Fortfarande Citroên-chans för Mads, Marshall till Meeke, vad händer med Huttunen och i20-R5, Ola är förälskad i öknen, Tom och Henrik ERC-hyllade i Paris!
Som jag skrev i lördags, den tjocka damen är ännu inte på scen utan sitter kvar i taxin. Idag säger Citroên Racings pressansvarige Sanide Benoi nämligen att Mads Østberg fortfarande kan vara aktuell för en tredje C3 WRC men då krävs det en egen insats.
– Har Mads nog med sponsorer att betala, så finns möjligheten, förklarar Benoi.
Ingen överraskning, så här har det ju alltid varit. Har man bara egen budget kan man få plats i nästan vilket team som helst, möjligtvis känns Toyota lite svårare än de andra tre. Frågan är nu om Adapta och Mads kan eller kanske mer rätt, vill satsa det som krävs för att få agera ”hjälpryttare” till Sebastien Ogier och Esapekka Lappi?
Har sagt det tidigare, har svårt att förstå hur Lappi kunde passera både norrmannen och Craig Breen i fajten om plats vid sidan av Ogier. Tre tredje platser är vad finnen har att visa upp från 2018 och dessutom mindre smickrande, klart uttalade svårigheter att jobba solidariskt med sitt team. Något jag själv såg tydliga bevis på i Spanien där han och Tommi Mäkinen knappt pratade med varandra. Detta att jämföra med Østberg och Breen som båda bitit ihop och mer eller mindre jobbat i motvind med att få C3:an att uppföra sig på vägen som den borde gjort redan när den lämnade ritbordet. När bilen nu börjar närma sig konkurrenterna, ja då väljer Pierre Budar att låta Lappi skörda frukterna av allt slit. Känns faktiskt lite orättvist kan jag tycka…
*
I dag blev det officiellt att Hayden Paddons co-driver Seb Marshall ersätter Paul Nagle i Kris Meekes nya Yaris WRC till nästa år. Ett byte jag berättade om redan för fler veckor sedan, men nu är det alltså officiellt. Detta lämnar Australien-tvåan utan co-driver för nästa år och frågan är om detta är ”The Kiwis” största problem? Som det ser ut nu kanske han inte ens har någon bil att skjutsa någon co-driver med då Hyundai låter beskedet om line up för 2019 vänta. Just nu är man i Korea för möte med huvudkontoret för framtiden och efter detta förväntas besked.
*
Har också varit väldigt tyst om ” The Hyundai Motorsport Driver development Program (HMDP)” och föraren Jari Huttunen. En enda pallplats, tvåa på hemmaplan i Rally Finland är vad Huttunen levererat med nya i20 R5 vilket jag misstänker är långtifrån vad som förväntats av gänget i Alzenau. Rykten har också surrat om att Huttunen haft både bristande fysik och problem med motivationen. Det sist nämnda känns märkligt med tanke på den chans han fick av Hyundai efter Opel-segern i ERC, att bli fabriksförare i WRC2. Resultatraden talar dock sitt tydliga språk, 6-6-12-2-4-11 gav en åttonde plats i tabellen och är inget bra om du ville vara med och slåss med Skoda-åkarna om guld. Väntar nu på att det kommer besked om vem som sitter i bilen 2019. Blir det trots årets resultat, en förlängning för Huttunen eller får någon annan ta över den koreanska stafettpinnen?
*
På tal om co-drivers med WRC-rutin så har nu före detta Pontus Tidemand, Andreas Mikkelsen och Mads Østbergs notläsare Ola Floene bytt inriktning och är nu helt såld på öken och off road-rally. Både som co-driver men även i egen regi på motorcykel.
– Så här långt har jag avverkat 640 mil navigationsträning på motorcykel plus två rally, berättar Ola.
– Fick två World Cup Rally med Dirk von Zitzewitz i Polen och Ungern för att lära mig kommunikation och navigation. Till detta även mycket teori i hemläxa!
Just nu känns det som att Ola är långtifrån WRC-comeback vilket han förklarar.
– Har förälskat mig i den här sporten och ser framåt mot framtiden, med bil och mc plus att träffa nya människor!
Från Motorbloggen kommer stora lycka till hälsningar Ola.
*
I går var det dags för FIA European Rally Championship Awards Ceremony i Paris. En pampig tillställning som hölls på en båt seglande längs floden Seine med Eiffeltornet som effektfull kuliss. Här fick Tom Kristensson och Henrik Appelskog ta emot sina troféer för andra platsen i klassen Junior U.27 och i ERC 3.
– En fantastisk kväll i Paris, berättar Tom och lägger till.
– Tack alla för den här fantastiska säsongen!
Nu var dom så klart inte ensamma utan hade sällskap av över 150 andra celebriteter som även dom fick ta emot liknande bevis på sina framgångar.
Det är lite jäktigt för Tom och Henrik som nu bytt smokingen mot hjälm och föraroverall för en test av de R2-Fiestor som ska köras i J-WRC 2019. I polska Krakow har M-Sports filial sitt säte och här finns möjlighet för Tom och Henrik att känna på det som är målsättningen för 2019, att köra J-WRC. Vägen dit är lång men oavsett detta, så börjar vägen ändå med ett enda första steg och det tas nu.
Från Krakow sedan direkt hem för ERC-tvåorna för att packa lite nya kallingar och annat innan det till helgen bär av till München och ADAC/Opel Motorsports festliga prisutdelning. Allt detta kan ses som en liten blygsam uppvärmning inför SMK Hörbys kombinerade luciafest/ prisutdelning på pampiga Folkets Hus hemma i Hörby kommande tisdag. Bra att Tom är lite uppvärmd inför detta då man säkerligen kan misstänka att han även här får någon form av minne från sin fantastiska säsong 2018…