FIA fortsätter jaga Rally Sweden, Nandan gjorde inte vågen, förlåt Maria W., GP-fest i Hässleholm och Tom K. har planer för 2017!
FIA ger sig inte utan fortsätter att pressa arrangören av Rally Sweden med det i mitt tycke helt omöjliga kravet ”snögaranti”. Rallybossen i Paris Jarmo Mahonen uppmanar enligt Autosport återigen Glenn Olsson & Co att söka efter ”snösäkra” sträckor och hur lätt är detta att fixa? Menar bara att för några dagar sedan var det sju plusgrader i Kiruna och fem minus i Hörby, eller 19,6 grader plus på Island. Vad är nästa FIA-krav, minst 25 plusgrader på Korsika eller ingen snö/is i Monte Carlo? Där ska det vara torr asfalt ja ni hör ju själv hur dumt det låter.
Nu var där inga sträckor som fick stryk, isen var tjock och då skjuter Mahonen istället in sig på att snövallarna var för låga(?). Enligt honom skulle detta vara en säkerhetsrisk då sträckorna i Värmland är lika snabba som i Finland och Polen. Förstår bara inte hur han får ihop detta, mig veterligen är snövallarna av naturliga skäl ”ännu lägre” både i Finland och Polen eller har jag missat något?
Autosport har även frågat Christina Lundquist hur hon ser på det hela och då har hon förklarat att man hela tiden letar efter snösäkrare områden och tillägger.
– Vädret är just nu lite upp och ner och det finns områden längre norrut där det är ännu mindre snö och minusgrader.
Tävlingsledare Lundquist säger också att man kanske får tänka sig ännu fler sträckor på den norska sidan av gränsen. Visst kan man göra så men just nu känns Mahonen och hans kompisar mest verka vara ute efter att hitta orsaker till att stryka ett av de absolut bäst arrangerade rallyna ur WRC-kalendern. Bara min egen känsla, det är kanske så att det finns mer pengastarka arrangörer som trycker på och vill in i WRC?
*
Att inte Hyundais teamchef Michele Nandan gjorde vågen efter att Thierry Neuville för andra rallyt i rad sumpade segern är väl ganska naturligt. Både i Rally Monte Carlo och i helgen befann sig belgaren i stabil ledning och hade egentligen bara att bevaka och beordra Nandan att lägga champagnen på kylning. I Monte Carlo sladdade han någon centimeter utanför vägen och träffade en betongkant som slet loss höger bakhjul och Nandan kunde stoppa tillbaka skumpan in i garderoben. Detta kunde man klart definiera som ”racingaccident” och något som vem som helst på den här nivån (undantaget Sebastien ”Mr Lucky” Ogier) kunde ha råkat ut för. Då var det skillnad när #5 Hyundai i20 Coupé WRC rullade in på lördagens sista sträcka på Färjestads Travbana under helgen omdöpt till HiQ Arena. I relativt låg fart gjorde Neuville ett som från utsidan kändes som ”C-förar misstag”, gick i en betongbarriär och så klart med katastrofal följd. Min spontana känsla är att Neuville verkar ha övertagit Jari-Matti Latvalas roll med parollen, ”kan något gå åt h-e så gör det också det”.
Inte ens när han siktade om på måltavlan och satte fem poäng på power stage som nytt mål lyckades det för honom och Nicolas Gilsoul. Både Latvala och Ogier var snabbare på Torsby-sträckan vilket gjorde att det bara blev tre poäng för honom att lägga till de fem han fixade på sista sträckan i premiären.
– Det är lätt att säga att det är detta som rally handlar om, men har du 43 sekunders ledning ska inte sådant här få lov att hända på en ”super-special”, menar Nandan till wrc.com.
– En besvikelse för alla och speciellt för Thierry och Nicolas efter ännu en överlägsen uppvisning. Intill sista sträckan hade de gjort allt rätt!
Nu hoppas Nandan och får säkert medhåll av Neuville, att resten av säsongen ska fungera bättre och närmast nu i Rally Guanajuato México 9-12 mars.
– Är säker på att vi kommer att se tillbaka på de här två tävlingarna som karaktär stärkande för hela vårt team, avslutar Nandan med hopp att en ny och mer succéfylld tid väntar…
*
Redan nu i helgen har Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul möjlighet att rehabilitera sitt för tillfället lite skamfilade rykte när man är anmäld till belgiska stortävlingen ”Legends Boucles Bastogne”. Här är det en Porsche Carrera RS från 1974 som blir deras färdmedel mot seger i tuffaste klassen ”Legends”.
*
Blev lite uppläxad igår när jag berömde SVT:s bevakning av Rally Sweden och missade enda tjejen i tv-gänget, Maria Wallberg. Så klart ett tråkigt misstag för Maria ger verkligen sändningarna extra glans. För att om möjligt gottgöra misstaget så tar jag med en bild på Maria och ankaret inte bara nu från Värmland utan även när SVT visar resten av WRC-året, Jonas Kruse. Även om både Johan Ejeborg och Stefan Klemetz sköter sin del i detta bra, men utan f.d Volvo-åkare Kruse vore det som att bara bjudas senap utan grillad korv, det är kombinationen som höjer njutningen…
*
När jag ändå sitter i skamvrån är det lika bra att också erkänna att jag helt glömt bort att även berömma P4 Radio Värmland och ”Rallyradion”. Nu är det ju så att man sedan flera år tillbaka blivit van vid deras fantastiska bevakning och inte riktigt tänker på hur bra jobb hela det här gänget svarar för. Vis av skadan ska jag inte namnge några speciellt men kan inte sladda förbi kartläsare Sofie Lundmark som i Rallyradion fyller samma funktion som Kruse.
Enda minuset var årets rallylåt som jag inte tyckte nådde samma höjder som tidigare versioner och där ”Vroom, vroom i Värmlandsskogen” fortfarande är en tämligen ohotad höjdare…
*
Känns lite märkligt att gå från vinterrally och WRC till Hässleholms GP och som vanligt med vårvarm asfalt som underlag. Valborgsmässoafton eller söndagen den 30 april är det dags för snabbe danske Peugeot-åkaren Brian Madsen att plocka fram sin 306 kit-car för att försvara segern från 2016. Hässleholms GP ellr som vi med historia i ryggen fortfarande kallar tävlingen, ”Lille Mats” ingår i Södras RS-DM, B- & C förarcupen, Asfaltcup samt ”grannfejden” mellan Sverige, Danmark och Norge. Tävlingsledare CG Wilke har maximerat antalet startande till 130 och tänker gallra efter när anmälan kommer in. För gallra kan man nog räkna med kommer att ske då intresset alltid är stort för landets kanske äldsta men definitivt största, RS-tävling. Har tidigare varit lite kritisk mot att ha Hässleholms GP som deltävling i Södras RS-DM och min åsikt i den frågan står fast. Upplägget i tävlingen är ganska annorlunda än övriga i DM-serien och Wilkes show den 30 april behöver absolut ingen draghjälp av någon DM-status, man hade ändå lätt blivit de 130 bilar som nu är taket i anmälan. Dessutom, utan DM hade man kunna gjort tävlingen ute på Garnisonen ännu mer exklusiv om man inte behöva snegla på seriens regelverk….
*
I går var det ”mediaträff” för Tom Kristensson Motorsport där ”Årets Junior” presenterade sina planer för 2017. Har inte varit någon större hemlighet att Tom med nya kartläsaren Henrik Appelskog som även han fick möjlighet att ansluta till Mellanskånes pärla (Hörby), att man tänkte avsluta det jobb som påbörjades 2016 med att vinna tyska ADAC Opel Rallye Cup. Tom fick medhåll av teamchefen för AUDEX Motorsport, Guido Deppe.
– Samma upplägg som i fjor, till och med samma bil, berättade Deppe.
– Dock finns där en viktig skillnad, i år ska vi inte bli tvåa…
Det var inte enbart för att skriva kontrakt som Deppe med fru tog sig till Hörby med sig hade man även en Opel Adam Cup-bil som framöver kommer att finnas i Toms närhet. Då den här bilen är en exakt kopia av den bil som ska köras i de sju tyska cuptävlingarna får nu Tom och Henrik möjlighet att träna och testa på ett helt annat sätt än tidigare.
– Först menade jag att vi skulle ha en R2-Adam för detta men min mentala tränare Christer Håkansson övertalade mig, det var en Adam-Cup bil vi skulle ha vilket så här i efterhand känns helt självklart, berättade Tom.
– Nu kan jag helt fokusera mig på att förfina körstilen och hitta extra sekunder i samma bil som jag sedan ska utmana resten av de runt 20 anmälda till cupen.
Premiär för Tom och Henrik blir det i Vogelsberg Rallye den 7-8 april en tävling som Tom inte har så fina minnen från i fjor, det var här han gjorde sin allra första krasch och fick bryta. Dock inget som bekymrar, tvärtom ser han framemot att få komma tillbaka till Vogelsberg. På min fråga om vilken som var hans favorit av de sju cuptävlingarna trodde jag att svaret skulle bli WRC Rallye Deutschland men icke. Istället svarade Tom.
– Alla, gillar precis alla tävlingarna och även om jag inte kört nya Sachsen Rallye vet jag att jag kommer att gilla den. Påminner om cupens snabbaste rally, det i Thuringen och där var jag snabb i fjor…
För AUDEX Motorsport känns det mycket bra att få behålla Tom i teamet och planen enligt Deppe är att han ska få chansen att få prova en av teamets två Opel Adam R2 under året. Detta som lite försmak för 2018 då detta om allt går som det ska, bli rToms nya bil.
Nå undrade jag, är nu Tom favorit till segern 2017 och riktade mig mot Deppe.
– Absolut, svarade han.
– Tom har ett år i cupen med sig i ryggen och i fjor ökade han ”the speed” hela tiden så jag har svårt att se vem som kan utmana. Möjligen snabbe dansken Jacob Madsen plus lär där komma en snabb belgare och en lika snabb spanjor.
Tom själv är full av tillförsikt och detta att få rutinerade Henrik Appelskog vid sin sida har ytterligare lyft honom förklarade AUDEX-föraren.
– Han är redan ett jättelyft, klockren kille med lika bra engagemang som jag själv. Det här blir bra!
*
Så klart var det idel glada miner när Tom drog täckelset av hans snygga Opel Adam. Men allra gladast var djupt inbitne KIA-fantasten Bertil Gunnarsson när han efter vissa påtryckningar fick lov att sätta sig i Toms ”Adam”. Det gamla talesättet ” hade han inte haft öronen så hade han skrattat runt” var det som passade bäst innan han med milt våld drogs ut från Toms nya arbetsplats…