Evans kör WRC2 på Korsika, Tipset till ESR, DM-striden avgörs långt ner i tabellen, Kristoffersson diskad och VW firar 50 år i motorsportens tjänst!

BloggEvans kopia 2Tidigare förklarade WRC2-ledaren Elfyn Evans att han inte hade fler tävlingar planerade vilket betytt att han med automatik sagt adjö till WRC2-guldet. Nu har dock någon på M-Sport fattat grejen och walesaren är anmäld till nästa tävling som är Tour de Corse.
Beslutet är säkert inte lika populärt hos Skoda-gänget Esapekka Lappi, Teemu Sunninen och inte minst Pontus Tidemand som är de som fortfarande har chans att passera Ford-åkaren.
Målet är att ta max poäng på Korsika och därmed sätta press på främst Sunninen som bara är två poäng efter och en tävling mindre. M-Sports Malcolm Wilson är stolt över vad Evans presterat med sina begränsade möjligheter.
Vi har ett litet team som jobbar med Elfyn och Craig (Parry co-driver) och dom tävlar utan sådan lyx som omfattande testprogram. Trots detta har man gjort sitt bästa och tagit fajten i WRC2!

*
Vet att det är som att svära i kyrkan men East Sweden Rally känns inte alls så hett som både rallyt, arrangören och deltagarna förtjänar. Med bara 59 ekipage i anmälningslistan och PG Andersson hemma i Värmland behövs onekligen många sekundstrider på sträckorna kring Linköping för att få upp hetsen. Så klart jättetråkigt att inte fler anser det vara värt mödan att köra om SM-tecknen och MAS (SM-promotorn) har ett jättejobb att ihop med Rallyutskottet vända ”oljetankern”.
Jag får många olika förslag på hur Rally-SM skulle utformas för att återfå forna tiders status, det ena mer orealistiskt än det andra. Att snegla ännu mer mot WRC är i min värld en återvändsgränd med grinden i slutet på gränden låst med dubbla slag. Att fortsätta på den inslagna linjen som många ändå verkar föredra och hoppas att allting ändras av sig själv tror jag inte heller på. Håller fast vid mitt förslag att istället tagga ner och tillåt en SM-tävling att arrangeras ungefär som en SSRC/SRC-tävling görs idag. Här finns uppenbarligen många som vill åka och dessutom med en ”SM-logga” på Tävlingsinbjudan borde detta höja temperaturen ytterligare. För visst skulle det höja statusen betydligt om man vinner sin SM-klass mot kanske 30-40 konkurrenter, även om sträcklängden inte är mer än fyra-fem mil. Trots allt fyra gånger så långt som sommarens Sprint-SM

*
Dags för tipset.
Otrimmat 2WD.
1.Mattias Ledin Peugeot
2. Johan Holmberg Ford
3. Christian Jacobsson Ford
I Hässleholm hände det mesta som kan hända snabbe Ledin. Nu är oturspåsen tömd och då blir det seger.
Otrimmat 4WD.
1. Jimmy Olsson Mitsubishi
2. Joakim Rydholm Mitsubishi
3. Joachim Carlström Mitsubishi
Inget snack, Jimmy Olsson verkar ha toppat formen inför ESR och då blir det för Rydholm och Carlström att göra upp om andra platsen.BloggKristian
Trimmat 2WD.
1. Kristian Johansson Golf
2. Tobias Söderqvist Toyota
3. Andreas Sjölander Citroén
Kristian och Fredrik Livh har som mål att vinna en deltävling i SM och det kommer i helgen. Tror att ursnabbe Söderqvist låter dom göra det för att i par med Bo Holmstrand säkra SM-guldet.
Trimmat 4WD.
1. Jerker Axelsson Subaru
2. Mats Jonsson Ford
3. Lars Stugemo Ford
Med PG borta vilar allt favorittryck på Subaruåkarens axlar och det pallar dom för. Struntar nu bara Johnny Johansson i Mats Jonssons Escort att leta pokemon på sträckorna, är andra platsen lika säker den.BloggTelehagen
Juniorer Otrimmat
1. Erik Telehagen Peugeot
2. Daniel Röjsel Ford
3. Dennis Rådström Ford
Den förargliga avåkningen på sista sträckan i Snapphanerallyt förstörde helgen för Växjö-Erik. Nu siktar han på revansch och får det också. Röjsel som även han hade en strulig helg i Hässleholm får nöja sig med andra platsen när smålänningen siktar på SM-ledning inför finalen.
Juniorer Trimmat
1. Pelle Willén Toyota
2. Andreas Persson Toyota
3. Niklas Karlsson Volvo
Willén är i klassen vad PG Andersson är i Trimmat 4 WD både snabb och stabil. Full pott väntar igen!

*
BloggKastenmanPå eftermötet till TV-Svängen uppkom en diskussion bland förarna gällande Rally-DM och hur man räknar poängen. I DM-reglerna kan man läsa, ”Generellt:
För att poängbedömas måste man vara minst 3 startande i klassen och tagit poäng i minst 5 tävlingar.”. I klartext betyder detta i i klass R3 står DM-striden mellan femte placerade Krister Bengtsson, Olofströms MK, tian Rickard Mattisson, Karlskrona, C-förare Lars Lindberg, Örkelljunga 14:e i tabellen och så Hässleholms Tom Tallberg på 17:e plats, med nio hopkörda poäng. De här fyra är nämligen de enda som tagit poäng i tillräckligt många tävlingar för att få vara med i fajten om DM-medaljerna.
Ledaren Thord Johansson har 69 poäng, tvåan Johan Kastenman 44 poäng (bilden) och trean Fredrik Nilsson, 41 på fyra respektive tre tävlingar, resten är brutna. Bengtsson som femma däremot har på sina fem tävlingar kommit i mål och fått ihop 32 poäng. Volvoåkaren kan därmed i händelse av full pott i Rally Blekinge komma upp i 52 poäng och ändå snuva Thord på guldet trots 17 poäng färre totalt. Detta eftersom Thord inte har möjlighet att köra den femte och för DM:et helt avgörande tävlingen. Måste säga att det är en lite konstig regel, för mig hade det varit mer rättvist att man skrivet ”startat i minst 5 tävlingar” vilket inneburit att Thord och Johans brutna tävlingar då räknats in…

*
BloggSeatSmolk i glädjebägaren för heta Johan Kristoffersson när han nu i efterhand diskas från STCC-deltävlingen i Karlskoga. Vid teknisk efterkontroll upptäcktes att plomberingarna av stötdämparna på hans Seat var brutna. Stötdämparna skickades för kontroll och befanns där vara helt reglementsenliga, enda misstaget är att plomberingarna inte var hela. Med detta flyttas Kristoffersson ner till femte plats, en placering som han delar med teamkamraten och chefen Daniel Haglöf inför finalen den 24 september.
Till Teknikens Värld säger teamchef Haglöf att man inte försökt fuska och bilen är hyrd och inte körd sedan 2012 då kravet på plombering inte fanns. Haglöf sticker inte under stol med att han är besviken över diskningen
Vi har beslutat att inte gå vidare med detta. Jag är oerhört besviken på hur situationen uppkommit då vi i stort sett hyrde bilen av organisatören och de försåg oss med bilar som inte klarar det tekniska reglementet samt att de dessutom diskvalificerar oss.

*

Sven-Erik Tenghagen, Maglehem är ålfiskare med Holmaboden som bas vid Juleboda.

Hade jag inte bokat in ett fotojobb igårmorse med ålafiskaren och gamle kartläsaren Sven-Erik Tenghagen, Maglehem hade jag istället kunnat vara i Berlin där Volkswagen Motorsport firade sina 50 år i sportens tjänst. Runt hundra inbjudna (även jag hade faktiskt en sådan, tro det eller ej) fanns på plats på Unter den Linden för att celebrera det hela. Huvudperson var så klart Sebastien Ogier även om Hans-Joachim Stuck rent statusmässigt kunde tävla ”Seb”. BloggVWLäser igenom gästlistan och märkligt nog fanns inte Kenneth Eriksson med på denna då han tog hem ”Group A World Rally Championship 1986” med en vit/blå Golf GTI 16V. Även om dalmasen inte själv var på plats så fanns den VM-vinnande Golfen där ihop med Ogiers Polo #1.

Opening event "50 Years of excitement - Volkswagen Motorsport" Foto: Bodo Kräling

Har du vägarna förbi Berlin så är utställningen öppen fram till sista oktober, dessutom gratis entré och adressen är hörnet av Friedrichstraße/Unter den Linden.

*
Mer Volkswagen och nu har Peter Hedström bestämt sig för att byta från Fiesta till Polo RX och detta redan i nästa EM-deltävling i Barcelona.
Det är inget fel på Fiestan, men Polon passar min körstil bättre, kommenterar värmlänningen bilbytet.
Bilen är samma Polo en fjolårsvariant, som Peter använde på Solvalla.

*

Trevlig Helg

Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – PWRC Racing-Tommy Svensson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *