Evans ”outsider” inför Monza, Huttunens Fiesta-debut närmar sig, Lefebvre blir ”co-driver” till Monza, Lindholm men av elva kandidater, vem är årsbäst i WRC, Asfalt SM kortas ner, Supercupen stöder cancerforskningen och Fløene ”beroende” av sin betongbil…
Det mesta inför WRC-finalen ACI Rally Monza kretsar kring frågan om Sebastien Ogier ska säkra ännu en VM-titel eller om kompisen i Toyota Gazoo Racing, Elfyn Evans ska lyckas ta sin första? Inför asfaltrallyt på och utanför den klassiska F1-banan har Ogier ett försprång på 17 poäng vilket i praktiken innebär att han måste bli poänglös samtidigt som walesaren hamnar på pallen, tufft läge alltså.
– Jag får betraktas som en riktig outsider, konstaterar Evans om sin chans att bli första britt sedan 2001 när Richard Burns vann VM.
Evans anser sig dock inte slagen på förhand med minnet från i fjol när han i slow motion halkade av och överlämnade det sjunde guldet till Ogier. Ändå känner han sig taggad, medveten om att det ändå finns en liten chans. Att han kört in poängavståndet inspirerar och inför Finland skilde 44 poäng mellan de bägge Toyota-förarna och som nu är nere i 17.
–Målsättningen är enkel för mig och Scott (Martin) att sikta på ett så bra resultat som möjligt, sedan får vi se vad som händer!
Evans tråkiga ”mid-season” med stenträffen i Safari och växellådsproblem i Grekland är det som gör att 32-åringen släpar efter i tabellen. Nu hoppas han på en fullträff och detta på sträckor som han gillar, allra mest de utanför banan uppe bergen trots fjolåret miss och där det ofta ligger snö. Banan är mer knepig menar Evans i en intervju med Autosport, med sin mix av asfalt, grus och lera vilket gör det svårt att få ”flow”. Rally Monza startar på fredag och innehåller 16 sträckor.
*
Jag vidhåller att klasserna WRC2 och WRC3 är väl så intressanta som WRC-gängets uppgörelser. Nu är visserligen Andreas Mikkelsen redan klar vinnare i WRC2 vilket ändå inte hindrar Toksport från att anmäla den WRC-suktande norrmannen till finalen. Det tyska teamet har en intensiv helg framför sig med tre bilar till Monza och förutom Mikkelsen kör även Marco Bulacia Wilkinson, Nikolay Gryazin och Chris Ingram med Skoda från Toksport. Samtidigt på Kanarieöarna kör argentinaren Paulo Soria och fransmannen Jean-Baptiste Franscheschi med Toksport Renault Clio Rally4 i ERC-finalen. Att Mikkelsen inte är lika intressant att följa på Monza må vara mig förlåtet, istället är ”flipperkulan” Jari Huttunen mer intressant. Efter att ha lämnat Hyundai där han enligt uppgift blivit lovad både det ena och det andra, sitter han nu i en Ford Fiesta Rally2 anmäld av M-Sport Ford.
– Verkligen spännande att för första gången köra för M-Sport Ford och med för mig helt ny bil. Blir så klart ett stort steg att lära sig men något jag ser framemot, menar Huttunen.
Efter tester skriver Huttunen under på att Fiestan är riktigt bra på asfalt och är spänd på vad den nya konstellationen han, Mikko Luuka och Fiestan kan åstadkomma i säsongens elfte timma. Att det inte är världens bästa rally att börja samarbetet i håller Huttunen med om, där både väder och sträckor innebär stora utmaningar. Att han är tacksam för chansen är också uppenbart.
– Stort tack till M-Sport som fixade detta med så här kort varsel!
*
I helgen som gick hyllades helt rätt Ole Christian Veiby och Jonas Andersson som vinnare av Rallye Terre de Vauclose då man var snabbast på de tio sträckorna. Men efter segerceremonin försvann Hyundai-duon hastigt ut till vänster sedan någon kommit på att 2017-WRC-bilar inte är tillåtna i Franska Mästerskapet. Lite märkligt att ingen upptäckte detta tidigare då Veiby inte gjorde någon hemlighet av vilken bil han planerade att köra med. Hur som helst blev istället f.d Citroéns WRC-förare Stephane Lefebvre korad som vinnare med sin äldre DS3 WRC.
Lefebvre är nu men anmäld till Monza och då i WRC3-klassen vilket stökar till det för fransmannen. Det är mindre än fem år sedan han senast körde i WRC med Citroën Total Abu Dhabi WRT vilket enligt regelverket innebär ”no start” . Nu gör Lefebvre ”en Lindholm” och låter co-driver Gilles de Turckheims namn stå som förare. Att detta bara är ett spel för galleriet vet alla och likaså att Lefebvre är den som kommer att köra sträckorna. Anledningen är enkelt att sno poäng för ledaren Kajetan Kajetnowicz, Skoda som delar ledningen med Citroën-föraren Yohann Rossel. Kanske mindre snyggt men viktgt att påpeka, ändå helt enligt FIA:s regelbok.
*
På tal om Lindholm med Emil i förnamn så är han och co-driver Reeta Hämäläinen nominerade till deras motorsportgala. Som vinnare av högsta klassen i ”SM-Ralli” är Emil en som med hjälp av ”Peoples choice” kan vinna. Tio tuffa motståndare innan Emil kan lyfta sitt ”award”, bland annat Valteri Bottas, Kalle Rovanperä, Sami Pajari, Niclas Grönholm och Esapekka Lappi.
*
Nu närmar sig tiden för att just den här typen av omröstningar har sin höjdpunkt. Brittiska Autosport ber om hjälp att utse ”Rally Driver of the year” och har utsett fyra kandidater. De fyra är Elfyn Evans, Thierry Neuville, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä och senast den 24 november ska du som är prenumerant på Autosport Plus ha röstat.
*
Svenska Rallymästerskapen fick börja ”SM-konferensen” i Linköping med ett trist meddelande.
– Vi har beslutat att hoppa av som arrangör av Asfalt SM i samband med Skänningeknixen den 9 april. Det är oklart om tävlingen kommer att arrangeras över huvudtaget, meddelade Tommy Andersson, ordförande för Västra Östergötlands MK.
Ny premiär blir istället Hedemorasprinten den 23 april och med detta är också serien nerkortad då ingen ny arrangör tillkommit utan regerande 2WD-mästaren Joacim Kristiansson, SMK Hörby får nöja sig med fem deltävlingar.
Kalender Asfalts-SM
23 april Hedemorasprinten, Hedemora
1 maj Hässleholms GP, Hässleholm
14 maj Uddevalla City Race, Uddevalla
18 juni Seffle City Motor Challenge, Säffle
24 juli Rally Kristanstad, Kristanstad
*
Supercupen hänger på MAS Rallycup och tänker till nästa år tillåta rek till sina sex deltävlingar som i huvudsak körs i Mellansverige. Mina geografikunskaper är som så mycket annat, begränsade men tror att Flen är den mest sydliga orten för Supercupen 2022. Cupledningen är också väldigt generös mot arrangörerna och låter var och en själv avgöra om rek ska tillåtas eller ej, likaså anmälningsavgiftens storlek. Några prispengar blir det dock inte till nästa år och Jörgen Joons berättar varför.
– Vi i Joons Motorsport har tyvärr förlorat en teamkompis och en helt underbar kille. Anton Berglin dog den 19 februari i år, bara 29 år gammal så förlorade han kampen mot Cancern. För att hedra minnet och lägga pengarna på den viktiga kampen mot sjukdomen kommer inga prispengar att delas ut 2022, allt överskott kommer att gå till Cancerfonden!
Ett fint och lovvärt initiativ som jag misstänker ingen har några negativa synpunkter på…
*
Återvänder till Ola Fløene som jag skrev lite om igår och idag berättar han hur han hållit sig i form under Corona-tiderna. Förutom all fysiskträning hemmavid har Ola rattat betongbil hos Betong Øst.
Ett jobb som faktiskt skapat lite ”beroende” hos Ola mellan alla rally, tester och Dakarförberedelser berättar han.
– Miljön och mina kollegor har gjort att jag bara var tvungen att fortsätta, för mig motiverar allt detta mig och gör mig glad, berättar Ola.
I morgon parkeras betongbilen och i de sydligare delar av Europa väntar test inför nästa stora uppgift, Dakar 2022.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se.