Flodin körde hem ”Snapphanerallyt”, Tom körde ”punka”, Haraldsson bästa hemmaförare, Simon/Jörgen visade skånskt stål i Tyskland och i Eskilstuna vann Saarinen.

Helgens stora begivenhet här i södern var ”Exakta Creative Snapphanerally” i Hässleholm där nya tävlingsledaren Niclas Andersson med stöd av ”legenden” CG Wilke kunde summera en mycket lyckad deltävling för MAS Rallycup, Sydsvenska Mästerskapet och DM för Södra.

Foto: Tommy Svensson

Upplösningen blev dessutom mycket dramatisk när storfavoriten och SM-ledaren Patrik Flodin i par med Göran Bergsten åkte av på sista sträckan. Då hade ”Ilsbo-Expressen” en knapp ledning med tre sekunder före anstormande Tom Kristensson/Andreas Johansson. Till saken hör att SMK Hörby-föraren hade två raka sträcksegrar i ryggen när man startade helt avgörande ”Hissmossa2”. 

Foto: Tommy Svensson

Flodins avåkning med stopp i en halmbal med efterföljande backning visade sig dock bli betydelselös, då Tom som startade före redan råkat ut för punktering på Skodan från italienska Team Munaretto.

Tre svängar in klippte vi ett ”hinder inner” och då var det bara att stanna och byta hjul, förklarade Tom inte alltför besviken.

-Så klart alltid kul att vinna men detta var första hand en test inför SM i Linköping och som sådan var dagen mycket lyckad. Dessutom, ska man testa så kanske det även är bra att träna på att byta hjul!

Tom summerade dagen lite med att första halvan gick sådär, men sedan lossnade det.

Jag kände efter de två första sträckorna att körningen började stämma men så klart suger det, att kanske missa en seger på sista sträckan, menade Tom.

Foto: Tommy Svensson

Lite lättnad hos Flodin/Bergsten när man efter sin malör passerade en hjulbytande Tom.  

När vi satte näsan i halmbalen en kort bit efter start på sista sträckan med backning som följd, var jag säker på att loppet var kört, förklarade Flodin vid målet.

Men ödet ville alltså annorlunda och några hundra meter längre fram kunde Flodin pusta ut när han passerade värste konkurrenten.

Tråkigt för Tom men så klart kul för oss, men nu vet vi ju ändå inte vem som vunnit om allt gått som det skulle, menade Flodin som faktiskt med detta tog sin första totalseger i ”Snapphane”.

Var tvåa totalt med Volvon en gång men detta var först riktiga segern, kul och en bra känsla inför nästa år när tävlingen ingår i SM.

Foto: Tommy Svensson

En fjäder i hjälmen blev det för Tom/Andreas när man lyckades vinna klassiska ”Hovdala” som i år inte hade den riktiga ”SM-sträckningen”.

– Står ingenstans, vi vann Hovdala det är detta som räknas, konstaterade en storskrattande Tom som nu slutade fyra totalt.

Flodin tog detta med ro och menade.

Vi testade olika grejor ibland bra och i bland lite sämre, precis som Tom. Faktiskt kul och för oss bra att han kom till start så vi hade SM-motstånd på sträckorna, bättre sparringpartner får man leta efter, berömde Flodin.

Foto: Tommy Svensson

Tvåa efter GK Door-Polon slutade istället Älmhults Mattis Olsson/Jesper Johansson, men långt efter Flodin.

Patrik och Tom kör i en egen klass men för mig blev det ändå en bra helg med fina poäng i MAS-cupen som jag satsar på i år, förklarade Mattis.

Med dagens poängskörd knappade Ford Fiesta-duon in på ledande Christer Hedlund/Jeanette Kvick Andersson som fick bryta efter problem med växellådan på Polon på andra sträckan.

*

Foto: Tommy Svensson

I Trimmat 2WD var det hela dagen en fajt mellan Gävles Toyota-åkare Patrick Dybeck med Håkan Jacobsson i högerstolen och Trollhättans Joel Norqvist/Lars Andersson med Volvo 940. En fajt som vanns av Toyota trots en riktig spurt från den vita 940:an, nio sekunder skilde i mål.

Foto: Tommy Svensson

För trean Linus Månsson/Mathias Gårdman, Norrköping var det 20 sekunder upp till Dybeck. Långt hopp till fyran, Dennis Rådström/Sunniva Rudi i pappa Arnes Appendix K-Volvo 262, 40 sekunder skilde till seger. 

Foto: Tommy Svensson

Bästa hemmaförare blev nyblivna Toyota-ägaren Johannes Haraldsson med Magnus Lörd vid sin sida. Efter bilbytet från Golfen har formkurvan pekat uppåt och en femte plats i getingboet skattade Johannes högt. Än mer att vara snabbare än sin mentor Johan ”Kalle” Green, på dennes favoritsträcka Hovdala. Cirka sex sekunder skilde de båda åt.

Men i år kördes inte ”riktiga” Hovdala annars hade jag varit snabbare, menade en leende ”Kalle”.

Ett stort skratt från Johannes var svar på detta, men inte lika stort skratt när det visade sig att det saknades futtiga 0,8 sekunder upp till fjärde platsen och  Rådström. 

Får man kanske ta med tanke hans meriter både i Junior-VM och SM, men visst var det förargligt…

Även för Johannes och Magnus var det genrep inför kommande SM i Linköping, ett genrep som smakade bra enligt dagens femma.

Bara det sista i körningen som ska komma på plats, å andra sidan är motståndet ännu värre där.

Green och Josefin Ingvarsson slutade sjua 23 sekunder efter  Johannes och mellan sig hade man SMK Hörbys Joacim Kristiansson/Roger Clausson.

Foto: Tommy Svensson

I B-Trimmat var det Hannes Håkansson/Anton Johansson, Asarum som fick ta emot första priset. Älmhults ”coming man” Adam Grahn med Maja Bengtsson i Peugeot 208 Rally4 fick andra pris, knappt halvminuten efter Hannes Volvo. För C-förarna med trimmade bilar blev det Vimmerby-seger genom Emil Karlsson/Anton Geijersson, Volvo som lyckades vara snabbare än en Opel Ascona. I denna fanns Markus Pedersen/Patrik Ahlstedt som tävlar för Kristianstad MK.

*

Kristianstad MK tog dock en klasseger i A-B-Förare Std, A genom Jesper Larsson Odenmalm med Hörby-kartläsare Felicia Andersson vid sin sida. Dessutom en överlägsen seger när tvåan från Sjöbo, Oliver Larsson/Ola Stenberg var långt över minuten bak.

Foto: Tommy Svensson

Känns bra att kunna förstärka vår DM-ledning och idag har allt gått helt perfekt, konstaterade en belåten Jesper.

*

Foto: Tommy Svensson

Dubbla Volvo 240 i topp av A-B Standard B när Karlskronas Robin Liljegren/Nathalie Nilsson vann före Robin och Elenor Thörnberg, Vetlanda. BMW på tredje plats med Linus Larsson/Mikael Johansson som har nyväckta Sjöbo MK som klubbadress. Fyra slutade en på den hala gatstenen på Hovdala vilt sladdande Jim Nilsson/Ditte Kammaersgaard. 

Foto: Tommy Svensson

Noterbart i klassen är att på Topp-6 så satt där enbart tjejer i högerstolen, bara trean Mikael Johansson utgjorde undantag. Kul!

*

Dagens största segermarginal kunde Södra Sunnerbos Emil Karlsson/Patrik Berglund ta med sig hem till Småland. Emils Volvo 940 var hela 2.39,3 före tvåan från Katrineholm, Dante Johansson/Christer Carlsson. 

Foto: Tommy Svensson

*

Årets upplaga av ”Snapphane” fick beröm av de tävlande och blev dessutom helt befriad från olyckor. Även om runt 25 procent av startfältet fick bryta så var det i stort ett enbart på grund av tekniska problem. Nästa anhalt för MAS Rallycup blir sista helgen i nästa månad när man gör sällskap med Smålands DM i ”Rally Vetlanda”. För Sydsvenska Mästerskapet och Södras DM är det ”TV-Svängen” den 7 september som räknas. Här stänger anmälan den 28 augusti och för att undvika magsår/stresstrauma hos tävlingsledningen så ber dom om att anmäla er snarast…

*

Det skånska stålet i form av Eslövs Simon Andersson med SMK Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson bet tillbaka med besked i Tyska Mästerskapets sjätte deltävling ” ADAC Rallye Stemweder Berg”. Med bakslagen i de två senaste tävlingarna i minnet, så inledde Renault Clio Rally4 #16 lite försiktigt och höll en fjärde plats efter fredagens fyra sträckor. 

Foto: Kristian Lindberg

På lördagen var det dock fullt påslag som gällde och efter sträcka åtta var det svenskt i topp där man också förblev fram till sista SS14.

Blev även vinst på powerstage med två sekunder, jublade pappa Mats efter segern och fortsätter.

Samtidigt landar Simon och Jörgen sin första seger i ett större mästerskap utomlands. Körningen har varit magisk med vinst på sex av  dagens tio sträckor!

Åtta sekunder efter den blågula Clion placerade sig Opel-åkaren Patrick Pusch med Jonas Ertz som trea, Opel Corsa även han. Faktiskt också förutom Simons fransos, det märke som dominerade i toppen. Rallyt innehöll 14 mil mycket tuff tysk asfalt där bromsarna tog mycket stryk berättar Mats och fortsätter. 

– Det blev onödigt spännande när en kulbult gick av i ett lyft på SS 11. Hjulet rörde sig sedan lite onödigt mycket och utan service fick grabbarna även köras SS12 med detta.Verkade dock inte bekymra dom i hytten direkt då dom ändå var snabbast i klassen. Men dom klagade på vinglig vagn så tur att dom inte visste vad som var sönder….

Tävlingen vanns av Julius Tannert, Skoda åtta sekunder före Toyota-åkande Philip Geipel. Ytterligare två sekunder behövde trean Marijan Griebel, Skoda även han. Tilläggas kan att Simon och Jörgens tempo räckte till en strålande 12:e plats totalt  och bästa 2WD i rallyt.

Foto: Kristian Lindberg

Placeringen totalt precis före, knep danska Skoda-paret Jan Petersen/Mads Dahlsager. Klasseger i RC5 blev det för landsmännen Oliver Sørensen/Frederik Glad Bülow med Renault Clio Rally5.

Foto: Kristian Lindberg

*

Från Eskilstuna och ”Höstsprinten” rapporterar Pierre Skytt. ” Den blöta veckan före oroade organisationen innan start. Men oron var obefogad då det upptorkande vädret gav en fin tävlingsbana.

Trots MSK Kvarnvingarnas Jari Saarinens omutbara framfart fick Eskilstunas egen ”coming man” Anton Malm i Mitsubishi visa att han klarade fina tider strax bakom den snabbe Östgöten.

– Vi hade en bra känsla hela dagen. Tiderna visade på bra tempo genom all tre åk. Första vändan var vi 0,6 före Pontus Florin som tyvärr bröt i andra åket när han nosade på en däcktrave. Men vi jagade Saarinen tappert men han är svår att slå, menar Anton.

Foto: Hama motorsportfoto

Marginalen blev dryga 12 sekunder mellan Jari och Anton.

– Banan var lite halkig den första genomkörningen men de andra två åken var det bra bett i banan tillägger Anton.

Tredje man för dagen i den fyrhjulsdrivna klassen blev Sigtunas Örjan Vahlund i Subaru Impreza. Oscar Jansson från SMK Eda i VW Golf klarade av första platsen i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen 0,9 sekunder före Katrineholms snabbe Rasmus Pettersson i Volvo 940. Trea blev Eskilstunas Mattias Tyrbjörn i Toyota Corolla 1,8 sekunder bakom Oscar. Fredrik Blom från SMK Hälsinge vann B-klassen för trimmade bilar i sin Volvo 240. Tävlingsledare Madelene Winterqvist sammanfattade dagen.

– Några mindre avbrott när tidtagningen behövde justeras, Vi fick mycket fina lovord av förare och publik vilket uppskattades stort av mig och engagerade funktionärer. EMK vill tacka alla förare, kartläsare, publik och så klart alla funktionärer. Planeringen för Finalsprinten i oktober är redan igång, hälsar Madelene.”.

*

Här sätter jag punkt av två orsaker, dels är Motorbloggen redan i längsta laget, dels väntar beordrad hallonplockning (jättekul…). Men innan punkten sätts så fick jag i Hässleholm ett bevis på att mitt jobb verkar värdesättas av många. En trogen bloggläsare kom fram och tackade för att den fanns och sträckte fram handen som för att tacka. I handen fanns förutom ett uppriktig tack, även något som prasslade, vilket gjorde mig både rörd och glad. Tack och du vet själv vem jag tänker på! 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *