Flodin-Sundell-Hallberg-Hovind- Swärdh är SM-vinnarna 2024, Henning Solberg tog ”NM-gull”, tunga krascher i VEC-gänget, STCC-guldet blev till brons för Tobias Brink och 90-plussare Damberg förgyllde Rally Uppsala Historic.

SM-basen Jonas Kruse hoppades på en dramatisk och tajt final i Trollhättans ”Västrallyt”. Efter två sträckor såg också hans dröm att besannas med Dennis Rådström/Sunniva Rudi i ledning före Patrik Flodin/Göran Bergsten, båda med Polo R5 från GK Doors. Men redan på lördagens första sträcka grusades både Kruses och Rådströms dröm när det blev en tung krasch och ”game over” för #2.

Istället tog Flodin fram ”safety first” och avslutade året med stabil och säker körning vilket gav honom och Göran seger och då även ett sjätte SM-guld på sju säsonger vilket fick Ilsbo-föraren att utbrista 

– Yes, det var gött! 

Foto: Kristian Lindberg

-Så skönt att det är klart nu. Jag har gått och väntat en månad på detta rally, jag har levt mig in i alla tänkbara scenarion. Allt från att det skulle avgöras på Power Stage till att någon av oss skulle krascha. Det har vart mycket hjärnaktivitet inför det här, men ikväll firar vi!

Med tre guld i vardera 2WD och 4WD avslöjade han att 2025 blir det comeback i ”Nationella 2WD”.

–  Det har varit jäkligt kul att få köra en sån här potent bil – men var sak har sin tid. Stort tack till GK Door Team Sweden, våra sponsorer och familjer som gjort den här satsningen möjlig. Och stort tack även till alla fans som är ute i skogen och hejjar och stöttar oss. Ni är alla guld värda!

Foto: Kristian Lindberg

Den som bäst hängde på Polon var Team Nybes Fredrik Åhlin/Maja Bengtsson även om Skodan helatiden hölls på respektfullt avstånd. När så bränslepumpen la av 20 meter från mållinjen på sträcka 12, försvann både en andra plats och ett SM-brons för värmlänningen. Bronset gick istället till Isac Reiersen/Stefan Gustavsson som inledde med trasig Skoda men lyckades starta om under lördagen vilket då belönades med SM-medalj. 

Foto: Henrik Åkeson

Är inte helt säker men tror att andra plats efter Flodin i Trollhättan var Haninges Kalle Gustafsson/Tom Törngrens bästa insats i SM. 44 sekunder skilde till Flodin men också över minuten till lördagens trea Jari Liiten/Mikael Johansson. 

*

Även i Nationella 4WD kom guldkampen av sig tidigt på lördagen. SM-ledaren Kim Nydén/Jonas Sandin gjorde ”en Dennis” och fick bryta redan på första sträckan på morgonen, vilket betydde att Oskar Sundell/Joakim Söderqvist kunde köra hem guldet med en femteplats i tävlingen. Detta trots bromsproblem på morgonen.

Foto: Kristian Lindberg

– Det känns skönt! Vilken dag det har vart, det hade vart roligare att fightas om det. Nu hade jag tur i dag, även om bilen gick sönder i morse. Vi har haft lite stolpe in i på slutet i år, säger Oskar Sundell.

Foto: Kristian Lindberg

Kevin Jirvelius/Sophia Karlsson, Örebro vann klassen, och blev bronsmedaljörer i Nationella 4WD.

– Skitkul, vilken fight det har vart idag. En sjukt rolig tävling, säger Kevin Jirvelius.

*

Foto: Kristian Lindberg

I ”Nationella 2WD” var guldmedaljen redan klar för Patrik Hallberg och John Stigh som kom till finalen med guldlackerad huv på Toyotan och tog sin tredje seger för säsongen. Här måste jag be Patrik och GK Doors lite om ursäkt då jag ifrågasatte klokheten från Haninge-föraren att mitt under säsongen byta ut väl fungerande Fiesta Rally4 mot en mer känslig Grupp Hb Toyota Corolla. Med resultatraden för Toyota 2-1-1 visade Patrik hur fel jag hade… Patrik Dybeck/David Arhusiander, Gävle säkrade silvret före PG Andersson/Anders Fredriksson, trots att man bröt finaltävlingen i BMW efter motorproblem .

– Det satt väldigt skönt. Det är tredje säsongen i den här bilen och jag har väl inte alltid kört så bra alla gånger, men nu gick det vägen, säger Patrik Dybeck.

– Det kan inte bli bättre, jäklar vad skönt. Nu får vi se vad som händer nästa år, men vi ska köra bil, säger Patrik Hallberg.

Foto: Kristian Lindberg

Viktor Bergsander/Christoffer Lund, Kullings blev tvåa bakom Hallberg medan unga talangen, Emil Fällman/Tobias Lindström, Katrineholm (bilden)imponerade stort och tog hand om tredjeplatsen med Volvo 940.  

Foto: Kristian Lindberg

Smålänningarna Jacob Johannesson/Danny Holgersson hade ett tag ena Volvo-hjulet på pallen men föll till slut bakåt och slutade sjua, bara två sekunder från femte platsen. I Junior-SM 2WD kunde Melvin Bengtsson/Carl Eriksson, Kullings köra hem silvret bakom Patrik Hallberg där bronset gick till Hampus Karlsson/Edvin Söder från Woxnadalen. 

Foto: Henrik Åkeson

Adam Grahn/Anton Johansson, Älmhults MK kom aldrig riktigt in i matchen med sin Peugeot 208 Rally4 och slutade nia i Junior-SM-delen. 

*

Foto: Kristian Lindberg

Standardklassen vanns för andra tävlingen i rad av Robin Liljegren/Nathalie Nilsson, Karlskrona. Johan Pettersson/Per-Ola Peterson, Skillingaryd blev tvåa och tog även silver i klassen, före Jan”Janjan”Johansson/Christian Olsson, Fryksdalen som blev bronsmedaljörer. Redan klara Svenska Mästaren Andreas Hovind slutade trea i finaltävlingen.

– Vi har haft en riktigt bra kamp med Johan hela dagen. Tanken är att vi ska köra hela SM nästa år, Boden är långt bort, men man måste köra alla tävlingar om man vill vara med, säger Robin Liljegren.

Foto: Niklas Falk/Svensk Bilsport

Madicken Swärdh/Viktoria Johansson, Katrineholm säkrade Junior-SM i Standard, före Johan Pettersson och Gustaf Ekenved/Peter Wester, Göteborg.

– Äntligen, jag har väntat på det här jag vet inte hur länge. Vi har kämpat i år, det har inte vart lätt. Jag är tacksam för alla som hjälp till, säger Madicken Swärdh.

Foto: Kristian Lindberg

Kul att se det faktum att alla 13-ekipage i ”Standard” tog sig runt de14 utmanande sträckorna. Så även då enda skånska inslaget Ingemar Månsson/P-I Hellberg som krönte sin andra SM-säsong med elfte plats i klassen, vilket gav en sjätte plats i SM-tabellen i kamp mot totalt 22 standardåkare. Ändå inte illa av ”60-plussaren” från SMK Hörby. På tal om att ta sig mål så var där strax över 20 SM-deltagare som inte lyckades med detta. Lite märkligt när man på sociala medier ser att flera av dessa hamnat i skogen med diverse efterföljande trubbel, som bortslagna hjul, deformerade bakdelar och annat skit. Ändå rapporterar man in ”Tekniskt” som orsak till tävlingsledningen. Enligt en källa på plats i Trollhättan, så gick inte ansvariga tekniker på ”den lätte” utan krävde att alla bilar skulle in till HQ innan vagnboken återlämnades. Om så verkligen skedde, så är jag den förste att applådera… 

*     

Norska Mästerskapet kom att avgöras på transporten från sista sträckan i till slutmålet för ”Rally Hedemarken”. Där fick ledaren Frank Tore Larsen plötsligt problem med kylaren på sin PoloR5 och valde då att parkera för att inte riskera ett dyrt haveri.

Foto: Norsk Bilsport

Med detta tog Henning Solberg/Ilka Minor hem ”NM-gull” drygt två minuter före Marius Bermingrud med Peter Saeves Waskas som trea. Fyra totalt och vinnare av 2WD-klassen blev Anders Kjaer.   Volvo Euro Cup hade även de ”Rally Hedemarken” som final för 2024 vilket lockade runt 20 ”VEC:are”. Vann finalen i VEC1 gjorde Arvid Larsper, Hedesunda före fjolårsvinnaren från SMK Hörbys, Henrik Levin/Ida Levin med Kulings Tim Lagerstam/Kristian Florén som trea. Två av cupens starkaste namn David Pettersson/Isa Kolmbäck, Asarum och Robin Thörnberg/Elinor Thörnberg, Vetlanda hade diverse tekniska problem under rallyt men där Pettersson ändå bärgade fjärde platsen. I VEC:s Appendix K- klass var Håkan Lindh/Håkan Berger, Laxå snabbast på de bitvis ruskigt snabba grusvägarna kring Hamar. Ingen överdrift att det var snabbt och av de åtta sträckorna hade sex alla en bra bit över120km/t i snitt…

Foto: Privat

Tråkigt nog drabbades två cupdeltagare av krascher modell värre. En kort bit in på andra sträckan gjorde Dalbys Valentin Mårtensson/Kim Johansson en två varvs rullning med sin röda Volvo 940.

–  Allt bra med oss men gamle trotjänare mår mindre bra, hälsade en omskakad Valentin från den norska skogen.

Ännu tyngre blev avslutningen för VEC-generalen Ted Malm med tillfälliga inhopparen till höger, Anders Östberg båda från SMK Hörby. På enligt mig vidrigt vrålsnabba SS3, tappade 240:an greppet berättar Ted.

Foto: Malm Motorsport

När vi kom till en H4 över ett krön så fick jag fel spår in och kom ut i lösgruset med bakändan. Resultatet blev att bilen tvärvände supersnabbt där fronten vred in i innern, slog av vänster fjäderben tvärt av. Bilen går in med min sida rakt in i ett bergblock, modell solid och det tar precis tvärstopp från 130 km/h typ och ner till noll på en mikrosekund. Sen var den dagen över. Vi båda klarade oss OK men jag fick åka iväg till läkare för obligatorisk läkarkontroll. 

I ljuset av detta är det förståeligt att det dröjer några dagar innan Ted samlat ihop sig så pass att han kan räkna ut sluttabellen i årets Volvo Euro Cup. 

*

Det blev i mina ögon en helt osannolik avslutning på STCC där Tobias Brink SMK Hörby, bara skulle knyta ihop guldsäcken i finalen på Mantorp Park. Men istället för ett triumftåg tillbaka till Brink Motorsports hemmabas i Eslöv blev det en resa lite i moll för Tobias efter en tung krasch i första racet.. Trösten var  att man vann Teammästerskapet och dessutom tog hand om hela pallen i premiären för ”el-STCC”. Mästerskapet vanns av Mikael Karlsson med Jimmy Eriksson som tvåa och så Tobias på tredje plats .

Foto. STCC

– Jag är väldigt glad för Micke men självklart besviken för min egen del. Jag kom till finalen och trodde att guldet var ganska säkert. Men sen blev jag avkörd i första tävlingen och vi slet som djur för att få bilen redo till sista tävlingen. Tyvärr fanns inte greppet där då vi fick byta däck och jag kunde inte utmana om segern, förklarar Tobias som då slutade sjua.

Foto. STCC

Mikael Karlsson blev den 28:e vinnaren med sju poängs marginal över Jimmy Eriksson och 21 poäng föreTobias Brink. Detta är första gången någonsin i STCC som ett team säkrar topp-tre platser i förarmästerskapet. STCC är tillbaka 2025 med en utökad kalender, premiär i Göteborg och comeback för Gelleråsen Arena.

*

Avslutar med en rapport från Pierre Skytt som var och kikade på ”Rally Uppsala Historic”. 

Hundratioårsjubilerande SMK Uppsala med den forne SAAB åkaren och Brandsoldaten Anders Norstedt i fronten hade fått till ett väloljat arrangemang med Rally Uppsala Historic. En försening på SS1 krymptes ihop vid service så det löste sig fint. Men en olycka på sista SS6 satte stopp som gjorde att man beslutade att stryka denna.

Foto: Pieree Skytt

Men trots att tävlingen kortades ned fick arrangören mycket ros. Återigen hade SMK Uppsala fått till ett program i världsklass med många klipp och bilder från förr. Nyare framsida dock där en vacker framskärm på Eskilstunas Kenneth Jonssons SAAB Sport fick pryda omslaget. Artikel och klipp från när Rune Andersson instiftade Rally-Cola Cup, Bryggar-Runes vandringspris och när grabben, Åke ”lill-bryggarn” Andersson vann Roslagsvalsen 1964 i en SAAB Sport från fabriksstallet före både Bertil Söderström och Tom Trana. Samma tävling där en yngling från MK Rimo Björn Waldegård blev 10 totalt.

Foto: Håkan Vemhäll

Artikeln om Björn ”Nalle” Johansson som hjälpryttare åt Walter Rörhl under VM i Opel var en annan höjdpunkt även den om aktuelle ledaren i RM för Historikerna SMK Vingåkers Per-Erik Sköldin i Amazon var en annan. Material som Anders Norstedt samlat ihop och Perry Lidström redigerat till den fina produkt det blev.

– Vi har sålt mer program än någon gång tidigare och med det måttet var det mycket folk som letat sig ut i skogen, säger Norstedt.

Kartan var dock lite väl finstilt då när man under färd försökte utläsa namn på kartan som var i minsta laget. Av de 69 startande ekipagen bröt 17 deltagare. Många tekniska bekymmer men även ett par avåkningar som satte stopp.Regularity-klassen lockade endast 4 deltagare till denna tävling som avgjorde RM 2024. Roger och Rose-Marie Andersson från Katrineholms MK i SAAB V4 har vunnit många år förr och står högst upp även i listan efter Uppsala.  Mångas kommentarer under dagen var att tävlingen riktade sig till dom som kan köra rally på riktigt, alltså utan noter är vägen mot en enklare och bättre framtid för rallysporten!?

Foto: Pieree Skytt

Snabbast av alla i lördags var annars Lars Eriksson och Johan Engström från Östhammars MK i Volvo 240. Men det var tätt ner till Fagerstas Mikael Wisti och Mattias Engh som saknade 1,3 sekunder upp till vinnaren. Mats Lundholm med Cindy Bruggeman från Tjust MK också dom i Volvo 240 klarade tredjeplatsen.

Foto: Håkan Vemhäll

Snabbaste Opel och klassvinnare blev Kopparbergs Janne Westlund med Maria Björk Svensson på en total 5:e plats efter en fin körning. Björn Nalle Johansson blev den annan klassvinnare på en total 8:e plats tillsammans med Håkan Lindh i sin Ascona. I den tvåtaktande klassen såg det ut att bli Sigtunas Johan Elovsson som skulle sätta Haninges Per – Arne Sjöstedt på plats men ett tvärt slut på sista sträckan för Johan gjorde att Per – Arne återigen vann klassen i sin välljudande SAAB.

Foto: Pieree Skytt

I samma klass kom Waxholms MKs Jårs Damberg till start i sin Ford Anglia tillsammans med Lena Ljungdahl. Jårs är som vanligt en stilsäker åkare och imponerar på många i publiken. Första gången han åkte Anglia var på 60-talet när bilen var ny, sen under 80-talets jubileumsrallyt som blev startskotten för historiskt tävlande och nu i Uppsala. Men i lördags tyckte Jårs att bromspedalen svampade lite väl mycket men var totalt sett nöjd med hur det hela fortlöpte. Ett stort gäng i SMK Uppsala kan vara stolta över sitt Rally Uppsala. Anders Norstedt fick många positiva kommentarer och sms under dagen bland annat att ha HQ på Arenahotellet och service inom 400 meter som var mycket uppskattat.  

– Vi blev också 130 personer på middag och festen efter målgång, säger en nöjd Anders.”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *