För mycket personskador i rally, SBF-Tyrbjörn reagerar, Slottsprinten het!
Har väl inte undgått någon i ”rallybranschen” att det varit lite väl många olyckor med personskador som följd i sporten senaste tiden. Hur och varför olyckorna händer är alltid svårt att analysera men ändå något som måste göras för att förhoppningsvis förhindra upprepning. Därför är det föga förvånande att SBF:s Göran Tyrbjörn som har säkerheten som sitt arbetsområde nu också reagerar. Tyrbjörn skriver:
Hej alla.
Just i dessa dagar upplever jag och många andra med mig, att antalet olyckor med mindre och större skador sker i rally. Min undran är som det uppdrag jag har, att utreda och försöka förstå varför det är så?
Varje helg den sista månaden har varit olyckor i ganska stor omfattning som kommit till min kännedom, och där utövare och arrangör frågat hur man gör när en olycka har skett m.m. Att bilar går sönder kan jag till viss del acceptera men inte när människor går sönder!
Vi har blivit en påpassad grupp framförallt från media, (rätt eller fel) och det bekymrar mig och många med mig. Detta ger vid handen att Ni som är i sporten kanske har en viss uppfattning om vad detta kan bero på?
Ingen är gladare än jag, om Ni med den erfarenhet Ni har, kommer med förslag vad vi skall göra!!!
Frågor som ställs är noter – bilens prestanda – utbildning i nivåer osv. Även säkerhetsaccepter finns det många som undrar över och i!
Jag ber att skicka svar dock senast den 20 juli 2014
Vänligen
Göran Tyrbjörn
Bilsportens Stöd och analysfunktion
Svenska Bilsportförbundet”.
I mitt huvud finns bra två sätt att få ner olyckorna, långsammare (läs sämre och krokigare vägar) sträckor och däck som inte ”bettar” lika bra. Det sistnämnda innebär även att vägarna skonas och spänningen är stor hur Rallyutskottets experiment med ”snällare” däck kommer att slå ut.
Nu vet jag att mejlkorgen kommer att svämma över av indignerade rallyåkare och ”kunnig” publik som återigen idiotförklarar mig för detta tjat om långsammare sträckor. Ändå vidhåller jag detta och ska sporten ha en fortsatt framtid är jag helt säker på att den här beska medicinen får sväljas. Hur som helst, reagera på Tyrbjörns inlägg och ge honom tips om hur säkerheten ska höjas och olyckorna minskas.
*
Du som inte har möjlighet att själv stå uppe i Västerås och därifrån följa KAK Midnattsolssrallyt som drar igång kockan 18.00 kan ändå följa tävlingen. Delar av rallyt kommer nämligen att sändas live via webb-TV från KAK’s egen ”Rally Studio” på Rocklunda, Västerås.
På torsdagskvällen sänd också den första livesändningen om Midnattssolsrallyt från KAK’s egen “Rally Studio” i depån. Tävlande, team och gäster kommer att intervjuas av Midnattssolsrallyts egen speaker, Lars Jonsson och blandas med inslag från banan.
*
Ett kul samarbete gör Katrineholms MK med Midnattsolssrallyt när man på lördag kör ”Slottsprinten”. Klubben och Ericsbergs Slott bjuder Midnattssolsrallyts deltagare att starta lördagsetappen med att köra de fyra sträckor som ingår i Slottssprinten och sedan ta dagens lunch och serviceuppehåll.
Klockan 11 går sedan de tävlande i Slottssprinten ut på de fyra specialsträckorna om totalt 35 km.
Startfältet i Slottssprinten är av mycket hög kvalitet i alla klasser och i 4WD behöver knappast PG Andersson någon större presentation. Han lär dock utmanas hårt av förra helgens segrare i Gästabudstrofen, Eric Johansson, som gärna vill ha revansch på PG från 2013 då Eric drabbades av motorbrand.
*
Ifall man tycker att 4WD-klassen ser hård ut, ja då är det inget emot 2WD-klassen, vilket veritabelt getingbo med snabba åkare! Fjolårsvinnaren och SM-mästaren Johan Holmberg lär få ta i grymt detta år för att upprepa en seger, hemmaföraren Fredrik Eriksson körde punktering i ledning på sista sträckan 2013, lär vara grymt taggad och efter en strålande 2:a plats förra helgen i Nyköping är han på topp. Utmana lär också unge smålänningen Markus Theorin göra som med sin lilla Corsa verkligen tagit steget upp och slåss om segern, efter hans seger i Skilling 500 för några veckor sedan. Ytterligare två unga killar är heta, bara 18 år men redan grymt snabba, Gustav Thorsell och Daniel Röjsel kommer att göra det tufft för många ”gamla rallyrävar”.
Tunt med skåningar i Katrineholm ende jag hittat är min klubbkompis i SMK Hörby, Tom Kristensson som för första gången sätter Jörgen Jönsson i VOC-940:an.
.
Jag tror så här . Media dvs tidningarna har koll på när det går ett larm t ex Ambulansen , då får dom info om vad som hänt och då skrivs det. Jag tror också att ”förr” åkte vi också av men det var inte det säkerhetstänket utan man hade ett par blåmärke efter bältet i någon vecka och var lite styvnackad . Farten är också en bidragande och i kombination med noter så när det blir fel så blir det väldigt fel pga farten är högre. När jag sitter och kollar på incar filmer efter det har varit en tävlingen som jag ej varit på som publik och även där jag /vi varit och titta så slås jag av en del sträckor skulle jag inte vilja köra och det endast av ren vilja att överleva. När motorn vrålar på varvstoppet och man ser på växelindikatorn som bara skiftar mellan 4-5 eller 5-6 på vissa bilar då tycker jag att måttet är rågat . Rallysporten måste tänka om när det gäller farten och jobba snabbare för att säkerställa att det inte händer hårda avåkningar annars är jag rädd att det helt enkelt ifrågasätts om sporten ska finnas kvar . Jag hoppas jag kommer att ha fel.