eWRC har framtiden säkrad, Evans med perfekt startläge i Portugal, Kalle R. får hålla i sopkvasten, Tom K.längtar efter ”sprätta grus”, Nordh byter kartis, Riks 1:an ska minnas och Sylvan åker med Karsten i Datsun.

Dagens bästa rallynyhet handlar inte om sladdade Rally1-bilar eller om Kalle Rovanperä är eller inte är,  laddad inför Vodafone Rally Portugal. Nej det bästa som hänt på länge är att tjeckiska resultatbanken eWRC äntligen ser ut att ha hittat en lösning på sin ekonomiska problem. Tidigare har man fått gå ut med tiggarhåven för att säkra sin rallysajt med uppifter om över halvmiljonen förare/kartläsare och rallyn över hela världen. Idag avslöjades nämligen att man inlett samarbete med amerikanska DirtFish och därmed säkrat partnership with global rally results platform eWRC”. Samarbetet innebär mer synlighet för både eWRC och DirtFishs egen rallysajt där båda förblir enskilda spelare på rallymarknaden, men ska samarbeta och utvecklas ihop. DirtFish-ägaren Steve Rimmer var en av alla tusentals fans som chockades i februari när eWRC stängdes ner och bland annat Rally Sweden drabbades av utebliven information om vad som hände i Västerbotten och beslöt då att agera .Något som resulterat i dagens nyhet och eWRC:s ägare Tomas Wanka är så klart nöjd över att hans livsverk lever vidare. Rimmer påpekar dock att man inte  får glömma att deras rallysajt är bara ett av DirtFishs ben där det viktigaste fortsatt är deras ”Rally School” utanför Seattle. Ingenjören bakom dagens besked är dock inte de här två utan f.d Hyundai-basen Andrea Adamo.

Vill tacka Andrea för allt jobb han lagt ner för att för att få till detta. Han är som vi andra, lever för rally!

*

Över till Portugal där vädret som i början av veckan bjöd på regn nu stabiliserat sig med värme som kulminerar på lördag med uppemot 32 grader för att sedan sjunka sista dagen och då det finns risk för regn. Reken började igår och fortsatte idag med sträckorna Vieira do Minho, Cabaceiras de Basto, Amarante, Felgueiras, Montim och Fafe.

*

Som synes dammar lösgruset rejält vilket kan komma att ställa till problem och om det därför är en fördel för Elfyn Evans att gå ut som nionde bil är svårt att sia om. Normalt  klassas detta som en väldigt bra startposition men då tänker man främst på att lösgrusen är borta och det erbjuds ”a clean road”. Men blir det damm och ingen vind som blåser bort detta, är det istället återigen guldläge för VM-ledaren #69 Kalle Rovanperä. För Evans som redan är 59 poäng efter Kalle är Portugal nästan vinna eller försvinna men nu har walesaren bra minne från Portugal där han vann i fjol och så klart ser han gärna att detta upprepas.

– Vårt mål blir som alltid att vinna och med ett par grusrallyn på rad hoppas vi kunna vända vår negativa spiral, menar Evans.

Foto: Tommy Svensson

Nu skulle Evans aldrig önska något negativt för Toyota-kompisarna Rovanperä, Sebastien Ogier och Takamoto Katsuta. Men att det kan bli tufft för Rovanperä att ”städa vägen” är alla överens om i synnerhet som han inte har stor erfarenhet av att hålla i sopkvasten på ett grusrally.

Känslan med nya bilen på våra grustester har annars varit riktigt bra, konstaterar Kalle hoppfullt.

Han gillar precis som Evans rallyt i Portugal  och då inte bara sträckorna utan även atmosfären med tusentals fanatiska portugiser som kantar sträckorna. 

-Fredagen blir en utmaning då det är nytt för mig att köra först på grus men vi hoppas hitta ”good pace” som vi sedan får nytta av för resten av helgen!

Kalle avslutar med. 

Nyckeln blir att hålla sig lugn, fokuserad och göra ett bra jobb vilket då kan ge ”good points”…

*

Kalle nämnde de extatiska portugisiska fansen och det är väl i stort sett bara Mexiko som kan visa upp samma sak. Nu är det dock lite mer ordning och reda än vad som var fallet förr. Att det också var här det skedde en tragisk olycka med en Grupp B Ford ut bland publiken med flera dödsfall som resultat, var på den tiden inget som förvånade. Alla hade mer eller mindre väntat på att det skulle ske och det var också det här som i praktiken satt stopp för Grupp B eran i WRC.   Arrangören Automóvel Clube de Portugal vill självklart inte att liknade saker ska hända igen och har de senaste åren lagt ner mycket arbete för att göra säkerheten så nära optimal man kan komma. Förutom många speciella publikplatser har man även massor av ”no-go zoner” där folk absolut inte får vistas. Bryter man mot detta stoppas rallyt och med hjälp av en massiv informationskampanj upplyses om detta, plus hur farligt det kan vara med rally om man som publik står på fel ställe.  Med detta lämnar jag WRC och Portugal för att i morgon återkomma med tips plus lite närmare titt på WRC2.

Foto. Oliver Solberg

Med Oliver Solberg i klassen kan jag med gott samvete skriva lite mer om de/det som är min favorit i Rally-VM, trots allt lite mer jordnära än Rally1-bilar…

*

Nu har Tom Kristensson/Andreas Johansson fått lite bättre koll på helgens tävling i Polska Mästerskapet ”Raid Podlaski”. Att Tom längtar till att få ”sprätta grus” går inte att ta miste på.

Foto: Kowax 2BRally

– Äntligen får vi köra vår första tävling på grus i den KoWax/2BRally-prepparerade Hyundai i20 R5 som vi kört tvåtävlingar på asfalt med tidigare i år, förklarar SMK Hörby-föraren längtansfullt.

Det lär vara snabba sträckor med samma karaktär som i EM-tävlingen Raid Polski, som vi också kör andra helgen i juni och som jag körde i Junior-EM 2018!

*

I South Swedish Rally går SM-åkarna in i grusdelen och i ”framtidsklassen” Internationella 2WD är det Ydre och Team Nybes Albin Nordh med kartläsare Alexander Glavsjö som toppat både här och i J-SM-delen.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Men SM-samarbetet blev enbart över Boden-premiären och redan i Älmhult sitter återigen Christoffer Bäck i Albins blåvita Ford Festa Rally4. Någon anledning till det högst oväntade bytet anger inte varken teamet eller Albin, utan härifrån konstateras kort.

Vi vill också säga ett stort tack Alex för att vi fått lära känna dig. Du är en fantastisk person och en grym co-driver och vi kommer snart ses på tävling igen!

Att Glavsjö är besviken framgår i hans FB-kommentar till det hela även om han är diplomatisk och menar.

Ibland ställs livet och karriären på högkant och idag är väl tyvärr en sådan dag! 

*

Den 26 maj är det återigen dags att minnas ”RIiksettan” och för 20:e gången arrangeras ”Riksettanrallyt” med slumål flygfältet i Skånes Fagerhult utanför Örkelljunga.

Riksettanrallyt är ett rally för veteran- och entusiastfordon som arrangeras på Kristihimmelsfärdsdagen i samarbete mellan kommunerna längs R1 med tillhörande motorklubbar, berättar Kjell-Åke Olsson i SMK Örkelljunga som är en av arrangörerna.

Rallyt går längs med den gamla huvudleden R1 och startar i både Örkelljunga och Jönköping. Utmed vägen finns ett antal samlingsplatser där deltagare också kan starta sitt rally.

Årets upplägg planerades av klubbens stora eldsjäl, Lairon Ågren före sin bortgång 2020 förklarar Kjell-Åke.

Tyvärr blev både 2020 och 2021 års arrangemang inställda på grund av pandemin och ett sätt att hedra Lairons minne är att i princip köra efter hans upplägg, med bland annat 50-, 60-tals tema på underhållningen!

Flygfältet är en idealisk plats för detta menar Kjell-Åke.

Ni behöver inte kludda med att fixa fikakorg, då det kommer att vara en stor servering med bland annat dagensrätt, korv-, hamburgare, sillavagn och fikamöjligheter.

Fordonen ”tävlar” i fyra kategorier: Bästa 4-hjuliga fordon, Bästa 2-hjuliga fordon, Bästa tidstypiska ekipage och Bästa yrkesfordon. 

Antagligen vinner inte den snabbaste bilen, siar Kjell-Åke för rallyt som pågår 11.00-16.30 den 26 maj.

*

Lite i samma anda är det på lördag tid för ”Sydhavs Classic” på danska ön Lolland. Ett ”regularityløb” med enbart klassiska bilar och 32 startande. Bland dessa finns Hässleholmsboende klassikerprofilen Karsten M. Svensson som har en riktig celebritet vid sin sida, Hans Sylvan.

Foto. Michael Eisenberg

Med oräkneliga rallyn i hop med såväl Stig Blomqvist som Per Eklund och de senaste åren även med Rauno Aaltonen är svensken troligen den mest meriterade i hela fältet. Med #23 tävlar man i klassen ”Sport” och detta med en Datsun 240Z från 1973.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *