Fyran och femmans växel gäller i Rally Poland, ”Colins Crest” power stage när ERC landar i Värmland, i fallet Oliver v.s Greensmith ”case closed”, gammelmedia gentemot sociala medier vilket är bäst, Gullabo förklarar och Tomelilla-Jimmy ansluter till Brink Motorsport.

Det gäller att ha ”split vision” i helgen med ett öga/öra på South Swedish Rally med start fredag och målgång på lördagen och det andra öron/ögon-paret på ERC Orlen Rally Poland. I Mikolajki börjar man köra först på lördagen med målgång på söndag så lite förskjutning är det trots allt.

I Polen väntar snabba, bitvis väldigt snabba sträckor och fjolårsvinnaren före Tom Kristensson, Miko Marczyk konstaterar faktum.

Huvudsakligen kör vi på fyran och femmans växel, många raksträckor och mycket snabba kurvor, är Mikos analys av sin hemmatävling.

Foto: ERC.com

Sträckorna är delvis nya där lördagen är ungefär samma som i fjol medan söndagen bjuder på nytt.

Ändå i huvudsak samma typ av väg båda dagarna, menar Miko som parallellt även kör WRC2 med Skoda.

Segern ifjol var knapp, bara tio sekunder skilde mellan honom och Tom Kristensson/Andreas Johansson då i Hyundai. Miko håller med.

-– Förra året var konkurrensen väldigt tuff, vi slogs med J-WRC-mästare som Tom Kristensson och Nil Solans. Men nu ska nivån upp ytterligare eftersom de stora grabbarna från WRC som Mads Østberg och Hayden Paddon kommer till Mikolajki.

Konkurens är bra menar 27-åringen och utvecklar honom som förare.

Det är väldigt viktigt för mig att jämföra mig med världens främsta förare på våra mycket snabbt sträckor!

Polacken kommer till start med nya Škoda Fabia RS Rally2 som han fortfarande lär sig att förstå, något han menar blir viktig info WRC2 i Estland och Finland.

*

För någon dag sedan släpptes tidsplan för ERC Royal Rally of Scandinavia där första start blir klockan 09.24 fredagen den 7 juli från Karlstad. Då är det åtta kilometer långa SS1 Ölme som ska avverkas. Första dagen innehåller fyra sträckor där alla körs två gånger som brukligt är i dessa sammanhang. Även lördagen följer samma mönster och där ”Colins Crest” är SS12 samt sent på eftermiddagen som power stage med start klockan 16.50. Totalt har arrangören satt 80 ekipage som maxgräns vilket vad jag förstår, är samma i alla ERC-tävlingar.

Dock har vissa länder som i kommande Polen även en nationell del för egna mästerskapet utanför de 80. I helgens Rally Poland är drygt 60 anmälda för ERC plus då styvt 20 för Polska Mästerskapet.  Har noterat att det reagerats på anmälningsavgiften till Värmland som för Rally2-åkare i ERC är 43 000 kronor plus moms. Juniorerna har lite billigare avgift eller 16 000 kronor plus moms. Så klart höga avgifter inget snack om den saken, men inget som Glenn Olsson & Co bestämt utan den är om jag fattat rätt, samma för hela EM-serien. Åtminstone tar man lika mycket betalt i Polen så det är så enkelt  att, det kostar att ligga på topp…

*

Fortsätter att komma in reaktioner på helgens rally i Portugal och då fortsatt med Olivers straff som gemensam nämnare. Vissa menar att rättvisa skipades när Gus Greensmith/Jonas Andersson till slut stod som vinnare med 1,2 sekunder före den bestraffade värmlänningen. Argumentet enligt dessa dessutom dåligt fakta grundat, skulle vara att britten var den snabbaste av de två och utan punkteringen på sträcka sex hade han varit i topp även utan Olivers tidstillägg. 

Foto: Skoda Motorpsort

Fakta är att Oliver vann sju sträckor medan Greensmith var snabbast på två. Då var det nog tuffare för både Adrien Fourmaux (10:a) Andreas Mikkelsen (3:a) som vann vardera fyra sträckor men ändå fick dåligt betalt för sin ”pace”. Nu är detta historia och Greensmith vann, Oliver blev tvåa ”case closed”! Kan bara tillägga att Greensmith inte lär utnämnas till ”Månadens medarbetare” av Pirelli efter kommentaren på SS6 där han kom i mål med punktering. På frågan vad som hände svarade han.

Ingen aning. Men vet hur jag fick den, jag kör på Pirelli, ingen överraskning. Du kan vara hur försiktig som helst, men det är ett vågspel med Pirelli. Mästerskapet avgörs av däcken!

*

Med dårens ensvishet fortsätter jag min kamp mot alla rallyarrangörer som inbillar sig att Facebook/Twitter/Instagram är enda plattformarna som behövs för att nå ut med sina budskap. Sjävklart är detta en viktig del av ”marknadsföringen” men att glömma det som så nedlåtande kallas ”gammelmedia”, är verkligen att skjuta sig i foten. På sociala medier når man ”redan frälsta och de närmast sörjande” medan man i lokaltidningen får ut information till folk som inte normalt till hör ”rallysläkten”. En grupp som för de allra flesta som satt sina ”klistermärken” på rallybilarna, är minst lika om inte ännu viktigare än de som hänger på nätet 24/7. 

Handen på hjärtat, vilket tror ni ger bästa marknadsföring när ni ser första sidan på Skånska Dagbladet eller uppslaget i ”Tidningen” (den heter så) efter ”Bilmånsson Rallysprint” den sistnämnda delades ut till alla hushåll i hela Mellanskåne i totalt 41 500 exemplar eller är det mer värt som delas på Facebook?

Jag vet åtminstone vad jag tror i grunden är bäst när man jagar sponsorer. Nu är jag inte motståndare till sociala medier men i mitt huvud måste man utnyttja alla tillgängliga kanaler för att nå ut så brett som möjligt. Som media-ansvarig i SMK Hörby vet jag att det krävs mycket jobb för att få ut information om tävlingar men som alltid, hårt jobb brukar ge resultat…

*

Med detta är det inte svårt att hoppa över till Gullabo RC som så tråkigt fick ställa in deltävling tre i Asfalt SM som skulle körts den 27 maj. Ordförande Sten Bondesson har hört av sig och skriver:” Det är med mycket blandade känslor vi tvingas ställa in vår asfaltsprint. Det som från början var tänkt som en kul möjlighet att pröva på lite asfaltkörning blev lite allvarligare än vi tänkt när vi blev övertalade att ta SM.  Vi var beredda att genomföra ett bra evenemang. Vi har tillgång till ett fantastiskt stort område som rymmer serviceplats, kärrparkering, publik och tävlingsbana. Vi hade en expert uppe för att titta på området, CG Wilke, som var nöjd med det han såg.  Vid ett klubbmöte i söndagskväll beslöt vi dock att inte gå vidare med evenemanget p.g.a för få anmälda. Varför det blev så få anmälda får andra spekulera i. Gullabo RC kan bara tacka, er som anmält sig, markägaren och ni som jobbat med evenemanget.”. Sjävklart jättetrist efter att ha lagt ner mycken energi och möda för att bjuda på en bra SM-tävling, att i elfte timman tvingas ställa in. Minns det tydligt när vi fick ställa in vår (SMK Hörby) RS i samband med pandemin 2020. Att allt arbete är förgäves är en sak , men ofta blir det även en ekonomisk smäll för klubben och jag ställer frågan till Bondesson hur stor denna blir?

Det blir en slant hur vi än gör, men ska vi gå ut och göra reklam, locka dit publik måste vi ha en bra produkt att visa upp vilket inte är gratis. Ett tjugotal bilar som kör är för lite vilket kanske är det tyngsta skälet, förklarar han.

Även om Gullabo RC som Bondeson säger ”just nu är lite nere” så har man inte kastat RS-yxan i sjön utan det kan bli en fortsättning.

Vi vet inte om det är möjligt eller lämpligt att försöka senare i höst…

*

Snudd på helskånskt hos Brink Motosport för STCC 2023 när Tomellila-föraren Jimmi Eriksson ansluter som förare ihop med Hugo Nerman.

Foto: Brink Motorsport

Vem som ska köra den tredje Tesla Model 3 är ännu inte offentliggjort men många inklusive jag själv, blir nog förvånad om inte Tobias Brink sitter i bilen på Skellefteå Arena vid premiären i början av augusti. Jimmy har en framgångsrik bakgrund av internationell formelbil/GT-racing, bakom sig.

  – Ska bli grymt kul att få komma hem och tävla på hemmaplan i Sverige igen efter femton års racing utomlands, säger han.

– Det känns som helt rätt tillfälle att ge sig in i STCC nu när mästerskapet går in i en ny och spännande era med elektriska och kraftfullare bilar än någonsin. Det är svårt att sia om exakta förväntningar med ett helt blankt papper som nya STCC innebär, men det är samtidigt inspirerande och jag kör aldrig för något annat än att utmana om den absoluta toppen.

 Teamchef Ted Brink är mycket nöjd med nyförvärvet till Eslövs-teamet.

– I Jimmy ser vi en tydlig titelkandidat med sin långa erfarenhet från bakhjulsdrivna bilar från internationell racing så ser vi en segerrik säsong framför oss. Han har inte kört på de svenska banorna på länge, men med hjälp från våra andra förare så tror vi att han är med direkt från start. 

Foto: Brink Motorsport

Teamet avslöjar även designen för Jimmy Erikssons Tesla Model 3 som kommer att bära blå och svarta färger där ProMeister är med som huvudpartner för bilen.

2 svar på “Fyran och femmans växel gäller i Rally Poland, ”Colins Crest” power stage när ERC landar i Värmland, i fallet Oliver v.s Greensmith ”case closed”, gammelmedia gentemot sociala medier vilket är bäst, Gullabo förklarar och Tomelilla-Jimmy ansluter till Brink Motorsport.

  1. God kväll på dig Tommy hoppas allt är bra.
    Först vill jag tacka dig för din motor blogg, till och med en gammal avdankat Co driver kan ju hänga med vad som händer.
    Jag måste återkomma till Oliver, fattar inte folk att han körde så fort så det räckte när han fått ledningen?
    Det är ju mycket psykologi rally sporten också. Har man ledning så gäller det att förvalta den eller hur?
    Men det är ju så lätt att klaga och gnälla innan de tänker efter. Och folk är väldigt avundsjuka.
    Som sagt var Tommy du gör ett jätte jobb!!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *