”Evans was the boss”, Kalle motsatsen i Umeå, SM-åkare lika sega som DM-åkare med att anmäla, Adolfsson åter i Fiesta när ”SC” tar sig till Ockelbo och ”so far so good” för SMK Hörbys RS-premiär.
Ingen tvekan utan att det reses frågetecken kring Kalle Rovanperä och hans kanske lite bristande motivation. Ändå lite konstigt då han ligger trea i WRC-tabellen, med 30 poäng färre än ledande Elfyn Evans. Många andra förare hade höjts till skyarna för detta men en dubbel världsmästare har helt andra krav på sig.

DirtFish har som tradition att efter varje WRC-tävling ranka förarna från10-1 och där nästan alltid vinnaren hamnar som ”1”. Rally Sweden med Evans som vinnare blev inget undantag och man konstaterar att han i Umeå gjorde kanske sitt livs bästa körning. Avslutningen om ”#1 Evans” blev.
–Evans ”was the boss in Sweden” så enkelt är det!
I andra änden av listan inte längst ner för där hamnade inte helt oväntat Greogire Munster, men snudd på lika illa Kalle Rovanperä. Omdömena om det tidigare finska underbarnet är tuffa och en femte plats nästan på hemmaplan, var inget som imponerade från ”en förare med hans kapacitet”.

Även i Monte där det blev en fjärde plats tillskrev Rovanperä resultatet Hankook-däcken som han inte fick någon som helst känsla med, men även att Toyota inte lyckades få till en set up som passade hans körstil. DirtFish skriver till slut.
– I Kenya måste det blir bättre om inte, så får han nog räkna med att placeringar bakom pallen är det nya normala…
Temachef Jari-Matti Latvala delar uppfattningen att helgen blev en besvikelse för teamet gällande #69. Ändå försökte han hitta ljuspunkter enligt en intervju med Rallyjournal där han också försäkrade att han inte var orolig, ännu.
– Kalle var smart, han visste att det gällde att säkra poäng för resten av mästerskapet!
Hans start 2023 var ungefär på samma nivå, tvåa i Monte och fyra i Sverige innan första segern kom i deltävling fem i Portugal. Trots detta slutade det med en andra VM-titel.
– Ingen anledning till panik, när Kalle väl hittar rätt kommer han att bli verkligt farlig, avslutar Latvala hoppfullt.
Jag sitter inte inne med någon ”Kalle-nyckel” men magkänslan säger att han verkar alldeles för splittrad. Ena dagen racing, sedan sätter han sig i en gammal Toyota Starlet ”just for the fun” och däremellan ska det fokuseras på det värsta som finns i rallybilväg. Allt sammantaget så verkar det inte som att 24-åringen riktigt trivs med tillvaron. Detta skrev jag även inför ”sabbatsåret” 2024 och som jag redan då klassade som ett misstag, åtminstone om man vill jaga Ogier och Loebs segerrad…
*
I morgon klockan 18.00 stänger anmälan för ”Rally Lima” och dessvärre visar sig inte SM-åkare bättre än DM-åkare när det gäller att förhindra magsår/stress hos arrangörer. Tänker på att anmälningar inkommer i sista minuten och just nu är där mindre än 50 anmälda till det som normalt är vinterns stora dragplåster. Med den här takten lär det bli ungefär lika stort eller litet startfält som i Boden, kan vi hoppas på lite ketchupeffekt det sista dygnet? En stor skillnad mot premiären i Boden är att Sune Rickardsson & Co även bjudit in supportklasser till Lima i Dalarna. Här finns 28 anmälda och där majoriteten kör i ”2WD” och i ”4WD” finns sex anmälda. Bland dessa flitiga syskonen Jakobsson från Kolsva, Hannah och Martin med R5-Fiesta.

Faktist väldigt synd om inte Lima får det startfält man förtjänar den 7-8 mars, bättre vinter än vad som finns där blir nog svår att hitta.
*
Större (så här långt) är intresset för ”Supercupen” som gör nästa nedslag i helgen i Ockelbo där Sandvikens MK arrangerar ”Vinterpokalen”. Fyra sträckor bör ge en tidsmässigt kompakt tävling trots åtta mil SS med första start klockan 12.00.

Noterar att Robin Adolfsson Växjö MS kommer med både ny kartläsare, Roger Dahlberg och även comeback med sin Ford Fiesta R5 som fått ny kostym efter kraschen i TV-Svängen 2023. Ifjol körde Robin med Tisse Racings Skoda och vann bland annat SSRC, då med Nicklas Jidflo till höger. Mer Småland och i Ockelbo tar Gullabos SM-åkare Jacob Johanesson/Danny Holgersson nya tag med Volvo 940:an. Resan upp till Boden blev allt annat än succé då Volvon strejkade nästan omgående. I helgen blir det svettigt att komma på pallen då 2WD-klassen innehåller totalt 33 ekipage bland dessa, dubble vinnaren tidigare i år Johannes Joons/Emma Hägg men även Jari Liiten som just nu annonserar efter ny fast kartläsare blir tuff. I helgen är det Kim Nilsson som sköter Jemba-noterna i den Yokohama-strajpade Volvon. Kanske läge för en varning när hemmaförare Oskar Sundell hoppas på en resultatmässig vändning i sin BMW-comeback. Likaså måste det alltid varnas när där finns Opel i startlistan, den här gången en Corsa med Mats Thorszelius/Jenna Djurström. Även Johan Wesslén/Valkyria Edlund med sin udda Ford Fiesta kan tränga sig upp på pallen om allt stämmer. Totalt 92 ekipage anländer till Ockelbo på lördag.
*
I dag är det cirka sju veckor kvar till att Södra BF öppnar RS-DM 2025 (13 april) och då med SMK Hörbys ”Bilmånsson Rallysprint”. I går var det dags för ”Tävlingsmöte” och där kunde tävlingsledar-trion Linn Wingren, Mia Nilsson och ”Majsan” Hasslöf nöjt konstatera ”so far, so good”, eller allt är så här långt under kontroll.

På det välbesökta mötet drogs de sista detaljerna kring banan på Hörbys Östra Industriområde och där en nyhet är att HQ flyttas från Lågehallarna (handbollscup samma helg) till byggföretaget Halbers lokaler, bara ett stenkast från sträckstarten.

Annars blir det lite av kalkerpapper mot tidigare upplagor av tävlingen och som vanligt satsar klubben lite extra på säkerheten. En del i detta är att Thorsten Haapala med sin drönare ingår i säkerhetsapparaten till ansvarige Leif Svenssons belåtenhet. Bland annat är en drönare väldigt effektiv för att upptäcka olämpligt placerad publik. Läget dryftades av fr.v banchef Lars Mårtensson, ”alt i allo” Roland Brorsson, Thorsten Haapala och Leif Svensson. Som vanligt är det ett vågspel att arrangera tävlingar, kommer där 30 eller 70 bilar är frågan? I synnerhet svårt att sia om när man är först ut i DM-serien, men nog borde där väl komma lika många som ifjol med 55 ekipage.

Mötet inleddes med att även snacka lite 60-års jubilerande TV-Svängen den 20 september. Här kom ena halvan av banchefsgänget Henrik Åkeson (Lars Mårtensson är andra halvan) med ett positivt besked.
– Har nu helt klart med en ny aldrig tidigare körd sträcka på cirka 16 kilometer, berättade Henrik i mitten på bilden och la till.
– Dessutom en lika okörd sträcka på halvmilen i nästan samma geografiska område!
Om det var ”so far, so good” om RS-premiären så gäller även samma sak för TV-Svängen där Volvo Euro Cup, Sydsvenska Mästerskapet och Rally DM ingår.
Jag tror du ska inkludera Kalles egna analys. Han menar att hans körstil på speciellt snö inte funkar med däcken då han är ovanligt aggressiv med instyrningarna i kurvorna. I nuläget så resulterar hans körstil i understyrning. Såklart en anpassningsfråga, men svårt om det är hans naturliga körstil.