FIA koll på Ogier, filterstopp för Hyundai, Kennard slutar i läsa noter, gallring i Simrishamn och Mälarrallyt var en tuff utmaning!
Efter Rally Mexico tog FIA-teknikerna sig en närmare titt på tvåan Sebastien Ogiers Fiesta RS WRC och det var speciellt växellådan som väckte deras intresse. På plats fanns tydligen inte möjlighet att öppna lådan som istället plomberades innan den skickades tillbaka till Europa för vidare kontroll.
Riktigt varför teknikerna fattat misstankar om att Ogier använt en icke godkänd växellåda verkar vara lite oklart. Mer klart däremot är att Ott Täank och Lorenzo Berttelli körde med en annan typ av transmission.
Om det visar sig att M-Sport använt en icke godkänd växellåda lär både dom och Ogier straffas. Minsta tänkbara påföljd torde då bli att man plockar bort poängen från helgen (22 poäng fick Ogier för andra platsen) och därmed är i så fall åter Jari-Matti Latvala VM-ledare.
*
Hyundais förar-trio var alla frustrerade i Mexiko efter det att deras bilar inte alls fungerade som önskvärt. Bitvis svåra tändningsproblem sinkade alla tre i början av rallyt och Michel Nandan slog fast att detta var inget som hade med den tunna luften att göra. Istället var samma bränslefilter igensatt på alla bilarna avslöjar Nandan för Autosport.
– Har aldrig varit med om något liknande tidigare med samma fel på alla bilarna, ett av många filter var igensatt.
Därför blev inte bränsletrycket korrekt och då kom misständningarna som gjorde att man på service fick öppna bensintankarna och byta alla filter.
– Det kommer inte att hända igen och nu får vi analysera vad som orsakade felet, menar Nandan.
*
Idag meddelade John Kennard, co-driver åt Hayden Paddon att han avslutar sin karriär efter Rally Finland. Kennard som är WRC:s äldste co-driver och fyller 58 i år har även ett annat jobb vid sidan av att lotsa fram Paddon i Hyundai #4, hemma på Nya Zeeland är han framgångsrik vinodlare. Det var vid sidan av detta som han 1979 började med rally men allra först då som förare. Sex år senare bytte han från högerstolen till vänster ( på NZ är de flesta bilarna högerstyrda) och började karriären som kartläsare. Här tog han sina första VM-poäng när hemmaföraren Malcolm Stewart och Kennard slutade trea 1988 .
Efter detta blev det jobb som teamkoordinator hos Mitsubishi innan han 1995 fick jobb hos Prodrive och Subaru. I mitten av 2000-talet var Kennard mätt på rally och återvände hem till Nya Zeeland och vinodlingen. Helt släppte han dock inte sporten och 2005 fick han upp ögonen för den unge talangen Hayden Paddon som han beslöt stötta mot en VM-titel. Två raka NZ-mästerskap innan det blev entre i PWRC som man även vann 2010. Sedan följde några år i de lägre WRC-klasserna innan nystartade Hyundai 2014 öppnade garageportarna och lät paret köra utvalda tävlingar i WRC. Nu är det dock slut meddelar Kennard.
– After 12 years, a very difficult decision has been made that JKCoDriver will step down as co-driver after Rally Finland!
Han kommer dock att finnas vid Paddons sida även efter Finland som stöd, då målet fortfarande inte är uppnått att köra hem det första VM-guldet till Nya Zeeland.
*
Nu vädjar tävlingsledaren i Simrishamnsmixen Johan Engström om lugn och anledningen är att alla gränser redan sprängts gällande antalet anmälda till landets gruspremiär den 1 april.
– Vi har satt gränsen till 170 startande och redan nu, med en vecka kvar av anmälningstiden är där över 190 bilar anmälda, konstaterar Johan lätt bekymrad.
I fjor var intresset inte alls lika stort, runt 150 startande medan det året före liknade det Simrishamns MK upplever igen. En viktig skillnad är där dock slår Johan fast.
– För två år sedan lät vi alla köra som anmält sig så blir det däremot inte i år, vi kommer att gallra och inte släppa i väg mer än de 170 vi bestämt enligt tävlingsinbjudan.
Gallringen kommer att ske efter fullständig anmälan och därefter när betalningen kommit in på klubbens konto berättar Johan.
– Det är väldigt smärtsamt att behöva tacka nej till åksugna men vi måste sätta en gräns och den kommer vi att hålla benhårt på!
Enligt regelboken kommer också alla pengar att betalas tillbaka till de som gallras bort och man kommer även att sätta upp en ”reservlista”.
– Vi vet att så här tidigt på året blir det alltid en del återbud och därför fyller vi på med förare från reservlistan så att det verkligen blir 170 bilar som startar.
Tävlingen innehåller även en Regularity-del som har 20 anmälda och exakt det antal som Johan & Co kalkylerat med.
– De ligger med i de 170 från början och det är 150 ”fullgasare” som varit målet hela tiden. Något vi missbedömt är däremot antalet 4WD-åkare som redan är uppe i 20 bilar mer än dubbelt mot i fjor, menar Johan som avslutar
– Sådant här är både roligt och tråkigt, kul att många vill köra vår tävling men tråkigt att behöva välja bort!
En av de 20 i 4WD-klassen är Stoffe Nilsson från Hässleholm med sin Subaru och vid ännu en städning hittade jag den här bilden. 1990 tog TV-Svängens meste segrare Stoffe sin allra första vinst i SMK Hörby-klassikern och då som kartläsare i klubbkamraten Leif Nilssons Audi quattro. Allt verkar frid och fröjd med stolta segrare, men Stoffes keps kunde nog varit ett nummer mindre…
*
Före Simrishamnsmixen kör Trelleborgs MK. Anderslövsrallyt den 25 mars och även här är intresset stort. Tävlingsledare Lasse Mattsson satte ribban vid 120 bilar och när anmälningstiden gick ut blev det 121. Blir oerhört förvånad om inte Lasse låter den sista och 121:e föraren vara med om premiären för Bilsport Rallycup 2017.
*
Häromdagen hörde ordföranden i 7-klubbars SAMS, Thord Söderberg av sig och med i mejlet var en annons från Trend med priser på diverse rallytillbehör och motortrim detaljer. Thord konstaterade att ”allt var inte bättre förr men priserna på Opelgodis var bättre” och det är bara att hålla med. Till exempel komplett uppsättning Weber 45:or för 1575 kronor.
Inte bara detta, för i mejlet släppte han en minst sagt spännande rallynyhet och skickade med delar av programmet för Mälarrallyt 1977, ”Tänk vad långa tävlingarna var då med så många sträckor. Jag försöker att göra ett jubileumsrally nästa år 2018 men inte lika långt.”.
Spännande med att återuppväcka Mälarrallyt och jag kollade upp lite vad som bjöds för 40 år sedan när rallyt var SM-final. Det var inte lite som 7-klubbars bjöd de 182 anmälda på då banan var totalt 87 mil lång och där 25 mil utgjorde specialsträckor. Med 26 sträckor att köra så undrar väl dagens ”ungdomar” i sporten hur många dagar man körde med det upplägget? Svaret är enkelt, start fredag från Köping klockan 15.01 där Clas Fredriksson gav sig i väg med sin Standard B Saab och så målgång på lördagförmiddag 11.00, alltså runt 20 timmar efter start. Fast det är klart, i tävlingen var inlagt fyra ”uppehåll” på gissar jag totalt runt 90 minuter. Inte utan att man undrar hur sista startande, 182 Gunnar Asplund/Gunnar Werner MK Rimo Volvo Amazon kände sig efteråt…
Vann tävlingen totalt gjorde Stig Blomquist med en Saab 99 Special medan Per Eklund, även han i en 99:a tog hand om segern i klassen Standard A. I Standard B var det Ove ”Busove” Eriksson som var snabbast med en Vaz. Noterbart är att Ola Strömberg, fortfarande ”still going on” blev trea i Standard B med en Saab V4. I SM slutställningen var det stenhårt mellan honom och Busove där Vaz-föraren till slut kunde säkra guldet, en poäng före Ola. Även om Ola helt naturligt har en speciell plats i mitt hjärta efter projektet med Silver-Kadetten, måste alla bli imponerad över att ”gubben” 40 år senare fortfarande spöar ungtuppar på löpande band. När Suzukin fungerar vill säga?
Inte utan att man även tänker på hur det är idag där en SM-tävling med tio mil special behöver två dagar för att förare/bilar ska orka med. Om nu 7-klubbars skulle få för sig att ändå kopiera upplägget från 1977 då hade man nog fått avsätta en hel vecka för att köra lika långt som Ola och resten av de 181 startande gjorde i ”the good old days”. Utan att på något sätt förringa dagens rallyåkare men visst var det på den här tiden som en tävling som Mälarrallyt skilde ut män från pojkar…
*
Märks att där är mer drag i STCC 2017 än på mycket länge och idag presenterades f.d Esso/Statoil-kedjans nya profil Circle K som ny huvudpartner. Med detta följer även att man blir drivmedelsleverantör till STCC och dess supopportklasser.
– Circle K är ett välkänt och starkt varumärke och vi ser fram emot ett mycket aktivt samarbete, säger Jonas Lundin, VD STCC AB.
Även Circle K är nöjda med det nya avtalet.
– STCC är en perfekt samarbetspartner för oss med våra premiumdrivmedel. Circle K är ett nytt varumärke på den svenska marknaden och det här är ett mycket bra sätt för oss att lyfta våra drivmedel tillsammans med en välkänd och renommerad aktör, avslutar Helena Fornstedt, Senior Director Fuel, Circle K Sverige.
*
En halv seger för motorsporten, så kan man summera dagens besked i den infekterade frågan om Sportredaktionen på Värmlands Folkblads framtid. Första förslaget från nya ägarna Nya Wermlands Tidningen var att hela redaktion skulle bli arbetslös. Efter massiv kritik backar nu NWT och det senaste är istället att två av VF:s sportreportrar ska få behålla jobben. Två är absolut bättre än ingen, men för motorportens bästa skulle så klart hela redaktionen få leva vidare…
*
I lördags var det ”springpremiär” i det nordöstra hörnet av Skåne och då med ”Maxilöpet” i Bromölla. Självklart var jag på plats dock inte för att springa utan för att ta lite bilder på deltagarna. Mitt i löparvimlet ser jag plötslig ett välbekant ansikte, Södra Sunnerbos asfaltspecialist Leif Axelsson. Tog en liten stund att ta in avsaknaden av VOC-940:an och istället se Leif i en gul tröja och ett par löparskor. Vad gör du här var jag tvungen att fråga innan start?
– Jag brukar springa lite sådana här lopp varje år, berättade Leif och avslöjade även.
– Ibland krockar det med någon rallytävling och då har det faktiskt hänt att jag valt att springa istället…
Säger bara, ur led är tiden när man väljer bort rally för löpning…