FIA vill mer med Märkes-VM, ”nye” Latvala talar ut, #11 för Solberg igen, Kalle R. kör Aixam och ruskigt fort igen på fjället!

Andreas Mikkelsen leder Rally Sweden.

Ännu mer Jarmo Mahonen, FIA:s Rally director och nu gäller det Märkes-VM där han menar att alla deltagare borde ”tvingas” att skriva långa kontrakt för WRC. Detta för att kunna garantera ett VM över tid med flera team, allra helst fler än dagens fyra. En anledning till utspelet är Volkswagens i höstas plötsliga avhopp efter fyra raka VM-guld. Nu känner sig ändå Mahonen inte orolig enligt Autosport då han menar att fabrikanterna inte är så korkade att man gör multimiljon satsningar för bara en enda säsong.
Men dom borde engagera sig för en längre period så att vi kan bygga något ihop. Detta är först möjligt om vi vet att alla fins kvar framöver, är hans åsikt.
Han sticker inte heller under stol med att Volkswagens chockavhopp varit kännbart för WRC.
Vi har tappat mycket på att inte ha Volkswagen med…

0070209 Så här långt är Petter Solbeerg överraskad över att han hänger med så pass att han håller tredje platsen. Laddningen med Subarun var där inget fel på. Bild: Tommy Svensson

Han är ändå tacksam för att chocken inte var relaterat till till WRC i sig själv utan som en naturlig följd av ”Dieselgate”. Att spara miljarder euro, avskeda folk och samtidigt spendera stora pengar på att tävla i rally var en kombination som för många i VW-toppen fann alltför svårtuggad. Alltså viktigt att detta var ett beslut som inte baserade sig på missnöje med VM-serien. Han drar parallellen när Subaru lämnade WRC 2008.
Då tog Subaru avsked med motiveringen att där inte fanns något värde att mästerskapet, stor skillnad mot nu!

*
BloggLatvalaAtt det är en helt annan Jari-Matti Latvala idag än för bara några månader sedan är helt uppenbart och få trodde nog att finnen skulle leda Förar-VM efter årets två första tävlingar. Men efter att ha kommit bort från skuggan av Sebastien Ogier plus med rätt och mycket ”pepp” från Tommi Mäkinen är det nu den gamle och snabbe Latvala som träder fram. I en intervju i podden ”Regroup” avslöjar Latvala att bara för någon månad sedan saknade han både motivation och självförtroende. Detta efter ”baksmällan” efter att han inför 2016 deklarerade att det här året var det guld som gällde efter sina två raka missar 2014 och -15. Som bekant gick även detta åt den så kallade pipsvängen med två ”bad races” direkt men efter segern i Mexiko kändes det ändå bra berättar han.
Men så fick jag ett par nya bakslag och redan på våren förstod jag att mitt mål aldrig skulle nås!
Att inte längre ha chans på guld hade Latvala kanske kunnat hantera om det inte varit så att det återigen var teamkompisen Sebastien Ogier som skulle stå överst på pallen.
När detta gick upp för mig börjad jag tappa motivationen. Så var det och kunde bara se enstaka segrar framför mig och det var inte detta jag önskat, jag önskade ju guld, förklarar årets VM-ledare och lägger till.
Tre år i rad hade Seb vunnit och jag skulle inte låtit honom göra detta ännu ett år, men så blev det…BloggLatvala1
Latvala erkänner i ”Regroup podden” också flera misstag under VW-tiden där ett stort var att han ville ha och fick samma set up på sin Polo R WRC som Ogier. Han trodde att med detta skulle allt vara upp till killen bakom ratten, så var det inte. Alla förare har sina egenheter så försöket att köra som Ogier slutade inte bra. Bland annat var Latvala både tidigare och hårdare på bromsen än både Ogier och Andreas Mikkelsen. En körstil som slet mer på bilen när detta dessutom kombinerades med Ogiers ”guld-set up”. Slutsatsen blev menar Latvala att han måste ha en bil inställd för sin egen körstil och att det inte hjälper att kopiera andras. Inte ens om det är en fyrfaldig världsmästares…

*
BloggSolbergMed nästa exakt en månad kvar till premiären för World RX och även Euro RX i Barcelona har Petter Solberg nu lättat lite på täckelset för helt nya PSRX Volkswagen World RX Team Sweden. Han och Johan Kristoffersson kommer där att sitta i varsin helt ny Volkswagen Polo RX Supercar som byggts och utvecklats hos Volkswagen Motorsport i Hannover. Teamet kommer dock även i fortsättningen ha sin bas hemma hos Petter i Torsby.BloggSolberg2 Ett kärt återseende blir det för Petter när han återigen får sitt ”vinnarnummer” #11 på nya Polon. Ett nummer ”gutten” hade på bilen när han blev världsmästare 2014.

*
BloggKiaFörsta ungerska teamet i World RX blir RX Team Hungary som planerar att sätta en Kia Rio Supercar i händerna på ungraren Lukacs “Csucsu” Kornel. Bilen är samma som Gigi Galli körde sporadiskt under 2016. För den f.d italienske WRC-åkaren förväntas en helt ny Rio att bli klar senare på säsongen. Då kliver han in vid sidan av Kornel som har sin hittills bästa tävling i fjolårets Euro RX där han tog sig till final i Belgien. För Galli är det klart att han missar åtminstone de två första tävlingarna i Spanien och Portugal.

*
I fjor tog tyske Opel-föraren Marijan Griebel hand om guldet i Junior-ERC med en R2 Opel Adam. Nu tar han ett steg upp och i år blir det fajt om guldet i nya klassen ”ERC Junior Under 28”. Dock blir det inte med en Opel utan Griebel ska här köra R5 Skoda Fabia och att det är en noga uträknad plan bakom satsningen står tämligen klart.
Det är bättre att köra R5 i ERC och här bli en ”main player” än att köra i WRC2 och kanske bli 16:e totalt, då syns man inte alls, menar f.d Opel-åkaren så klokt.
Nu är målet att visa upp sig och sina färdigheter i en R5-bil och detta genom att köra så många tävlingar som överhuvdtaget är möjligt. Som mentor har han välkände Armin Kremer som för övrigt var senaste tysk att vinna Rally-EM och detta så tidigt som 2001.BloggGriebel kopia 5
Polis Griebel (det är hans yrke i Tyskland) provade R5-Skodan i ERC-finalen på Cypern (bilden) och imponerade stort genom att där bli tvåa.

*
Nästa deltävling i Finska Mästerskapet är Tahko Ralli och där nationen verkade hålla andan sedan Kalle Rovanperä ännu inte dykt upp i anmälningslistan. Men nationen kan andas ut för Kalle har nu själv lämnat tråkigt besked.
Tyvärr, vi kommer inte att delta i nästa ”RalliSM” i Tahko, men vi återkommer i sommar!
Alltså ingen Kalle i Tahko Ralli där det blir svenskt deltagande genom Gullabos Jonathan Johannesson som fick bryta Östersund Winter Rally efter tekniskt fel på Golfen.BloggKalle
För Kalle blir det istället till att köra sin nya Aixam Coupé GTI med 8 hästkrafter istället för R5-Skodan. Undrar om han verkligen tycker detta går fort nog…

*
Verkar lite oklart vad som ska hända med Fredrik Ekblom och Richard Göranson efter att Polestar Cyan Racing gjort klart med sin WTCC-line up för 2017. Enda svensken där blev som bekant Thed Björk.
För Prins Carl Philip blir det ingen fortsättning i STCCVolvo än så länge är kanske bästa att tillägga, inte har någon bil för TCR-reglementet. Istället gör prinsen comeback i klassen Swedish GT efter fem säsonger med STCC och Volvo, något han ser framemot.
Det ska bli jättekul. Vi kör mot andra märken, så vi vet inte hur bilen fungerar mot andra märken. Det har vi inte prövat än, så det blir jättespännande. 
Motorbloggen önskar lycka till.

*
BloggBrynildsenI Numedalsrally finns en sträcka ”Smådøla” som är bland det ruskigaste jag sett på in-car. I fjor fick jag en film från Anders Grøndal och redan då kollade jag med snudd på skräck färden up och ner för fjällsidan. Inte blev det bättre i år när jag tagit del av ett par in-car filmer från sträckan, bland annat med sträckvinnaren Eyvind Brynildsen och Anders Fredriksson (bilden) vid nothäftet i R5-Fiestan. Nu minns jag inte riktigt vad snittet för Pontus Tidemand var på ”Knon” i Rally Sweden men minns att Ott Tänak körde WRC-Fiestan med ett snitt på 137,8 km/t. Borde väl då vara några kilometer långsammare med en R5-bil kan jag tänka, därmed torde årets mest omdiskuterade WRC-sträcka vara något snabbare än den på andra sidan gränsen. Oavsett vilket har jag väldigt svårt att se tjusningen med den här typen av väg i rally. Så länge bilen är på vägen är det väl helt okej , men om något händer och det går överstyr, då blir det plötsligt väldigt ”ookej”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *