Fler deltagare efterlyses, Lima på väg mot 200, nu är det grönt ljus för Rally Sweden, är det för få svenskar, ”FTL” och ”TE” körde hem Rally Hadeland och Alvén på väg mot Monaco!
Börjar med lite av ett nödrop från Jämtlands MK som efterlyser startande till MAS Rallycup och ”Gällö Skog Rally” nästa lördag den 5 februari.
– Tre sträckor på totalt 78km med 52,5 km special. Dessutom genomkörning med personbil max 2 gånger fram till klockan 11.30 då vägarna ska vara rensade, förklarar arrangören.
När detta skrivs är där styvt 30 anmälda vilket så klart är alldeles för få med tanke på det fina upplägg som JMK har på tävlingen.
– A-, B- och C-förare kostar 2000:-, Ungdom och debutanter 500:- så in och anmäl er nu, hälsar man.
Enligt uppgift kommer tävlingen att genomföras oavsett hur många deltagare där blir.
*
Runt 30 mil söderut ligger Lima och där det för ”LBC-Ruschen” den 12 februari är motsatt förhållande.
Med en hel vecka kvar av anmälningstiden tickar nu räkneverket allt snabbare mot 170 bilar…
*
I går kom det förlösande beskedet att Samebyn Vapsten accepterade att Rally Sweden trots allt skulle få köra de två sträckor som korsade deras betesmarker. Att det drogs en djup suck hos Tävlingsledningen som troligen hördes ända ner till FIA i Paris är självklart. Min känsla efter att tagit del av rapporteringen, är att samerna inte gav med sig med för att man gillade rallyt utan för att påtryckningar utifrån blev alltför starka.
– Jag vet inte ens vad som kunnat hända om vi sagt nej, säger en företrädare för samebyn till SVT.
Från deras håll beskrivs processen som komplex och säger att man nu nått en uppgörelse som får fungera för ett ”pilotår”.
– Sen får vi utvärdera, säger Merete Omma till SVT Sapmi.
Alla detaljer är omgärdade av sekretes och förhandlingarna före avtalet beskrivs som hårda och det är inte med lätt hjärta samebyn godkände rally på sina marker.
– Jag vet inte ens vad som kunnat hända om vi sagt nej. Så här får det bara inte gå till, vi är ju också en näring som bör beaktas när politiker engagerar sig i en sådan här fråga!
Kommande vecka väntas Länstyrelsen ge ett formellt tillstånd till rally och att att samerna inte är nöjda, framgår klart av deras jurist Inger-Ann Omma som menar att hon aldrig varit med om något liknande.
– Vi har ändå talat med vindkraft- och gruvbolag, men detta saknar verkligen motstycke hur olika företrädare, tjänstemän och politiker hållit på att mejla och ringa och försöka påverka saker i tävlingsarrangörens riktning. Fattar man beslut med tidsbrist kan det riskera rättssäkerheten, säger hon till SVT Sápmi.
Nu verkar det ändå bli grönt ljus, men för mig med erfarenhet enbart från tillståndstagande på sträckor i betydligt mindre sammanhang, känns läget inte som stabil grund för ett framtida gott samarbete mellan rally, samer och renar.
Utan att ha minst susning om turerna kring anskaffande av sträckor, kan man nog ändå få lov att tycka att framöver måste detta skötas smidigare, i mer positiv anda och framförallt långt tidigare än som gjorts i år…
*
Att Rally Sweden är i rampljuset även från utländska rallyfans är helt naturligt och då ofta med annan ingång än från svenska kollegor. Läser att de förvånas över att så få svenskar är anmälda, bara åtta ekipage.
– Konstigt att där är lika många från Finland, menar en ”utläning”.
Det görs också jämförelse med när Arctic Rally Finland kördes i fjol då i mars var nästan alla blåvita elitåkare på plats i Rovaniemi.
– Det är så man stödjer sitt hemmarally, menas det.
Nu är det ju inte direkt gratis att köra i Umeå, utan insatta menar att någonstans mellan tummen och pekfingret rör det sig kring halvmiljonen för en privatåkare för att få köra de 30 milen i Västerbotten. Trots allt en summa man inte får ihop genom att knäppa med fingrarna…
*
En som ändå lyckats med detta är brittiske junioren Jon Armstrong som är en av åtta anmälda i Junior-WRC. Hans deltagande hängde på en skör tråd och i veckan la han ut bilder med ”For Sale-dekaler” sin Rally3 Fiesta. Operationen lyckades och i dag förklarar Jon.
– Tummen upp, nu är budgeten på plats för mig och Brian Hoy, jublar Jon.
I fjol slutade han tvåa efter Sami Pajari och utan ”nollan” i Portugal kunde han mycket väl titulera sig Junior Världmästare 2021...
*
Regerande norske mästaren Frank Tore Larsen lät sin kartläsare Torstein Eriksen fortsätta sitt vinnarflow efter Monte Carlo då ihop med Andreas Mikkelsen genom att köra hem ”2.e NM Runde”, Rally Hadeland. Trots bara en sträckseger för Polo R5:an (sista SS6) blev det seger med 0,9 sekunder före Ole Christian Veiby/Stig-Rune Skjaermoen i KMS Polo detta enligt det norska resultatsystemet. Dock ändrades det hela av för mig okänd anledning och istället blev Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen tvåa medan Veiby fick plats i listan över brutna.
Nu blev alltså Brynildsen tvåa medan trean Marius Aasen/Marlene Aasen Engaan var 22 efter vinnar-Polon. Anders Grøndal/Marius Fuglerud har svårt att få till det med Rally2 Fisetan och var som fyra nästan tre minuter efter sin ”ärkefiende”. På 14.e plats totalt återfinns österrikiska duon Olli Walter/Ilka Minor dock var R5-Skodan sex minuter långsammare än FTL/TE. Som vanligt stod Steve Røkland/Raymond Braaten i en klass för sig i 2WD-gänget, 15:e totalt och över minuten före näst bästa med bara tvåhjulsdrift, en Volvo 240 innehållande familjen Christian och Ole Martin Sagli.
*
Sedan i torsdags pågår Rallye Monte Carlo Historique med runt 300 deltagare. Två sträckor har avverkats och bästa Skandinaver är så här långt norska paret Tom Hotved/Leif-Arne Neset med sin Porsche på 23:e plats. Bästa dansk som har många anmälda i rallyt, är 36.e placerade Kim Kjaersgaard Frandsen/Jan Østergaard Nielsen, Ford Escort. Bäst med blågul flagga är Carl och Nils Rosén och Porschen ligger på 223 plats. Då hör det till saken att man även fått 300 sekunder i tidstillägg. Än har Monaco-boende skåningen Dan Alvén inte rullat in till etappmålet, men han avger ändå följande reserapport.
” Ni som känner mig förstår att jag gav mig in i detta dårskap en gång till. Jag kände, att jag borde bevisa för mig själv, att jag inte är så gammal som jag känner mig.
I onsdag for vi min kartläsare Angie Fuentes, mexikanska boende i England och jag, från ett soligt Monaco till Milano., På något märkligt sätt är placerat på ett av södra Europas sämsta ställe med det sämsta klimatet, varmt och fuktigt på sommaren, kallt och disigt på vintern. Detta beror på floden Po, som säkert låg där den ligger idag långt innan Milano grundades, men jag är inte riktigt säker på vilket som kom först. Hur som helst var det kallt, disigt och ruggigt…
Torsdagen skulle på bilen göras en ” Control Technical”, som undersöker så att trafiksäkerheten är i ordning och har besiktning i Sverige. Tydligen hade någon frågat organisatören i Monaco om dom kände någon som kunde kolla ”Control Technical” och visst fanns det två trevliga äldre italienska män, som sa att det kunde dom ta på sig att kolla. Vi hade en utsatt tid och cirka en timme senare kom dessa två män, jag är egentligen förvånad att dom kom alls. Jag hade förberett mig och bilen noga så att allt skulle vara i ordning.
En man gick direkt fram till bilen och smällde på en ”godkänd dekal” till min glädje och förvåning. Den andra herren frågade efter den svenska ”control Technical”, som dom trodde att dom skulle kolla!!
Säga vad man vill om Italien, men jag har kommit fram till att dom har ett organiserat kaos som fungerar perfekt.
Vi startade igår kväll (onsdag) kl. 19.00 och var framme nu kl. 15.10 torsdag. Rätt mycket jobb för en arbetsskygg pilot, men någon måste ju göra det. Nu var denna sträcka på ca. 65 mil över berg och i dimma, bara ett träningsläger inför tävlingen, som startar i morgon fredag med 17 special sträckor
Bilen, Mercedes som fått sitt namn efter grundarens dotter av ett stort tyskt företag som tillverkar bilar, gick perfekt så när som att kilometermätaren slutade fungera, men det passar ju en gammal bilhandlare perfekt. Då blir det inte så många mil på bilen och inte har vi rökt i den heller. Om ni orkar och vill kommer lite mer längre fram under resans gång.
Trötte piloten Dan”
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.