Fylls på i Rally Sweden, Hamre ställer in, Ekström mot Østberg i NM-premiären, Rådström lyfts fram av ERC, Tom K. får stöd av ”Solsidan” och ”leopard med dumstrut”!
Idag trillade anmälningarna från Toyota Gazoo Racing in till Rally Sweden och precis som utlovats med fyra namn. Sebastien Ogier, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och så Takamoto Katsuta. Därmed är där åtta WRC-bilar anmälda till andra deltävlingen i WRC. Totalt står räkneverket nu på 13 bilar i VM-delen av rallyt.
*
I går kom där ännu ett bakslag för rallyåkarna då Hamre MK meddelade att ”CTEK Masnatta” som skulle körts med Hedemora som centralort är inställt. Avsaknad av vinter är så klart anledningen och arrangören meddelar dessutom att tävlingen inte kommer att köras på ny datum.
Med detta torde chansen för fler folk till vad det verkar redan vintersäkrade Hälsingerallyt öka. Idag står man på 95 anmälda men en som inte valde Hälsingland när nu Masnatta ställdes in är Mattias Ekström. Han och Stefan Bergman hade tänkt att det var helt perfekt med årets första tävling i Dalarna men nu väljer man istället att åka norska mästerskapspremiären Sigdalsrally den 18 januari. Här får Mattias en bra värdemätare hur han står sig med sin nya Skoda R5 mot till exempel Mads Østberg. Håller han jämna steg med honom så lär det räcka en bra bit i Rally-SM.
I dag bekräftar Mads även i VG (Verdens Gang) att det blir WRC2 för honom i år och då som Citroëns officiella namn i klassen. Ingen direkt kioskvältare då detta legat i luften länge. Samtidigt kommer även Mads att bli den som kör tester och är med i utvecklingen av C3 R5. Premiär i Monte Carlo och därefter Rally Sweden.
*
Efter tre säsonger i Junior-WRC väljer nu som bekant Dennis Rådström och Johan Johansson att fokusera på motsvarigheten i ERC. Två segrar blev det för värmlänningen under de tre säsongerna men tråkigt nog också flera tunga bakslag. Något som gjorde att silvret 2018 blev bästa resultat och så brons i fjol.
Med sin rutin är det inte konstigt att han och Johan av ERC lyfts fram lite extra som favoriter inför starten i ERC3 Junior. Ett extra plus blir att man inlett ett tätt samarbete med tjeckiska teamet Orsák Rallysport som ska sköta den Ford Fiesta R2T som Dennis ska köra. I en intervju på ERC:s hemsida förklarar Dennis sitt nya spårval med att han först siktat på försöka köra en 4WD-bil.
– Men detta handlar om väldigt mycket pengar och istället tror jag att ERC är perfekt för min utveckling, menar 25-åringen från Torsby.
-Jag kommer nu att vistas i en omgivning där alla bara vill se att jag vinner!
Han får också frågan om drömmen att bli världsmästare finns kvar?
– Ja, men där är väldigt många stjärnor i WRC för tillfället som kommer via ERC. En möjlighet för mig att få ännu mer erfarenhet och sedan göra dom sällskap längre fram…
Att målet är att vinna ”Rally-EM för juniorer” sticker inte Dennis under stol med.
– Det är det enda som gäller, att vi sedan även har kul är ren bonus!
ERC 2020 startar på Azorerna sista helgen i mars innan man sex veckor senare fortsätter på Gran Canaria. Totalt kör juniorerna sex deltävlingar, jämnt fördelade mellan grus och asfalt.
*
När jag skriver om Rådström är inte steget långt till Tom Kristensson som igår avslöjade att det blir ännu ett år i Junior-WRC med start i Rally Sweden. Samtidigt gick Lars Stugemo/Sunnyside Experience ut och berättade att man i år kommer att stötta ”Förare och team som jobbar hårt för att nå toppen, vinna, sätta rekord och segra i mästerskap.”. Någon närmare presentation gavs inte igår, men i dag blev det klart att Tom och Joakim Sjöbergs J-WRC-satsning är något som kommer att få stöd av Sunnyside Experience. Garanterat välkommet då Tom fortsatt jobbar ”24/7” för att sy ihop säsongen. Så här motiveras valet med att stödja Toms J-WRC-resa. ”Det är inte lätt….Han är begåvad. Han är så full av energi att han förmodligen skulle kunna ersätta alla svenska kärnkraftverk. Nu! Hans inställning till livet är en sann inspiration, inte bara för oss på solsidan, utan för hans vänner, familj och alla partners. Och Hans berättelse om hur han bestämde sig för att förändra sitt liv från att köra Volvobilar på lokala evenemang – att tävla internationellt för junior VM är faktiskt ganska fantastisk. År 2019 vann han, tillsammans med super professionell co-förare Henrik Appelskog, både Svenska WRC Rally och finska WRC Rally i R2-klassen. Verkligen imponerande i våra böcker. Dessutom gjorde de anspråk på 2: a plats över alla i den. En riktigt bra föreställning och ett exceptionellt resultat. Så För oss på solsidan är det en fullständig no-lätt att stödja Tom Kristensson också 2020. Och vi tycker att mer borde känna samma sak 🙂
Lycka till Tom för 2020-vi stöttar dig!
Men allt är inte bara jobb för Tom, i morgon onsdag är han gäst hos P4 Kristianstad som ”Veckans DJ” hos Helene Persson. Därmed tar han över stafettpinnen från mig vad gäller rallyfolk som varig gäst hos Helene. Själv var jag där för två år sedan så om ni vill höra vad Tom har för musiksmak bör ni ratta in P4 Kristianstad någon gång mellan 10.30 och 12.00. Har hört rykten att Helene redan är i full färd med att ladda upp med massor av Lasse Stefanz-musik på Toms önskemål…
*
Ordspråket säger, även solen har sina fläckar och om jag är solen, så är jag numera mer lik en leopard. Vi börjar med en grej i somras där jag var kritisk mot att man i ”LE Thorps Memorial” låtit Göran Fredrikssons Appendix K Volvo Turbo köras i Grupp H. Stödde mig på att så länge Appendix K funnits i Sverige har detta inte varit tillåtet då detta inte är en tävlingsklass, utan en av FIA helt fristående tävlingsform. Kollade för säkerhets skull med HU:s Roger Rooth innan jag skrev och där han stödde min tolkning. Några veckor före jul var så Rallyutskottets Janne Rydh och Historiska Utskottets Erik Uppsäll på möte i Säffle där frågan återigen dök upp. Inte bara dök upp utan jag fick en rak höger i magtrakten då det visade sig att arrangören hade rätt och jag/Rooth fel. Det går alldeles utmärkt att blanda App. K med Grupp H berättades det på mötet. När jag så hade Rooth på linjen i ett annat ärende berättade jag detta varpå han då skrev. ” Detta har jag bråkat om med HU från 2006 till -17 när kom med i HU. Det vi inte visste var att FIA raderat den gamla texten och ny text är röd, året före var grön. Äldre nyheter än två år har svart text, men dom aviserar ej när text tas bort, bara poff borta. Jag svarade RU i somras som vanligt men när Erik kollade med annan expertis var var detta ändrat. Nu är till och med klassen i BRC, ”max 74” en del av app k -75. Pinsamt att inte veta detta då jag varit i luven med HUom detta. Jag var helt enkelt ej ”up to date”…”.
Då är detta uppklarat och till mitt försvar anför jag att, när inte ens HU har hundra procent koll på allt som FIA kladdar med, hur ska jag då kunna ha så?
*
Nästa grej som jag inte hade helt rätt om var Bengt-Göran Bergström och Tommy ”Sillefallaren” Anderssons bilaffärer. Här skyller jag på att det trots allt är över tjugo år sedan detta hände och mitt minne uppenbarligen är lite grumligt. ”BeGe” däremot hade bättre koll på minnet och berättar. ”När jag sålde Toyota Celican på vintern -95 så var vi sedan nere på Azorerna när Luis Pimentel körde första tävlingen med bilen. På väg hem så visade han sin verkstad i Lissabon där han hade blå Mitsubishi Galant Grupp A som han ville sälja. Jag skulle ju sluta men blev sugen, så jag köpte bilen. Körde sedan hela -96 som gick jättebra och sedan var det dags att sluta igen och annonserade ut Galanten på hösten -96. Då ringde Tommy och sa, att jag köper bilen. Han kom ner till Eslöv och tittade, men ville inte prova bilen utan ville att jag istället skulle köra upp den på hans släp. Tommy vann sedan Östgöta Mästerskapet med den blå Galanten 1997. Efter att han hämtat bilen ringde han på våren 1997 och sa att han även köpt en Galant Grupp A i Portugal. Den var dessutom på väg till Eslöv och skulle lastas av på Lastbilscentralen!
Jag kunde inte säga nej till Tommy så vi körde med Tommys bil (den vita) under hela 1997. Bilden som var på bloggen var från SM i Hässleholm där vi låg väldigt bra till men två turboras förstörde den helgen. Bilden här hänger på väggen hemma och är från segern i TV-Svängen 1997 där Tommy poserade med mig och Tommy Brink. Tommy var en så trevlig och vänlig kille som vi saknar mycket”.”.
Då var detta också uppredat och det var det jag misstänkte hela tiden, att den blå Galanten kom före den vita. En helt annan sak, den uppmärksamme noterar säkert att det till vänster sticker fram en osedvanligt snygg vit bakända. Det är alltså min Opel Kadett A från 1965 som jag och Roland Brorsson precis kört vår första tävling med efter inköpet på motorklubbens årsfest. Tänk vad rallyhistoria som ryms på en enda bild…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.