F1-profil vill att WRC går tillbaka till 90-talet, Hyundai-basen önskar att Fourmaux håller huvudet kallare och ”dead line” närmar sig för flera Sydsvenska rallyn…
”Jag önskar att det skulle gå tillbaka till som det var på 80- och 90-talet då det var en stor, fantastisk sport följd av media och allt. Jag har inte den magiska lösningen, men något måste göras!”. Det handlar om WRC och åsikten är faktiskt inte min utan Haas f.d F1-bas Günther Steiner. I en intervju i brittiska Rallying UK ger han sin syn på WRC som han menar, numera är alldeles för tråkigt att följa. Enligt Steiner behöver sporten fler personligheter och ser med vemod tillbaka på eran när finska förare dominerade Rally-VM. Idag menar han, är de flesta glada bara över att få lov att köra och tänker inte så mycket på att möta fans mer än absolut nödvändigt. Ett problem som WRC har men som är enklare att lösa i Formel 1, är att göra sporten mer ”tv-vänlig”. Svårare men inte omöjligt med modern teknik menar Steiner. Han ser också rallyförare som mer talangfulla än de som nöter samma racingbanor år efter år, även bilarna i WRC får tummen upp.

Foto: Tommy Svensson
De nya hårda FIA-reglerna som inte tillåter förare att vara spontana och ärliga i intervjuer, är något som han ser som något som hämmar utvecklingen. Steiner vill se fler personligheter i WRC och än en gång lyfts gamla finska hjältar fram.
–På den gamla goda tiden, alla dessa finska förare som var stora personligheter och skapade rubriker, jag önskar den tillbaka…

Inte på en enda punkt känns det som att jag vill säga emot. Tänker även på ”skenheliga” FIA-byråkrater och hur bra det skulle gått för dom på den tiden när färgstarka frispråkare som Marcus Grönholm, Markku Alén, Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen och Timo Salonen gav uttryck för sina känslor, tror inte kemin mellan dom och FIA funkat…
*
Adrien Fourmaux var ju den som i Rally Sweden drabbades av FIA:s nya hårda tag mot ”olämpliga ordval”. Vet inte om Hyundai-basen Cyril Abiteboul använde olämpliga ord efter Fourmauxs tveksamma plan i Kenya Safari Rally som innebar att, istället för att stanna och byta hjul fortsätta köra tills bilen säckade ihop. Då hade han redan drabbats av elfel och var tio minuter från toppstrid. Tack vare det smarta men mindre sportsliga beslutet, att stå över hela lördagen för att ha friskare bil än konkurrenterna på power stage, blev det ändå 10 poäng till fransmannen.

Till DirtFish har nu Abiteboul förklarat att Fourmaux måste lära sig att bli mer realistisk och syftar även på efterspelet i Umeå i snödrivan efter att han glömt knäppa hjälmen och sedan försökte köra in tappad tid. Samma sak i Safari menar Abiteboul, att det var överdrivet optimistiskt att försöka köra in förlorad tid. Hans tips för framtiden är.
– Ha tålamod, håll huvudet kallt och ta det lugnt!
*
Det närmar sig ”dead line” för flera rallyn i Sydsverige och först att stänga är Ljungby och ”Midsommardansen” den 20 april. Här stängs det redan nu på torsdag (10 april) och då enkelt att se att intresset för ”MAS Rallycup” fortsatt är lågt. Bara 15 tävlande plus tre förbilar är vad som anmält sitt intresse till deltävling två. Andra eller näst sista innan nya finalen efter att Nyköping tackat nej, ”APEX Snapphanerundan” den 9 augusti.
Nästa som drar snöret och detta på fredag den 11 april är ”Karlskronapokalen”, i år som premiär för ”Sydsvenska Sprintcupen” (SSRC). Inte heller detta bidrag med erkänt fin sex kilometer lång sträcka, verkar väcka intresse. I inbjudan skriver Karlskrona AK, ”Minsta antal startande ekipage: 60 st” och med idag bara 35 anmälda, vill det nog till att sprintälskarna tar sig i kragen…

Samma dag den 11 april slår även Jonas Bengtsson, tävlingsledare i ”Hässleholms GP” igen porten till anmälningskiosken. Tidigare har ”HGP” varit lite av flaggskepp i Södras RS-DM och då även lockat många danska tävlande. Visserligen tre dagar kvar, men 41 anmälda känns lite tunt men att det till slut blir lika många som i Hörby på söndag är nog uppenbart. Under glansåren var det en bit över hundra bilar på Garnisonen och även danskarna är svårflörtade och så här långt är där åtta ”rödvita” anmälda.
Jag anser att det inte handlar om för få profiler i WRC. Det handlar om att bilarna är för avancerade så det är för få bilar i WRC 1.
De tidigare hybrid motorerna blev för dyra för att flera bilmärken anmäler dels ett team och några förare. Så nu är el-hybrid bilarna borta då kanske det kommer fler märkesstall i framtiden å då blir det fler förare!!!
FIA reglerna om svordomar är ju bara för att Super religiösa idioter som sitter på köpta stolar nästan dör av att höra svordomar. Tycker att Samtliga stall ska ställa sig bakom förarna och hota med att starta en egen ny FRI organisation som då inte tillåter religösa fanatiker att finnas i närheten.
Fy faan! för religioner som bara ställer till med bråk.
De är ju tydligt ute efter bråk även här.
Nej sätt regler att religioner och dess förespråkare inte får finnas bland de som styr…
Skrämmande att religioner ska få styra i moderna tider.
Bara idioter kan ju ännu idag tro på sagor som gamla gubbar hittade på för flera 1000 år sedan för att kunna styra de obildade.
Se bara på USA idag, som har halva befolkningen fanatiskt troende på en clown som konstant ljuger och ser sig själv som en gud.
Nej ta död på religioner så skulle världen bli så mycket trevligare och fredligare.
Och i bilsport har religioner absolut inget att göra.