F1-chef pekas ut som ny hos Hyundai, Llarena klar EM-segrare redan för Zlin, Tom K. får tufft motstånd i Tjeckien, idolkorten tyckta för ”2xVictor” och rallyoptimismen spirar i Vetlanda.

Fortsatt mycket surr kring Hyundai och i går kom där nytt blod till surret när DirtFish hävdade att tidigare chefen hos McLaren och numera ansvarig för Frankrikes GP Paul Ricard-banan, Eric Boullier skulle vara aktuell som ersättare till Andrea Adamo och numera t.f Julien Moncet. Enligt källor till sajten så kan ett tillkännagivande komma redan i slutet av veckan även om alla inblandade gör som musslan, tiger. Det som talar för Boullier är att han riskerar stå utan jobb efter årskiftet när F1-kontraket går ut för Paul Richard och insatta hävdar att det inte ska förlängas.

Foto: Hyudnai Motorsport

När Ott Tänak tydligt indikerade att Julien Moncet inte är mannen att leda Hyundai till framgång, fick karusellen av rykten ny fart. Istället menade Tänak att Moncet borde fokusera på det tekniska som är hans rätta element i teamet. 

To be continued…

*

I helgen drar ERC till Tjeckien och Barum Czech Rally Zlin och där får nu Efren Llarena en mycket lugnare resa än vad han trodde. Anledningen är att enda utmanaren om EM-titeln Simone Tempestini dragit tillbaka sin anmälan. Därmed är spanjoren med kartläsare Sara Fernández klar EM-vinnare trots att två tävlingar återstår.

Jag saknar ord, detta är en dröm – en dröm som började för fyra år sedan när vi var först att tävla i ERC  under Rally Team Spains flagga ,jublade Llarena när han mottog beskedet.

I fjol slutade man tvåa och dessförinnan har det blivit seger i både ERC3 Junior och ERC3 för den nuvarande medlemmen i Team MRF. Llarena blir första spanska ERC-vinnaren sedan Antonio Zanini 1980 och kommer att firas på fredag i Zlín innan rallyt startar. 

*

Därmed blev det svåra asfaltrallyt ett ekipage plus en fajt mindre och nu är det totalt 113 som startar på fredagens shake down.

Foto: Red Bull Content Pool

Bland dessa finns även två svenskar anmälda och båda från SMK Hörby, Tom Kristensson/Andreas Johansson kör med Hyundai R5 från Kowax 2BRally medan Victor Hansen/Victor Johansson förlitar sig på sin egen Ford Fiesta Rally4. I Toms klass ”RC2” är där med Tempestini borta 25 andra att mäta den skånska styrkan mot. Ingen speciellt vågad gissning att Llarena slår av lite när nu EM-segern är klar och istället lär nationalidolen Jan Kopecky gå för fullt mot ännu en seger i rallyt med sin Skoda. Som främsta utmanare ser jag nu Erik Cais Ford och italienarna Alberto Battistoli och Simone Campedelli, Skoda för båda två. Ändå har arrangören respekt för Tom och Andreas som gett paret #10 på sin Hyundai mellan snabbe ungraren Norbert Herczig och österrikaren Simon Wagner, även dom kör Skoda. Inget som sticker ut då 20 av de startande kör en bil byggd i Mlada Boleslav.Två Hyundai R5 anmälda och i den andra sitter Kowax-ägaren själv, Martin Vicek.

*

Ännu fler startande klassen RC4, 29 bilar där ”2xVictor” startar för att koppla lite hårdare grepp om medalj i ERC 4 Junior. I junior-klassen är det dock lite färre, elva ekipage men där samtliga som vill ha en medalj med sig hem efter finalen i Barcelona är anmälda. I eftermiddags bara någon timma innan det var dags för avfärd mot Ystad och färjan som skulle ta dom mot Zlin, träffade jag förar-Victor.

Foto: Tommy Svensson

Bland det sista att fixa innan näst sista deltävlingen i ERC var ”Idolkorten” som rykande färska packades ner.

Många som frågar på serviceplatsen efter kort så nu var det lika bra att få tryckt upp sådana, förklarade Victor.

Den här gången slipper han till skillnad mot Rom köra servicebilen med släp ensam, både mamma och pappa följer med berättar han.

– Pappa Jens är alltid med men detta är första gången i EM som även mamma hänger med i bilen plus att jag även får fint stöd av Jocke (Joacim Kristiansson) vilket säkerligen lär behövas.

Även om det inte är första gång som paret tävlar i Tjeckien så har man aldrig kört sträckorna i Zlin vilka är beryktade som väldigt svårkörda med ojämn och hal asfalt. Victor håller med.

Vi har tidigare kollat andra vägar i området och inget som vi sett talar mot utan att det blir tufft helgen, dessutom är det utlovat regn både lördag och söndag… 

I klassen RC4 läser danskan Jeanette Kvick Andersson noterna åt tyske Peugeot-föraren Norman Kreuter. Andra gången hon får förtroendet och förra gången i Rally Stemweder Berg blev det en sjunde plats i klassen. Mest exotiska namnen i rallyt är ändå Wei Dai Yein/Yu Tsung Hsieh som går ut sist i RC4 med en Peugeot R2. Inte bara exotiskt utan föraren, 58 årige taiwanesen Yein är lite uppe i åren och som 2019 startade i tre rallyn, ett i Italien, ett i USA och så Tjeckien och Rally Zeleneki. Här körde han även förra helgen och då i samma klass som Mille Johansson/Julia Thulin och där det blev svensk seger över Taiwan. Mille slutade sexa medan Wei kom sist…

*

Den som inte noterat att rallysporten står inför ett litet stålbad efter pandemin måste ha befunnit sig på en annan plats under årets första åtta månader. Visserligen stack ”Gästabudstrofén” ”Kullingstrofén”, ”Slottssprinten” och kommande helgs ”Laxå Rallyt” ut, som lyckades få i hop stora startfält där delvis Svenska Rallycupen utgjorde draghjälp. Annars har det även i ”stora tävlingar” pendlat runt 100-strecket vilket ändå merparten arrangörer känt sig nöjda med under rådande läge. Med detta i skallen blir jag därför lite förvånad över den optimism som spirar i Vetlanda när man för första gången sjösätter ”Rally Småland” den 1 oktober. Ett ambitiöst projekt där man kör final för SSRC, SSM plus DM-serierna för Södra, Småland och Gotland. Dessa bjuds på sju mil specialsträcka fördelat på lika många sträckor därav en riktig godbit på hela 25 kilometer. Lite udda så erbjuds noter skrivna av både SSRC:s egen Anders Martinsson men även Patrik Barths ”nötter” finns att tillgå. Det som verkligen sticker ut i dessa tider är att Vetlanda RRC satt en maxgräns på 240 ekipage och efter detta sker gallring på, ”i första hand efter anmälningstid samt placering (poäng i respektive cuper och DM) därefter väljer arrangören fritt.”. Bara att hålla tummarna att detta inte ska behöva ske och i andra ändan finns en minimigräns på 130 anmälda bilar för att inte rally ska riskera att ställas in…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *