För snabbt i Polen, Latvala snabbast i WRC-upptakten, Tommi Mäkinen 50 år och Sofie Lundmark säger ”B”…
Nu har till och med WRC-åkarna börjat anamma mina tankegångar att det går för fort i rallyskogen. När Lotos Rally Poland drar igång har arrangören beslutat att korta rallyts längsta sträcka, Kapciamiestis-Lithuania-sträckan. Dessutom rejält kortad och nu återstår bara en dryg mil av de ursprungliga tre. Anledningen är att häftigt regn gjort den snabba vägen för farlig att köra enligt bland annat VW-förarna Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Nu hyllar de också arrangören för beslutet. Det var första delen av sträckan som var problematisk där regnet förstört delar av vägen, berättar Ogier
– Jag och Jari-Matti diskuterade saken efter vår ”recce” och tyckte båda att det var riktigt farligt. Mycket snabbt sedan in på smal skogsväg med träd direkt vid sidan av vägen…
VM-ledaren fortsätter.
– Skulle det sedan börja regna också har du ingen kontroll över bilen i leran. Ett riktigt klokt beslut av arrangören!
Ogier menar också att där är fortfarande mycket snabba partier på sträckorna i Litauen, men det allra värsta är nu borttaget. Mads Östberg var inte lika glad över beslutet att korta sträckan och säger till Autosport.
– Jag såg verkligen framemot just den sträckan. Visst är den mycket snabb och lite ”crazy” att köra ”flat out” i en hel mil, men OK, där är fortfarande många ställen där jag kan få använda sexans växel.
Jag är stum…
*
Nu var Jari-Matti Latvala snabbast på den dryga fyra kilometer långa ”shake down-sträckan”, en halv sekund före Mads Östberg som verkar vara heltänd. Trea blev Andreas Mikkelsen och först på fjärde palts kom Ogier, 0,8- sekunder efter Latvala i topp.
Hemmahoppet Robert Kubica körde in som sexa inför den jublande publiken och på samma tid kom även bästa Hyundai i form av Thierry Neuville. Sist av WRC-gänget var Krystof Holowczyc, 5,4 efter Latvala.
Det var på fjärde rundan som Latvala satte sin bästa tid, efter att ha blivit lite varm i kläderna.
– Tog lite tid att bli van vid farten men efter ett par rundor för att få känslan tog jag i och då kändes allt normalt!
*
Dags för tipset inför Lotos Rally Poland.
1. Jari-Matti Latvala VW
2. Thierry Neuville Hyundai
3. Sebastien Ogier VW
4. Andreas Mikkelsen VW
5. Robert Kubica Ford
Ett tips som faktiskt känns riktigt bra i dag. Får väl se om det känns likadant på söndag?
Rallyt startar redan idag med tre sträckorna och avslutas på söndag med fyra sträckor.
*
Idag säger vi stort grattis till fyrfaldige världsmästaren Tommi Mäkinen som i dagfyller 50 år. Med 24 WRC-segrar och med fortfarande oslagbara raden fyra Monte Carlo-vinster i rad tillhör Tommi onekligen de riktigt stora i rallyvärlden. Alla VM-titlarna togs med Mitsubishin men första vinsten kom med Ford hemma i Finland 1994 och den sista och dessutom enda med Subaru kom i Monte-Carlo 2002.
Motorbloggen gratulerar.
*
Igår kväll kom ”B” från Sofie Lundmark via mejl. Sofie skriver.
”Hej!
Då teamet valt att avstå från att skriva ut orsaken till mitt och Emils uppbrott känner jag att jag vill göra det själv för att undvika de spekulationer som följaktligen startat. Att vi nu går skilda vägar beror inte på något annat än att personkemin inte stämmer i bilen, på det tävlingsmässiga planet har allt fungerat och uppbrottet beror inte på någons misstag. Beslutet är taget av Emil med team, vilket jag respekterar. Trots ett abrupt slut på en framgångsrik säsong vill jag tacka hela team Emil Bergkvist Motor för våra fina prestationer tillsammans och önska all lycka till i framtiden!
Varmt välkommen att höra av er vid frågor eller funderingar.
Med vänlig hälsning,
Sofie Lundmark”.
Starkt jobbat Sofie, men jag kan nog tycka att detta borde framkommit från Emil redan i mejlet om ”skilsmässan”.
*
I år gick SMK Nyköping ut och meddelade att ”efteranmälan var öppen” till SRC-tävlingen Gästabudstrofén. Med 173 anmälda kan jag kanske tycka att detta inte hade känts helt nödvändigt. Det som verkligen irriterade mig var att man dessutom bjöd (?) på efteranmälningsavgiften. Ett märkligt grepp när samtidigt både Södra och Smålands BF försöker komma tillrätta med ofoget med efteranmälningar. Här nere gäller sista anmälan fjorton respektive tio dagar före tävling, därefter är det obligatoriskt med förhöjd avgift. Snacka om att skicka dubbla budskap och jag tycker nog att detta vore en väldigt enkel sak för rallyutskottet att besluta hur anmälan ska skötas. Det ska så klart vara på precis samma sätt oavsett var i landet du tävlar. Frågar dom dessutom mig, så håller jag stenhårt på den sydländska varianten!
*
Jag vet att Hedin Bils Rallysprint i Borås körs den 6 juli och ingenting annat. Tack ändå för påminnelsen Dan men som jag skrivit i bloggen förr, det här med siffror och matematik är inte min grej…
Glömde du bort Mads Östberg i din lista ?? Han verkar het !