Furuseth upp i ERC-topp, Adielsson kan lukta silver, kompakt SM-rally i Kolsvarundan, Timmy H. vann Titan-premiären och ”långt” Sprint-DM.

Toppstriden i ERC 3 Junior spetsades till rejäl efter helgens deltävling Rally Poland och där nu Sindre Furuseth/Jim Hjerpe toppar när två deltävlingar återstår. Med 91 poäng är Sainteloc Racing-paret två poäng före spanjoren Efren Llarena  och utan att vara utbildad bilplåtslagare vågar jag ändå påstå att till Rally Di Roma Capitale måste Llarena ha ny Peugeot R2.

Såg in car-filmen från hans och co-driver Sara Fernandez våldsamma krasch i Polen och det är bara att konstatera att dagens rallybilar är väldigt starka/säkra. Fullt på högsta växeln när det bar till väders och efter flera brutala landningar återstod bara skrot av den rödgula ”Peggan”. Inifrån kupén hörs kraftiga stön under luftfärden men när allt stannar konstaterar Sara.

Es tranquilo (det är lugnt)!

Med kraschen så ryckte även Jim Hjerpe lite grann i co-driver tävlingen där han leder med tio poäng före Sara ”Tranquilo” Fernadez. Hon i sin tur är bara en enda poäng före helgens vinnarkartis Kauri Pannas som sitter vid sidan om estländaren Ken Torn.

Det är också Torn som jag ser som Furuseths värste utmanare om guldet men trumfkortet som Furuseth sitter inne med är att han har råd att tappa poäng. Fyra tävlingar räknas av sex och här har han poäng i alla medan Torn bara har två raka segrar och kan inte tappa några ERC-poäng alls om det ska bli guld. 

Tyvärr ser det betydligt mörkare ut för Elias Lundberg/David Arhusiander som håller sjunde platsen på 28 poäng. För att försvara Opel Motorsports stolta segertraditioner krävs seger i resterande tävlingar plus att topptrion i princip samtidigt ska nolla. Samma utgångsläge har sexan Steve Røkland/Marius Fuglerud med fem fler poäng än Elias.

*

I  juniorernas R5-klass ”ERC 1 Junior” gav Polen 28 tunga poäng till Mattias Adielsson/Andreas Johnsson som nu ligger fyra. Att hoppas på ERC-seger för paret är nog till att var väl optimistisk men fram till silverplats skiljer faktiskt bara tre poäng.Leder gör britten Chris Ingram på 94 poäng medan tvåan från Cypern Alexandros Tsouloftas står på 59 poäng. Tuff blir däremot trean och vinnaren i Polen, Filip Mares som inte bara är snabb utan har även fördel av att finalen avgörs på hemmaplan i Tjeckien med erkänt svåra Barum Czeck Rallye Zlin.

Totalt i ERC är det polsk ledning genom Lukasz Habaj men bakom stormar mästaren Alexey Lukyanuk fram och har nu bara nio poäng upp med fyra tävlingar kvar i serien.

*

Rally-SM har nu semester fram till 16-17 augusti när man gästar Kolsva och Kolsvarundan. Rutinerade SM-arrangörer i Kolsva MS då detta är 14: gången klubben står som värd för ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Målet den här gången har bland annat varit att göra en kompakt tävling och så här långt ser det också ut som att man lyckats med totalt 27 mil och 12,6 mil specialsträcka. Fyra till antalet som körs två gånger.  

Vi har flera klassiska sträckor där markägarna gärna ser att vi kör. De gillar att det händer något ”på byn” och förväntar sig nästan att vi kör deras väg. Det underlättar när vi vill ha en kompakt bana, säger banchef Per-Arne Broström.

Rallyt avgörs enbart på lördagen med start klockan 08.00 i Köping och efter lunchuppehåll körs andra ”loopen” med målgång runt 18-tiden.

Publiken har möjlighet att flytta sig från en sträcka till en annan under lunchpausen. För när tävlingen är igång blir det svårt, fortsätter Broström.

En av sträckorna är klassiska Orsta, sydväst om Kolsva. En både snabb och krokig byväg som rallyförare älskat ända sedan 1960-talet, berättar banchefen.

Hur de sex kilometrarna går vet nog alla. Ja kanske inte de nya juniorerna, men de gamla rutinerade rävarna känner igen den.

Resterande  sträckor är runt två mil vardera.

Vi har lyckats binda ihop riktigt fina vägar med ett par korta, sämre bitar. Men vi tror inte det gör någonting när allt blir så koncentrerat och de tävlande slipper långa transporter mellan fartsträckorna.

Att det trots att alla är medvetna om att det är förbjudet, är förekomsten av ”otillåten träning”. Skulle någon få lust till detta i Kolsva väntar uteslutning om någon av rallyts ”spanare” upptäcker det. 

Efter alla år som banchef har jag god kontakt med markägare och boende och de slår larm direkt om de ser någon som rör sig ovanligt mycket på vägarna, förklarar Broström.

Men vi hoppas att vi inte ska behöva utesluta någon på grund av otillåten träning!

*

Känns mer och mer sannolikt att Tommi Mäkinens rallyelev Takamoto Katsuta snart har en fast plats i Toyota Gazoo Racings Yaris WRC. I veckan blev det klart att Katsuta kommer att få köra i WRC-klassen både i Rally Deutschland och Rally Espania. I Tyskland är det som bekant asfalt som är underlaget medan man i Spanien är ensamma om både asfalt och grus i samma rally. Riktigt vad som är tanken vid valet av tävlingar vet jag inte riktigt, men att göra debut på de erkänt svåra sträckorna i Moseldalen känns inte så snällt kan jag tycka. Jag gör vad jag kan för att hjälpa Katsuta och ”もたつきます” är japanska för ”hinkelstein” om han nu inte råkar känna till ordet. Mäkinen är också medveten om att detta blir svåra utmaningar men målet är enbart att lära och utveckla sin körning.

– Vi sätter inga mål vad gäller resultat, bekräftar Mäkinen.

*

I helgen hade nya rallycrosserien GRC Titans RX  i franska Essay. Här blev det dubbelt svenskt i finalen genom Timmy Hansen som vinnare och lillebror Kevin på andra plats. Trea slutade Toomas Heikkinen som även gick upp i poängledning efter lyckade kval. Två är Kevin Hansen tre poäng efter och som trea Jerome Grosset-Janin. Hayden Paddon ligger fyra och Timmy Hansen sjua.

*

På lördag är det ny rallysprint och den här gången är det ”SSR Rallysprint” med arrangören av South Swedish Rally som ansvariga.  Tävlingen ingår i ”Södras Sprint DM” med start i Älmhult och målgång på Granada i Lönsboda. Trots att det bara är två sträckor som körs två gånger blir det ändå imponerande 30 kilometer SS totalt. Vet inte om det är så att sprintarna närmar sig Rally-DM i längd eller tvärtom, för numera är det inte mer än någon SS-kilometer som skiljer mellan de båda tävlingsformerna. Vet faktiskt inte om jag tycker detta är rätt utveckling för ”Sprint-DM” som jag istället trodde/hoppades skulle bli kort och intensivt tävlande, ungefär som i Malmö i fredags…

75 anmälda där klassen C-förare Standard är störst med 18 anmälda medan A-förare Trimmat har 13 namn i listan. Bland de anmälda i 4WD-klassen återfinns GN Motorsports ”chefsingenjör” Staffan Andersson som med Per ”Börje” Andersson som kartläsare nu för första gången får testa den R5-Fiesta som han skruvar på till vardags. Spännande!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *