Fourmaux fick inte det resultat han förtjänade, över 160 bilar i SRC/Bergslagsrallyt, färre i Falköping och sista TV-Svängen för SM…

När Hyundai drog tillbaka Adrien Fourmaux mellan målet på sista sträckan och slutmålet i ”Ueno Rally del Paraguay” kom där många reaktioner. Ur teamets synpunkt var det enkelt, beslutet gör nu att Fourmaux kommer till Chile med helfräsch bil medan konkurrenternas har mer eller mindre skavanker efter de tuffa sträckorna i Paraguay.  Bil #16 tog sig an sista sträckan som tvåa utan någon realistisk chans att nå högre. Bakåt var det jämnare och Elfyn Evans var bara 3,3 sekunder efter så det krävdes fullt fokus från fransmannen för att nå sin ”all time high” i WRC. 

Foto: Dufour Fabien Hyundai Motorsport GmbH

När han så startade kom där en störtskur mitt på sträckan som även drabbade vinnaren Sebastien Ogier och då kunde inte de båda matcha övrigas tider. För ”Seb” spelade det mindre roll segermarginalen var god, men för Fourmaux innebar regnet katastrof som tappade ner till fjärde plats.

I ljuset av detta är  teamets beslut svårt att kritisera men sportsligt är det kanske lite mer tveksamt.

Vi låg tvåa nästan hela rallyt och ledde på fredagen men sedan fick vi punktering ändå höll vi andra platsen. På söndagen förlorade vi två gånger en hel del tid när bilen inte ville starta och till slut förlorade vi andraplatsen i det kraftiga regnet på sista sträckan, beklagade sig Fourmaux.

Ändå var han nöjd med sin och Alex Corias insats.

Precis som i Finland hade vi farten men fick inte det resultat vi förtjänade!

Med fyra tävlingar kvar ligger Fourmaux på sjunde plats med 71 poäng.

*

Medan Rally SM och nya Sydsvenska Mästerskapet kämpar för att få uppmärksamhet hos den breda massan rallyåkare är det tvärtom för Svenska Rallycupen. En cup som egentligen inte gör någonting speciellt märkvärdigt, men ändå blir det rätt och startfält på runt 200 bilar kan inte ha fel, så enkelt är det. I helgen är det nya ”Heat Rally Bergslagen” och även här är intresset stort med över 160 anmälda. Pierre Skytt ger sin personliga syn på lördgens rally med start i Ludvika.

Hur roligt det än är att läsa om TV-Svängen – så är det alltid kul att få jämna ut spridningen om tävlingar i alla fall uppåt våra Bergslags och Mälardalstrakter med ett rally som det snackats ganska mycket om i drygt ett års tid,  ”Rally Bergslagen”. Under ”Nattkröken” i Fagersta förra året kom spindeln i nätet och banläggaren Bengt ”Rullarn” Karlsson med den spännande nyheten att köra ett samarbete mellan Ludvika MS, Fagersta MK och Kolsva MS. Med dom kända sträckorna som respektive klubb brukar stoltsera med, får man nu alla dessa toppvägar på en och samma tävling. Sju mil specialsträckor och dryga 20 mil totalt kommer bland andra Svenska Rallycupen och 1300 Rallycup att få ratta. Ett kul inslag är att våra Finska vänner i VW Cupen eller Kuplapaja som dom kallar sig i öster, kommer på besök igen. Det är totalt 6 stycken med övervägande svenskar i den klassen.

Foto: Pierre Skytt

Lars Wickman från Kolsva MS, boende i Köping känd co-driver och erkänd tävlingsledare senast när Kolsva arrangerade SM bland annat. Det var inte tanken från början men att vara så uppdaterad och insatt i uppgiften som Lars är det rätt man på platsen som tävlingsledare för ”Heat Rally Bergslagen”. Lars menar att tävlingen är ett jätte arrangemang med förutom de redan nämnda arrangörerna har man raggat ihop massor av funktionärer från många klubbar i närområdet.

– Vi jobbar ihop för att hitta mer samklang för framtida projekt, det är inte lätt att hitta folk som vill ställa upp, men vi har lyckats. Att köra sju mil på lika många unika specialsträckor är väl lite i överkant, men det ser ut att bli bra, säger Lars.

En välkänd rallyfotograf kommenterade, ”man är som en åsna mellan två hötappar, vilken sträcka ska man välja på lördag??? Alla är ju lika fina med sina egenheter”.

– Man startar med bakhjulen på asfalten fem kilometer från Ludvika centrum på lördag, sen är det tre mil transport till nästa, sen är det bara några hundra meter mellan vissa sträckor.  Totalt fem timmars tidsplan för tävlingen, säger Lars. 

Godkärra och Bockhammar bland andra kända sträcknamn klingar väl hos dom flesta rallyåkare i Sverige. Många förareleganter kommer till start och förgyller startfältet. Totalt har 164 deltagare anmält sig där de allra flesta instämmer att man får mycket fin bilåkning för startavgiften. Redan klockan 9.20 på lördag morgon drar första bil iväg från Ludvika, VW Cupen först sen 1300 Cup innan fyrhjulsdrivna klasserna kommer i gång framåt tiosnåret. En välfylld, fartfylld dag väntar i Heat Rally Bergslagen – som ser ut att kunna bli Sveriges bästa rallytävling 2025. Många värmde upp i Hallstahammars Brukssvängen i helgen som gick inför kommande långrally, en av dom var SMK Nyköpings Janne Pettersson i Opel Kadett

Foto: Pierre Skytt

*

Inte lika mycket glass och ballonger i Falköpings MK sedan man fått ställa in sin deltävling i ”Mega Rally Cup”. Samma dag som SSR (SM-final) den 13 september var planen att köra ”Team Jumbo Rundan”. Men under 20 anmälda var alldeles för få då minima antalet för att få ihop ekonmin, var minst 80 anmälda. Med detta blir ”Teab-Rallyt” den 20 september på Orust sist ut i cupen. Inte heller här ser det så ljust ut med fyra anmälda…

*

Senaste jag kunde lika gärna skriva om jag fick bestämma, sista gången som TV-Svängen ingick i Rally SM var 1996. Då precis som nu  famlade SBF och ansvariga lite i mörker för att hitta den optimala lösningen för ”Svenskt Mästerskap i Rally”. Ett sätt att höja intresset troddes  vara att dela på klasserna och bland annat låta ”Nationella Klassen” köra lite för sig själv i hop med juniorerna, medan de ”finare klasserna” Grupp A/N körde vissa tävlingarr för sig själva. Nu hade SMK Hörby lite tur och drog vinstlotten åtminstone ur publikens synvinkel, då TV-Svängen blev final för nationella och juniorerna. Inte bara att få ner publikfavoriterna till Mellanskåne inspirerade klubben, utan finalen var dessutom vidöppen där totalt nio förare hade mer eller mindre möjlighet att bli svensk mästare i ”Nationella”. Bland dessa fanns Volvo-armadan med Tomas ”Lången” Pettersson, Ola Axelsson, Mats Karlsson, Patrik Fredriksson och Roland Wallon. I andra ringhörnan fanns Opel-åkarna Christer Steen och Mats Bergeå plus snabbe småländske Golf-åkaren Cemoni Olsson. 

Foto: Tommy Svensson

Steen fick sämsta tänkbara start då han drog en drivaxel på första sträckan på sin Opel Corsa. På SS2 åkte Mats Karlsson av vilket kostade en halv minut och även övriga hade mer eller mindre problem på de regnhala sträckorna. Efter drivaxeln smög Steen i vassen och lät Volvo-åkarna jaga livet ur varandra. På sista sträckan körde Ola Axelsson för fullt, men nådde aldrig ”Lången” två sekunder saknades. På samma sträcka laddade Bergeå ett snäpp för hårt med en rullning som resultat, vilket bäddade för SM-guld till Dalarna och Christer Steen. Silver till värmlänningen Mats Karlsson medan bronset hamnade i Västerås hos Axelsson.

Foto: Tommy Svensson

I Junior-SM:s Grupp A-klass vann Trollhättans Per Johansson finalen medan Mats Thorzelius körde hem Grupp N. J-SM-guld för Nationella togs av Patrik Fredriksson med Bergeå som silvermedaljör trots att båda bröt finalen.

Foto: Tommy Svensson

1996 hade SMK Hörby två förare som satsade på delar av SM och det var Anders Nilsson (Golf) och Christer ”Krabba” Håkansson (Opel) som här poserar före TV-Svängen ihop med ordförande Thorvald Wikström och hemmafavoriten Bengt-Göran Bergström. Bäst i SM lyckades det för ”Krabba” som slutade på 14:e plats av de 30 som tog poäng under året. Nilsson slutade femma i TV-Svängen med ”Krabba” på placeringen bakom. För att inte ta bort glansen från SM-finalen fick resten av fältet starta sist i tävlingen, vilket ändå inte hindrade Bengt-Göran Bergström från att ta sin femte totalseger.

Foto: Tommy Svensson

För SMK Hörby innebar SM-finalen mycket jobb men med ett härligt gäng i ryggen lyckades tävlingsledare/ordförande Wikström i röd tröja ,att få till en tävling med toppbetyg av såväl tävlande som domare. Som stöd hade han bland annat Ingrid Lovén, Tommy Nilsson, Leif Svensson, Kenneth Rittbo, Bo Bengtsson och en av de idag tongivande i SM:s Styrgrupp, Patrik Persson. På bilden saknas då som nu kanske viktigaste kuggen, Bertil Gunnarsson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *