FIA kallar till krismöte för att få till Rally2 som ”topclass”, WRC-förarna kommer inte att ge kommentarer i Safari, Rovanperä och Solberg bäst på Safari shake down och min tipsvinnare är Ott Tänak!

Före start av ”Safari Rally Kenya” florerade ihärdiga rykten att FIA kallat till ”krismöte” med ”The Big Three” och med en enda punkt på dagordningen, ”WRC 2026”. Mötet lär ha initierats av ett annat rykte, att Hyundai lämnar Rally1 redan till hösten för att helt fokusera på ”WEC” (Långdistansracing). Ett faktum som i bästa fall skulle innebära enbart Toyota och M-Sport kvar ”in topclass”.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Detta fortfarande enligt rykten, har gjort att FIA redan till nästa år skrotar Rally1-klassen och istället gör Rally2 till ny toppklass (läses Motorbloggen i Paris?). Med detta hoppas FIA att Hyundai taggar ner och fortsätter om kostnaderna blir mer hanterbara. Beslutet lär också öppna dörrarna för  privatteam plus att både Skoda och Citroën kan gå in med kanske mer stöd från ”moderskeppen” om det skulle bli toppklassen. Teoretiskt skulle det alltså 2026 kunna bli så att ”Toyota- Hyundai-Ford-Skoda- Citroën” som alla har Rally2-bilar, skulle kunna slåss om Märkes-VM, en våt dröm åtminstone för mig. 2026 skulle då enligt ryktet bli ett ”fartgupp” innan ett nytt reglemente ska börja gälla 2027.

Foto: Hyundai Motorsport

Något som gett uppgifterna trovärdighet kommer från belgiska ”AutoTrends.be” med källor rätt in hos Hyundai. Här hävdas att WEC-beslut med sidomärket Genesis redan är taget och att det blir officiellt inom kort. Samma källa hävdar att enighet råder hos de tre Rally1-teamen med övergång till Rally2 redan till nästa år. Noterbart är att tidigare förslag att ”pimpa” Rally2-reglerna verkar vara helt väck. Diskussionerna lär istället gälla att behålla regelverket som i dag, för att ingen tillverkare ska behöva lägga budget på att utveckla dagens bilar för kanske bara två säsonger…

*

Helgens WRC-rally blir det första efter FIA:s halsstarriga beslut att i princip lägga munkavle på förarna vid sträckmålen. FIA har inte backat en millimeter vilket gör att de tävlandes nya organisation ”WoRDA” inte fått de svar man önskade från president Mohammed Ben Sulayem. Slutsatsen blir därför att förarna kommer att vara väldigt sparsamma med intervjuer och efter dagens shake down svarade Elfyn Evans kort, dessutom förutom för alla utom  hemmapubliken på obegriplig walesiska. Ett exempel som även övriga förare bestämt att följa, att svara på sitt eget modersmål och inte på engelska som annars är det som gäller. 

Kalle Rovanperä var rak på sak.

Tyvärr kommer ni inte att höra så mycket från oss i helgen, men så blir det för att det ska märkas skillnad!

Även Ott Tänak var starkt kritisk mot FIA och beklagar att det inte var möjligt att ge kommenterar vid sträckmålen. 

Förhoppningsvis kommer det en lösning så att vi kan återgå till det normala så snabbt som möjligt, svarade Hyundai-åkaren till Rallyjournal.

Takamoto Katsuta stannande inte vid mikrofonerna utan gav enbart tummen upp, medan huvudrollsinnehavaren i såpan Adrien Fourmaux bara åkte förbi journalisterna med munnen som ett streck. Själv kan jag bara tillägga och gratulera FIA, till att verkligen lyckas med att få fart på rallyhjulen…

*

Kalle Rovanperä satte bästa tid över ”shake down-sträckan” ”Sleeping Warriors” fem dammiga kilometer. Detta gjordes i den första av två rundor medan näst snabbaste, Thierry Neuville körde fyra gånger och i den tredje var han bara 1,6 sekunder efter Kalle.  0,3 skilde sedan till Ott Tänak som även han var bäst i första.

Elfyn Evans fick till en sjunde tid men tvingades avsluta dagen i änden av den bogserlina som tog honom tillbaka till serviceplatsen.

Ville inte riskera något efter att en lampa tändes på instrumentbrädan, förklarade Evans sin säkerhetsåtgärd.

I WRC2 var Oliver Solberg klart bäst och i tredje åket blev det dags bästa, runt sex sekunder bättre än Skodas Gus Greensmith. Efter honom rullade spanjoren Jan Solans, Toyota in tätt följd av Fabrizio Zaldivar, Skoda. Lite tunn körning av Kajetan Kajetanowicz som i Toyota-debuten var sex sekunder efter Oliver. De här fem stod även i egen klass och sexan i Rally2, polacken Daniel Chwist var över halvminuten efter den nyförlovade värmlänningen i topp. 

*

Safari är alltid svårtippat då där finns så många olika parametrar som måste uppfyllas för ett lyckat rally. Men vi provar.

WRC

1. Ott Tänak Hyundai 

2. Kalle Rovanperä Toyota

3. Takamoto Katsuta Toyota

4. Elfyn Evans Toyota

5. Thierry Neuville Hyundai

Foto: Hyundai Motorsport

Redan i Umeå visade dagens födelsedagsbarn Takamoto Katsuta att han tagit ett riktigt omtag på sin körning. Att det ska räcka till seger tror jag dock inte. Magkänslan säger Tänak eller Rovanperä som båda har lite att bevisa om det ska bli guldkamp…

*

WRC2.

1. Oliver Solberg Toyota

2. Gus Greensmith Skoda

3. ”Kajto” Kajetnowicz Toyota

4. Jan Solans Toyota

5. Vohro Singh Skoda

Foto: Olvier Solberg Motorsport

Att tippa annat än Oliver i topp skulle innebära tjänstefel viltet även visades på shake down. Resten kan bara hoppas att det blir krångel för #20 Toyota Yaris GR Rally2.

*

SS1 ”Super Special Kasarina” startar svensk tid klockan 11.05 i morgon. SS2 ”Mzabibu” går igång strax före klockan 15 och sätter punkt för torsdagen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *