Extrem tuff öppning av ACI Rally Monza, Tom i topp efter SS5, Sordo leder före Lappi, Tidemand har en hand på VM-titeln, Mikkelsen levererar, Neuville deppar och fler snödäck till lördagen!

Då blev det lite tid över för Motorbloggen trots allt men inte så mycket att jag hinner vänta in Junior-WRC:s tider på dagens sista sträcka. Istället får jag nöja mig med ställningen efter sträcka fem i dagens extremt blöta och tuffa ACI Rally Monza. Förhållanden kring Monzabanan påminde om en riktigt dålig version av vädret i Wales som så många gånger tidigare utgjort final i WRC. Dagen har präglats av det som Elfyn Evans och walesiska landsmän kallar ”heulwen wlyb” eller på svenska ”vått solsken” och jag vet inte riktigt när jag sett ett rally med så uselt väder som i dag.

Foto: Okänd

Detta har också gjort det oerhört svårkört och då extremt lätt att göra misstag. Den förste att upptäcka detta var J-WRC-trean Sami Pajari som inledde dagen med att vinna sträcka två. Men på trean blev det inte helt oväntat alltför hård laddning och dagen slutade med trasig fram och bakvagn. Därmed ska det mycket till för att ha ska få möjligen att sätta världsmästare på sitt visitkort på söndag.  Istället övertog ledande Martin Sesks rollen som hårdsatsar vilket även för hans del blev kostsamt.

Foto: Okänd

Efter sträckseger på trean växte hornen och med bara 1,6 sekunder upp till Tom var målsättningen klar, han skulle bara förbi ”The Swede”.

Foto: M-Sport Poland

Istället blev det besök i naturen med punktering och stukad front på Fiestan. Än värre för Sesks, över två tappade minuter till Tom Kristensson som samtidigt fick sin första sträckseger och bonuspoäng.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

Detta följde han och Joakim Sjöberg upp med ny bästa tid  när den 16 kilometer långa sträckan kördes för andra gången.  Därmed är Tom i ledning med över två minuter till Sesks och om detta håller hela vägen, på väg mot seger i Junior-VM.

Foto: M-Sport Poland

Men som alltid, osvuret är bäst oc hes till att hålla tummar som finns…

*

Foto: Hyundai Gmgh

Nu har WRC-gänget avverkat sista sträckan och där passerade Dani Sordo tidigare ledaren Esapekka Lappi och är nu en sekund före i totalen. Trea är Sebastien Ogier, 12 efter Sordo och Elfyn Evans är fyra och för närvarande världsmästare 2020. Men bara sex tiondelar efter ligger Ott Tänak och det räcker att han går förbi för att det blir strid på kniven om titeln. Fin sjua i sin WRC-debut är Ole Christian Veby/Jonas Andersson som kört stabilt utan att chansa i blötan.

Foto:Even Management

*

Foto: Toksport WRT

I WRC2 toppar Pontus Tidemand/Patrik Barth sedan tidigare ledaren Adrien Fourmaux fått punktering. Mads Østberg/Torstein Eriksen är 12 sekunder efter och håller detta till söndag är Tidemand ny världsmästare.

Foto: wrc-com

*

I WRC3 visar Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger kvalitet och är efter fem sträckor över 40 sekunder före rallyts största överraskning, finnen Emil Lindholm. Som trea hittas Oliver Solberg/Aaron Johnston och detta 13,5 sekunder före storfavoriten Jari Huttunen. Fem Skoda i topp där Huttunens Hyundai bryter av och Kajetan Kajetanowics rundar av som femma.

*

Dagens stora snackis var Evans-jagande Thierry Neuville som orsakade problem, inte bara för sig själv utan även för flera andra i WRC-klassen på sträcka fyra. Efter flera misstag under dagen satsade belgaren lite för hårt på snorhalt fyran, touchade en betongsugga en lite bit före mål med sin Hyundai. Kom vidare en bit men i en skarp kurva med vidhängande vattensamling blev det stopp. Inte nog med att bilen vägrade starta inte ens funktionärer lyckades flytta bort bilen som utgjorde ett visserligen passerbart hinder, men ändå beslöts att ”röd flagga ”sträckan av säkerhetsskäl.

Foto: wrc-com

Då hade endast Elfyn Evans och Sebastien Ogier kört igenom som också sjävklart fick behålla sina tider. Däremot fick Esapekka Lappi, Dani Sordo, Ott Tänak och Kalle Rovanperä en konstruerad tid, 3,3 sekunder sämre än Ogiers. Teemu Sunninen med sin sjuka motorfick dock en 25 sekunder sämre tid, en motor som sedan la av helt på sträcka fem.  Med detta är nu Neuville borta från allt vad seger och guldstrid heter och ännu värre ur Hyundais synvinkel, han kan ha sabbat teamet chans till  seger i Märkes-VM.

Jag är besviken för teamets skull, det var mitt eget fel att jag körde för nära betonghindret, förklarade han vid service.

Planen är att försöka få ordning på Hyundai #11 så att man kan starta om i morgon.

-Är motorn okej kör vi och då som mål att testa för nästa år!

*

Foto: Michelin

I morgon kan det bli en helt annan dag där det sk köras över 12 mil specialsträcka med början klockan 07.52 med 26 kilometer ”Selvino 1”. Det är också här som det tidigare rapporterades om mycket snö. Därför har FIA utökat de tillåtna däcken till ytterligare två snödäck vilket säkerligen blir det mest gångbara under lördagen.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *