Fjärde WRC-segraren, Mikkelsen kör inte hela WRC2, Dennis R. fin femma i J-WRC, Tom K. blev tvåa och Mats A. vann RS-premiären i Hörby!
Utgår från att majoriteten av Motorbloggens läsare följde tv-sändningarna från WRC Tour de Corse och därmed har betydligt bättre koll på allt som hände på Medelhavsön än jag som istället befann mig i ”RS-bubblan”. Nöjer mig därför att konstatera att det äntligen blev en fullträff för Hyundai och Thierry Neuville som blev fjärde WRC-vinnaren 2017. Hårt uppvaktande Sebastien Ogier hade vad jag förstått av andra, fått en riktig ”skitbil” av Malcom Wilson där det mesta enligt Ogier krånglade. Att trots detta ändå klara andra platsen var ”starkt” före nästa Hyundai händerna på Dani Sordo.
I WRC 2 var det Andreas Mikkelsen och Skoda ”all the way”, vann stabilt före Ford-föraren Teemu Sunninen. Efter målgång gav Mikkelsen för Pontus Tidemand som han delar ledning lugnande besked.
– Jag har inga avsikter att köra hela mästerskapet, jag hoppas istället snart vara tilllbaka i en WRC-bil!
Fin femma blev Ole Christian Veiby som har mer spännande saker på gång som du kan läsa om längre ner.
Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg hade en tuff inledning med strul redan på shake down. När man sedan på tävlingen fick närkontakt av första graden med ett broräcke blev det ännu värre. Omstart lyckades man fixa till söndagen men då rasade turbon på den belgiska R5-Cittran.
– Det har varit en extremt lärorik tävling. Det är tuffa väger där det svänger hela tiden och många långa sträckor upp mot fem mil har varit utmanande och fysiskt påfrestande, menar Joakim.
– Vi har fått mycket nyttig erfarenhet för framtiden. Vi har även visat att vi har fart för att hänga med och utvecklats på asfalt.
Nästa anhalt på WRC2-resan blir obligatoriska tävlingen Rally Portugal i slutet av maj.
– Det känns skönt att vi har varit där tidigare och känner till tävlingen. Vi skruvar upp målsättningen till Portugal och vill vara med och kriga högre upp i resultatlistan och framförallt bli bästa Citroen, avslutar Joakim.
*
Torsby-åkaren Dennis Rådström med Johan Johansson som co-driver i R2-Fiestan genomförde sin första J-WRC tävling stabilt och säkert. En femte plats blev resultatet för värmlänningen.
– Detta är helt fantastiskt. Allt har gått helt enligt plan och vi har undvikit punkteringar och misstag och tagit oss till mål, sa Dennis precis efter målgång.
– Vi hade som målsättning att ta oss i mål och skaffa erfarenhet. Att vi slutar så bra som femma är en bonus. Vi har ökat tempot genom tävlingen och visat att vi har tempo för att hänga med.
Nu väntar nästan två månaders uppehåll från VM-äventyret innan nästa tävling avgörs på den Italienska ön Sardinien i början av juni. Men Dennis och Johan kommer inte ligga på latsidan, utan kommer förutom fysisk träning förbereda sig med att köra SM-tävlingen South Swedish Rally i Karlskrona i Maj.
*
– Jag var allt för ”varm” på fredagen, ville för mycket och det var där som Jacob Madsen lade grunden till segern!
Analysen kommer från SMK Hörbys Tom Kristensson som i par med Henrik Appelskog gjorde årsdebut i ADAC Opel Rallye Cup i Hessen Rallye Vogelsberg. En debut som innebar andra plats och som faktiskt Tom ändå var hyggligt nöjd med. Även om seger var målet så var detta ändå en bra start på ”Adam-Cup” säsongen, i synnerhet som det blev full pott på den avslutande power stage. Men gapet mellan seger och tvåa i cupen är stort i antal poäng vilket så klart irriterar Tom. Efter premiären har Jacob Madsen med kartläsare Line Lykke Jensen 49 poäng som ska jämföras med Toms 35 poäng.
Direkt efter målgång stack hela gänget hem till Hörby där ”tränings-Adam” stod startklar för att köras som VIP-bil i söndagens Express-Specialen(bilden). Får du aldrig nog av att köra rallybil frågade jag Tom som fortfarande hade grus i ögonen på morgonen?
– Absolut inte, det roligaste som finns, fick jag till svar.
Undrade också om han blev förvånad över hur snabb 2016-års Danske Mästare Jacob Madsen var i sin Adam-comeback?
– Inte alls, det visste jag innan men hade jag inte varit så het på fredagens sträckor hade det varit hur jämnt som helt mellan oss. På lördagen skilde bara sekunder och tiondelar, förklarade Tom och la till.
– Känns riktigt bra att Jacob och Line Lykke är med, utan dom hade motståndet inte alls varit lika tufft, trean irländaren Calvin Beatie var till exempel över två minuten efter dansken!
Så klart var Jacob Madsen med Opel Danmark bakom sig lycklig över seger i premiären som även gav en 20:e plats totalt bland de 86 startande.
– En härlig känsla och perfekt start på säsongen där fredagen avgjorde, berättar Madsen.
– På lördagen försökte vi ge ”godt med gas for at få et større hul til svenskerne” men mot slutet höll i vårt eget tempo och vann med 33 sekunder.
Redan till helgen är det dags för honom och Line Lykke att sätta sig i rallybilen igen, men den här gången är det den vassare R2-Adam som blir färdmedel i premiären av Danska Mästerskapet som faktiskt körs i tyska Cimbern Rally på gränsen till Jylland. Detta blir dock bara ett inhopp för helgens vinnare då Adam-Cup är fokus medan ”DM” blir sekundärt då det krockar med några danska deltävlingar.
– Jag tar en tävling i taget, så får vi se vad som händer, summerar Madsen.
I kampen om totalsegern var det idel Skoda i topp där det till slut var Fabian Kreim som fick klättra upp allra överst med fem sekunders marginal till Dominik Dinkel. På tredje plats kom Sandro Wallenwin.
Nästa deltävling i både tyskarnas rallymästerskap och ADAC Opel Rallye Cup körs den 5-6 maj med ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue.
*
När det var dags för RS-premiär i Skåne med SMK Hörbys Express-Specialen fick Eslövs Mats Andersson med sonen Simon i högerstolen gruvlig revansch för fjolåret då man missade segern med en tiondels sekund. Då var Svedalas Mats Lundahl snabbast med sin gröna och väldigt vassa BMW M3.
Nu hjälpte inte ”Bimer-sången” mot Protonen, Mats ville helt enkelt vinna punkt slut. Går inte att säga emot på detta när han också efteråt konstaterade.
– Det kan jag lova, den här bilen går absolut inte att köra fortare än vad vi gjorde idag, helt omöjligt!
När Mats ifjor missade chansen att ta tio raka DM-guld så svalnade lite av intresset för RS-DM från ”Asfaltskungen” och på min fråga hur resten av året ser ut svarade Mats.
– Vet inte, ställer väl in ”Prutten” i garaget till nästa gång Hörby kör…
Efter en stund blev Mats dock någorlunda allvarlig och berättade att redan i påsk kör han och Jörgen Jönsson tyska Cimbern Rallye med Opel Adam R2. Samma bil blir det även i Hässleholms GP där han flera tidigare segrar i ryggen, någon ny blir det dock inte med den motorsvagare R2:an.
– Även om bilen går riktigt fint på asfalt så räcker inte ”spisen” till, inte på långa vägar, menar Mats.
Mats Lundahl, Svedala verkade inte helt knäckt över att få stryk av Mats, tvärtom var det med ett brett leende han äntrade prispallen. Problem att få i växlarna på prov nummer tre var det som mest störde söndagens övning och här tappade BMW-åkaren 3,4 sekunder. Sedan räckte inte kontringen på snabbare prov fyra till för att klå Eslövs-föraren. I mål skilde 7,1 sekunder mellan de bägge ”Matsarna”.
Jämnare var det mellan Lundahl och trean Rolf Grybb, Hässleholm, bara en halv sekund skilde de båda åt. Om Lundahl var glad över andra platsen så var Grybb närmast överlycklig över att bli trea. Detta i ljuset av att han fick skruvat ihop Opel-motorn först sent på lördagskvällen.
– Att motorn dessutom fungerade utan problem gjorde inte helgen sämre och att komma på pallen var egentligen fantastisk, faktiskt första gången någonsin här i Hörby, förklarade Grybb som hade svärsonen Elias Olbers vid sin sida i Asconan.
*
SM-trean 2016 Johan Gren, Hässleholm gjorde ett inhopp i RS-DM med Grupp H- Toyotan och Emil Nelander som kartläsare. Att asfalt inte är Johans bästa udnerlag stod tämligen klart men en sjätte plats med idel RS-åkare runt sig behöver han inte skämmas över.
Placeringen före kneps av Hässleholms Jonas Olsson med Mikael ”TBA” Jönsson till höger i Kit-car Puman. som i helgen gjorde ännu en come back. Både bil och körning fungerade bra och mindre än nio sekunder efter Lundahl måste Jonas vara nöjd med.
Nöjda var också äkta paret Alf och Anneli Nilsson som slutade trea i B-förarnas trimmade klass.. I en av Ulf Olofsson lånad Escort fick Alf tillbaka tävlingsglöden efter att i höstas avyttrat sin BMW. I väntan på att nya Escort-bygget blir klart blev det lånebil i Hörby.
– Nu är det roligt att köra igen, konstaterade Alf och man riktigt såg hur han längtade efter att få sin egen bil färdig.
Åt vinnaren Jörgen Lundgren, Lunds AC och Opel Ascona eller tvåan Tommy Nilsson, Hörby och Honda var där inget att göra. Om Alf inte kände att BMW:n var hans ”cup of tea” upplever nog Kristianstads Anders Andersson det precis tvärtom. Hans blå Compact var klart snabbast i C-förare Trimmat och detta över 20 sekunder före Pilatorps Volvo-åkande Anders Lindén. Nämnas bör också dotter Andersson, alltså Mats dotter Frida som gjorde tävlingsdebut i farfar Östens GSi Kadett. Vid skissblocket satt Jörgen Jönsson och kombinationen gav fjärde platsen bland de åtta startande.
– Riktigt kul och jag kunde kört ännu fortare men ville inte skrämma Jörgen, avslöjade Frida efteråt.
*
Snabbaste VOC-are i Express-Specialen blev Tyko Nilsson/Henrik Svensson, Hässleholms MK. Seger i A-klassen före Rickard Fors, Hörby och tredje snabbaste VOC var vinnaren i B Marcus Ekdahl/Sebastian Steiner, Lunds AC. För Tyko var det en viktig seger efter den tunga sjukdomsperioden 2016.
– I fjor gick jag med rollator när jag var här som åskådare, nu sitter jag i rallybilen igen och dessutom vinner, berättade Tyko med en liten glädjetår i ögonvrån.
*
I Express-Specialen var det fyra av de knappt 60 startande som kan klassas som ”Tjej-ekipage” vilket är oerhört glädjande. Dessutom svarade två av dessa för klassegrar och båda dessutom från Hässleholms Mk, Viktoria Lindh/Magnus Persson vann B-förare Grupp E och blev dessutom snabbaste Grupp E-åkare. Josefin Ingvarsson/Ronnie Pettersson (bilden) tog hand om segern i C-förarnas VOC-klass.
*
Hade förmånen att i årets tävling ”ha en fri roll på mitten” vilket bland annat innebar att jag fick möjlighet att ta lite bilder på första specialprovet. Kul att se olika förares spårval, vissa körde väldigt snålt som vinnaren Mats Andersson, andra hade en mera frejdig inställning till detta med koner och annat skit som finns uppställt i en RS-tävling. Bo Karlsson från Ryds MK showade för publiken med sin BMW och lyckades faktisk även klara konen…
*
Det var inte utan att det fanns lite tryckt stämning på lördagsmorgonen när vi började med att köra ut koner och annat. Samtidigt som tävlingsledarna Mia Nilsson och Eva-Marie Hasslöf i hop med deras ”handy man” Magnus Helgesson plockade med alla miljoner papper som krävs för at det ska sprättas runt lite på asfalten. Där ställde jag frågan hur vi skulle hantera det som hände i Stockholm dagen före? Inga direkt bra förslag kom fram förrän, minns inte om det var Mia eller Eva-Marie som föreslog.
– Vi sätter en svensk flagga i anslutning till tävlingsnumret!
Att hitta 120 självhäftande svenska flaggor en lördag i Hörby var inte det lättaste, rättare sagt omöjligt. Men med Eva-Maries kontakter i nordvästskåne löste allt sig när en där verksam tryckare ställde upp och fixade fram flaggorna. Att detta även innebar att Helgesson fick köra runt 20 mil och hämta känns ändå lite oväsentligt. Dessutom har ordförande Helgesson lite fakirblod i sig och körde milen med sin egen Volvo trots att jag erbjöd honom att låna min Opel…
Nu körde jag inte själv årets Express-Specialen men kom ändå inte lottlös från den 14:e upplagan. Först kom Anders Björnmyr och överlämnade en fin gammal emaljskylt med Opel-reklam och bara en liten stund senare var det Hässleholms Opel-lover Rune Nilssons tur. Rune kom med en NOS-dekal för Silver-Kadetten (som förresten stod uppställd utanför HQ till publikens förtjusning) identisk med den som satt på ”fabriksbilarna” när det begav sig. Måste säga, en lyckad helg…
*
Skrev om Ole Christian Veiby i samband med Korsika och nu är det också klart att han blir Skodas ena förare i FIA Asia Pacific-mästerskapet och därmed övertar Pontus Tidemands roll som vann här 2015. I Skodas anda bil sitter som tidigare indiern Gaurav Gill.
*
Blev en lång blogg idag, så lång att Pierre Skytts rapport från Aprilsprinten får vänta till tisdag…