Extreme E pausar (?), Barth på bättringsvägen men ingen Barum-start, Åberg nu godkänd notskrivare, Sordo kör i eldhärjat Grekland, SMK Hörby vädjar om tidig anmälan och tuff krock SSRC- Skänninge-Vetlanda.

Spektakulära Off Road-serien Extreme E är inne på sitt fjärde år och i mitten av september är det planerat för tävling 5-6 på Sardinien. Men i dag nåddes jag av ett helt obekräftat men ändå från en säker och relevant källa, att serien avslutar 2024 i förtid. Något skäl till detta har ännu inte offentliggjorts men enligt min källa ska detta ske i kväll eller på onsdag. 

Foto: Extreme E

Att de åtta teamen är tagna på sängen är förklarligt och då inte minst de svenska deltagarna Timmy Hansen, Kevin Hansen, Mattias Ekström, Johan Kristoffersson, Mikaela Åhlin Kottulinsky och Klara Andersson. En lika obekräftad anledning till seriens ”time out” gissar jag är att ekonomin har varit svår att få ihop med tävlingar ”world wide” och där klimat/miljö varit ledstjärnor. Bland annat används ett eget miljövänligt fartyg, St Helena för att frakta runt bilar och allt annat som behövs för tävlingarna som landar i fem olika länder.  Som sagt detta är ännu inte bekräftat men som man brukar säga, ingen rök utan eld…

*

I helgen körs ”ERC Barum Czech Rally Zlin” och då nästan helt utan svenskt deltagande. Undantaget går att hitta i den historiska delen ”Star Rally Barum Rally Zlín Historic” med totalt 87 anmälda. Mitt bland alla Lancia, BMW, Skoda, Lada, Opel finns även en svensk-skyltad Toyota Corolla AE86 innehållande Hans och Björn Gustafsson med #29 på dörrarna. Som väntat har varken Mads Østberg eller Patrik Barth återhämtat sig från kraschen senast i Italien, men nu kommer positiva nyheter från Østberg. ”Vi kommer inte starta @fiaerc Barum Czech Rally Zlin!

Det har varit några tuffa veckor, men @patrikbarth har framgångsrikt genomgått en operation och påbörjat sin återhämtning! Jag återhämtar mig också fortfarande, och mår mycket bättre nu, men ingen av oss är i form än. Vi kommer tillbaka tillsammans när vi båda är klara, vilket innebär minst 4-6 veckor till. Vi kommer hålla er uppdaterade, och vi lovar att vara tillbaka innan året är slut  Tack för ditt oändliga stöd!”.

*

Idag tror jag det firas i Önnestad utanför Kristianstad med anledning av att Anders Åberg av SBF nu är godkänd som ”Arrangörsnotskrivare”. Efter godkänt betyg i SMK Örkelljungas ”Smedsvängen” kom nu godkännandet.

Detta har jag sett framemot i över tio år och är nu extremt glad över att få jobba med detta, menar Åberg.

Foto: Tommy Svensson

Efter utbildning av Arne Johansson på Jembas notsystem med ”Arnes låda” som varit aktuell då den på allvar gjort avtryck på den svenska marknaden och använts i både flera mindre tävlingar, men även SM-deltävlingarna sedan gruspremiären i Nyköping.  Ett system som Åberg menar, är konsekvent och där man inte behöver oroa sig över kurvornas gradering. Efter mätningarna får man fram ”grundnoter” som Åberg sedan finputsar med hjälp av rutinerade kartläsaren Björn Johnsson. Arne Johansson har jobbat med systemet sedan 90-talet och då med bland annat i par med Eslövs Mats Andersson vilket sedan använts i både WRC och andra större sammanhang. Arne är glad att nu ha fått en Jemba-notskrivare även i södern.  

Efter fyra tävlingar ihop kan jag konstatera att Anders tagit till sig informationen på ett bra sätt, så det är med stor tillförsikt jag ger honom godkänt!

Närmast väntar ”East Sweden Rally” där Åberg stöttat Jemba-kollegan Jörgen Joons som även fortsätter samarbeta till SM-finalen i Trollhättan. 

– Innan dess är det SMK Hörbys TV-Svängen som ska ”notas”, extra kul att jobba med lokala och klassiska tävlingar, menar Åberg.

Även Hässleholms och Södras DM-avslutning ”Temahallen Rallysprint” körs med Jemba-noter och sedan väntar mer jobb under 2025.

*

Just nu pågår intensiva skogsbränder i Grekland och kring huvudstaden Aten. Bara 20 mil därifrån i Lamia är det tänkt att nästa WRC-tävling ”Acropolis Rally Greece” ska köras och huruvida bränderna kommer att påverka tävlingen 5-9 september, är för mig lite oklart. Men att elden härjar norr om Aten är klart och det är även här som rallyt ska köras.

Foto: Hyundai Motorpsort

Som vanligt är greken Jourdan Serderidis anmäld till sin hemmatävling och precis som ifjol med en Ford Puma Rally. Hyundai väljer att här för tredje gången i år köra med Dani Sordo och Candido Carrera. Inget förvånade då paret i fjol körde in som trea efter Rovanperä och Evans.

Foto: Skoda Motorsport

I det 29 bilar stora WRC2-fältet är det nog Sami Pajaris sista chans att hänga på klassledande Oliver Solberg om han tänker sig att bli världsmästare 2024. Landsmannen Lauri Joona kommer nu med Ville Mannisenmäki i sin Skoda som ersätter Janni Hussi som lämnade Skodan efter Rally Finland. Enda blågula flaggan sitter på Gus Greensmiths Skoda som då tillhör Jonas Andersson.

*

För mig är det antalet anmälningar till Södras DM och finalen för Sydsvenska Mästerskapet, ”TV-Svängen” den 7 september som är mitt närmaste fokus. Med tanke på det klena intresset som mött tidigare DM-arrangörer, Simrishamn, Örkelljunga och Hässleholm är det inte utan det finns en viss oro i SMK Hörby för att antalet blir allt för lågt. 70 fullbetalande ekipage krävs för att tävlingen ska gå plus minus noll och idag finns 27. Många som tänker sig köra tävlingen menar säkert att det ännu är gott om tid, då anmälan inte stänger förrän den 28 augusti. Men så länge anser sig inte tävlingsledningen kunna vänta på att ge grönt ljus.

Foto: Tommy Svensson

Efter den 20:e börjar pengar ticka ut och därför skriver man följande, ”Ingen har väl undgått att märka hur svagt intresse det visat sig vara för DM-tävlingarna i Södra och inte heller TV-Svängen den 7 september går säker. Idag finns 27 anmälda och normalt sett inget som borde väcka oro, men med tanke på att det i distriktet visat sig vara bara runt 40-50 DM-åkare så gör det så ändå. Nästa tävlingsmöte är tisdagen den 20 augusti och då är det också sista möjligheten för oss att dra i handbromsen om inte tillräcklig många anmält sig. Då måste notskrivare ha besked precis som de som trycker programmet.Tävlingsledningen uppmanar därför alla ni som planerar för TV-Svängen att anmäla er snarast. Vänta inte till sista dagen den 28 augusti, då kan det faktiskt visa sig vara försent!!!!!!”. Nu har TV-Svängen lite oflyt då det denna dag körs sex andra tävlingar och där då SSRC:s näst sista deltävling ”Dalslandssprinten” är den som kan locka tävlande även från Skåne/Blekinge. 

*

En  annan datumkrock som lär bli olycklig sker den 28 september. Även här har SSRC ett finger med i spelet då man har sin final ”Dalslandstjuren” denna dag. I Skänninge kör VÖMK klassiska ”Marknadsnatta”, final för Svenska Rallycupen och även deltävling i Östergötlands och Stockholms DM plus 1300 Rallycup. Tuff utmaning för 12 mil söderut finns samma dag ”Rally Vetlanda” som kan locka med final  för MAS Rallycup och DM för Småland. Inget som tidigare i år, varit något som kan kallas magneter för att få till startande…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *