Fourmauxs poängskörd från Safari diskutabel, 63 anmälda till WRC på Kanarieöarna, ändring i Rally Anderslöv, SSRC bjuder på ”gammal” SM-sträcka, stort asfaltintresse i Danmark, MSR öppnar anmälan 1 april och mer från Parc Fermé.
Många fler än jag som noterade att systemet med WRC:s ”Super Sunday” har sina brister. Att som Hyundai plocka bort Adrien Fourmaux från lördagens sträckor för att både han och bilen skulle komma fräscha till söndagen, upplevs som osportsligt. Att bryta en tävling tre gånger och ändå komma hem med tio poäng efter seger både på ”power stage” och ”Super Söndag” rimmar dåligt med sportens DNA. Rallyjournal har jämfört med M-Sport Fords Josh McErlean som genomförde alla 21 sträckor, tia totalt och för detta fick han två poäng. Fourmaux däremot slutade på 16:e plats i totalen och körde tio sträckor, men fick ändå åtta poäng mer än Puma-åkaren. Än värre av alla Rally1-förare blev han sexa poängmässigt trots att hans rally i princip var ren katastrof. Efteråt konstaterade en nöjd Fourmaux.

– Det har varit en tuff helg för oss, verkligen synd vad som hände i torsdags med det elektroniska problemet. Men jag är verkligen nöjd med min Supersöndag, som var riktigt positiv med en stor kamp om ledningen hela dagen. Det är verkligen positivt för oss, och det gav oss mycket självförtroende i prestationen.
Han menar också att teamets beslut att lyfta bort honom från lördagen gynnade honom.
–Tackar teamet för att de idag gav mig en så stark bil så att jag kunde kämpa för maximal Power Stage och Super Sunday-poäng!
Fourmaux ligger nu femma i WRC-ställningen på samma poäng som Toyotas Kalle Rovanperä. Ändå hyggligt facit med tanke på att han enbart kört alla sträckor i Monte, bröt i Umeå och så, jag vet faktiskt inte vad jag ska kalla resultatet i helgens tävling. Uppriktig sagt så känns det som att FIA:s försök att på konstgjord väg få till fajt hela vägen till mål, inte riktigt funkar. Årets system är ändå bättre än tidigare då knappast någon visste vem som vunnit rallyn förrän resultattabellen visades. Fick jag bestämma, antingen ett rakt resultat där ställningen efter sista sträckan är det som gäller för poängen. Eller ännu bättre, kopiera systemet i Junior WRC med ”en poäng” för sträckseger. Funkar jättebra där, så när som på att förare som kör under ”Superrally regler” alltså startar om inte borde få den här poängen. Inte optimalt att förare som inte har något att förlora kan satsa allt på denna poäng, medan andra ändå måste (eller borde) tänka på målgång i första hand.
*

Ännu har inte namnen på de som är anmälda till nästa WRC-tävling ”Rally Islas Canarias”, släppts. Men så mycket har sipprat ut att där finns 63 anmälda till Kanarieöarnas WRC-debut sista helgen i april Fördelat på tio Rally1-bilar, 38 Rally2 (WRC2), åtta Rally3, 6 Rally4 och en enda Rally5-bil.
*
Från Kenyas savanner till Skånes Söderslätt går nu rallyhjulen när Trelleborgs MK tvingats ändra upplägg för Bilsport Rallycups ”Rally Anderslöv” den 12 april.
– På grund av ändrade förutsättningar är vi tyvärr tvungna att stryka en sträcka i årets tävling. Vi kommer att köra återstående två sträckor tre gånger. Sträcklängden ändras då till 21,39 kilometer, hälsar tävlingsledningen.
Som en följd av detta sänks även anmälningsavgiften från 1900 kr till till 1150 kr medan ungdomarna kommer undan med rimliga 575 kronor. Idag 76 anmälda och återigen är det bara att inse att sia om rallyintresse, är näst intill omöjligt. I fjol sprängde samma tävling alla gränser med resultat att TMK tvingades plocka bort en hel klass för att hålla sig inom det antal som satts i inbjudan. I år med i stort sett samma upplägg, är där en vecka före anmälan stänger runt hälften anmälda mot 2024. Nu lär det fyllas på under veckan men att samma problem som då skulle uppstå, känns overkligt.
*
I fjol startades ”Svenska Sprintrallycupen” (SSRC) men där upplägget med tävlingar i princip i Småland och Dalsland inte bäddade för supersuccé. Nu tar man ett omtag med tävlingar i även Blekinge och Västergötland plus så klart i Småland/Dalsland. SSRC inleder den 18 april (Långfredagen) med Karlskrona AK och ”Karlskronapokalen” där tävlingsledare Mathias Sellberg hälsar välkommen.
– Vi kommer att ha start, serviceplats och mål i Brömsebro med anmälan och besiktning på morgonen. Finns möjlighet att reka för de som vill.

Första start är klockan 11.00 från Törnerydsbanan i Brömsebro till sträckan som körs tre gånger. Inte vilken sträcka som helst berättar Mathias.
– Det är en anrik gammal SM-sträcka på klassisk Blekingeväg som är 6,3 kilometer med knixiga partier, bred med sten i dikeskanterna och en avslutning som är snabb.
Inbjudan finns ute på Resultatservice där det för närvarande finns 19 anmälda.
Tävlingskalender SSRC 2025
18 april Karlskronapokalen, Karlskrona AK-14 juni Bil Rallysprint, Toarps MK-26 juli Mästarmötet, Älmhults MK-6 september Dalslandssprinten, Bengtsfors MK -27 september Sprinttjuren, Dals MK -18 oktober SSRC-finalen, Älmhults MK
*
På lördag är det premiär för MRF Dansk Rally Sprint Cup Øst 1 (f.d Yokohamamesterskabet) i Roskilde. Medan det går lite trögt här hemma med intresse till asfalttävlingar (32 i Hörby och 21 i Hässleholm) verkar det vara större intresse på andra sidan Öresund.

83 anmälda kan ASK Hedeland glädjas åt med flera danska fortåkare i ”Dyrskuehaven” som Simon Valentin, Hyundai (bilden), Michael Ted McBride, Skoda, Anders Lysen, Suzuki för att nämna några. Även från Sverige finns intresse och anmälda är BMW-armadan Arne Oddshammar, Jacob Oddshammar, Skawomir Bronk, Elin Persson,(Bilden) medan SMK Hörbys Anders Palmquist sticker ut med sin Peugeot 206.

*
KAK Midnattssolsrallyt knallar på och den 1 april öppnar anmälan för klassikertävlingen 11-12 juli.
– Nu står det klart att deltagarna bjuds på nästan 10 mil specialsträcka under två intensiva dagar med start och mål vid vackra Ericsbergs Slott utanför Katrineholm,f örklarar tävlings/projektledaren Crister Nystrand som fortsätter.

– Fredagen körs kring Flen och Malmköping med sju sträckor och publikvänlig målgång vid slottet. På lördagen väntar fyra tekniska sträckor runt Katrineholm – med den klassiska finalen vid Ericsbergs Slott och vägbytet vänster uppför slottsbacken strax före målgång.
Något som en del tävlande i synnerhet de med de äldre bilarna klagat på, är att sträckorna tidigare varit alldeles för snabba för deras bilar något som Nystrand lyssnat på.
–Vi har letat fram vägar som är både krokiga och snabba – så häftiga att man själv vill tävla på dem.
Efter fjolårets debacle har KAK den här gången valt mer pålitliga krafter som samarbetspartner genom Nystrand och Katrinholms MK.
–Vi är väldigt nöjda med hur planeringen inför årets Midnattssolsrallyt fortlöper, konstaterar KAK:s generalsekreterare Jacob Laurin.
*
Parc Ferme och Simen Næss Hagen hörde igår av sig igen med lite godis för svenska läsare.
– När vi skriver om dom svenske, så har vi en egen tagg. Är ju mycket Oliver här som ni fattar men vi skriver ju artiklar ibland om andra svenskar också. Och det kan vara att vi prioriterar det här mycket mer också om vi märker responsen bra från Sverige…
Han tipsar även om den här taggen: https://www.parcferme.no/tag/svenske%20ut%C3%B8vere