FIA tydligare än FIFA mot Ryssland, nytt avtal för Rally Sweden som WRC-arrangör, vad göra åt söndagen, teamen vill ha regeländring gällande rött ljus, Kruse fick ”feeling” och åsikterna går isär om historisk Volvo!

Återigen visar internationella fotbollsförbundet FIFA att för dom och deras sport är det först och främst pengar som räknas när man väljer att inte utestänga ”Putinland” från kommande kval till VM. Sverige i likhet med många andra länder har förklarat att man inte vill spela mot det krigiska landet, men för FIFA-herrarna verkar det viktigare att Qatar får sitt VM som planerat. Faktiskt lite stolt över att FIA inte är lika slappa och som direkt beslöt att stoppa höstens Formel 1 i Moskva. Nu har även FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem förklarat för Automobile Federation of Ukraine (FAU) sitt och FIA:s fulla stöd. Dessa i sin tur efterlyser nu hårda sanktioner mot all rysk motorsport som sorterar under FIA och för de som tävlar med licenser utfärdade av Ryssland och Belarus, förbud att tävla utanför sina hemländer.  En som direkt påverkas är 23-årige Nikita Mazepin som kör för F1-teamet Haas och redan har man plockat bort den ryska huvudsponsorn Uralkali från bilarna. Nu är kommande WTCR-tävling i ryska Sotji under lupp och blir med störst säkerhet även den inställd och seriens promotor har redan sagt sig vilja ställa in. FIA:s motsvarighet på två hjul FIM har också beslutat att ställa in alla tävlingar i både Ryssland och Ukraina under året. Som bekant är inte Ryssland, Belarus eller Ukraina några stora nationer inom motorsport och i rally är det som jag nämnde igår ryssarna Nikolay Gryazin och Alexey Lukyanuk som för närvarande är mest aktiva i WRC2 respektive ERC. Foto. Tommy Svensson

Ukraina har också ett fåtal förare som tävlar utanför landet och där flitige gästen i Rally Sweden Valery Gorban med sin WRC-Mini Cooper är den som de flesta känner till. En annan är Oleksiy Tamrazov som i Värmland 2015 protesterade mot den ryska invasionen av Krim genom att på sin R5-Fiesta ha ett tydligt fredsbudskap.

Foto: Okänd

*

Har gått igenom massor av kommentarer, inlägg på sociala medier och artiklar men i princip inte hittat ett enda negativ omdöme om årets Rally Sweden. Sjävklart har inte allt varit ros i Umeå precis som det inte var i Karlstad men den sammantagna bilden är nog att rallyvärlden håller med om de ”fem kungarna” jag satte som betyg i går.  En som garanterat är både lättad och nöjd över att rallyt avlöpte så bra det gjorde, är Glenn Olsson, VD för Svenska Rallyt AB och som idag tackar alla för sina insatser. ”Tack Västerbotten. Tack Värmland. Vi lyckades tillsammans överträffa de flestas förväntningar och har genomfört ett fantastiskt rally. Utan alla helt otroliga trotjänare i vår organisation hade det aldrig varit tänkbart. Utan alla nya fantastiska funktionärer och eldsjälar hade det inte varit görbart.  Tack ALLA som bidragit till att vi än en gång kan teckna ett förlängt avtal och säkra Sveriges och Umeås plats i rally-VM.”.

Foto: Rally Sweden/McKlein

Här på slutet kommer det som alla hoppats och som även är bevis på att mina fem kungar, att FIA/WRC Promotorn förlänger kontraktet med rallyt i ytterligare två år.

Jag tror vi har levererat högt över allas förväntan. Vi har haft fantastiska vägar, bra väder, bra tv-bilder och många har berättat att våra funktionärer har gjort ett fantastiskt jobb där ute, förklarar Glenn och fortsätter:

FIA är nöjda, Promotorn är nöjda, teamen är nöjda, alla tycker det har varit ett helt rätt beslut att flytta till Umeå, som stad passar Umeå jättebra för ett VM.

WRC Promoter Event Director Simon Larkin kommenterar också det nya avtalet:

Det här avtalet säkrar Sveriges plats i FIA World Rally Championship de kommande två åren och värnar om framtiden för WRC:s enda rena vinterrally. Flytten norrut till Umeå har visat sig vara en rungande framgång och vi tackar Västerbottenregionen för det stöd och det varma välkomnande de har gett till mästerskapet den här veckan!

*

Håller oss kvar i Västerbotten och i går var SVT:s Jonas Kruse märkbart irriterad över hur förarna tog sig an sista rallydagen. De flesta höll då igen för att spara däcken till powerstage vilket Kruse helt rätt dessutom, menade var ett hån mot både tävlingsidén och publiken. Nu skyllde han inte på förarna utan på regelverket  som gör agerande tillåtet. Han efterlyste en regeländring så att det är fajt ända in i kaklet oavsett hur stora tidsdifferenser som fanns.  Alternativ för att förhindra detta är till exempel fyra extra däck avsedda endast för power stage. Ett annat är som i Junior-WRC, ett extra poäng för varje sträckseger under rallyt. Mot de här båda förslagen står att fyra nya däck skulle för power stage fördyra vilket så klart är skitsnack i en tävling där kostnader även långt ner i fältet, ligger på runt miljonen och för WRC-åkarna är det ännu mycket dyrare. Bonuspoäng för sträckseger menar kritikerna inte fungerar, vinna tre sträckor och ödelägga däcken skulle bara ge tre poäng mot de fem som delas ut på sista sträckan.  Ett annat förslag är ge extra poäng för hela sista dagen med fem poäng till snabbaste eller att göra power stage hemlig så att förarna inte i förväg vet vilken sträcka sista dagen som poängen delas ut på. Ett förslag som skulle ödelägga spänningen för tv-tittarna. Andra menar söndagen skulle bara innehålla två sträckor där den sista då är power stage medan andra tycker att lördagen skulle vara sista dag med målgång efter full etapp på kvällen. Frågan är om FIA ens bryr sig om frågan och att de skulle gå in och ändra reglerna mitt under säsongen, tror jag tyvärr inte på…

*

Foto: Pierre Skytt

Att Hyundais Ott Tänak som tvåa blev skitsur över att behöva bryta efter SS5 med en ilsket röd lampa lysande är inget konstigt alls. Att det även var hybridenheten som spökade för Elfyn Evans efter snövallsbesöket på söndagen, kände jag dock inte till men så lär det ha varit. Reglerna säger att föraren måste bryta om röd lampa tänds eller om ingen lampa alls lyser, vilket var fallet med Evans. Inte heller så att en mekaniker direkt kan börja jobba med bilen eftersom det först måste ges klartecken från tillverkaren av drivlinan Compact Dynamics att det är säkert att röra i bilen. För både Tänak och Evans var bilarna kördugliga men reglerna förbjöd fortsatt tävlande och nu vill både Hyundai och Toyota att reglerna görs om. Redan under tävlingen hölls ett möte om saken och där säkerheten med ”el-bilen” diskuterades. Både Julien Moncet (Hyundai) och Jari-Matti Latvala (Toyota) är frustrerade över att behöva dra tillbaka fungerande bilar på grund av problem som kanske inte ens är några problem.

Foto: Pierre Skytt

Turligt nog var det bara hybridenheten som packade ihop för segraren Kalle Rovanperä under söndagen medan lamporna fortsatt lyste grönt. Latvala menar att något måste göras.

Jag tror att det finns plats för förbättringar och hoppas att FIA kommer att reagera på saken. Sådant här borde inte stoppa oss utan ”reglerna måste uppdateras, säger Latvala till Autosport och lägger till det självklara.

Högsta prioritet är säkerheten men jag tror att vi kan förbättra och behålla säkerheten men ändå hålla bilarna igång!

*

Vintersäsongen för rallyåkarna börjar nu sakta tyna bort och extra skjuts fick den när Skutskärs MS valde att ställa in kommande helgs ”Skutskärsratten”. Anledningen var för få anmälda. Samma öde drabbar inte Ragundadalens RC:s ”Kärlekstigen” även om startfältet inte är imponerande stort, 45 anmälda. En av dessa är Jonas Kruse som uppenbarligen fick feeling i tv-studion under helgen. Nu är Jonas anmäld med Team NYBEs Skoda R5 och i högerstolen sätter han fjolårets notläsare, numera hos Mattias Adielsson, Maja Bengtsson. Fyra konkurrenter har han att kämpa mot, Joachim Borg, Subaru, Tomas Bergman, Mitsubishi, Ulf Backlund, Citroën och så Audi-åkande Micke Gälliner. Mot sig har han i 2WD först och främst Ljusdals Patrik Åkerman/Stefan Ahl och familjen Hägg, Mattias och Emma, SMK Hälsinge. Blir inte alls förvånad om de även blandar sig i slaget om totalsegern…

Inför Rally Sweden förklarade Rally Sweden-tvåan Thierry Neuville att han skulle ge bidrag till Barncancerfonden. Inför varje WRC-tävling väljer han ut ett behjärtansvärt mål att stödja ekonomiskt och i helgen var det alltså kampen mot cancer hos barn. Fonden kan nu räkna med ett extra bidrag på 4 000 euro. 

Hatten av för deras beslutsamhet och fina arbete mot bancancer i Sverige, menar belgaren. 

*

På samma linje är även skånska ”Duracell-kaninen” Ted Malm som med fru Katarina genomförde Rally Sweden Historic. I hans upplägg före rallyt ingick att tio procent av intäkterna från sponsorerna, skulle gå till cancerforskning genom #FkkCancer.  Paret kom i mål i den tre bilar stora Appendix K-klassen för bilar upp till 1965 år modell och för detta var Ted mycket nöjd.

Foto: Malm Motorsport

Däremot var han inte alls lika nöjd med hur besiktningen före rallyt såg på utseendet på hans Volvo PV. Här menades att den inte var så tidstypisk som FIA:s på den här punkten, tämligen klara Appendix K-regler föreskriver. Efteråt har det därför börjat hagla FB-kommentarer där många stöttar Teds tankar om egen lite fränare utseende som han menar är en version av den som Ronnie Peterson hade på sin F1-John Player Lotus på 70-talet. Andra menar att den här typen av dekor inte hör hemma i en klass där det i första hand rör sig om att visa upp och bevara rallysporten som den en gång såg ut. Nu tänker jag inte ge mig in i för eller emot, men ni som följer bloggen vet garanterat min åsikt om hur en rallybil från 1965 ska se ut.

Foto: Tommy Svensson

Funderade lite på vad som sagts om Folkdansgillet i Vinslöv i sina uppvisningar gjort så, iklädda t-shirt,  jeansshorts och kepsen bak och fram med motiveringen att det nu är nya tider,  det gäller att utvecklas…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *