Gallring för WRC-premiären, rally på stranden när VM intar Kanarieöarna, en Volvo i ”Jänner” som är först ut 2025 och Linköpings MS satsar på nostalgi när man fyller 100 år.
Motorbloggen inleder med att önska alla läsare god fortsättning på det nya året, sedan får vi se om det blir lika bra, kanske bättre eller gud förbjude, sämre än 2024…
*
WRC-premiär blir det med ”Rallye Monte Carlo” 23-26 januari och där arrangerande Automobile Club de Monaco står inför problem. Något så unikt i WRC som för många anmälda, inträffar nästan varje år enbart i klassiska ”Monte” och 92 ekipage är 22 för många enligt ”ACM”. Anledningen till gallring är att man inte får ihop tidsschema plus att serviceplatsen inte sväljer hur många tävlande som helst. Ovanpå detta har man även att ta hänsyn till rallykritiska miljöorganisationer som slår ner på minsta avvikelse från de skrivna avtalen. Nu riskerar inte anmälda till Rally-VM att sorteras bort, utan denna sker bland de knappt 50 som är anmälda utanför poäng.
Tråkigt nog är läget samma i Rally1-gänget som fjol, tio bilar är anmälda varav häften är Toyota, tre Hyundai och så M-Sport med två Puma. När jag så fick upp en bild från 1999 är det enkelt att inse att det var f-n så mycket bättre förr. Sju fabriksteam i WRC och dessa var, Toyota, Mitsubishi, Ford, Skoda, Subaru, Peugeot och Seat. I dag finns bara Toyota och Ford kvar plus med lite god vilja, Skoda även om dom hör hemma i WRC2. Hyundai har tillkommit dock en klen tröst när fem tillverkare lämnat. Läget är som vanligt bättre i när det kommer till Rally2-bilarna i WRC2 med 30 anmälda. Här gör Oliver Solberg Toyota-debut medan jag inte lyckats hitta om Nikolay Gryazin ska fortsätta med Citroën eller om det blir bilbyte. Yohan Rossel däremot fortsätter med ”Cittra” och målet är garanterat att vinna WRC 2 kommande säsong. Toksport WRT som sköter Skoda Motorsports tävlande har gjort klart med sin förste förare för året och det blev paraguayanen Fabrizio Zaldivar som klev ut på Skoda-scenen. Vem som blir han teamkompisar är fortfarande lite oklart, här nämns Gryazin likväl som Gus Greensmith och Martins Sesks. Zaldivar gör dock inte debut i Alperna utan väntar till ”Rally Sweden”.
*
Jag har ju förutspått att nya WRC-tävlingen ”Rally Islas Canarias” i slutet av april, blir ett givet besöksmål för svenska rallyfans. Strax före nyår släppte arrangören ”Rallyguide1” och där framgår att rallycenter blir samma som när man kört ERC, huvudstaden Las Palmas. ”Shake down” sker på torsdagen i Santa Brígida strax utanför Las Palmas.
Rallyt startar sedan med sträckor mer centralt på ön medan dagen avslutas nära för svenskar, välkända badorterna Puerto Rico och Playa de Mogán. Lördagen i norra delen av ”Holmarna” erbjuder mer SS-mil än dagen före med sträckor som Moya-Gáldar, Firgas-Teror och Tejeda-San Mateo. Avslutningen med en Superspecial i Las Palmas. För de som spenderat semester i Playa Ingles/Maspalomas blir söndagen lite av hemmaplan och där avslutande power stage körs i Maspalomas. Lite kul är att ”kanarierna” även lagt in en publiksträcka intill stranden i Maspalomas. Totalt 18 asfaltsträckor erbjuds den 24-27 april.
*
Först ut när det kommer till större internationella rallyn är traditionsenliga ”38. LKW FRIENDS on the road Jännerrallye powered by WIMBERGER 2025”. Ett så långt namn brukar österrikarna koka ner till mer lätthanterliga ”Jänner”. Från Freistadt på fredag ger sig knappt 80 ekipage sig iväg för att köra totalt 19 sträckor på 18 mil med underlaget ”snow/asphalt”.
En favoritkvartett enligt mig utgör Simon Wagner (Hyundai), Filip Mares (Toyota), Hermann Neubauer (Ford) och Filip Kohn (Skoda). En utmanare kan bli nya Citroën-föraren Jan Cerny och kanske så även Johannes Keferböck med välkända Ilka Minor som kartläsare i Toyota Yaris GR Rally2. Spretigt bland bilmärkena med det mesta från Suzuki till diverse ”Proto-varianter” med karosser från Mitsubishi, Mazda och Fiesta. Ensam är dock 20-åriga junioren Michael Weissinger med sin Volvo 740 GLT…
*
Ett säkert sätt att få upp mina ögon är att använda ordet ”Nostalgi”, lite av min favoritgren. En som förstått detta är Anders Wing i Linköpings MS som hört av sig med anledning av att deras rallysektion fyller 100 år i år.
– Vi firar detta med göra om rallysektionens gamla hemsida till en nostalgi sida. Där finns information om allt som hänt i rallysektionen från 1940 talet till 2024. Alla tävlingar som har arrangerats finns information om, berättar Wing.
– Det finns också länkar till program och resultatlistor, många bilder och mycket text, plus mycket mera.
Han berättar även att man fått tillgång till fotograf Sven Franssons bildskatt som från slutet av 60-talet till början av 80 talet som då dokumenterat mycket motorsport från Östergötland och omgivande län.
– Mest rally men även roadracing, trail, banracing och mycket annat inom olika motorsportgrenar. Nu finns möjligheten att se alla bilderna över 27 000 stycken, från ca 350 olika arrangemang på hemsidan, avslutar Wing.
Hemsidan hittar du här https://old.lms.se/rally/hemsida/