Farlig publiksträcka i Mexiko stoppades, USA/Kanada utmanar Värmland, Victor och Sebastian svenska förare i Tysklands premiär och en riktigt stor skånsk motorprofil har lämnat oss!
Redan i går flaggade jag för bristande säkerhet i Rally Guanajuato Mexico och jag fick rätt direkt. Första sträckan inne i staden Guanajuato stoppades när tre bilar återstod och anledningen var ett minst sagt livsfarlig konstruerat hopp strax före mål. Kollade på rampen som byggts upp som både till utseende och konstruktion påminde om de vi byggde när jag var ”liten påg”. Lite masonitskivor som vi la över något lämpligt typ tegelstenar och sedan hoppade vi med cyklarna. Men om inte man vet detta i Mexiko kan jag upplysa att det är en dj-la skillnad på farten hos en cykel och en WRC-bil.
Värst verkade det som att Esapekka Lappi hoppade med sin Citroên, han visade hela bakre underredet innan den tuffa landningen. Farligt, inte bara för de tävlande utan kanske ännu farligare för jättepubliken som på bilderna verkar stå väldigt nära banan. Kritiken blev också massiv och FIA-ansvarige Michele Mouton fick riktiga och i mina ögon välförtjänta ”hårtorkar”. Dess blev inte mindre av att hon märkligt nog valt att inte själva köra sträckan före första bil.
När man ser sådant här så blir man lite konfunderad över hur petiga man är i Rally Sweden med publikens placering. Missförstå mig inte, det är ju såklart just petig man ska vara i den här frågan, men hur kan då Mexiko i likhet med andra arrangör med ”entusiastisk publik” få hålla på år efter år utan att deras WRC-status ifrågasätts av FIA?. Men om det inte råder julkortsvinter i Värmland under VM-rallyt då är man på hugget, märkligt…
Med detta blev den 1100 meter långa sträckan än mer ointressant ur tävlingssynpunkt än utan stoppet. Lappi fick bästa tid men mellan honom och sämsta WRC-åkare, Jari- Matti Latvala skilde bara 1,7 sekunder. En skillnad som dessutom hade sin förklaring.
– Målet hade flyttats sedan vi rekade så jag började bromsa lite för tidigt, förklarade Latvala.
Idag fortsätter rallyt med tre mil långa klassikern ”El Chocolate” där första bil startar strax före halvsex i kväll svensk tid. Etapp ett avslutas med två ”hittepå-power stage” runt 02.00 i natt.
*
Nyheten att FIA vill pusha på Rally Canada att snarast ansöka om WRC har satt fart på rallyfansen ”over there”. Just nu pågår en intensiv debatt på Twitter där både amerikaner och kanadensare enas i en attack mot Europas dominans i VM-serien. En ”US-rallyfan” skriver.
– Ärligt, är det verkligen ett VM när 70 procent av tävlingarna körs i Europa?
En annan attackerar Rally Swedens ”lack of winter” och hänvisar även till Rally Canadas historia som sträcker sig ända tillbaka till 1957. Visserligen är Rally Sweden äldre, men bara sju år påpekas det. Det tyngsta argumentet enligt en annan är dock att i USA/Kanada tilläts Grupp B-bilar i rally efter det att FIA förbjudit dom i VM, också ett argument.
*
I går kom Hedström Motorsports anmälan till Euro RX och detta bara fyra timmar före ”closed”. Teamet skriver på Facebook.
” Vi utlovade nyheter som skulle gått ut i förra vecka och detta ber vi om ursäkt för! Anledningen var att vi var klara med att vi inte skulle köra EM i år för att satsa stenhårt på enbart Rally X. Men sedan ändrades planerna snabbt senaste veckan, så att en bil skulle gå i EM vilket blev helt klart tidigt i dag.
Och nu för en timme sedan blev ännu en bil anmäld till hela EM. Vi hoppas kunna presentera hela vårt program om en vecka och vilka chaufförer som kommer att delta. I skrivande stund är 4st chaufför klara så här långt.”.
Blir nog trots allt ett hyggligt rallycrossår även 2019…
*
I kväll strax efter 17.30 startar Victor Hansen och namne med Johansson i efternamn sin första internationella tävling, ADAC Saarland-Pfalz Rallye. Med #28 på parets R2-Peugeot kör man två sträckor i kväll och sedan åtta på lördag innan man är tillbaka till S:t Wendel där rallyt utgår från.För att smidigt följa resultaten genom tävlingen kan man klicka in på länken här nedan. http://znts.de/…/li…/409/rc_zoom_zeit_live_adac_aktuell.html
Nu är inte Hörby-Peggan ensam med svenska flaggor på rutorna, i ADAC Opel Rallye Cup kör dessutom gotlänningen Sebastian Johansson/Jesper Elfver. Vädret i tävlingsområdet är alltid nyckfullt och prognoserna pekar på blandat regn och uppehåll, runt tio plusgrader.
–Vi har fått en bra känsla för både bil och team, berättar Sebastian.
– Detta kommer ge oss väldigt mycket och nyttig erfarenhet!
När Opel hoppade av som huvudsponsor till ”Adam Cup” dalade tråkigt nog intresset för plantskolan som fostrat åtskilliga förare. Såväl Emil Bergkvist, Tom Kristensson och vinnaren 2018 Elias Lundberg har gått vidare internationellt. Årets serie med begränsad support från Opel har bara lockat åtta tävlande där utan tvekan finske R5-mästaren Eerik Pietarinen har mest favorittryck på sina axlar. Senast i Rally Sweden med TGR-Skodan gick det inget bra, först rullning sedan bortslaget hjul på sista sträckan.
*
På tal om Elias Lundberg så går han ni spänd förväntan ihop med David Arjusiander då ERC-premiären närmar sig snabbt. PÅ ERC:s hemsida uppmärksammas svenskarna som följer i Tom Kristenssons fotspår och är Opel Motorsports bidrag i ERC Junior U.27. Fotspår som ger extra press medger både 20-årige Elias och teamkompisen Grégoire Munster.
– Att jobba med proffs i ett framgångsrikt team har alltid varit min dröm, berättar Elias och lägger till.
– Så klart har både jag och Grégoire press på oss då Opel har en historia av framgång med fyra raka EM-titlar för juniorer.
– Jag och David kommer att göra allt vi kan för att historien ska upprepas!
Utan någon erfarenhet från någon av ERC-tävlingarna medger Elias att det kommer att bli tufft.
– Vi har mycket att lära…
*
Om du befinner dig i trakterna kring Stockholm och känner för att testa lite häftig bil så bjuder Pia Schiller på Upplands Motor in dig att prova Renault Mégane RS Trophy. Ingen vanlig ”Svensson-Renault” utan en värsting som dessutom finns exklusivt hos Upplands Motor. Sämre sätt kan man ju helt klart fördriva en helg på…
*
Idag släppte KAK Midnattssolsrallyt lite godis inför årets upplaga som körs med start den 10 juli. Årets rally inleds med en spännande tre kilometer lång publiksträcka i Örebro, från golfbanan vid Gustavsvik till skidanläggningen Sörbybacken. Efter detta väntar tre etapper, Grythyttan, Askersund och Kägleborg. Men just publiksträckan är Wilhelm Douglas extra stolt över som avslutas vid skidanläggningen Sörbybacken.
– Där kommer det att finnas en stor publikplats där åskådarna kan se den spännande avslutningen.
Med 20 specialsträckor blir årets rally 87 mil långt, varav cirka 16 är specialsträckor.
*
I går nåddes jag av ett sorgligt besked att den store profilen vad gäller GP Racing på Råbelövsbanan utanför Kristianstad, Rickard Bruzelius gått bort. Familjen meddelar:
”Vi har den smärtsamma uppgiften att meddela att GP-museets grundpelare, Mr Kristianstad Grand Prix, Rickard Bruzelius, somnade in i måndags, 4 mars, lugnt och stilla efter en längre tids sjukdom. Sin sista tid tillbringade han på Kristianstad sjukhus med utsikt över det trakt som låg honom närmast om hjärtat; Råbelövssjön och dess omgivningar med GP-banan och släktgården Brusås.
Rickard var den sanne motorentusiasten personifierad. Med sitt ideella engagemang såg han inte bara till att bevara minnet av Råbelövstävlingarna och Grand Prix-loppen. 1987 var han med om att bilda Cross o Trialveteranerna där han kom att bli dess ordförande till 2011. Som redaktör för klubbtidningen hann han med 32 årgångar, sista numret utkom till julen 2018. Han syntes även i många andra sammanhang, antingen det gällde att MHRF-försäkringsbesiktiga ett fordon eller hjälpa till med någon klurig ursprungskontroll. Många var de som vände sig till honom för att få hjälp och vägledning, ofta fanns svaret i det digra motorarkivet.
Vi önskar att ni minns Rickard för den stora entusiasm han visat genom åren. Minns honom med värme och glädje!
För dig som har möjlighet att ta farväl av Rickard tillsammans med oss blir begravningen fredagen den 22 mars kl. 13.00 i Österslöv kyrka. Vi önskar ett ljust farväl. Efter ceremonin skiljs vi åt.
Varma hälsningar från familjen,
Ingegerd
Jonas o Ann-Marie
Jeanette o Mattias”.
Faktiskt inte så värst många år sedan jag träffade Rickard första gången, kanske 15 år vilket vid min ålder är som igår. Då registreringsbesiktigade han min nybyggda Opel Kadett vilket så klart blev ”UA”. Efter det träffade jag honom flera gånger och allra oftast i samband med något som anknöt till Kristianstads storhetstid som Sveriges motorsportcentrum, alltså GP-tävlingarna på banan ute vid Råbelövs slott. Kan vittna om att jag sällan träffat en mer energisk och positiv människa än Rickard, alltid med racerfart och aldrig långt till skratt. När han tilldelades juryns specialpris vid Nordostskånes Idrottsgala 2010 kom Rickard i meckaroverall från tiden det begav sig, studsade upp på scen (bilden) och tog mer eller mindre över utdelningen själv.
Skriver som jag brukar när det gäller den här typen av människor ”They don´t make those anymore”. Så är det med människor som Rickard där osjälviskheten är så slående, att sådana tillverkas knappast längre. Tack Rickard för allt du gjort för motorsporten!
*
Kristianstadsbladets läsare kan glädjas åt en ny Motorlördag i morgon. den här gången med IndyCar-premiären med Felix Rosenquist och Marcus Ericsson som spännande svenska namn. Till detta lite nytt om TCR Scandinavia plus Motorlistan så klart.
*
Med detta i huvudet är det så klart svårt att önska trevlig helg. När man dessutom vet att det pågår någon sorts skytte på skidor som SVT sänder varje minut av blir det ännu svårare att få till detta med trevlig helg…