F1-föraren Marcus Eriksson tolfte hetaste, Sverige en bra racingnation och så en vit Granada!
God fortsättning på julen önskar jag er alla och dagens Motorblogg blir en kortare variant, då av någon konstig anledning det mesta i motorsportväg ligger nere under julhelgen. Jag menar, lite konstigt med tanke på att till exempel de olika reorna drog igång direkt på juldagsmorgonen. Totalt respektlöst mot allt och alla så lockar man folket från, familj, julottor, juldagsfrukosten med mera för att få sälja. I Hörby började en modebutik med anknytning till en stor och välkänd bilkrängarfirma julrean redan klockan 07.00 imorse. Kan någon förklara för mig vad som är vitsen med den tidpunkten? Säljer man betydligt mer om man drar igång ”mitt i natten” mot om man väntat åtminstone till klockan tolv. Eller än bättre, om alla reorna startade på första svarta dagen efter jul, låt folket för f-n få uppleva lite lugn och ro och inte hela tiden stressas av ”marknaden”…
*
Satte mig i soffan och läste Expressen/Kvällsposten/GT som i vanlig ordning rankat Sveriges hundra hetaste idrottare. Har väldigt sällan några större förväntningar på tidningen och i synnerhet inte på deras sportredaktion. Trots att man hävdar motsatsen har den ett väldigt för att inte säga obefintligt, intresse för sport där det finns motorer inblandade. Egentligen beslöt jag att bojkotta listan redan 2011 då något snille på redaktionen kom på att norrmannen (?) Peter Northug var ”Sveriges hetaste idrottare”. En geografibok och medföljande karta vore kanske lämpligt att införskaffa till sportredaktörerna.
Nåväl, årets hetaste enligt tidningen är skidåkerskan Charlotte Kalla och det är väl kanske inte mycket att säga om detta. Kalla petade ner Zlatan till andra plats och som sedan 2004 varit etta inte mindre än sju gånger. Men nu kommer knallen, F1-åkaren Marcus Eriksson rankas som tolva, placeringen efter en annan skidare Marcus Hellner, men före friidrottaren Meraf Bahta. Nu är hon ju egentligen från Eritrea men hon har åtminstone svenskt medborgarskap till skillnad från Northug…
Motorsport på två hjul nådde till plats 49 genom Novemberkåsvinnaren Joakim Ljunggren. Sedan dröjer det ända till plats 85 där nästa och sista motorsportare hamnade, Annie Seel. Ingen som helst skugga över Annie som jag verkligen gillar, men i ärlighetens namn så är det ju inga större sportsliga prestationer som utförts under 2014.
Någon plats för Mattias Ekström eller Felix Rosenquist finns inte på listan, inte heller våra duktiga rallycrossåkare lyckades tränga sig in bland de hundra. Konkurrensen var stenhård så klart, till exempel rankades inte det Somaliska bandylandslaget (? igen) bättre än 64:a, tjugo platser högre än Seel…
*
När vi är inne på ”listor” kom häromdagen FIA:s eget magasin, den väldigt påkostade Auto. Här fans en genomgång av plantskolan till Formel 1, alltså klasserna GP2 och GP3, Formel 3 och Formel Renault. Frågar man en svensk om var vi hamnar på en sådan lista vad gäller antalet förare som kört/kör i någon av dessa klasser så blir svaret så klart, i botten. Så trodde jag själv men blev därför väldigt överraskad när det är nästan precis tvärtom.
Auto hade gått igenom ”plantskolorna” 2010-2014 och allra flest förare hade under perioden Storbritannien, totalt 152 stycken. På andra plats men ändå med bara hälften så många förare som ettan, hamnade Frankrike, med 77. Trea var Italien med sju färre än fransoserna. Bästa Nordiska land var inte helt otippat Finland på elfte plats och 24 förare. Men läs och häpna placeringen efter, tolfte blev Sveriges med 23 namn. Vi hade haft två förare mer än Danmark som kom på femtonde plats av de totalt 53 länderna som varit representerat i de fem supportklasserna. Sverige var alltså klart i första tredje delen vilket säkerligen förvånar många. Vi hör ju till leda hur usla vi är när det handlar om motorsport och så är det alltså inte. Kunde kanske vara ett reportage uppslag till Expressen…
*
Vad är det för fel kan man ju undra när man ställer sig och stirrar på en vit Ford Granada? Detta hände mig i dag när jag var och stödköpte lite grejor till kvällens middag ( – våga inte servera något som liknar julmat, säger bara våga inte. Sambon är ”lite” trött på julmat…) och på parkeringen hittade jag det här minnet av när ”The Blue Ovals” stora bilar var vanliga i den svenska trafikbilden. Numera är det definitivt ingen vanlig bil i trafikmiljön vilket fick mig att stanna upp och ta en bild. Kan också säga att det är en liten julklapp från mig till två kända ”Fordälskare” ( finns det fler?) CG Wilke och Ulf Olofsson. Njut på…