Flodin/Bergsten laddar för nytt SM-guld, RAC ger skäl att se bakåt, Fiesta Rally2 är ingen ”looser”, STCC-kalender 2024 klar, Kristoffersson/Åhlin Kottulinsky jagar Ekström i Chile och är 60+ bilsportens största problem?

De som trodde kanske till och med någon som hoppades, att Patrik Flodin skulle vara ”SM-mätt” efter årets SM-guld i ”Internationella 4WD” kan slappna av. I går kom nämligen besked att Patrik och Göran Bergsten fortsätter hos GK Doors och målsättningen är klar, att försvara årets SM-seger. 

Foto: Tommy Svensson

Att kalla temaets första säsong som annat än succé är väldigt svårt, då man förutom Flodins medalj höstade in sex ytterligare. ”Ilsbo-Expressen” fortsätter med VW Polo R5 och som han uttrycker det. 

Med mer erfarenhet från bilen och alla tester vi gjort tillsammans är vi redan innan säsongen väl förberedda. Vi hittade bra grejer efter avslutad SM säsong, på de absolut sista testerna vi gjorde, så det är ett spännande år som väntar!

När SM dessutom drar igång på hemmaplan i Hudiksvall är förväntningarna stora 

Det kommer bli grymt häftigt att få åka hemma i premiären och hoppas att hela Hudiksvall kommer ut och tittar. Bättre start på året kan det inte bli, menar Patrik.

Foto: Tommy Svensson

Lika nöjd är teamägare”Chribbe” Haglund över att ha ”guldkalven” kvar i teamets ena Polo.

Patrik och Göran kommer med stort självförtroende in i nästa säsong. Vi gav dem bra förutsättningar med mycket test under året. Den investeringen har vi även nytta av kommande år.

Med Dennis Rådström/Johan Johansson i teamet är det helt klart att ”Dörr-teamet” så här långt ser ut som favoriter för ny SM-triumf. Haglund är säker.

Vi ska försvara SM guldet!

Nu återstår bara att de vad småländska Team Nybe kontrar med för 2024?

*

”Roger Clark Rally” som är döpt efter första brittiska vinnaren av klassiska RAC-Rallyt 1976, skotten Roger Clark. I par med Stuart Pegg  tog han en Ford Escort RS 1800 MKII till seger, 4.37 före Stig Blomquist/Hans Sylvan Saab 99 EMS och på tredje plats Björn Waldegård/Hans Thorszelius, Escort även dom. Faktum är att på Topp10 kom hälften från Sverige, Ove Andersson/Martin Holmes (5:a), Anders Kulläng/Claes-Göran Andersson (7:a) och som tia, Bror Danielsson/Ulf Sundberg, de två sistnämnda med Opel Kadett GT/E.  Rallyt utgick från Bath och innehöll 76 sträckor som de 200 startande skulle avverka. Körtiden för vinnaren var strax över sex timmar vilket bara var 24 minuter mer än vad årets vinnare Marty McCormack behövde för att köra de 31 sträckorna. Lite onödigt vetande men årets rally har lyft ögonen på DirtFishs rallyorakel Luke Barry som menar” Rally måste lära sig av det förflutna”.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Barry konstaterar att avsaknaden WRCin UK” utgör en stabil grund för att få ut rallytokiga britter för att se ”rally på riktigt”. Barry som själv är britt, skriver bland annat att ”glöm WRC, allt handlar om RAC” och fortsätter.

Vi har varit sugna på någon form av ”flaggskeppstävling” i över fyra år och vår rallygemenskap har behövt ett lyft!

Det som är tråkigt i sammanhanget menar Barry är ,”RAC är ett rally baserat på det förflutna, inte på framtiden”. Med andra ord eller som jag tolkar, hade han gärna sett att dagens rally blev mer som RAC. Han förstår att det är omöjligt att köra ett WRC över tre länder och fem dagar, snudd på 60 mil totalt. Något som han menar gjorde att spänningen var av helt annan kaliber än i WRC är att där är det mycket taktik, här gällde det bara att vinna eller åtminstone ta sig i mål.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Barry är också klar över att han inte mannen som sitter inne med alla lösningar men att han önskar sig tillbaka till ”the good old days” är solklart. Han lyfter fram hur bra och enkelt allt var för publiken, men också ett radikalt förslag, ta bort live tv från sträckorna. Om dessa plockas bort kommer publiken istället ut för att se ”the action live” tror Barry.

Foto: Roger Albert Clark Rally

Känner igen mig i mycket av det Barry skriver och fortfarande har inget ”Svenska” gått att jämföra med 1976. Då jagade Stig Blomquist sin Saab-kollega och ”underdog” i teamet, Per Eklund i ett vansinnigt tempo genom Värmlandskogen. Den fajten har jag varken tidigare eller senare, sett motsvarigheten till, trots miljonbudgetar hos teamen…

*

M-Sport har haft litemotvind med sin Fiesta Rally2 och som av de flesta anses vara den minst konkurrenskraftiga bilen i klassen. Avsaknaden av segrar i WRC2 har spätt på anseendet som ”looser”. I Rally Japan visade Gregoire Munster att Fiestan inte kan räknas bort och som numera känns väl i klass med Skoda, Citroën och Hyundai. 

Foto: M-Sport

Även Adrien Foumaux visade med 14 sträcksegrar i WRC2 att Fiestan kan vinna och även var bra med i ”Central European Rally”.  Nu kommer även Toyota in i leken så det är hög tid att Fiestan börjar leverera vilket teamchef Richard Millener håller med om. Han tycker dock att man redan gjort detta med två olika förare och just detta att ingen har haft chansen att köra en hel säsong  med Fiestan är ett handikapp menar Millener. 

Ju fler bilar som tävlar, desto större möjlighet finns att visa resultat…

*

Att visa resultat är också något som STCC måste göra 2024 efter årets el-racing fiasko. Hur lätt detta blir återstår att se, men om racingpublik är lika sval mot elbilar som i rallycross, finns där helt klart mycket jobb att göra. 

Foto: STCC

En sak som man hoppas på är det de spektakulära stadsloppen i Göteborg och Helsingborg. Dessa kompleteras med sedvanlig racing på  Ljungbyhed, Knutstorp och Mantorp.

– Vi är mycket glada över att äntligen kunna spika en stark kalender i städer och på banor för 2024 tillsammans med Svensk Bilsport, arrangörer och team, säger Micke Bern, vd för STCC.

– Vi är medvetna om att vi har mycket att bevisa efter fjolårets förseningar, men nu bygger vi sakta men säkert en bra grund för att lansera mästerskapets största förändring någonsin på rätt sätt. En av de största pusselbitarna är kalendern och här har vi skapat ett robust upplägg med en mix av stadsevenemang och klassiska banor för att bjuda publik, partners och tävlande på en fantastisk 28:e STCC-säsong sedan starten 1996.

Bern får draghjälp av Anna NordkvistSBF som ser elektrifiering som viktigt för svensk bilsport. 

– Som vi har sett över hela världen är övergången till elektrifierad motorsport utmanande, men samtidigt viktig med tanke på omställningen som pågår i hela vårt samhälle. STCC:s oförtröttliga arbete i att bli världens första elektrifierade touring car-mästerskap är inspirerande där vi fortsatt samarbetar nära dem inför 2024 och framåt.

Förarna och teamen i STCC 2024 kommer att tävla med 550-hästars eldrivna tävlingsbilar som baseras på gatbilarna BMW i4, CUPRA Born, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

STCC 2024.

Race 1-2 – 08-09/6 – Göteborg – STCC Head 2 Head

Race 3 – 28-29/6 – Ljungbyheds Motorbana – Airport Race

Race 4 – 24/8 – Helsingborg – STCC Head 2 Head

Race 5 – 13-14/9 – Ring Knutstorp – Newsrace

Race 6 – 20-21/9 – Mantorp Park – Grande Finale

*

Elbilar är även det som gäller i Extreme E som  i helgen kör final i Chile. Här jagar Johan Kristoffersson/Mikaela Åhlin Kottulinsky ledande Mattias Ekström/Laia Sanz. 

Vi ska ta fyra poäng mer än Acciona Sainz, det är det vi behöver göra, säger Johan.

Kristoffersson tog hem den första titeln i terrängbilsserien med eldrivna fordon 2021, då tillsammans med Molly Taylor. Förra året hade han i team med Åhlin-Kottulinsky ena handen på segerpokalen inför säsongsavslutningen i Antofagasta, Chile, men svenskduon blev snuvad på värsta tänkbara sätt. 

Foto: Rosberg X Racing

Inte så bra minnen från ifjol eftersom bilen inte startade när vi skulle ut i finalen, men när vi tittar tillbaka på videor från då så var vi ändå ganska starka. Framför allt Mikaela var i särklass snabbast av tjejerna, så en del positivt fanns det att ta med sig, menar Johan. 

Extreme E är lite krångligt med många regler som inte finns i andra grenar, bland annat förarbyten.

Det är viktigt att vara noggrann, följa regelboken, hålla sig borta från alla flaggor så att man inte åker dit på någon snöplig bestraffning, säger Johan.

Copper X Prix i Chile körs precis som de andra tävlingshelgerna den här säsongen som dubbeltävling, en på lördag och en på söndag. Trea efter de två i topp, är Kevin Hansen/Molly Taylor och som sexa Klara Andersson med Sebastien Loeb. Placeringen efter har sista svensk, Timmy Hansen med Catie Munnings.

Foto: ABT Cupra

*

I går kom återigen det minst sagt tröttsamma tragget och detta för ”femtioelfte gången”. Ämnet var alla 60+ i bilsporten som jag menar, utgör ryggraden medan andra tycker tvärtom. Ett köttberg som måste väck för att sporten ska ha en chans att utvecklas. 

Foto: Tommy Svensson

Tänker inte gå in på detaljer i kommentarerna, men att ”köttberget” mycket sällan får någon uppskattning för allt jobb kan vi säkert leva med. Men att hånas för att inte säga bli pissad på , där tycker jag att en gräns passerats. Ville bara säga detta!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *