Fourmaux ansluter till Hyundai, Suninen gör debut som kartläsare i ”Arctic”, klent med rally i Värmland 2025 och lussefirande väntar.
Årets kanske mest förväntade nyhet blev imorse officiell, Adrien Fourmaux kör för Hyundai Motorsport 2025. Han tar med sig sin co-driver Alexandre Coria och paret kör teamets tredje i20N Rally1 i samtliga WRC-tävlingar under kommande säsong.
Ett stort kliv för Fourmaux som hela tiden haft M-Sport som arbetsgivare som trots att han en tid i Rally1-Puman, var mer känd som kraschkung än snabb förare. Klivet ner till Rally2 var dock ett lyckat steg där han lyckades bli Brittisk Mästare 2023. En bra plattform visade det sig då han i år varit på pallen fem gånger och vunnit elva sträcksegrar. Så klart med kluvna känslor Malcolm Wilson nu önskar lycka till hos de ljusblå konkurrenterna.
–Jag har varit otroligt imponerad av Adriens prestationer i år och han har verkligen visat sig vara en av framtidens stjärnor i vår sport, förklarar Mr M-Sport.
– Trots de utmaningar han ställts inför i sin karriär har han visat en berömvärd nivå av grus och beslutsamhet och kommer ifrån varje upplevelse starkare än tidigare!
Wilson lyfter också fram hur viktig co-driver Coria varit i fransmannens utveckling. Teamchef Richard Millener kommer att sakna Fourmaux, men förstår samtidigt att han måste ta den här chansen. En chans som han menar, Fourmaux själv skapat genom hårt arbete och beslutsamhet. Vad som händer exakt med Andreas Mikkelsen, Dani Sordo och Esa-Pekka Lappi som delat teamets tredje bil i år, är oklart. Med detta är det bara för M-Sport att börja leta ersättare för 2025 där även Grégoire Munster enligt rykten hänger löst. Hos M-Sport krävs en parameter som inte de andra teamen kräver, egen budget. Det räcker alltså inte med att vara snabb för få köra Puma…
*
Teemu Suninen som kört Hyundai de senaste åren med blandade framgångar travar fortfarande runt i ingenmansland och har inget klart för 2025. Dock blir det årspremiär i Rovaniemi och ”Arctic Lapland Rally” ( Tunturiralli), men detta som co-driver till rallydebutanten Ville Kaukonen som är mer känd för sina drifting-bedrifter. Inte bara för Ville det blir debut, utan även för Suninen som aldrig tidigare läst noter i en rallybil.
–Jag ser verkligen fram emot detta, magin i Arktis fängslade mig redan 2014 när jag tävlade där i mitt första finska rallymästerskap, menar Suninen.
Han ser även möjligheten att sitta till höger, kan utveckla honom som förare.
– Låt oss bara hoppas att jag inte blir en broms för Ville, utan att jag kan hjälpa till med tempo och njuta av varje kilometer av rallyt, skämtar Suninen.
Ett litet hinder finns kvar för starten, Ville har ännu ingen rallylicens för att kunna framföra den BMW E36 som han hyrt från Teemu Asunmaas team. Både förar och notlicens krävs, men med nästan två månader kvar till start lär detta inte vara något problem…
*
Skrev igår om Västras Rally-DM där tävlingarna 2025 verkligen hopar sig i augusti-september och nu förklarar distriktets rallykommité genom Kenneth Ax varför.
–Västra BF har som ”många” andra distrikt problem med att våra arrangörer väljer Sprint-arrangemang. Från Vara MK:s rally till Kullings MS tävling finns ej någon rallytävling sökt, som jag tycker borde vara en fin period att köra rally tävlingar, skriver Ax som fortsätter.
– Däremot fem ”Sprintar” vilket kan bero på många olika ”orsaker” som som vi alla i rallykretsen känner till!
Västra BF har haft en bra ingång när man letat lämpliga DM-Rallyn, bara ”riktiga” tävlingar betonar Ax.
– Detta lite för att klubbarna ska hålla igång sina traditionella rallyn, men vi är samtidigt medvetna om att det blir en hektisk tävlingsperiod inför finalen med SMK Örebro. Många Rallyn blir det…
Vet inte om detta är första gång som ”sprinthysterin” så uppenbart visar på hur den håller på att slå undan benen på sporten. Plockade fram ”Motoråret” från 1977 och kollade på hur det såg ut på rallyfronten för Västra. Med reservation för att det kunde smyga in sig lite ”RS-A-tävlingar” så kördes det då i Bohuslän, Dalsland, Halland, Närke, Värmland och Västergötland runt 60 ”rallyn”. 2025 ser den siffran ut att ha krympt till cirka dussinet. Allra mest skrämmande är att det till nästa år inte verkar köras en enda rallytävling i sportens ”Mecka”, Värmland. 1977 kördes 19 rallyn i ”Sven-Ingvars-land” och då är inte Svenska Rallyt medräknat. Klippet är från ”the good old days”och Karlstads MC:s ”Solstanatta” där Morgan ”Persbergaren” Carlsson segrade med sin Ford Escort
*
Här avslutas Motorbloggen för idag då SMK Hörbys sedan 30 år tillbaka tradition med luciafirande/prisutdelning, väntar. Ändå lite fix när det ska fixas fika och annat för snudd på 100 personer.
Bland annat ska Lussekatter/Pepparkakor hämtas hos vår ”hovleverantör” tidigare Volvo 940-friskusen Thord Johansson och ”Conditori Boulevard” i Kristianstad. Men nu känns det som att det mesta är på plats och bara för luciorna i Bella Voce från Lund att klämma i med ”Sankta Lucia”.
Jag tror nog att vi har en tävling i Värmland 2025 som inte blir så lätt att vinna.
Finnskogsvalsen.
Mvh Per Täppers
Nu har allt Herr Motorbloggare tokmissat i kalendern. Finnskogsvalsen 18 Januari, Dyngsvängen 8 Februari, Royal Rally of Scandinavia 30-31 Maj (ERC + SM), Killingen 16 Augusti samt AP-Rundan 4 Oktober.
Jag kan hjälpa dig med vägbeskrivning om du har svårt att hitta Värmland *L*
Dyngsvängen är ju typ sprint, Royal Rally kör om EM/SM, Killingen vet jag inget om då det på Kils MK:s hemsida bara finns info om tävlingen 2021. Sam sak med AP-rundan men det är ju inte jag som är problemet, utan att Västra inte kan hitta DM-tävlingar tillräckligt i distriktet. Slå en signal till Kenneth Ax och förklara att det finns DM-underlag i Värmland. Behöver igen vägbeskrivning efter över 40 år i sträck som besökare på Svenska…