Fourmaux snabbare än Rovanperä i sin Hyundai-debut, franska tjejer i Moutons hjulspår, så räknas poäng i WRC-25, redan fullt i Rac4Fun-premiären och en riktig kämpe har gått i mål!

Vilken smakstart på Hyundai-jobbet för Adrien  Fourmaux/Alex Coria och jag tror knappaste att dom ens själva trodde det var möjligt, att vinna över en som experter säger, nytänd efter sin time out Kalle Rovanperä/Jonne Halltunen. Men så blev det och efter fyra sträcksegrar mot Toyota-duons fem, blev det succéstart för Fourmaux/Coria med 15,5 sekunders marginal.

Foto: Hyundai Motorsport

Bortsett från första sträckan var man aldrig sämre än tvåa på någon sträcka, vilket även imponerar med tanke på att detta är första gången man kör Hyundai i20 N Rally1. De yttre förhållandena kring Gap i Alperna var usla med bitvis tung snö vilket sedan blev svårtstyrd modd på asfalten. Med detta följde också att runt en fjärdedel av de 85 startande tvingades bryta.

Foto: Hyundai Motorsport

För Fourmaux/Coria betyder segern en extra boost för självförtroendet och deras odds inför ”Rally Monte Carlo” förbättrades troligen avsevärt. Bäst utanför de två Rally1-åkarna blev schweizaren Jonathan Hirschi, Citroën medan hemmaföraren Matteo Chatillon, Toyota Rally2 var minuten efter som fyra totalt.

*

Det jag i min okunnighet trodde var lite kaxigt från fransyskorna Sarah Rumeau och Julia Amblard med ”Iron Dames” på sin Citroën Rally2 i ”Rallye National Hivernal du Dévoluy” var så mycket mer än så.Tjejduon slutade inom ”Topp 5” i årets Franska Mästerskap och laddar nu för sju tävlingar i WRC2 2025. Med detta bli man första helkvinnliga ekipage i WRC efter att Michele Mouton och Fabrizia Pons tävlade med Audi för runt 40 år sedan.

Foto: Iron Dames

En som har jättebra koll på tjejerna är Torbjörn Carlberg då de tävlade mot dom 2023 när Calle körde Opel eRallycup

Trevliga och snabba tjejer som ibland utmanade och även tog några sträcksegrar. Totalt 19 tävlingar är planerade för 2025 och bakom satsningen står Iron Dames och FFSA Franska bilsportförbundet, berättar Torbjörn.

I helgens rally utanför Gap imponerar man genom att ta  femte plats i Rally2-klassen med elva bilar i mål.

*  

Att WRC byter ut sitt poängsystem från och med ”Rallye Monte Carlo” är säkert något som många ser framemot. Försökte i förra veckan förklara hur nya systemet ska fungera, men medger att det inte är helt enkelt att i text förklara. Därför låter jag WRC:s egen grafik göra jobbet, hoppas det klarnar bättre?

*

Det tog bara två dagar innan långloppsserien ”Race4Fun” hade fyllt alla platser till premiären på Mantorp Park den 13 april. Till deltävling två, Falkenberg den 18 maj finns för närvarande ett fåtal platser kvar. Med detta håller trenden från i år i sig där samtliga tävlingar blev fullbokade långt innan tävlingsdagen. Detta understryker seriens popularitet och det stora intresset för att köra racing under enkla former.

Foto: Race4Fun

Fem 8-timmarsrace väntar under säsongen 2025 där året avslutas med det traditionsenliga 24-timmarsracet på Mantorp Park i oktober. I år blir också sista gången 8H Cup för Klass 2 körs i Race4Fun (För enklare racingbilar 10 år eller äldre på R-däck) innan klassen flyttar in i RM-serien NE1. I tisdags presenterades också nyheten att en ny klass introduceras till 2026, med 20 år eller äldre standardbilar med max 101 hästkrafter. Mer info finns i videon på sociala medier och Youtube.

Säsongen 2025 kommer bli något utöver det vanliga, menar Emil Svensson, promotor för Race4Fun och Nordic Endurance 1.

Vi har arbetat hårt för att skapa utveckla våra serier och stärka vår trappa där vi har allt från den enklaste typen av långloppsracing hela vägen till ett Riksmästerskap under samma paraply. Jag är otroligt taggad på att få se alla förare och team kämpa på banan – det här kommer bli ett år vi sent glömmer!

*

Nåddes idag av ett tråkigt besked, att min klubbkompis i SMK Hörby, Lasse Eriksson gått bort. Lasse började med rallycross sent i livet i mitten av 90-talet men tvekande aldrig att ge sig in i hetluften med många yngre förare, vilket många duster med främst Gunde Svan och Ingvar Carlsson var bevis på. De precis som Lasse körde i Grupp N-klassen, han med Ford Sierra Cosworth 4×4 medan Gunde och Ingvar körde Toyota Celica. 

Efter detta sadlade Lasse om till rally och byggde en Ford Escort Cosworth med vilken han tävlade sporadiskt. Sin första totalseger knep han som 60-åring på i ”Svampasprinten” 2004. Hanaskogsboende Lasse skulle ha fyllt 81 år i början av nästa år. En verklig kämpe har nu gått i mål för gott och klubbens och mina tankar går till hans närmaste.

3 svar på “Fourmaux snabbare än Rovanperä i sin Hyundai-debut, franska tjejer i Moutons hjulspår, så räknas poäng i WRC-25, redan fullt i Rac4Fun-premiären och en riktig kämpe har gått i mål!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *