot att att man blir upphetsad över olika prestationer och låter detta då ljuda i radio. Men när man för ”sjuttioelfte-gången” och flera dagar efteråt, får höra om Sjöströms guldlopp, Duplantis guldhopp, Möregårdhs silverboll eller ryttarnas flopp då blir det bara ”to much”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *