Fortsatt succé för Toyota i Safari, Oliver har kört det ”coolaste”, ”Kajto” kan hoppa rätt upp i WRC2-toppen, bröderna Madsen toppar i DSR3, Mille och Julia startar ikväll och Myrsell trea i Ungern.
I dagens Safari Rally Kenya fortsatte det ungefär som i går med succé för Toyota och katastrof för M-Sport Ford. Om Hyundai lutar åt något håll så måste det nog ändå bli åt Ford då bästa Hyundai återfinns först på femte plats och detta med Thierry Neuville bakom ratten.
Ändå starkt av belgaren som avslutade dagen med ”off road” och tio tappade minuter. Först stannade motorn och när den väl startade körde Neuville i så mycket vatten att bilen planade så att han missade kurva och frontade ett träd, ”game over” för idag och är nu nästan exakt elva minuter från Kalle Rovanperä i toppen. Kalle anför Toyota-armadan där han efter sig har Elfyn Evans (40,3), Takamoto Katsuta (1.15,6) och så som fyra Sebastien Ogier (2.38,3).
Även Kalle hade problem på sista sträckan ”Den sovande krigaren” (Sleeping Warrior) som var allt annat än sovande då himlen öppnade sig och dränkte både väg och omgivningarna.
– Förstår inte själv hur vi klarade oss igenom sträckan och vi var av två gånger i djupt vatten, helt omöjligt att hålla bilen i en rak linje, berättade Kalle och la till.
– Jag är överlycklig att vi kom till mål…
Vann den tuffa sträckan gjorde Sebastien Ogier trots att han körde när det var som mest vatten i spåren.
– Vissa delar var verkligen ”tricky”, helt klart är jag glad över att komma i mål utan problem!
Problem fick däremot Sebastien Loeb som rensade vänster fram på sin Puma och fick linka i mål.
– Mitt på en raksträcka föll bilen plötsligt ihop, kanske en styrarm som gick av och vi fick köra 15 kilometer ”in slow motion”, förklarade Loeb som ändå bara tappade två minuter till Ogier.
Nu ligger fransmannen på tionde plats men är ändå näst bästa Puma och där Craig Breen är bäst på sin sjunde plats. Upp till toppen har irländaren nästan ofattbara 19 minuter.
Precis före sig i listan är det svenskt genom Oliver Solberg som har ett enda mål, att komma dit. SS12 och 13 blev rena lervällingen vilket tydligt syns på Olivers bil vid målet på dagens sista sträcka.
– Fick motorstopp två gånger här inne men det spelar ingen roll jag är här och är dessutom lycklig över detta!
– Även om det var ”hell” där inne så är det samtidigt det coolaste jag någonin kört…
Inför sista dagen sex sträckor har Oliver över minuten fram till Neuville vilket han inte kör in och bakåt är sex minuter till Breen. Tung dag för Gus Greensmith och Jonas Andersson som rullade sin Puma tidigt men egentligen inget som borde varit något större problem då detta skedde framför publik. Dock gjorde varken den eller funktionärer någon ansats att hjälpa till med att vända bilen, utan Gus fick själv ta sig ut genom den krossade vindrutan. Kvar satt Jonas som då fick hjälp av Gus att ta sig ut och då hade det gått tre minuter. På film från händelsen visade britten tydligt vad han tänkte om deras agerande eller mer rätt, brist på agerande.… Foto: Okänd
Ingen kul läsning för Malcom Wilson då bara Ott Tänak som tia bryter botten av klassen där placeringarna 7-12 besätts av Puma Rally1 där då Adrien Fourmaux är en av de olyckliga.
*
I WRC2 är det fortsatt Kajetan Kajetanowicz som toppar med den Lotos-sponsrade Skoda Fabia Rally2. På sista sträckan i dag försvann troligen även tvåan Sean Johnston och istället är det nu Amanraaj Rai som jagar nästa halvtimman efter polacken.
Skulle nu ”Kajto” lyckas hålla ihop detta så har hans smarta drag gett guldläge i WRC2. I ett nafs klättar han från dagens femte plats upp till ledning i mästerskapet. Mer trumfkort har han då detta bara är hans tredje tävling medan resten av gänget alla kört fyra av de sex som får räknas in i slutresultatet.
*
Efter åtta av de totalt tolv sträckorna (egentligen bara tio då SS1/4 utgått) av Au2 Rally Himmerland, deltävling tre i Dansk Super Rally är det Kenneth Madsen/Mette Felthaus i topp med Glad Sports lätt antika Peugeot 208 R5. Ingen direkt överraskning då paret vunnit de två första deltävlingarna och har därmed ”DSR-gull” i ett järngrepp.
Efter de sex sträckorna ligger paret 30 sekunder före Marco Gersager/Carina Møller i den nya Skoda Fabia Rally2. I Skodan är det lite svettigare då Ib Kragh/Ditte Kammersgaard med lika nya Hyundai i20 Rally 2 bara är 1,6 sekunder efter. Trion står i en klass för sig och fyran RC2 i en likadan bil som Madsen, Jan Petersen/Jeppe Schurman är över två minuter långsammare. Fyra totalt och bästa 2WD-bil är även detta från Glad Sport med lillebror Madsen, Jacob som har Line Nedergaard i ”Rally4-Peggans” högerstol. Imponerande att bara vara 1.29,5 efter den betydligt vassare R5:an i topp. Halvminuten efter är tvåan i klassen, Oliver Saust/Peter Holm Rasmusen med sin nya Opel Corsa Rally4. Trea bland 2WD-åkarna men ledare av klass 4 är en Volvo 240 innehållande Jens Mølbaek/Christian Fisker. Rallyt avslutas i kväll med start på sista sträckan strax efter 17.00.
*
Samtidigt med detta är det dags för Mille Johansson/Julia Thulin att starta i ”INA Delta Rally” med deltävling tre i Slovenska Mästerskapet. För svenskarnas del handlar det om att försöka klättra i ”Junior-mästerskapet” med hjälp av IK Sports Ford Fiesta Rally4. En sträcka som dubblas ska köras i kväll medan söndagen blir tuff med tre sträckor som även de körs två ånger. Totalt 13 mil SS på en dag innebär komprimerat tidsschema med start klockan 08.00 och målgång runt 16.30.
*
I Ungern och Mecsek Rallye är det stenhårt mellan Mads Østberg/Patrik Barth och hemmaförarna Adam Velenczel och Ferenc Vincze jun. Mellan Østbergs Citroën och Velenczels Skoda skiljer bara 5,7 sekunder med två sträckor kvar att köra. Medan tvåan sitter ien nya Rally2-Skoda är det R5 som gäller för trean Vincze och ändå bara 12,6 efter Østberg/Barth i toppen. Den historiska den av rallyt har redan kört färdigt och där blev det en total femte plats för Mats Myrsell/Esko Juntilla med sin hyrda Ford Sierra Cosworth. I klassen däremot blev det pallen då bara totalsegraren 40-årige Tibor Erdi jun även han med Sierra och tvåan Ville Silvasti med Lancia 037 Rally var före. Totaltrean Karl Wagner med Porsche och fyran Zippo i Audi quattro körde i klass 3. Sexa i samma klass som Myrsell och även detta med Ford Sierra slutade Anders och Ingrid Johnsen.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com