Evans tog DMACK-sitsen, Østberg kör Fiesta, ingen Mikkelsen till Rally Sweden, Sunninen WRC2-utmanar, Oliver i pappas fotspår och rally som bäst!
För några minuter sedan (beror på när du läser) eller klockan 15.00 stängde WRC-anmälan till Rally Sweden och då stannade man på drygt 40 namn. Sist här är Teemu Sunninen som kör i WRC2 och som du kan läsa om längre ner i Motorbloggen. På sluttampen kom även anmälan för M-Sport med Sebastien Ogier, Ott Tänak och så Elfyn Evans som tredje poängplockare men detta i en DMACK-strajpad Fiesta. Man släppte även nyheten att walesaren Elfyn Evans kör hela WRC-serien för Michelin-utmanaren i en ny Ford Fiesta RS WRC med premiär i Monte Carlo. Inte så att jag blev direkt överraskad över beskedet då 28-årige Evans redan har ett intimt samarbete med DMACK och vann till exempel Brittiska Mästerskapet med deras däck 2016. Nu återkommer även hans gamle co-driver Daniel Barrit vid Evans sida.
*
DMACK kommer även att fortsätta i WRC2 och som däckleverantör till junior-serien Drive DMACK Trophy. I WRC2 blir det junior-vinnaren 2016 Osian Pryce som får förtroendet att köra teamets Fiesta men även Max Vatanen och Jon Armstrong bereds samma möjlighet.
Redan i fjor visade DMACK att man var på rätt väg med sina däck, bara seger som saknades och till årets säsong får alla typer av deras rallydäck ny design.
*
Däremot blir det ingen Andreas Mikkelsen i Rally Sweden rapporterar SVT:s Johan Ejeborg och därmed verkar det som att WRC2-starten för Skoda i Monte Carlo blir en engångsföreteelse. Mikkelsen ingår i EVEN-Management och där säger basen Erik Veiby till SVT.
– Vi jobbar med att köra Volkswagen Polo i ett antal VM-tävlingar i år men lyckades inte få klart med alla detaljer till FIA, Internationella Bilsportförbundet, i tid till Svenska.
*
Inte heller Mads Østbergs namn fanns med när repet drogs vid tre-tiden trots att han så sent som för någon dag sedan lugnade alla med att det blir start i Värmland. Men det visade sig ändå till slut att det blir start för honom och Ola Fløene och detta i en M-Sport Fiesta bekräftar tävlingsledare Christina Lundquist.
Totalt startar 12 svenskar och fem norrmän i årets Rally Sweden och totalt finns 45 anmälda. En av de som kom in allra sist är Johan Kristoffersson som än en gång tar sig an de värmländska/norska sträckorna med en Skoda Fabia R5.
*
Unga finska stjärnskottet Teemu Sunninen som missade WRC2-guldet med en hårsmån har under hela 2016 placerats någon stans kring Tommi Mäkinen och nya Toyotan. Dock blev det tyst när Esapekka Lappi strax före jul presenterades som side kick till Jari-Matti Latvala och Juho Hänninen. Bara för några dagar sedan verkade det också klart med ännu ett år i WRC2 för Sunninen och Mikko Markkula i en Skoda.
Både rätt och fel visade det sig, WRC2 blev det men inte med Skoda utan i dag avslöjade M-Sport att det blir Sunninen och Eric Camilli som kör om guldet i WRC2. Dessutom ska Sunninen köra grusrallyn i WRC som inte kolliderar med hans WRC2-program med en 2017-WRC Fiesta. Polen och Finland är klara så här långt men det kan även bli start på Sardinien. Att det blev Finland känns självklart då finska oljebolaget Neste blir hans huvudsponsor i både WRC och WRC2.
Målet för honom blir det guld som han i fjor så oturligt förklarade på slutet till just Lappi och den jakten börjar i Rally Sweden, efter detta följer Korsika, Portugal, Tyskland och Wales. Camilli har ännu inte avslöjat hur hans WRC2-säsong ser ut men start i Rally Monte Carlo är redan klart.
*
Idag kom även anmälningar från två andra hyperintressant WRC2-åkare, Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg och Eyvind Brynildsen/Anders Fredriksson vilka därmed gör att klassen stannar på tolv ekipage. En tuff utmanare för WRC2-gänget kan snabbe ryssen och ERC-tvåan Alexey Lukyanuk bli, som vanligt med R5-Fiesta.
*
I Rally Sweden Historic blev det 56 anmälda och där f.d finske storåkaren Antero Laine var sist att anmäla sig med en Audi Quattro. Därmed är nog en storfavorit klar om nu Patrik Sandell i den nybyggda Escorten ursäktar…
*
Frågan är om nya FIA 2017 Tour European Rally blir fågel eller fisk och för att få nykomlingen att lätta erbjuds nu de fem först anmälda fri start. En som nappade på detta var sydkoreanen Chewon Lim som blev allra först att anmäla sig. I par med belgaren Martijn Wydaeghe ska paret köra ”Touren” med en ny R5-Hyundai i20.
Nu är inte Lim något blåbär bakom ratten utan har till exempel kört racing både med Touringcar och Formelbil. När det arrangerades 2015 en tävling i sydkoreansk tv ”The Rallyist” (när kommer detta i SVT?) vann Lim två fullspäckade rallysäsonger och där ingick bland annat ADAC Rallye Deutschland och Ypres Rally. I år blir det jäktigt för Lim som ska köra 14 tävlingar med stöd av Hyundai Motorsport medan dom som sköter bilen är italienska Hyundai-teamet HMI.
*
Såg en oroväckande rubrik i mitt FB-flöde och det handlade om Söderhamn där Rally-SM har sin premiär första helgen i februari med SM-Sprinten. Rubriken löd ”Snöbrist kan ställa till det för SM-veckan. ”. Riktigt vad detta betyder i praktiken är oklart då jag inte lyckats spinna vidare på tråden, men bara ordet snöbrist känns oroande…
*
I helgen gör Petter Solberg junior, 15-årige Oliver rallydebut i Lettland med Rally Aluksne där det är tillåtet att tävla redan vid 15-års ålder. Därmed följer oliver i Kalle Rovanperäs fotspår som gjorde exakt likadant och krönte detta med att bli Lettisk Mästare 2016. NU ska Oliver köra en R2 -Peugeot med Veronica Engan i högerstolen. Uppladdningen inleds med lite vintertest i mitten av veckan men redan har Oliver känt lite på att köra riktig bil istället för den vanliga crosskarten, avslöjar han för NWT.
– Jag och pappa har kört en hel del på is de sista dagarna. I rallybil är pappa snabbast, men kör vi standardbilar så vinner jag ofta…
Oliver planerar att köra tre sprintrallyn i Lettland och nästa körs samma helg som Rally Sweden vilket ställer till det för pappa Petter och mamma Pernilla. Med andra ord blir det ingen start i Rally Sweden Historic.
– Det känns lite surt, vi hade till och med köpt en ny Ford Escort som vi lagt mycket tid på och som är mycket bättre än den förra. Men nu får vi följa Oliver i stället, konstaterar Pernilla i NWT
– Det kommer att bli riktigt spännande och nervöst. Men jag satt bredvid under testerna i höstas och vet att han är en bra chaufför.
*
Häromdagen dök där upp en bild från Hans Warberg i Facebook-gruppen ”Rally från förr” som jag bara kände att jag behövde låna till Motorbloggen. Exakt som på bilden är vad som gjorde att jag i slutet av 60-talet blev helt såld på just rally. Kan faktiskt säga att det var vid målgången av TV-Svängen 1967 som det tog riktig fart. Att långt efter midnatt se bilarna rulla in för efterbesiktning, skitiga och ofta tilltufsade etsade det sig fast i skallen och har sedan aldrig försvunnit. Just detta ”människa, maskin mot naturen” var grunden när man började köra rally och har väl egentligen aldrig ändrats. Men ska man vara ärlig så ser man sällan något idag som går att jämföra med den lättrullade Opel Rally Kadetten från Värmland Runt 1968. Vem som kör vet jag inte, men med S på registreringsskylten så är det en hemmaåkare. Tejpad vindruta, med fullt påslag forcerar den okände en högerkurva med den kanske optimala rallybilen en röd/svart Rally Kadett. Hade det varit i dag så hade det på sin höjd varit lite spräckt plast och som på räls genom kurvan med en ”fykrafsare”. Visst var det bättre förr?