Evans ”out” bäddar för Ogier som VM-vinnare, Tidemand tappade, Oliver fortsätter att imponera, Tom K. har bägge nävarna på VM-bucklan, Bilsportgalan ställer in och detta slipper Opel/Skoda-ägare…

Att börja dagens rapport från ACI Rally Monza med något annat än Elfyn Evans fruktansvärt tråkiga avåkning känns helt omöjligt. Hela tiden har jag hoppats att Evans verkligen skulle greja detta och fram till SS11 såg det också ut att gå vägen. Få misstag i denna variant av ”Italiensk roulette” och Toyota-föraren med Scott Martin i högerstolen verkade hur stabil som helst.

Foto. okänd

Med en tredje plats i starten på sträckan var också VM-titeln i hamn men då visade det sig i Evans fall, att den ”italienska revolvern” tyvärr  var laddad med minst fem skott istället för ett. I gångfart gled Toyotan av vägen nerför en slänt vilket betyder att även fortsatt är Colin McRae och Richard Burns ensamma från UK att ha blivit världsmästare i rally. Tillbaka vid service i Monza beklagade Evans sitt misstag som även kan innebära att Toyota missar möjligheten att vinna Märkes-VM.

Jag är verkligen ledsen för hela teamet och att ”my mistake” nu gör det hela lite svårare, kommenterade Evans.

Jag har haft en fantastisk bil och omgivning hela året så självklart är jag besviken på mig själv!

Evans berättade också att han gjort en anteckning i noterna om att underlaget ändrades i den lite dolda högerkurvan, men trodde inte att greppet skulle skifta så katastrofalt mycket.

Stod lite vatten i början av sträckan men tyckte att körningen stämde bra men så när det kom mer snö fick jag en känsla av att jag var allt för långsam, berättar han.

Att greppet var så mycket sämre i kurvan uppfattade han allt för sent.

När jag rörde bromsen kändes det som att köra på ren is,  jag kunde inte göra någonting alls!

Hans enda hopp om VM-guld  är att ledande Sebastien Ogier bryter men som den sportsman Gwyndafs-son är finns ingen sådan önskan på kartan.

Det är ”game over” för oss även om vi ska försöka göra allt vi kan i morgon för teamets skull, avslutar en djupt bedrövad Evans.

Foto. Toyota Gazoo racing

Med detta har Sebastien Ogier slagläge och går till nattvila med bara tre sträckor kvar i morgon och en ledning på 17,8 sekunder till spanjoren Dani Sordo, Hyundai. Ogier vill dock inte ropa hej ännu.

– Vi måste fortfarande ta minst 14 poäng för att gå förbi Elfyn och än kan mycket hända.

Att Sordo fortfarande drömmer om ännu en seger i årets WRC är uppenbart och då samtidigt hjälpa Hyundai till seger i Märkes-VM är solklart.

Foto:Hyundai

På dagens sista 10 kilometer långa sträcka inne på banområdet  var han snabbast om än bara 0,6 sekunder före överraskningen, Takamoto Katsuta som dock är borta från allt vad toppstrid heter. Trea är Ott Tänak och bara 22,1 sekunder upp till Ogier och som fyra M-Sports Esapekka Lappi, 38 efter. Stackars Evans har hela 20 minuter upp tack vare dagens misstag.

*

Hyundai hoppades länge att Thierry Neuville skulle kunna starta om i morgon sno någon poäng på power stage. Men i dag kom besked från teamet att motorn är allt för skadad för att man ska låt våga belgaren avsluta WRC 2020.

*

Foto. Toksport WRT

Pontus Tidemand tappade både ledning och massor av tid i morse i försöket att bli världsmästare i WRC2. Nu leder istället Mads Østberg och har en hand på VM-pokalen med en halv minuts ledning till Pontus.

Idag har det varit upp och ner men slutet blev bra, konstaterade Mads vid nattvilan.

Planen för söndagen är att ha kul och njuta av läget.

– När jag har kul går det alltid bra så vi får se i morgon…

Pontus förklarade tidstappet på morgonen med fel däckval och nu är det bara en sak som gäller.

Vi måste göra vårt bästa och ”push” så mycket vi kan!

*

Foto: Pirelli

I WRC3 jagar Oliver Solberg betydligt  mer rutinerade Andreas Mikkelsen och nu med bara 14 sekunder skillnad. Imponerade av båda då man även är snabbaste R5-bilar och båda är före Mads Østberg. Trea ligger Jari Huttunen och som fyra Emil Lindholm som tappat mot slutet.

*

Foto.Okänd

Dagen präglades av vinterväder som även kom att innebära att två av dagens sju sträckor fick strykas. Först försvann SS10 när Gus Greensmith voltade med WRC-Fiestan och nästan på samma ställe försvann även Ole Christian Veiby. Han klarade taket men i gengäld drog han av hela vänster fram och därmed var WRC-debuten avklarad.

Foto: wrc-com

Även andra omgången av sträckan ”was cancelled” då det föll så mycket snö att arrangören menade att det var alldeles för farligt att köra.

Foto: wrc-com

Överhuvdtaget har det varit många avåkningar under de extrema förhållanden som rått under dagen.

Foto: Martins Sesks
Foto. Okänd

Direkt på första sträckan laddade Tom Kristensson värste rival om VM-titeln Martins Sesks på tok för hårt i jakten på Hörby-föraren. Vid mellantiden var han halvminuten före men tempot straffade sig och det blev en häftig krasch där i princip bakdelen försvann på Fiestan. Omstart är uteslutet men som tur var så klarade sig både Martins och kartläsare Renars Francis efter kontroll på det lokala sjukhuset, sig utan skador. Även rallycrossaren Niclas Grönholm fick uppleva att hans Skoda blev trehjulig tidigt på dagen.

Foto. Okänd

*

Foto: M-Sport Poland

I denna sekund rullar Tom Kristensson och Joakim Sjöberg i mål som ledare i Junior-WRC. Om Mads Østberg har en hand på VM-bucklan så har nästan Tom två. Marginal till ende utmanaren Sami Pajari är nu över 38 minuter och i det här läget gäller det enbart att ta sig mål i morgon. I princip kan han tappa tio minuter på varje sträcka som återstår och ändå bli världsmästare.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I Junior-WRC har Tom klokt nog redan gett upp kampen om att vinna den speciella utmärkelsen för flest sträcksegrar som leds av redan akterseglade och av Jari-Matti Latvala coachade Pajari och som han även nu kommer att vinna.  Men även om marginalen är stor så var Tom sitt SMK Hörby hjärta och på dagens sista sträcka var han så snabb att Pajari fick se sig slagen med en dryg sekund. Med detta kom även Toms femte sträckseger och detta på ”SS13 PZero Grand Prix2”.

Foto: M-Sport Poland

Nu går Tom, Jocke och Ford Fiesta Rally 4 #39 till välförtjänt nattvila och där alla tre bara förtjänar sex stjärnor av fem möjliga.

Foto: Tom Kristensson Motorsport

I morgon ska där köras tre sträckor med samma totallängd som en normal DM-tävling, 38 kilometer. Sista sträckan som tv-sänds startar klockan 12.18 och cirka en timme senare vet vi om den ”tjocka damen” klivit av scen och lämnat plats för Tom och Jocke. Håll tummarna!

*

Kan bara runda av med att stora delar av Hörby går i lite rallyfeber, vart jag än vänt mig de senaste dagar har man frågat om Toms chanser i Italien. Lika lite som alla andra kan jag bedöma detta ,men sjävklart känns det kul att ”byn” är på tå och så gärna vill se ”KK och Ann-Christines påg” som världsmästare i rally. Pappa Krister har också gjort sitt för att visa vad som är på gång med sin ”Tom K-flagga” hängande utanför lägenheten.

Foto: Privat

*

Häromdagen kommenterade SBF:s marknadschef Jörgen Ekwall det faktum att den stora bilsportmässan i Jönköping under påskhelgen ställs in på grund av rådande läge med Covid-19. Enligt Ekwall också ett helt förståeligt beslut under rådande omständigheter. Nu kommer nästa inställda event och det är Bilsportgalan som arrangeras av Svenska Bilsportförbundet och förlaget Albinsson & Sjöberg. En gala som arrangerats sedan 2004 och  varit lite av svensk bilsports svar på Nobelfesten  där alla sportgrenar haft chans att mötas och där många SM-tecken delats ut. Men så blir det inte nu, utan istället väljer  SBF att försöka dela ut dessa på annat sätt. Samtidigt väljer Albinsson&Sjöberg också att pausa med att utse sina tunga utmärkelser inom ”Bilsport Award” med motiveringen att inte alla bilsportgrenar kunnat genomföras som tänkt. SBF väljer att göra samma sak med ”Årets Bilsportare”, ”Bilsportledare”, ”Ungdom”, ”Ungdomsledare” och Klubbledare samt resestipendium, ”Miljöpriset” och ”Bertils Kanna” för 2020.  Dagens beslut motiveras med, ” Det viktigaste för såväl Svenska Bilsportförbundet som Albinsson & Sjöberg är folkhälsan och att vi på olika sätt kan bidra till att minska smittspridning”. Är helt säker på att detta är något som hela bilsportsverige ställer sig bakom, men samtidigt finns andra intressanta frågeställningar…

*

Satt i eftermiddags och drack lite glögg för att lugna nerverna samtidigt som jag kollade på TV3 och deras program om bilbärgarna kring Umeå och deras vardag. Inte så mycket att orda om, men inte kan Mercedes vara en av de som sponsrar programmet. Tankarna slår mig när en av bärgarna hämtar en av tekniska skäl strandad ”Merca” och då har han redan en stjärnprydd kusin på flaket sedan tidigare. Sådant slipper åtminstone Opel och Skoda-ägare uppleva…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *