Fourmaux siktar på WRC-seger, ”Kajto” byter Skoda mot Toyota, Neuville vill få Hankook att fungera, fortfarande platser kvar i ”Finnskogsvalsen”, bra med snö/is, Osby-Borgström bjuder på årets julfilm och Opel var före…
Hyundais nyförvärv Adrien Fourmaux tillhör absolut nästa års WRC-säsongs mest spännande förare, Toyotas Sami Pajari får ursäkta. Inte minst detta att vara snabbare än Kalle Rovanperä i sitt första framträdande med i20 N Rally1, ger en antydan om att fransmannen kan vara en förare för kontinuerliga besök på pallen. I år blev det fem gånger med trots allt mindre konkurrenskraftiga Ford Puma Rally1 och nu med en vinnare i händerna, lär det bli fler än fem.
Fourmaux gjorde som en del andra gjort tidigare, tog ett steg tillbaka och körde i WRC2 2023 för att i år komma tillbaka i Rally1 med stärkt självförtroende. Farten fanns redan 2022 men tråkigt nog även krascherna, fem i WRC-tävlingar vilket var tillräckligt för att M-Sport skulle ta ett riktigt omtag för 29-åringen.
– 2024 var egentligen bara ett kvitto på vad jag lärde mig under WRC2-året, konstaterar Fourmaux till Rally Journal.
Målet för kommande säsong är enkelt, att ta första WRC-segern. Att fajtas om VM-titeln inser han är lite väl optimistiskt, isynnerhet som han trots allt är Hyundais ”tredje förare”.
– Tror att vi även i år kunde varit med och kämpat i toppen men vi hade lite otur men har ändå en känsla av att detta vore möjligt!
Att det blev Hyundai menar han var ganska naturligt då man erbjöd full säsong, dessutom i ett team som verkligen vill vinna…
*
Efter många år med Ford Fiesta R5 sadlade polacken Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz 2020 helt över till Skoda vilket också blev lite proppen ur för 45-åringen, med flera pallplatser i WRC2. Kanske ”peakade” han 2023 när han fram till finalen i Japan, hade möjlighet att vinna hela rasket men en tidig krasch satte stopp för drömmen.
Nu tar han ett nytt steg i karriären och aviserar bilbyte för 2025, ut åker Skodan och in kommer en Toyota Yaris GR Rally2. En bil han redan testat på legendariska ”Fafe-sträckan” i Portugal. Ett test som klassades som lyckat och kanske blir det även möjligt för ”Kajto” att förbättra årets femte plats i WRC2 där ”Safari Rallyt” blev mest lyckat med en tredje plats.
*
Fortfarande är där en del som är skeptiska till nya WRC/SM-däcket Hankook men om jag bedömer uppgifter i olika rallymedia rätt, så verkar åtminstone Thierry Neuville ganska nöjd så här långt. På Hyundais teststräcka i Finland provade belgaren vinterdäck med dubb under snöiga förhållande. Ett par mindre avåkningar som innebar snövallsbesök blev det, men teamet är noga med att det nog inte berodde på däcken, utan mer vägförhållandena. Även världsmästarens aggressiva körning kan ha bidragit…
– Uppenbart är det nya däck vilket också blir den största förändringen mot i år. Eftersom jag aldrig kört på Hankook så var detta mycket intressant, förklarade Neuville för Rallyjournal som även ställde frågan om han litade på att däcken skulle fungera från start i Rallye Monte Carlo?
–Blir nog lite kompromiss, helt klart så har man lite erfarenhet av sådana förhållanden. Men vi måste göra det bästa av saken och se till så att däcken fungerar!
*
Jag misstänker att en del av de ”SM-åkare” som finns med bland de idag 146 anmälda till ”Finnskogsvalsen” den 18 januari, tar tillfället i akt och provar Hankook inför SM-premiären i Boden. Här blir det som bekant det enda däckmärke som accepteras. För de som inte testar i Torsby har man sedan bara två chanser kvar, ”Hälsingerallyt” den 25 januari och ”Gestrikekannan” den 1 februari, båda ingående i ”Supercupen”. MK Rattens Evelina Walfridsson hörde av sig och poängterade att anmälan ännu inte stängt till den 18 januari.
– Vill bara berätta att anmälan fortfarande är öppen och stänger först den 9 januari klockan 18.00. Vi har utökat antal startande till 150 ekipage!
*
Då jag fått lite frågor om vinterläget både i Torsby och redan om två veckor (11 januari) Supercup-premiären i Uppland, ”Tierpsrundan”.
Konsulterade därför SMHI:s ”Snödjupskarta” och av den att döma, ser det idag oroväckande grönt ut kring Tierp. Vad gäller ”Finnskogsvalsen” helgen efter kan Anders Hedström ”on location) ge bättre besked.
– Bilderna är från SS1 och SS 7 med bra isbotten efter mildvädret som varit. Nu är kylan på gång efter nyår så det ser ut att bli fina vägar!
*
Att julen är lite av filmhelg för många är välkänt, ingen hejd på alla romantiska julfilmer som visas på tv-kanalerna. Själv hittade jag en riktig favorit, men detta på ”You Tube” med den lite kryptiska rubriken ”Borgström/Sandberg-Bortklippt-2024”.
Alla i branschen torde veta att det handlar om publikfavoriten från Osby, Rickie Borgström och Ola Sandbergs framfart under året med deras vassa Volvo 240. Vill inte avslöja för mycket om ”handlingen” men när det i filmen klart uttalas, ”idiot i det här sammanhanget är något positivt” så ger det en fingervisning till vad som erbjuds. Mina tankar går närmast till kartläsare Sandberg, inte ens vilda hästar, tigrar eller elefanter skulle få in mig i hans stol…
*
Hittade den här i mitt FB-flöde. Varför ser man inga liknande annonser idag från Skoda, Ford, Hyundai eller Toyota som alla lägger ansenliga summor på rallytävlande? Är nog bara att erkänna att Opel var först även här…