Gåtan Mikkelsen laddar för toppavslut, J-WRC börjar i Rally Sweden, tunn tävlingskalender för Södra 2019, och Tom K. fascinerade klubbkompisarna.

Kan inte släppa gåtan Andreas Mikkelsen och hans brant stupande formkurva. Hos Volkswagen var han en förare som aldrig kunde räknas bort även om det bara blev tre segrar under de tre åren med Polon. Tre, men skulle egentligen ha varit fyra då han missade att ta sin allra första när han när han och Ola Floene åkte av på sista sträckan i Rally Sweden 2015. Då i ledning men efter den malören blev det en tredje plats med Ogier som vinnare och Neuville som tvåa. På något vis är just siffran tre något som förföljt 29-åringen från Oslo, det är nämligen samma placering han fick alla tre Polo-åren i den slutliga WRC-tabellen. Det trista trendbrottet kom i fjol då han istället slutade elva men till hans försvar så var det efter bara sju starter. 

Hyundai-basen Michele Nandan slog i slutet av förra året en signal för att höra om han kunde tänka sig att köra Hyundai. Så klart ingen tvekan från Andreas sida, arbetslös som han var. Både han och Nandan var nog också övertygade om att detta skulle ge en ny skjuts i karriären. Tråkigt nog har det inte blivit så utan 2018 kan inte beskrivas som annat än snudd på katastrof för sympatiske Mikkelsen. Tredje platsen i Rally Sweden trodde åtminstone jag, skulle vara början på en guldjakt med Sebastien Ogier i siktet. Istället blev just den här placeringen hitillsska tilläggas, årsbästa för honom och Anders Jaeger i högerstolen.

Första WRC-segern var i Rally de Espana 2015 och därför var förväntningarna stora inför årets upplaga. Förväntningar som inte infriades och nu är det ungefär samma läge då Andreas tog Volkswagens sista (senaste?) seger ”down under” 2016. Blir det äntligen en triumf nästa helg?

Australien har alltid varit ett bra rally för oss. Seger 2016 och vi ledde även i fjol men då fick vi tyvärr bryta andra dagen, berättar Andreas.

Då hade vi dessutom varit otroligt snabba…

Han sticker inte under stol med att han är besviken över året med Hyundai.

Vi har inte alls fått till den säsong som vi hoppats och nu vill vi verkligen avsluta med ett bra resultat.

Andreas är medveten om att han inte kommer att tillhöra huvudrollsinnehavarna, dom heter som bekant Sebastian Ogier och Thierry Neuville som gör upp om guldet. 

– Så är det men vi kommer att göra allt för att supporta teamet och Thierry i fajten om guld!

Att han och Hayden Paddon har en viktig uppgift framför sig är uppenbart då Hyundai måste köra in tolv poäng på Toyota för att vinna Märkes-VM. En uppgift som kan bli nog så tuff erkänner Michel Nandan.

Blir allt annat än enkelt då alla fyra teamen vill avsluta på topp.  Vore utan tvekan bästa sätt att avsluta den här fascinerande säsongen.

  May the best team and crew win! 

*

Har varit lite segt med att få till kalendern för WRC till nästa år och samma sak med J-WRC, men i dag så lossnade det, ” 2019 FIA JUNIOR WRC CHAMPIONSHIP CALENDAR REVEALED”. Fem deltävlingar är planerade för ”juniorerna” och där det glädjande nog blir Rally Sweden som får äran att öppna upp. Sedan följer:

Rally Sweden (14-17 Februari)

Tour de Corse – Rallye de France (28-31 Mars)

Rally Italia Sardegna (13-16 Juni)

Rally Finland (1-4 Augusti)

Wales Rally GB (3-6 Oktober)

Hur många som kommer att köra nya R2-Fiestan är ännu inte klart men runt 15 bilar räknar M-Sport Poland att ha på rull under säsongen. Årets vinnare Emil Bergkvist kliver av och sedan är det frågan vad som kommer att hända med honom 2019? Visserligen fick han en ny R5-Fiesta för att köra full säsong i WRC2 med fria däck från Pirelli. Men detta är bara en del, till detta kommer ytterligare kostnader i form av till exempel resor och boende. Bara att hålla tummarna för att Emil lyckas knyta ihop paketet.

Inte heller efter punktering snöpliga tvåan i år, Dennis Rådström har gått ut med något officiellt om 2019. Enligt honom närstående källor lär en ny säsong i J-WRC vara aktuell. Till detta ska då läggas till Tom Kristensson som har samma mål efter sitt EM-silver.

Mästerskapets ansvarige Maciej Goda konstaterar.

Snö, asfalt, grus, korta sprintsträckor likväl som långa uthållighetsprov, minusgrader till svettiga temperaturer det är vad som väntar nästa säsong.

Allt för att kora en värdig mästare i slutet av året!

*

En som hoppat över J-WRC är Kalle Rovanperä som istället gått rätt in i hetluften i WRC2. Världsmästarämnet har även nominerats i två kategorier i kommande ”WRC Gala Night.

– ”The spirit of the season award” och ”The timing feat award”, berättar Kalle. 

Den första för insatsen hemma i Rally Finland där han reparerade sin Skoda med hjälp av spännband och elkablar sedan framvagnen packat ihop. En nödgrej som räddade kvar honom i rallyt och en fjärde plats i WRC2. I den andra kategorin förekommer Pontus Tidemand men i en lite mindre positiv mening. Kalle vann i Wales med 1 minut 34.2 sekunder före Pontus, dessutom på sin egen födelsedag.

*

Nu har en preliminär ”Tävlingskalender för Rally” inom Södra BF presenterats och det kan snabbt konstateras att tävlingstillfällena blivit betydligt färre. I synnerhet märks detta i RS-DM där det för bara något år sedan ansöktes om 14 (?) deltävlingar. En viss skillnad mot 2019 då det i nuläget bara finns fem tävlingar planerade för DM-vinnaren Rolf Grybb (bilden) att köra. Premiär i Hörby den 14 april och även en comeback med ”Kanonen” den 8 september hos Eslövs MK som även blir rekordtid final. Däremellan körs Hässleholms GP den 28 april, 9 juni är det dags för Eslövs första RS, Bilmånsson Rallysprint och så deltävling fyra 26 maj, Svedala runt. Helt borta som RS-arrangörer är Trelleborgs MK, Lunds AC, Arlövs MC och SMK Örkelljunga. Dock ska det tilläggas att Arlöv med hjälp av Lund står som ansvariga för SM i Sommarsprint i juli.

DM-säsongen i rally ser inte mycket bättre ut med samma antal tävlingar. Det är noterbart att Kristianstad MK tar lite time out och nöjer sig med att arrangera SSRC-finalen i slutet av oktober. Därmed försvinner klassiska Kong Christian Race som sedan övergick i samarbetet med Älmhults MK och Silverkongen.

Nytt är också att SSRC kommer att följa DM och därmed även denna serien omfattas av blott fem tävlingar under 2019. Så här är det tänkt att köras till nästa år. Till detta ska även läggas till fem grussprint-tävlingar som dock inte ingår i DM.

6 april Simrishamnsmixen

18 maj Midsommardansen

10 aug. EC Snapphanerallyt

31 aug. Skilling 500

14 sept. TV-Svängen

När SSRC tar ett kliv bakåt väljer ”General Martinsson” med Anders i förnamn att höja statusen på Sydsvenska Mästerskapet. Ett mästerskap som han vill se som en brygga mellan SSRC och Rally-SM. Tyvärr innebär detta även att bara ”SM-klasser” kommer att tillåtas i SSM. Därmed får VOC/GruppF/Grupp E/Ungdomsrally/Appendix K hitta andra tävlingar under nästa år än de fem i SSM om det stämmer som jag fått mig berättat. Om jag förstått det rätt kommer det även i SSM köras någon form av ”rek” för att göra egna noter. 

27 april Silverratten

1 juni South Swedish Rally (SM)

28 juni Dackefejden

10 aug. EC Snapphanerallyt

28 sept. Rally Blekinge (SM)

Utgår från att detta blir en punkt som kommer att ventileras i kommande ”Rallymöte för alla” i Hässleholm

*

 

I går hölls det Förar och Co-driver träff i SMK Hörby och med exakt 40 medlemmar  i klubbhuset får man säga att intresset var stort. Förutom att snacka regeländringar där jag till min förvåning fick besked på att Råd & Regler från 1969 inte längre är aktuell, var det mycket annat rallysnack.Vad gäller ”R&R” får jag dock kolla upp detta då jag ändå tycker det mesta är sig likt…

Kvällens höjdpunkt var om värdarna Lars Mårtensson och Thord Johansson ursäktar, ändå när Tom Kristensson delgav församlingen sina öden och äventyr under ERC-säsongen. En fascinerande berättelse där det i mina ögon ändå inte är Toms EM-silver som är det stora. Istället är det hans livsresa, från festglad 120 kilos ”knubbsäl” till vältrimmad renlevnadsmänniska med en vilja som verkar kunna försätta berg. Den delen av Tom är värd ”Årets Bragdguld” om jag får bestämma…

*

I samma ämne så har trean bak Tom och Henrik Appelskog i ERC Junior U.27, spanjoren Efrén Llarena fått ett fint plåster på såret efter att ha tvingats avstå start i finalen Rally Liepaja. Medlemmen i Rally Team Spain får chansen att prova en R5-Fiesta i finalen av Spanska Mästerskapet senare i månaden. I Rally Comunidad de Madrid sätter han och Sara Fernandéz sig i Fiestan något Llarena är mycket glad för.

– Lovar att detta är inget ni kommer att få ångra!

*

Avslutar med att berätta om morgondagens säsongsavslutning ”Falsterbo Rallysprint”. Tidsprogrammet ser ut så här:

Anmälan öppnar 07.00

Cafeterian öppnar 08.00

Förarsammanträde 09.30

Första start 10.00

Prisutdelning cirka 14.00

Vädret ser ut att bli ganska okej ändå, tio plusgrader, mulet men inget regn. Dessutom vindstilla med Falsterbomått mätt, bara svag bris 6-8 m/s från sydöst.

Så hjärtligt välkomna till Falsterbo skjutfält, hälsar sekreteraren i Trelleborgs MK Anders Anderholm.

*

Med detta önskar jag trevlig helg och i morgon kan ni se framåt en bloggfri lördag. Trots allt är det ju en av årets viktigaste helgdagar för en skåning, Mårten Gås.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *